
Letos převažovala druhá, třetí a xtá pokračování zajetých sérií, popřípadě spin-offy, které sice nebudily dojem něčeho zbrusu nového a úžasného, ale za to se s dědictvím svých předchůdců popraly více než dobře a ve výsledku bez otálení bodovaly. A vybrat v této situaci jeden kus se zdálo zprvu jako nadlidský úkol - her, které by si to zasloužily, bylo příliš mnoho. Proto naši finální volbu berte třeba jako námět k debatě pod článkem, kam můžete uvést své vlastní volby a žebříčky.
Hra roku
Žhavý kandidát na hru roku už v lednu? Kroutili jsme si nad tím pomyšlením vousy, vydavatelé nemívali ve zvyku vydávat vysoce očekávané tituly na počátku roku. Bylo to však pouze jedno z mnoha paradigmat, která druhý Mass Effect překonal. Vývojáři z BioWare odmítli mírné vylepšení v koncepčních mezích původní hry - posunuli hru od akčního RPG spíše k akci, což je donutilo zásadně vylepšit soubojovou složku a na to konto i design jednotlivých misí a lokací. Pozvednutí vysoce nastavené laťky v oblasti příběhu i vykreslení postav a rozesetí spousty menších větších voleb na ploše celé hry vytvořilo z ME2 skutečné akční drama, které na hráče vytváří příjemný tlak a bezděky jej posunuje do centra dění v universu na pokraji zkázy. Málokdy se podaří klasickou story o záchraně lidstva zpracovat tak dobře, aby tento primární úkol nečouhal za každým rohem.
Průtahy s vývojem, děsivé zprávy a fámy o rozkolech v týmu, westernová tématika pokládaná za nepříliš atraktivní – před vydáním hry to nevypadalo růžově a schylovalo se k prvnímu velkému průšvihu Rockstaru. Nic z toho se však na hře neprojevilo, ať to byla pravda, nebo ne. Vývojáři vytěžili z westernového námětu maximum: vtiskli hernímu světu neopakovatelnou atmosféru díky pozoruhodnému výkonu v oblasti audiovizuální (s enginem dělají hotová kouzla) i scenáristické, zejména s ohledem na otevřený koncept hry. Red Dead Redemption naplňuje téměř beze zbytku představu o ideální sandbox hře, protože vytváří vlastní svět bez logických děr, do kterého se může hráč ponořit a plně v něm existovat. Až na několik dalších drobností je tak největší chybou hry to, že ještě nevyšla na PC, aby si ji mohlo užít co největší množství hráčů. Ale i to snad tvůrci z Rockstaru brzy napraví.
Jako by nebylo vše podstatné řečeno v recenzi a při vyhlášení nejlepšího RPG roku :) Faktem ovšem je, že pedantský důraz na ty nejmenší detaily, který posedl vývojáře z Obsidianu, nechává New Vegas zářit daleko za hranice své RPG kategorie. Žádná hra letos nenechala hráče prožít svoji vlastní verzi příběhu tak autenticky, ani Mass Effect 2 a to je poměrně lineární hra, zatímco New Vegas balancuje na hranici sandboxu. Rozhodně má cenu zopakovat, že nejenom příběh, ale i napojení jednotlivých prvků RPG systému na dění a herní situace a hlavně odladěná soubojová složka, činí z New Vegas výjimečný úkaz. Přestože na první pohled je to pouhý spin-off Fallout 3, ve skutečnosti je to zosobnění všeho, co udělalo z Fallout universa (nyní už) generacemi hráčů obdivovaný artefakt herního průmyslu. Stačí, aby si Obisidani pro příští hru našli trošku lepší technologický základ.
