10. místo - Valkyria Chronicles 4
Aby se čtvrtý díl vyšvihnul do top her, chce to mít buď hodně solidní základ hratelnosti, nebo přinést spoustu inovací. V případě Valkyria Chronicles 4 je to ten první případ, k němuž se přidal fakt, že druhý díl vyšel jen na PSP/PS Vita a třetí navíc jen v Japonsku.
Čtyřka je tak pořád neokoukaná svým unikátním systémem kombinujícím tahovou strategii a realtime s trochou akce a RPG. Navíc příběh s fantaskním zasazením do fiktivní druhé světové války je podobně příjemný jako vizuální stylizace série. Prostě skvělá hra.
9. místo - Super Smash Bros. Ultimate
Vynikající a nesmírně propracovaná bojovka, kterou by si neměl nechat uniknout nikdo, kdo má doma Nintendo Switch. Najdete tu desítky postav (nejen) ze všech možných titulů od Nintenda, přičemž každá z nich vyžaduje na zvládnutí spoustu hodin tréninku. No a pak je tu samozřejmě samotný vynikající soubojový systém. Krystalizovaná gaučová zábava pro víc lidí.
8. místo - Beat Saber
Co se stane, když spojíte světelné meče evokující Star Wars a rytmickou hudbu se skvěle navrženým ovládáním? Beat Saber od Hyperbolic Magnetism je možná nejzábavnější hra, jakou jsme na VR hráli, o čemž se můžete přesvědčit i v našem nadšeném redakčním turnaji. Pokud bychom měli jmenovat jednu hru, kvůli níž stojí za to mít VR, bude to právě tenhle kousek.
7. místo - Spider-Man
Insomniac Games vytvořili asi nejlepší komiksovou akci pro tuto generaci konzolí. Spider-Man je exkluzivní pro PlayStation 4 a je jedním z důvodů, proč si někteří na podzim konzoli od Sony koupili. Příjemně odvyprávěný příběh doprovází skvělý soubojový systém, který vám nedá vydechnout, a vizuální zpracování, které dělá Spideymu a jeho New Yorku čest. Alespoň pár hodin jsme v americké metropoli s přátelským superhrdinou ze sousedství strávili všichni.
6. místo - Return of the Obra Dinn
Další hra Lucase Popea přináší fascinující příběh tajemné titulní lodi a zcela hypnotické audiovizuální zpracování. Několikahodinová detektivní adventura nás oslnila svou inovativností a zaujetím, s nímž jsme chtěli řešit jednotlivé „případy“ co nejrychleji, jen abychom odkryli další hádanku.
5. místo - Detroit: Become Human
Quantic Dream se tentokrát předvedli. Jejich dystopická vize budoucnosti není jednoduchá, můžete si ji opravdu výrazně změnit a servíruje poutavé vyprávění, na které vám asi jedno dohrání nebude stačit. Děj Detroitu se totiž větví zcela bezprecedentním způsobem, takže je docela dost možné, že ani vlastně nepřijdete na kloub tomu, proč se ve hře děje to, co se tu děje.
Důkazem toho, jak dobře je hra napsaná, je fakt, že vám tápání ani nebude vadit, protože i tak má váš příběh smysl a cenu. A je jedno, kdo a zda přežije a v jakém stavu se bude nacházet jak on, tak celá androidí populace. Detroit prostě umí odvyprávět všechny verze, které si můžete ve hře „zvolit“.
4. místo - Into the Breach
Ač by se tu hodilo použít klasickou shakespearovskou hlášku, úspěch Into the Breach je prozaičtější. Vynikajícím způsobem uhlazená tahová roguelike strategie, která vás prostým herním systémem dokáže zabavit na dlouhé hodiny, a to i když jste ji třeba dohráli. Navíc osloví i hráče, kteří by se jinak tahovky nedotkli ani kovovou tyčí.
3. místo - Dead Cells
Pořádný zásek nezávislé scény a totálně pohlcující roguelike, u níž budete úpět frustrací a zas a znovu se pouštět do překonávání tuhých nepřátel. Dohráním navíc tahle hra nekončí, vlastně teprve začíná… Přidejte k tomu krásné audiovizuální zpracování a dostanete povinnost pro všechny fanoušky akčních her.
2. místo - God of War
Kratos se vrátil a jeho nikdy neuhasínajícímu hněvu tento návrat prospěl. Pořídil si ženu (zase), syna, a začal pracovat na sebeovládání. Ale vážně. Studio Santa Monica dokázalo znovu vdechnout život sérii, která se zdála být minulou generací zcela vytěžená.
Žánrový přesun od ryzí mlátičky k sofistikovanější akční hře vyšel na jedničku a lineární postup celou kampaní představuje kombinaci staromilské hratelnosti a novátorského přístupu v oblasti prezentace. Jednodušeji řečeno, God of War se skvěle hraje a přitom skvěle vypadá a zní.
Navíc příběh Krata s Atreem má dostatečnou hloubku a snadno strká do kapsy dřívější eskapády typu „utrhnu hlavu Héliovi“ a „vyspím se s Afroditou“. God of War svedl s hrou, která u nás nakonec vyhrála, nelítostnou bitvu.
A hrou roku 2018 se za redakci Games.cz stává...
1. místo - Red Dead Redemption 2
O fous. I když možná masivní Arthurův vous, který si můžete v Read Ded Redemption 2 nechat narůst. Do diskuse o tom, zda vybrat God of War nebo RDR2, šla řada z nás odhodlaná bít se za svého koně, ale nakonec jsme dospěli konstruktivní diskuzí (čti „drobným násilím“) ke konsenzu, že příběh Dutchova gangu a neskutečná propracovanost celého světa si prvenství zaslouží.
Rockstar Games ukázali, že prostě umí dělat otevřené světy se skvělým doprovodným příběhem, a tentokrát to doplnili ještě úžasným řemeslným zpracováním. Všichni jsme si po prvních hodinách nadšeně vyprávěli o sněhu a jeho tání, přirozených animacích i absurdních detailech, kterých si polovina hráčů třeba ani nevšimne. Druhý díl Red Dead je zcela výjimečná hra a první místo mu po právu náleží.