Herní autoválky – boj závodních her o licence známých značek
zdroj: Archiv
Téma

Herní autoválky – boj závodních her o licence známých značek

16. 10. 2011 18:14 | autor: Václav Rybář |

Bez nadsázky se dá říct, že žijeme ve věku, který závodním videohrám přeje. Nový díl Need for Speed každý rok, dvě velmi silné semi-simulátorové série (Gran Turismo, Forza Motorsport), občas nějaký ten ambiciózní experiment (Test Drive Unlimited), sandboxy, které se autům věnují nepřímo (Grand Theft Auto, Saints Row) a spousta mainstreamových arkád (Burnout, Motorstorm, Blur, Split/Second). Nezávislé tituly jako Live for Speed nebo iRacing nepočítaje.

Vyblbnout se mohou hráči všech platforem, což je důležité zejména proto, že zelená lobby účinně (ale naštěstí velmi pomalu) vytěsňuje supersporty z reálného světa, kde místo nekonečných silnic a pružných limitů vládne downsizing a emisní provinilci jsou vláčeni tiskem. Kde jinde než ve virtuálním bezpečí bychom tedy měli prohánět to nejlepší, co může automobilový svět nabídnout? Alespoň do doby, než na to budeme mít, pokud na nás tedy zbude nějaká ta ropa.

Žáby na prameni

Zní to jednoduše. Závodních her vychází hodně a většina z nich se snaží své vozové parky napěchovat co největším počtem aut. Některá by rozhodně neměla chybět, ať už jde o aktuální soupisku od italských plnokrevníků (Ferrari, Lamborghini, Pagani), nabroušené sedany z Německa (BMW, Mercedes Benz, Audi) nebo ikonickou 911 od Porsche. S tímhle zlatým základem jsou ale v žánru největší potíže.

Jestli jste na čtvrtou Forzu čekali jako na smilování, určitě vám neunikla zpráva o tom, že v ní Porsche svá auta mít nebude. Důvodem je nekalý konkurenční boj. Electronic Arts před časem koupili od Porsche licenci na všechny „velké“ platformy (PC, X360, PS3) a na rozdíl od předchozího dílu Forzy se tentokrát rozhodli, že sublicenci neposkytnou. Porsche tak bude exkluzivně jen v Need for Speed: The Run (zbrusu nová 911 S), zatímco Forza musí lovit jinde. Její autoři, Turn 10, mají pro změnu díky Microsoftu exkluzivní licenci na vozy Ferrari (pro X360 a PC).

Zvětšit zdroj: Archiv Porsche 911 z Need for Speed: The Run

Podraz je o to pikantnější, že Turn 10 sublicencoval Ferrari prvnímu Shiftu výměnou za Porsche ve Forze 3. Výměna byla tzv. oko za oko, takže DLC s Ferrari dostali jen majitelé Xboxu. Tentokrát se podobný deal nepodařil a Shift 2 se radikálním navýšením počtu vozů víc přiblížil konceptu Forzy, takže máme na krku otevřenou válku, ve které jsme coby hráči bráni za rukojmí.

Porsche v tom není nevinně. Sice logicky šlo za nejvyšší nabídkou (exkluzivní licence je mnohem dražší než jednorázové licencování vybraných modelů), ale dost možná si neuvědomuje dlouhodobé důsledky. Tisíce z teenagerů, co nenajdou Porsche v Gran Turismu a Forze, se zamilují do jiného modelu. A až z nich vyrostou úspěšní manažeři a budou hledat, čím si vylepšit Vánoce, sáhnou logicky po jiném autě.

Krásně to dokládá úspěch Nissanu GT-R v poslední dekádě, dlážděný prominentní pozicí tohoto vozu v Gran Turismu. Odepřete dnešním teenagerům Porsche a za deset, dvacet let vám to vrátí i s úroky. Krizi středního věku nebudou řešit kabriolety ze Stuttgartu, ale právě třeba produkcí Nissanu.

