Best of 2017: nejvýraznější trend
zdroj: tisková zpráva

Best of 2017: nejvýraznější trend

23. 1. 2018 20:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Začne s tím jeden, chytí se toho druhý, a už to jede. Trendy se v herním byznysu uchycují stejně dobře, jako v kterémkoliv jiném. Zatímco v předchozích letech jsme často slyšeli třeba o pohybovém ovládání, virtuální realitě nebo předplatitelských službách, letos se nám vyhouplo pět jiných trendů, které jsou s rokem 2017 svázané.

4K rozlišení

O 4K rozlišení se debatovalo už v roce 2016, ale teprve ten loňský konečně dal teoretizování a výhledu do budoucna pevný rámec. Důvodů je hned několik, nicméně všechny vychází z jednoho zdroje, tedy postupné adaptace hlavních hráčů v byznysu na budoucí standard v rozlišení. Velkým impulzem byl příchod dvou konzolí s podporou 4K – PS4 Pro a Xbox One X. Také na PC je prostředek k zobrazení tohoto rozlišení přístupnější díky novým generacím grafických karet, ale definitivní krok vpřed představují displeje a televize, které jsou konečně dostupné za snesitelnou cenu.

XboxOneX zdroj: tisková zpráva

Battle royale

Tenhle fenomén nešlo minout. Ani kdybyste chtěli, nedalo se vyhnout vlně nových her a módů do již stávajících her, které pracovaly s prakticky tím samým principem hratelnosti. Ačkoliv PlayerUnknown’s Battlegrounds není první titul, který pracuje s principem „přežije jen jeden,“ rozhodně jej díky svému úspěchu rozšířil. Vlastně se dá říct, že PUBG vzala kladivo a vymlátila díru do jinak statické zdi multiplayeru. Pro Fortnite od Epicu přinesl Battle Royale mód obrovské oživení a momentálně se na řadě titulů se stejným principem pracuje. Časem samozřejmě dojde k podobné kocovině, jakou zažil boom MOBA her, ale loni po ní nebylo ani stopy.

Playerunknown's Battlegrounds zdroj: tisková zpráva

Překotné změny na Steamu

Největší platforma digitální distribuce PC her má za sebou celkem rušný rok. Skončil Steam Greenlight a nahradil jej Steam Direct, což silně ovlivnilo řadu vývojářů a celý proces vydávání nezávislých her. Bublina s kryptoměnami ukončila možnost platit Bitcoiny. S PUBG také padlo několik rekordů v počtu hráčů, ale to není nic, s čím by si museli ve Valve dělat vrásky. S čím ale už ano, je problém s uživatelskými recenzemi. Snaha vyřešit cílenou deformaci uživatelského hodnocení hry se s Valve táhla prakticky celý rok a firma zkusila hned několik rozdílných systémů. Poslední velké úpravy nastaly v listopadu, kdy už stránka s uživatelským hodnocením začíná připomínat grafy vývoje HDP rozvojové země. Že ale ani to není uspokojivé řešení, naznačuje prohlášení, že „toho musíme ještě hodně změnit“. Valve se snaží najít řešení, ale po celý rok i přes řadu experimentů nenašla to pravé.

Steam recenze zdroj: tisková zpráva

Od mikrotransakcí k lootboxům

Lootboxy! Podzim a zima 2017 dala pojmu „lootbox“ silně pejorativní nádech a největší vinu na tom mají experimenty ze strany Electronic Arts. Firma dokázala pomocí mikrotransakcí ve formě lootboxů pokazit hratelnost Star Wars: Battlefront II i nového dílu Need for Speed. Mikrotransakce přitom nejsou nic nového a EA si sami vyzkoušela v multiplayeru Mass Effect 3, že systém boxíků může fungovat jako dobrý dlouhodobý příjem, který hráče neštve. Jenže 2017 se stal pro mnoho firem rokem, kdy se pokusily tento prvek využít ještě víc, ale nevyšlo jim to. Zatímco u her jako Middle-earth: Shadow of War, CoD: WWII, Assassin’s Creed Origins či PUBG nabídly systém tak, že jste přítomnost mikrotransakcí vůbec nemuseli zaznamenat nebo je využívat, výše zmíněné a s nimi třeba kariérní mód NBA 2K18 ukázaly, že tlačit na pilu takhle intenzivně je kontraproduktivní a škodí to hernímu zážitku.

Need for Speed: Payback zdroj: tisková zpráva

Japonský fénix

Japonsko bylo jedním z gigantů herního vývoje a většinou i záruka netradičních titulů, které se vymykaly ze západního standardu mainstreamových her. Ale s minulou konzolovou generací přišla velká krize. Japonsko začalo z mapy vývojářských kolosů mizet a skvělí tvůrci jako Šindži Mikami odcházeli na západ. Jenže s novou generací konzolí japonský herní byznys povstává jako Fénix z popela a loni rozepjal svá majestátní křídla. Japonci doslova zadupali západ do země. Když dojde na diskusi o nejlepších hrách roku 2017 uslyšíte tituly jako The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Super Mario Odyssey, Nioh, Nier: Automata, Persona 5 či Resident Evil 7. Západní hráči přichází na chuť i japonským značkám jako Yakuza, Danganronpa či Atelier. A distributoři konečně pochopili, že japonské hry mohou bodovat i na PC, o čemž svědčí série portů her jako právě Nioh, Nier či chystaná Final Fantasy XV. Japonský bojovník se prostě vrátil do hry ve velkém.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild zdroj: tisková zpráva

A nejvýraznějším trendem roku 2017 se podle redakce Games.cz stává:

bestoftrendmikro zdroj: tisková zpráva

O vítězi této kategorie u nás panovala asi největší a nejplamennější diskuse, která v jednu chvíli vypadala, že přeroste v občanskou válku. Nakonec jsme se ale na frontové linii dohodli, že pokud budeme hodnotit jen rok 2017, pak půlroční mediální smršť kolem „lootboxů“ a klopýtání postižených firem bylo signifikantnější. Zároveň je ale třeba říct, že nejde jen o výše zmíněné přešlapy. Pokus posunout mikrotransakce do polohy, kdy budou představovat dlouhodobější zdroj příjmů, provedlo mnoho vydavatelů a často se jim povedlo je implementovat bez toho, aby ovlivnili hratelnost a popudili hráče.

V tomto smyslu bude tento trend pokračovat dál, protože při zvyšujících se nákladech na vývoj vydavatel chce další zdroje příjmů ze hry. Zároveň ale je třeba dodat, že pokud bychom měli vybírat trend, který se nejvýrazněji promítne do nejbližší budoucnosti herního průmyslu, bude to 4K zobrazení a jeho nástup. 

Nejnovější články