StarCraft II: Wings of Liberty
Stejně jako Fallout New Vegas už si i druhý StarCraft odnesl vítězství v jedné z našich kategorií a opět se jedná o titul, který svými kvalitami sahá daleko za hranice svého žánru. V tom je StarCraft II důkazem, že opravdu dobrá hra se nemusí spoléhat pouze na fandy žánru, v tomto případě strategií, ale dokáže strhnout skoro každého. Blizzard je totiž jedna z mála firem, která se umí postavit pravidlu: nelze udělat hru pro všechny. StarCraft II je onou pověstnou výjimkou, která svým příběhem a lehce pochopitelnou hratelností strhne RTS nováčky a zároveň umí svoji hloubkou uspokojit náročné hráče. Pro ty je určen zejména multiplayer, kde StarCraft II rovněž exceluje a lze počítat s tím, že tomu tak bude i několik dalších let do budoucna.
A to jsme si mysleli, že to bude nastavená kaše, glorifikovaný datadisk. Více jsme se zmýlit nemohli :) Naše původní teorie dostala značné trhliny už poté, co jsme obří záměry tvůrců viděli na E3 2010. Preview verze udělala z trhlin prohlubně a definitivně se škraloup našeho pomýleného očekávání rozplynul v plné verzi. Příběhově hra možná navazuje na ACII, ale množství vylepšení, dodatků, rozloha hry a důslednost v detailech jde daleko za datadisk a vlastně i obvyklé koncepty druhých dílů. Přidání multiplayeru je samo o sobě rozporuplné, ale fakt, že tvůrci nekopírovali klasické pojetí multiplayerových módů z jiných titulů a snažili se vše přizpůsobit pravidlům základní Assassin’s Creed hratelnosti, hovoří v jejich prospěch. Přidejme k tomu, nyní snad již klasickou pseudohistorickou patinu AC her a hit, nejenom podzimu, ale i celého roku, se vyjevuje v celé své kráse. Jsme zvědaví, s čím tvůrci přijdou příště. Brotherhood navazuje na masivní vylepšení, která přinesl druhý díl oproti sporné jedničce a posunuje celou sérii zase o krok dále.
Hrou roku podle redakce Games.cz se stává:
Opravdu nezbývá než čekat, až vyjde Red Dead Redemption na PC, aby se mohl plně postavit výše jmenované konkurenci a podpořit naši volbu. Je možné, že Red Dead Redemption neexceluje ve všem, ale u takto komplexní a velké hry to snad ani není možné. Plně postačuje, že je hra ve všech realizovaných oblastech vynikající, čímž v součtu překonává veškerou konkurenci v libovolných žánrech. Být skutečně dobrý v jedné oblasti je samo o sobě obdivuhodné, být dobrý ve všech oblastech je znakem výjimečnosti. Proto Red Dead Redemption.
Hra roku podle platformy
Přestože naše hlavní kategorie nerozlišuje platformy, přemýšleli jsme dlouho o nejlepších hrách na konkrétních platformách a došli jsme k následující volbě:
Hra roku - PC
1. Fallout New Vegas
2. Mass Effect 2
3. StarCraft II: Wings of Liberty
Hra roku – PS3
1. Red Dead Redemption
2. Fallout New Vegas
3. Heavy Rain
Hra roku – Xbox 360
1. Red Dead Redemption
2. Fallout New Vegas
3. Mass Effect 2
Hra roku – Wii
1. Super Mario Galaxy 2
2. Donkey Kong Country Returns
3. Metroid: Other M
Hra roku – PSP
1. Metal Gear Solid: Peace Walker
2. God of War: Ghost of Sparta
3. Kingdom Hearts: Birth by Sleep
Hra roku – DS
1. Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies
2. Professor Layton and the Lost Future
3. Dark Void Zero
V rámci naší série Best of 2010 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2010, doposud vyšly následující: Best of 2010: Hra roku; Best of 2010: Nejlepší akční hra; Best of 2010: Nejlepší adventura; Best of 2010: Nejlepší závodní hra; Best of 2010: Nejlepší RPG; Best of 2010: Nejlepší strategie; Best of 2010: Nejlepší sportovní hra; Best of 2010: Překvapení a zklamání; Best of 2010: Události roku (část první); Best of 2010: Události roku (část druhá)