Zvětšit zdroj: Archiv Nissan Skyline GTR z Gran Turismo 5

Vylepšený originál = pořád originál

Forza každopádně není jediná, kdo trpí Porsche dietou. Stejný problém má Gran Turismo, Test Drive Unlimited a svého času třeba i Project Gotham Racing. V tomhle případě má naštěstí problém své řešení a to se jmenuje RUF. Německý úpravce aut používá kastle a díly od Porsche, ale pod jejich kapotu instaluje takové množství nových součástek, že ho německé soudy uznaly jako samostatného výrobce, který může copyrightovat auto jako celek. Tím pádem ho může i licencovat herním vývojářům. A protože RUFu publicita nesmrdí, najdeme ho prakticky všude tam, kde hra nedosáhne na licenci od Porsche.

Jediný háček je, že RUF nemá ve svém portfoliu úplně všechny vozy Porsche, takže se jedná svým způsobem o kompromis. Podobně kulišácky mimochodem kdysi jednali i autoři Getaway, což je dnes již polozapomenutý klon GTA (od tvůrců L.A. Noire!). Chtěli ve hře vozy Mercedes Benz, ale nesplňovali podmínky licence. Obstarali si proto licenci od německého úpravce Mercedesů, firmy Brabus, pro kterou platí podobná pravidla jako pro RUF.

Zvětšit zdroj: Archiv RUF RGT8 z Forza Motorsport 4; na pohled to vůbec není Porsche, kdepak, ani trošku...

Občas je ale odmítnutí licence prozaičtější. Prostě jste přišli až po těch druhých. Přesně to se stalo Turn 10 se třetí Forzou. Nissan, který obvykle velmi rád a za velmi výhodné ceny své vozy licencuje, je kvůli licenci nového GT-R poslal za speciálním oddělením. A tam se dozvěděli, že už je vše rozebráno. Všeobecnou licenci uzurpovala EA, která měla s Nissanem všeobecně dobré vztahy (Nissan 370Z měl exkluzivní premiéru v NFS: Undercover), pro PS3 zas dlouhá léta dělalo dobrou reklamu GT-R modelu konkurenční Gran Turismo. Ostatně grafika displejů v GT-R R35 je dílem Polyphony Digital.

Dlouho se spekulovalo o tom, že auto není ve hře kvůli tuningu nebo modelu poškození, ale skutečnost byla taková, že se muselo počkat, až vyprší již poskytnuté licence. Proto se GT-R objevil až v rámci DLC o několik měsíců později.

Vydřené licence

I v případě, že je licence volná, ještě nemají autoři hry vyhráno. Kromě často tučného licenčního poplatku (liší se podle značky a počtu použitých modelů), musejí slíbit, že automobilka bude mít finální slovo nad prezentací vozu ve hře, tj. bude chtít vidět všechny rendery, jízdní modely, případně modely poškození. Zároveň mají některé automobilky velmi specifické požadavky:

Ferrari nechce být spojováno s ilegální činností. Proto tyto vozy nenajdeme např. v NFS: Most Wanted nebo NFS: Hot Pursuit (v původním Hot Pursuit ovšem Ferrari bylo, stejně jako v úplně prvních dvou NFS). Porušovat předpisy můžete sice i v Test Drive Unlimited, kde Ferrari je, ale tam je policie spíš na okrasu.

Zvětšit zdroj: Archiv V DiRT titulech automobilky na nějaký ten škrábanec moc nehlední

Honda nechce být spojována s pouličním závoděním. Pro první NFS: Underground sice pár vozů licencovala, ale později se od pověsti - částečně dané i filmovou sérií Rychle a zběsile - chtěla distancovat. Druhý Underground má proto licence Hondy a Acury jen v severoamerických verzích (kde se Hondy tuní nejvíc, takže se to poněkud minulo účinkem).

