Rok 2016 přinese řadu vysněných her a zátěžový test virtuální reality
zdroj: tisková zpráva

Rok 2016 přinese řadu vysněných her a zátěžový test virtuální reality

17. 1. 2016 16:28 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Predikce průběhu nadcházejících dvanácti měsíců je ošemetným novoročním koníčkem. Krom seznamu vydání některých zajímavějších titulů se však ke konci loňského se svými vizemi pro web GamesIndustry pochlubili i různí zástupci herního průmyslu a byl by hřích jim nevěnoval pozornost. Většina z nich se shoduje, že rok 2016 bude spíše méně významný. Výraznější anomálií proto bude první ostrý test obliby virtuální reality. Co vše nás tedy v příštích čtyřech kvartálech čeká a nemine?

Zima 

Zbytek ledna bude patřit mezi méně hektické měsíce, o několik nových oznámení se ale určitě postará kvapem se blížící výstava PAX South 2016. Z plánovaných vydání stojí za zmínku nový titul The Witness (26. 1.) od Jonathana Blowa, tvůrce hopsačky Braid a jednoho ze "zakladatelů" dnešní podoby nezávislé scény. Pamětníci by rovněž měli věnovat pozornost vydání Homeworld: Deserts of Kharak (20. 1.), hře od tvůrců původního Homeworldu, která neupře nápadně podobnou estetickou stránku a pravděpodobně i obdobnou hratelnost. Tentokrát však zasazenou do planetárních pouští namísto kosmických pustin.

Hned následující měsíc bude na chystané hry o něco bohatší. Především 5. února vyjde taktická tahovka XCOM 2 navazující na fenomenální úspěch XCOM: Enemy Unknown z roku 2012. Ačkoliv tentokrát (prozatím) nemíří na konzole, je rozhodně fajn vidět, že tahové strategie zůstávají rentabilním subžánrem a jejich návrat před třemi až čtyřmi lety nebyl jenom statistickou odchylkou. Z dalších her však stojí za zmínku i mysteriózní „simulace hasiče v národním parku“ Firewatch (10. 2.), akční adventura Far Cry Primal (23. 2. pro konzole, 1. 3. pro PC) z do doby kamenné a český Samorost 3 od Amanity, který konkrétní datum vydání ještě nemá, ale únor či březen by měl stihnout - podle našich informací.

zdroj: Archiv

V březnu na pulty dorazí post-apokalyptická taktická střílečka The Division (8. 3.), snažící se zachránit pověst tvůrců World in Conflict z Massive Entertainment. Bude též zajímavé pozorovat, jak se vyvrbí epizodický Hitman (11. 3.) jako prequel k prvnímu dílu slavné ságy o netradičním nájemném zabijákovi.

Především by se však už v březnu či v dubnu měla do rukou prvních uživatelů dostat prodejní verze virtuální reality Oculus Rift. Událost bude zřejmě vévodit i březnové Game Developer Conference 2016, již nyní se ale analytici shodují, že přijetí bude vlažné – virtuální realitě stále chybí příznačná „killer app“. Například podle Patricka Walkera z EEDAR "vysoká cena a další bariéry zabrání masovému rozšíření VR v roce 2016", což bude mít za následek "zkázu řadu startupů kvůli těsnému konkurenčnímu prostředí".

Očekávat se naopak dá přežití velkých společností, pro které ztrátový start VR nebude natolik bolestivý. Nezávislý analytik Billy Pidgeon více méně souhlasí: "Myslím, že VR a AR nakonec doručí fascinující nové hry, ale přestože bude hardware k dispozici už v roce 2016, technologie nebude podporovat víc než několik úspěšných her na jeden rok". Na druhou stranu, majitelé VR helem budou požehnáním pro producenty hardwaru - podle Nvidie vyžadují helmy až sedminásobek výpočetní kapacity oproti normálnímu počítači.

Ještě hladovější nároky AR her budou zřejmě problematické i pro aplikace jako CastAR či společnosti jako Magic Leap. Více než cokoliv jiného tak bude mít uvedení Oculus Rift za následek podobně negativní odezvu jako například představení iPhonu před skoro devíti lety. Podobně jako u něj se prý běžný hráč dostupné VR helmy dočká až kolem roku 2020.

zdroj: Archiv

Jaro 

Další lavina trailerů dorazí v dubnu skrze výstavu PAX East 2016. Podobně jako březnová snaha Massive Entertainment o vykoupení pak působí i plánované dubnové vydání Quantum Break (5. 4.). Několikrát přepracované dílo ze stáje Remedy má být totiž především návratem tvůrců Maxe Payna, avšak exkluzivně pouze pro Xbox One. Podobně exkluzivní, tentokrát však jenom pro Playstaton 4, bude i dubnové vydání Uncharted 4: A Thief's End (29. 4.). Někdy na jaře by pak zřejmě měl dorazit i nový Doom a Dishonored 2. Jak už to však chodí, oba tituly se ještě mohou dočkat odsunutí data vydání. To samé platí pro Mafia III - americké pokračování české série. Datum vydání vydavatel neoznámil, ale hojně se spekuluje právě o některých jarních měsících.

