Microsoft koupil tvůrce RPG z Obsidianu a inXile
zdroj: Archiv
Byznys

Microsoft koupil tvůrce RPG z Obsidianu a inXile

12. 11. 2018 12:25 | autor: Patrik Hajda |

Před měsícem provalené tajemství, které se zdálo být jen spekulací, se o víkendu potvrdilo. Společnost Microsoft skutečně koupila studio Obsidian Entertainment, tvůrce dvou dílů oldschoolového RPG Pillars of Eternity a opěvovaného Falloutu: New Vegas. Ale aby toho nebylo málo, překvapila ještě další akvizicí studia inXile Entertainment, které znáte díky druhému Wastelandu, Torment: Tides of Numenera a novince The Bard’s Tale IV: Barrows Deep.

Není překvapivé, že Microsoft nakupuje. Jeho aktivita nás zastihla nepřipravené již během letošní E3, kde Phil Spencer, viceprezident herní divize Microsoftu, oznámil převzetí hned pěti studií. Tehdy se pod křídla společnosti přidala studia Undead Labs (State of Decay), Playground Games (Forza Horizon), Ninja Theory (Hellblade: Senua’s Sacrifice), Compulsion Games (We Happy Few) a nové The Initiative se zatím neoznámenou hrou.

S nejnovějšími přírůstky v podobě Obsidian Entertainment a inXile Entertainment se portfolio studií patřících Microsoftu rozrůstá na úctyhodných třináct. Podobné akvizice bývají oboustranně výhodné a v tomto případě jsou extrémně důležité pro odkoupená studia.

Jak Obsidian, tak inXile sice tvoří velké a opěvované hry, ale studia jako taková nepatří k žádným velikánům. Obě se doteď protloukala herním byznysem pomocí různých zakázek a jejich nejnovější hry vznikají až na výjimky jen díky důvěřivým hráčům skrz crowdfunding, protože se jim nedaří najít bohatého vydavatele.

Nyní, s Microsoftem za zády, se situace obrací. Microsoft zjevně má zájem podílet se na dílech těchto firem minimálně po finanční stránce, což tvůrce konečně dostane z let plných nejistoty a škrtání spousty dobrých nápadů vlivem přiškrceného budgetu.

Ve videích níže se oba zakladatelé společností Feargus Urquhart a Brian Fargo shodnou na jedné velmi důležité skutečnosti – Microsoft nehodlá tato studia měnit. Koupil je proto, že se mu líbí jejich tvorba, ve které je hodlá podpořit nejen financemi, ale i nástroji a specialisty.

V případě Obsidianu jde ze strany Microsoftu o zajímavý krok vzhledem k vzájemné historii. Obsidian totiž pro Microsoft kdysi vytvářel RPG Stormlands, které se mělo stát launch titulem konzole Xbox One. Avšak Microsoft financování utnul a projekt zrušil, načež se studio obrátilo na Kickstarter s Pillars of Eternity (informace čerpám z knihy Blood, Sweat, and Pixels, za jejíž zapůjčení tímto děkuji Adamovi). Ale zjevně nedošlo k nevraživosti ani vzájemné nedůvěře, když se „spolupráce“ opakuje v mnohem větším měřítku.

I u inXile je důvod k menšímu zamyšlení. Brian Fargo totiž při vydání své poslední hry The Bard’s Tale IV: Barrows Deep sliboval, že pokud se během prvních 18 měsíců prodají alespoň 2 miliony kopií hry, pokusí se odkoupit své předchozí studio Interplay. Stále to asi může udělat, je ale otázka, jestli k tomu s novým gigantem za zády bude mít důvod.

Na závěr si dovolím menší vhled do budoucnosti. Příští generace Xboxu má pravděpodobně slušně našlápnuto směrem k zajímavým exkluzivitám. Všech 13 studií Microsoftu dohromady dává pěkný zástup značek, které si na příštím PlayStationu nezahrajete. Případné další Pillars of Eternity a Wasteland 3 budou dominovat Xboxu a Windows, i když se jejich nynější předchůdci rozlézají na všech možných platformách, třeba i na Switchi. Nicméně kvalita takových her s penězi Microsoftu může jedině povyrůst.

Nejnovější články