Konference CEEGS posunula hry na českých univerzitách na vyšší level
Česká republika se může pochlubit řadou vývojářských studií i početnou hráčskou obcí, jenže hry jako kulturní téma nebo akademické akce jsou u nás stále úkazem spíše exotickým. Dost možná nejprogresivnější skupinou, která se snaží současný stav změnit, je brněnské sdružení MU Game Studies o.s. Jeho členové se věnují řadě různých činností od vedení bakalářských prací o hrách přes rozhovory se zajímavými osobnostmi české herní scény až po vysílání herních soundtracků na vlnách studentského rádia. Od jejich poslední velké události CONference 2013 však uplynul už takřka rok a půl, mohlo by se tak zdát, že s jejich tehdejší ambicí, čili zakořenit hry na univerzitní půdě na delší dobu, to nevypadá nikterak slibně. Jakékoli pochybnosti ale rozehnala nedávná konference CEEGS (Central and Eastern European Game Studies Conference), kterou pořádali členové sdružení v Brně. Dokonce se po ní dá tvrdit, že bude-li MU Game Studies podobně překvapovat i do budoucna, snadno by se činnosti navazující na CEEGS mohly stát největšími tuzemskými herní událostmi vůbec.
Invaze Železné hordy a další zajímavosti z WoWfan a HSfan
Blíží se BlizzCon i vydání datadisku Warlords of Draenor a karetní hra Hearthstone sklízí úspěchy na všech stranách. Už jen z toho se dá odvodit, že kolegové z fan stránek WoWfan.cz a HSfan.cz se v uplynulém týdnu nenudili a měli o čem psát. Pojďme si nejzajímavější články z obou serverů v rychlosti projít.
Jagged Alliance: Flashback – recenze
Zřejmě nejsem jediný, komu se při vyslovení slov „Jagged Alliance 2“, „Arulco“ nebo „Deidranna“ v mozku aktivují nostalgické neurony, aby následně vytáhly kapesníky a zamáčkly slzy. Když se tedy dánské studio Full Control (tvůrci Space Hulk), rozhodlo rozjet kickstarterovou kampaň s cílem vybrat peníze na novou, trojrozměrnou a tradičním mechanikám věrnou hru Jagged Alliance: Flashback, zdálo se, že značku konečně potkalo štěstí. Zdálo...
Nádherné akční RPG Eitr kombinuje obtížnost Dark Souls s hratelností Diabla
Neohrnujte nosem nad dalším pixel artem. Vážně. Možná je těch projektů tolik, že se v nich pořádně nevyznáte, ale jestli nějaká hra, tak Eitr za vaši pozornost stojí. Hra od dvoučlenného týmu z Anglie totiž slibuje něco, co by mohlo na trhu vyplnit díru zející prázdnotou. Mohlo by jít o příjemnou nezávislou alternativu k Dark Souls s příměsí Diabla a Golden Axe. Alespoň tak tvůrci svůj počin popisují a video v článku jim dává za pravdu.
Hardwarové nároky PC verze The Crew nepůsobí „krvavě“
Závodní arkáda The Crew vyjde už 2. prosince pro PC, Xbox One, Xbox 360 a PlayStation 4 a právě pro majitele obou nových konzolí připravili vývojáři z Ubisoftu ještě jedno kolo uzavřené bety. Proběhne od 6. do 10. listopadu a pokud máte hru předobjednanou, máte přístup do bety garantovaný. Jestliže předobjednáno nemáte, můžete se na oficiálním webu hry zapsat na čekací listinu a doufat, že se na vás dostane. Majitelé PC si mohou mezitím porovnat oficiální hardwarové nároky s konfigurací svého stroje, aby se ujistili, že hru utáhne.
Oculus Rift se stane mainstreamovou platformou až se prodá 50-100 milionů kusů
Během konferenčního hovoru s investory nemluvil Mark Zuckerberg jen o Facebooku, Instagramu či WhatsAppu. Nechyběla zmínka o Oculus Rift a načrtnutí plánů, které s virtuální realitou firma má. Své úvodní slovo rozdělil Zuckerberg do tří částí, každá pro jinou fázi budoucnosti firmy: tříletá strategie, pětiletá strategie a nakonec strategie pro příštích deset let. Oculus Rift patří podle vedení Facebooku mezi dva projekty, které má firma pevně zařazené v desetiletém chlívku - z dobrých důvodů.