Řada automobilek se při licencování vymlouvala na fakt, že nechce svá auta prezentovat v jakémkoliv stádiu poškození (to platí zejména pro Ferrari), ale postupem času i tady bariéry padají. Např. Gran Turismo 5 vozy od Ferrari obsahuje a jako první v sérii též nabízí model poškození. Stejně tak to platí i pro Forzu. Řada věcí ale byla donedávna tabu a vozy se směly jen kosmeticky poškrábat. Něco jako salto s přetočením na střechu bylo nemyslitelné. Série DiRT má v tomto směru výjimku, protože jde o soutěžní speciály, nikoliv sériové vozy. Proto se může pyšnit mnohem pokročilejším modelem poškození.

V podstatě všechny automobilky zakazují prostřednictvím svých vozů páchat tzv. úmyslnou trestnou činnost. A tím je míněno i přejíždění chodců. Proto některé hry s licencovanými vozy v sobě chodce mají, ale ti vždycky zázrakem uskočí a nic se jim nestane (série Driver). Kdo chce za každou cenu vyrábět na chodníku fašírku nebo sestřelovat protijedoucí auta, tak jako v Burnoutu, Saints Row nebo GTA, ten musí sáhnout po fiktivních autech.

Především tvůrci GTA jsou v tomto směru velmi kreativní a otevřeně kopírují slavné modely různých značek (Ford, BMW, Lexus, Chevrolet), což je často poznat i z různě zkomolených, ale povědomých jmen. Jinde zas popustí uzdu fantazii a vezmou předek z Aston Martina a zadek z Porsche. Nikdo jim to zatím nevyčetl, což je vzhledem k počtu žalob, kterým Rockstar každý měsíc čelí, relativně překvapivé.

Zvětšit zdroj: Archiv V GTA IV se jmenuje Comet, ale jinak tak trošku připomíná Porsche...vzdáleně

Škoda, že není Škoda...

Ale abychom tohle trudomyslné proplétání labyrintem firemních byrokracií a exkluzivních smluv zakončili trochu optimisticky, pojďme se podívat do tuzemských luhů a hájů. Volkswagen, majitel Škodovky, je v licencování celkem velkorysý, proto ostatně najdete Volkswageny, Audi a Lamborghini v každé druhé hře (štěstí se po letech usmálo i na Gran Turismo, ve kterém dřív Lamborghini vyloženě chybělo).

Ve většině her, které disponují alespoň stovkou vozů, najdeme i nějakého toho zástupce od Seatu, ať už je to Ibiza nebo Leon. Proč se tedy někdy štěstí neusměje i na Škodovku, když ji mají v Evropě tak rádi (Top Gear vyhlásil Superb Combi autem roku 2010 ve své třídě, němečtí recenzenti ho staví nad domácího Passata apod.). Odpověď je prostá: kromě toho, že Španělsko je zhruba čtyřikrát větší než my, se také Seat výrazně angažuje v soutěžích cestovních vozů. V rámci WTCC se v letech 2008-2010 jezdil Seat Leon Cup a od letoška se jezdí Seat Ibiza Cup (i proto je Ibiza v nové Forze).

Zvětšit zdroj: Archiv Škodovka v nové závodní hře? Maximálně v průměrných titulech WRC a WRC 2...

Škodovka se angažuje v silničním motorsportu v podstatě jen doma. Fabia S2000 je sice oblíbeným nářadím řady jezdců v S-WRC i nižších soutěžích, ale do plnokrevné WRC Volkswagen napřesrok nasadí nabroušené VW Polo, takže ani šance, že bychom škodovku viděli v některé z lepších rallye her (jako kdysi v Colin McRae Rally, WRC hrách od Sony nebo SEGA Rally), není největší (i když letos najdete model Škoda Fabia S2000 ve WRC 2). Jedinou naději mají PC fandové, kteří si populární škodovácké modely vždycky nějak zmodovali (ať už do Test Drive Unlimited nebo GTA).

Ani do budoucna to bohužel s českou účastí v oblíbených videohrách nevypadá růžově, protože zástupci Škody oficiálně popřeli jakékoliv plány na vývoj čistě sportovního vozu. Vypadá to, že budeme muset dál snít o italských, německých a japonských autech. A když automobilky, vývojáři a byrokrati dají, možná se v nich projedeme alespoň ve světě z jedniček a nul.

Nejnovější články