Framed 2
Když něco doporučí autor Metal Gear Solid Hideo Kodžima, člověk minimálně zpozorní, případně se hned hrne, aby si daný titul stáhnul. Právě přes Kodžimu se řada z nás v roce 2014 dostala k interaktivnímu noirovému komiksu Framed, který vykazoval i známky jednoduché puzzle hry. A protože jsme s jedničkou byli navýsost spokojení, stahovali jsme nadšeně i dvojku, hned jak vyšla. A výsledný dojem? Totální poblouznění audiovizuálním zpracováním, které má styl, šmrnc, parádní atmosféru. Proč se ale Framed 2 objevuje ve výčtu nejlepších puzzle a adventure her? Protože tvůrci ze studia Loveshack přihodili do mixu i řadu skvělých herních prvků a dobře navržených hádanek, které lze projít několika způsoby. Když tohle všechno spojíte dohromady, vychází z toho nevšední zážitek, který jsme si v mezičase zopakovali už několikrát.
What Remains of Edith Finch
Není to adventura. Není to logická hra. Je to nádherný audiovizuální zážitek s herními prvky. Nemůžete umřít, nemůžete zakysnout, nemůže se vám stát nic zlého, ale stejně jste při objevování historie rodiny Finchových napjatí jako struny. Propojení jednoduchých herních úkonů s příběhem a prostředím (třeba skrze texty a poznámky rozeseté všude v prostředí) funguje skvěle a ponechává tvůrcům ze studia Giant Sparrow spoustu prostoru, aby vás ohromili, šokovali, rozesmáli a rozplakali. Odsudků ve stylu „další pitomý walking simulator“ si tvůrci za What Remains of Edith Finch vyslechli dost, ale nezaslouženě. Nenabízí sice sofistikovanou adventuru, ale s prostředky, které použili, pracují s extrémní péčí a zjevným talentem. A kdybyste náhodou narazili na jejich prvotinu The Unfinished Swan pro PS3, PS4 a PS Vita, rozhodně si ji nenechte ujít. Je to stejný (neobroušený) klenot.
Monument Valley II
První díl se nesl v duchu uhrančivé atmosféry a jednoduchých hádanek po vzoru návrhů M.C. Eschera. Druhý díl dělá totéž. Jak je možné, že figuruje mezi nejlepšími adventurami roku 2017? Jednoduše, protože to dělá skvěle. Atmosféra je opět nádherná, audiovizuál je dech beroucí, příběh beze slov vezme člověka za srdíčko a manipulace s prostředím, což je hlavní herní mechanismus, je pořád neskutečně zábavná. Když Monument Valley II koupíte a spustíte, nevypnete hru, dokud ji nedokončíte. A to už něco znamená.
Thimbleweed Park
Ron Gilbert je nezbedné dítě adventurního vývoje. Vlastně ne, je to rarach, který strašně rád překrucuje zaběhnutá pravidla. Poté, co se pokusil stvořit kooperativní adventuru The Cave, ale moc neuspěl, se spojil se svými starými kolegy (hlavně scenáristou Gary Winnickem), aby stvořil adventuru, která se tváří staromilsky, ale ve skutečnosti ctí pravidla moderního game designu. Thimbleweed Park zdobí skvělý humor po vzoru Twin Peaks, výborně napsané postavy, parádní hádanky, ale hlavně neskutečně modulární game design. Pokud si chcete užít jen příběh a postavy, klidně můžete, stačí zvolit jednoduchou obtížnost. Pokud toužíte i po solidních hlavolamech, není problém, prostě si zvolíte klasickou obtížnost. Že hra baví a funguje ve všech módech, to je skoro adventurní zázrak.
Beat Cop
Vlastně je to víc simulace policajta, než adventura. Kontrolujete stav pneumatik, řešíte, kdo a jak parkuje, stíháte zloděje (doslova), bavíte se s místními mafiány, hledáte ztracené kočky, řešíte vraždy i zmizení, nebo neřešíte nic. Beat Cop je sice v základu o strašlivém množství strategického klikání, ale volba je na vás, a ta ovlivňuje příběh, který se táhne celou, časově ohraničenou hrou. Budete úplatný polda? Budete totálně čestný polda? Zamhouříte občas oko, abyste očistili sami sebe a z pochůzkáře se znovu vyšvihli na pozici detektiva? Zařiďte si to po svém. Beat Cop můžete hrát díky simulačním mechanikám několikrát, pokaždé vás čeká jiný zážitek. Navíc je hra vizuálně výrazná, stylově vyhraněná – osmdesátky z ní čpí na všechny strany. A výsledek je skvělý.
A nejlepší adventurou & logickou hrou za rok 2017 se podle redakce Games.cz stává:
Thimbleweed Park
Adventury už byly jako žánr za poslední dekády několikrát mrtvé, nebo se to aspoň říkalo, přestože nikdo z nás si to nemyslel. Thimbleweed Park je ukázkový příklad, proč nikdy mrtvé nebudou. Schopnost napsat vtipné dialogy, navrhnout zajímavé postavy a vymyslet napínavou zápletku, tu nemá každý. Ron Gilbert ji ale ani po letech neztratil. Když se takový tvůrce na pár let odmlčí, může se na venek zdát, že adventury nemají co nabídnout. Když se ale takový tvůrce vrátí ke svému řemeslu, je najednou zjevné, že adventury nejsou mrtvé. Jen prostě stojí a padají s invencí a talentem tvůrců. Ron Gilbert se svým týmem patří mezi ty nejlepší. A Thimbleweed Park také.