Retro GamesPlay: hrajeme kultovní temnou komedii Grim Fandango
Temná komedie Grim Fandango od Tima Schafera sice není mezi hrami od LucasArts, které lze nově koupit na GOG, ale dříve či později se v nabídce objeví. Pavel s Honzou však na ten slavný den čekat nebudou, stejně jako nebudou čekat, až Tim Schafer dodělá remasterovanou verzi této kultovní adventury pro PS4 a PC. Jednu z nejvtipnějších a nejvíce stylových adventur všech dob si pro vaši potěchu zahrají hned teď v dalším díle série retro gamesplayů.
Konspirační akční thriller Majestic Nights vás vrátí do šílených osmdesátek
Izometrický akční thriller Majestic Nights je konečně venku. Tedy přesněji řečeno první epizoda z šesti (a prolog zdarma jako demo). Zbývajících pět epizod můžeme čekat v následujících měsících, přičemž poslední vyjde v dubnu 2015. První epizoda s podtitulem Covert Genesis je k dispozici za pět dolarů a odehrává se v roce 1982. Tehdy přijde do kanceláře Callie tajemný muž s nabídkou, kterou nejde odmítnout. Callie musí najít ztraceného agenta a vkročit tak do světa, o jehož existenci dosud ani netušila.
Video z This War of Mine ukazuje válečné útrapy z pohledu civilisty
Her jako This War of Mine je hodně málo. Novinka 11 bit studios se dívá na válku opačnou optikou než většina ostatních videoher. Namísto brnění a zbraně tady vyfasujete jen normální oblečení a vlastní ruce. Logicky tedy nebudete nikoho vraždit - naopak vaším úkolem je válku přežít coby civilista v těžkých válečných podmínkách. Navíc budete velet malé skupině civilistů a to si pište, že zrovna jednoduchá a bezbolestná rozhodnutí vás nečekají. Však sami brzy uvidíte, protože This War of Mine vyjde už 14. listopadu na Steamu a webu Games Republic
Vanishing of Ethan Carter se za měsíc prodalo přes 60 tisíc kusů (a další statistiky)
Tajemná adventura The Vanishing of Ethan Carter je venku už měsíc a vývojáři ze studia The Astronauts při té příležitosti zveřejnili infografiku se spoustou zajímavých informací. Posuďte sami. Za měsíc se prodalo přes 60 tisíc kusů hry, což se jeví jako skvělý výsledek. Náklady na vývoj hry sice neznáme, ale vzhledem k povaze hry a termínu uvedení na trh si mohou tvůrci z Polska gratulovat. Nejvíc kusů hry se při tom prodalo v západní Evropě, která se na celkových prodejích podílí z 50 procent.
Bethesda definitivně zrušila vývoj Prey 2
Nešťastný a zamotaný příběh vývoje sci-fi akce Prey 2 pokračuje a zároveň definitivně končí. Z úst marketingového šéfa jsme se totiž dozvěděli, že Bethesda vývoj Prey 2 skutečně zastavila a zrušila. Myslí tím definitivní zrušení vývoje, ne něco jako " vývoj je zrušený, ale dáme to jinému týmu", jak naznačovaly předchozí spekulace. Na Pax Australia stav (ne)vývoje Prey 2 pro OXM potvrdil Pete Hines, který se tím opět pokouší vyvrátit všechny předchozí spekulace. Jestli si dobře vzpomínáte, má rovněž máslo na hlavě - už taky jednou tvrdil něco jiného, než se stalo.
Concrete Jungle kombinuje budovatelskou strategii s karetní hrou
Reputace žánru městských budovatelských strategií dostala "díky" SimCity (v mezičase částečně odčiněnou) ránu pod pás a situaci se příští rok pokusí vylepšit třeba Cities: Skyline. Z opačného konce spektra však vystrkuje růžky další budovatelská hra, která jde na věc úplně jiným způsobem. Concrete Jungle mixuje budovatelskou strategii s karetní hrou!
Třetí beta Elite: Dangerous přidává vlastnictví více lodí a další desítky zajímavých novinek
Vydání vesmírného simulátoru Elite: Dangerous se nebezpečně blíží a vývojáři chrlí jeden velký update za druhým. Teprve nedávno vydali druhou betu a už nabízí třetí. A podobně jako před necelým měsícem, ani tentokrát nejde o žádného drobka - třetí beta přidává desítky nových prvků a další stovky opravuje.
