Předělávka legendárního hororu mi vyrazila dech - nejen tím, jak vypadá, jak dovede děsit, ale hlavně tím, jak je věrná vizi původní hry z roku 2001. I když jde po všech stránkách o moderní horor, třeba vám přijdou vhod tipy a triky níže. Míst pro interpretaci příběhu a zákysy v hádankách je ve hře pořád více než dosti. Nepomůžeme vám akorát s jedinou věcí: (Ne)bát se.
1. Je nutné znát originál?
Jedním slovem: Není. Silent Hill 2 od Bloober Team je do jisté míry reimaginací, která vám příběh o strastiplné cestě Jamese Sunderlanda po stopách zesnulé manželky představí trochu jinak, v jiných posloupnostech, ale se stejným vyzněním. Původní horor z roku 2001 je stále skvělý, o tom žádná, ale v žádném případě jej není nutné před hraním znát. Obě hry existují ve svých vlastních světech.
2. Mapa je nejlepší přítel
Tady bude hodně záležet na nastavení obtížnosti a kontextových nápověd, nicméně pokud nevíte, jak dál, často odpověď najdete na stránkách mapy. Nejenže skvěle pomáhá s orientací v prostoru, ale James do ní zapisuje i další poznámky – zamčené dveře, kde se nalézají nevyřešené hádanky, kde jste našli jaké číselné kombinace, otazníky k lokalitám, o kterých jste někde četli...
3. Nespolehlivé rádio
V původní hře byl vaším nedeocenitelným pomocníkem přenosný tranzistorák. Vždycky, když se rozryčel šumem nenalazené stanice, věděli jste, že jsou poblíž monstra. V Silent Hillu 2 rádio funguje podobně, ale nemůžete se na něj plně spoléhat. Reaguje totiž spíše na pohyb a bezprostřední ohrožení. Jemné praskání vás varuje, že se nedaleko šine nějaká potvora, hlasitý šum zase, že vám už něco jde po krku. Ticho si ale nemůžete vykládat jako bezpečí. Některé příšery totiž dokáží nehnutě stát v rohu místnosti a v ten moment vás rádio včas nevaruje.
4. Teorie Silent Hillu
Příběh Jamese a mystického města je, stejně jako před více než 20 lety, poměrně kryptický a se spoustou prostoru k vlastní interpretaci událostí. Máloco je řečeno napřímo a spoustu věcí si musíte domyslet, k tomu je dobré číst úplně každičký zápisek a novinový článek (i proto, že často skrývají nápovědy). Je ale dobré vnímat okolí jako takové, svědectvím hrůzných událostí může být i jinak neinteraktivní design prostředí. Každá informace je jako kousíček obrovského puzzle, které ale nikdy neposkládáte úplně celé.
5. Přežije ten zvědavý
Silent Hill 2 je mnohem větší a otevřenější než původní hra. Úrovně prošly zásadními změnami. Je sice děsivé procházet záhadnou mlhou, ale i vedlejší uličky skrývají často nějaké tajemství – kousíček příběhu, náboje, ale můžete zavítat i do nepovinné lokace, která v originále nebyla. Průzkum se rozhodně vyplácí.
6. Trubka vyřeší spoustu problémů
James se nebojí postavit démonům s pistolí, brokovnicí anebo puškou v ruce, spoustu problémů ale zvládnete vyřešit jen základní zbraní na blízko. Nábojů je totiž tak akorát, abyste se v nich nikdy vyloženě nekoupali a doporučoval bych ze začátku sahat ke střelným zbraním jen tehdy, když stojíte proti přesile. Základní prkno, respektive trubka, vám ale přijde vhod po celou hru. Jen si musíte zapamatovat útoky protivníků, abyste stihli včas uskakovat. Jakmile vám jejich útočné vzorce přejdou do krve, zvládnete ubít kde co a šetřit si náboje třeba na souboje s bossy.
7. Pomoc s jazykovou bariérou
Silent Hill 2 je hodně o čtení mezi řádky. Ať už se bavíme o příběhu, nebo taky o hádankách. Narazíte na básničky, které je nutné doplnit, říkanky, ze kterých vyčtete cestu dále. Pokud angličtina (nebo jiný z nabízených jazyků) není zrovna vaší nejsilnější stránkou, nebojte se klidně využívat fotopřekladačů.
8. Rozhodnutí a konce
Hra, stejně jako originál, reaguje na vaše činy a chování, podle čehož můžete dojít k různým koncům (kterých je dokonce více). Během prvního průchodu se tím ale zbytečně nezabývejte a hrajte tak, jak vám přijde nejlepší. Některé konce jde navíc odemknout pouze v dalších průchodech, kdy už se v Silent Hillu budete orientovat jako doma.
9. Pozor na mrtvoly
Že něco leží a krvácí, neznamená, že to musí být mrtvé. Po sražení monster je dobré jim cvičně uštědřit jeden, dva štulce a ujistit se, že jsou opravdu mrtvá. Stejně tak je dobré po návratu do už projitých lokací po očku zkontrolovat, že počet mrtvol na podlaze sedí se stavem, v jakém jste místnost nechali. Ušetříte si tím velmi nepříjemná opětovná setkání.
zdroj: foto: Sony Playstation
10. Nebojte se řešit problémy násilím
Spoustě konfliktů se dá vyhnout, kolem spousty příšer proplížit, i přesto bych ale doporučoval často navštěvované lokace čistit. Trochu (opravdu malinko) opadne strach z toho, že na vás může něco vyskočit a bude se vám taky mnohem lépe soustředit na hádanky a rébusy. Dostanete taky místo, ve kterém si můžete trochu vydechnout, začíst se do mapy a naplánovat si další kroky. Obzvlášť, když víte, že se do místnosti se zamčenou truhlou budete ještě několikrát vracet.