V souvislosti s Uncharted 4, zřejmě nejvíce ambiciózním titulem pro Playstation 4 v roce 2016, je dobré zmínit i předpovědi týkající se zvyšujícího se náskoku Sony nad Microsoftem. David Cole z DFC Intelligence na letošní rok předpokládá příchod “zlatého věku” PS4 a rekordní zisky. Michael Pachter z Wedbush Securities k tomu navíc přidává předpověď, že Sony v tomto roce opustí podporu handheldu PS Vita. Podobné předpovědi jsou však ošemetné, protože úspěch či neúspěch platforem je z hlediska firem značně subjektivní. Prodejně Vita na 3DS nemá a nikdy mít nebude, ale jde o průšvih pro Sony? Soudě dle množství vycházejících her se nezdá. No, uvidíme.

zdroj: Cinemart

Květen bude z větších her patřit Mirror's Edge Catalyst (26. 5.) pro Windows, PS4 a Xbox One. Půjde o pokračování netradiční parkourové hopsačky z roku 2008, bude tedy zajímavé sledovat, jestli si původní fanoušky Mirror’s Edge spíše nepoštve proti sobě. Na pátý měsíc je také momentálně naplánované vydání sci-fi střílečky s MOBA prvky Battleborn (3. 5.) od Gearboxu. Jedná se o první novou značku tvůrců Borderlands od roku 2009. 

Větší pozornost ale pravděpodobně sklidí multiplayerová střílečka Overwatch od Blizzardu, jejíž beta se znovu rozjede na začátku února a plná verze půjde do prodeje na přelomu května a června. A v květnu vyjde ještě střílečka Homefront: The Revolution (20. 5.), která snad bude lepší než slibný, ale ve výsledku ne zrovna nejlepší první díl.

V červnu na „pulty“ obchodů dorazí procedurálně generovaná nádhera s názvem No Man's Sky. Překrásně vypadající "garážový" projekt malého britského studia Hello Games budí dlouhodobě obrovský zájem, zlí jazykové mu však předpovídají nudný obsah a rychlé vyšumění. Hru si každopádně zahrají nejdříve majitelé PS4, na PC verzi zřejmě dojde až později.

Případnou kocovinu ze ztracených snů pak v polovině (14. - 16. červen) měsíce snad zalepí tradiční šílenství s názvem E3. Ve filmových vodách pak v červnu své štěstí zkusí film Warcraft: První střet, který pravděpodobně vydělá hory peněz, ať už budou jeho kvality jakékoliv...

zdroj: Archiv

Léto

Od léta už počet ohlášených her rapidně klesá. V červenci se neobjeví žádná z těch významnějších, avšak na srpen je momentálně naplánované vydání Deus Ex: Mankind Divided (23. 8.). Připomeňme, že hra bude zajímavá pro tuzemské hráče i pro přítomnost futuristické Prahy, jinak hodlá nabídnout odladěnou hratelnost Human Revolution - třeba díky absenci čistě akčních bossfightů, které hráče posledně tolik štvaly.

Analytici se též v souvislosti s rokem 2016 shodují, že frčet bude opět free-to-play model, zejména díky invazi na konzole. Relevanci této předpovědi ostatně ukáže už za pár dní vydání PS4 verze World of Tanks, která nevyžaduje, aby měli hráči předplacenou službu PS Plus. Na rozdíl od Xbox One verze, kde je podmínkou k hraní placení Xbox Live Gold.

zdroj: Archiv

Zajímavá je také teze, že se v roce 2016 dočkáme snahy o renesanci hratelnosti klonů Minecraftu. „Významným prvkem mnoha her bude možnost měnit herní svět,“ říká Walker, „Řada budovatelských her jako Dragon Quest Builders, Boundless nebo Lego Worlds se pokusí zaujmout zrak i peněženky právě fanoušků Minecraftu.“ Faktem je, že Minecraft začal sbírat slávu už v letech 2009 - 2010 a po pěti, šesti letech vývoje by letos mohly vyjít nějaké výraznější klony Perssonovy hitovky.

Barvitější nebudou jenom virtuální světy, ale i protagonisté. „Minulý rok se nesl v duchu příklonu k pestřejšímu způsobu obsazování rolí herních hrdinů,“ rekapituluje Walker, „Jak Sony, tak i Microsoft na E3 předvedly především hry s ženskými protagonistkami (Horizon: Zero Dawn, Rise of the Tomb Raider), a trend bude pokračovat i nadále,“ dodává.

zdroj: YouTube.com

Podzim  a zima

Finále roku patří hlavně spekulacím nad vydáním her, které se prostě mají objevit v roce „2016“ bez další specifikace. Snad ještě letos dorazí hotová verze historického RPG Kingdom Come: Deliverance a zdánlivě podobná, ale ve skutečnosti absolutně jiná historická rubanice For Honor. Poslední kvartál pravděpodobně prosluní vydání Final Fantasy XV a nekonečnou debatu nad příběhem stojícím v opozici vůči hratelností zřejmě ke konci roku opět rozproudí Detroit: Become Human od Davida Cage (Heavy Rain). Nezávislou scénu pak možná okoření Tacoma od tvůrců Gone Home nebo adventura Below od tvůrců Sword & Sworcery - jejich vydání v roce 2016 však ještě není potvrzené.

V prosinci by pak mělo vyjít i akční RPG Divinity: Original Sin 2 a úplné finále roku snad obstará dvojice „nových počátků“ slavných trilogií - Gears of War 4 a Mass Effect: Andromeda. Především druhého jmenovaného vyhlížím se stejně velkými nadějemi i obavami. Koncem roku taktéž vyjde akční adventura pro Xbox One a Windows 10 s názvem ReCore, popisující trampoty několika zbylých lidí a robotů na zničení Zemi. 

zdroj: Archiv

Po Warcraft filmu je Assassin’s Creed další ambiciózní filmová adaptace hry, co se objeví ještě letos. Premiéra je naplánovaná na prosinec s film s Michaelem Fassbenderem bude dle Pachtera “mírně nadprůměrným úspěchem,” který k sobě přitáhne pozornost především skrze hlavního představitele. Inu, uvidíme, ale i to by byl dobrý výsledek a zároveň hezká tečka za rokem 2016 ...který však zatím máme celý před sebou.

Nejnovější články