F1 2014 - recenze
Bylo to mimořádně netradiční setkání. F1 2014 se v žádných reklamních textech neprezentovala jako hra, kterou opravdu musíte mít, což je úplně nová zkušenost s reklamou. Avšak upřímnost za upřímnost – kde nic není, tam opravdu ani marketingový specialista nic nesvede. Místo kyprého vychloubání proto Codemasters jen potichu konstatovali, že vedle právě vycházejícího F1 2014 pro PC a staré konzole připravují i díl nový, který přinese zásadní koncepční i technické proměny. Tedy vše, co chybí hře, o níž právě budete číst.
Vyzkoušejte demo PC verze Evil Within a získejte zdarma Call of Cthulhu: Dark Cornerns of the Earth
Vývojáři ze studia Tango Gameworks krok po kroku žehlí všechno, co jim hráči v souvislosti s PC verzí The Evil Within vytýkali. Přes vývojářskou konzoli a následně i oficiálním updatem nejdříve vyřešili stížnosti na černé "filmové" pruhy a omezení framerate na 30fps. A hned poté připravili na Steamu pěknou halloweenskou akci. V prvé řadě vydali demo PC verze The Evil Within, dále nabízí ve slevě season pass a ještě k případné koupi The Evil Within přihazují zdarma parádní hororovku Call of Cthulhu: Dark Cornerns of the Earth.
Video z rubačky BattleCry podporuje dojem, že jde o Team Fortress 2 bez pušek
O akční rubačce bez pušek BattleCry jsme se poprvé dozvěděli krátce před letošní E3, abychom na E3 zaslechli něco víc. Pak už bylo ticho po pěšině. Bethesda, která prvotinu Battlecry Studios vydává, se probudila až nyní, a zatímco návštěvníky PAX v Austrálii nechá hru vyzkoušet, pro vás ostatní připravila alespoň trailer.
V PvP módu Battles of Kyrat zažijete boj za obě strany konfliktu z Far Cry 4
Krom singleplayeru a kooperace nabídne sandboxová střílečka Far Cry 4 i PvP variantu s názvem Battles of Kyrat, který si nejdříve představíme prostřednictvím čísel: nabídne 10 map (další přibudou po vydání), je roztažený přes 3 herní módy, hrají v něm týmy po pěti hráčích (maximálně) na každé straně a průměrný zápas by měl trvat dvacet minut. A že jste to vy, tak čísla ještě rozvedu v textu, aby bylo jasné, oč vlastně v Battles of Kyrat jde.
Krátké video z Assassin's Creed Unity představuje časovou anomálii
Normálně bych se bránil zuby nehty vydávat dvě videa z Assassin’s Creed Unity v jeden den, ale udělám výjimku. Minutový trailer totiž představuje překvapivý nový prvek v sérii – časovou anomálii. Podle vyjádření tvůrců na Ubi blogu nebudou záběry následujícího videa dále komentovat, ale až prý podobnou situaci ve hře zažijeme, rozstříkne se všem z přetlaku nadšení mozek mnoha směry. Samozřejmě, jak jinak... Než ale vůbec otevřete článek a pokusíte se na video podívat, měli byste vědět, že jde podle mého o spoiler a ne malý. Pokud vám to nevadí, račte vstoupit.
Sci-fi drama Event[0] staví na přímé komunikaci hráče s počítačem psaním textu
Interakce hráče s umělou inteligencí se v drtivé většině her omezuje na soubor „povolených“ možností či voleb, které předurčí vývojáři. Občas se však objeví pokusy, které se snaží o přímou interakci v podobě možnosti komunikovat s AI prostřednictvím psaného textu. Před devíti lety dotáhli podobný experiment zřejmě nejdále tvůrci interaktivního dramatu Façade, které si rozhodně stáhněte a vyzkoušejte. A něco podobného se nyní snaží skupina vývojářů v projektu Event[0], ve kterém se hráč ocitá ve vesmíru a jeho přežití závisí na přímé komunikaci s AI prostřednictvím terminálů. Podívejte se sami na sugestivní ukázky ze hry, která vám zřejmě nedá spát.
Tvůrci milionového Space Engineers chtějí do hry přidat cíle, aby nešlo jen o čistý sandbox
Pražské studio Keen Software se nedávno pochlubilo s dosažením pozoruhodné mety – po roce v early access na Steamu se vývojářům podařilo prodat milion kusů inženýrského sandboxu Space Engineers. Podobným výsledkem se může pochlubit jen několik her z ČR/SR a rozhodně jde o skvělý výsledek i na mezinárodním poli. Položil jsem proto šéfovi Keen Software Marku Rosovi několik otázek ohledně budoucnosti Space Engineers, které směřovaly na vývoj a implementaci další prvků, případnou PS4 verzi a plán s vydáním hotové verze hry.