Recenze grafické karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Gaming OC
zdroj: Gigabyte

Recenze grafické karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Gaming OC

2. 10. 2018 18:30 | Hardware | autor: Jiří Svák |

Tak jsme se konečně dočkali. Testy RTX 2080 a 2080 Ti dostaly zelenou a my se tak můžeme podívat, jak si nová generace polepšila. Z preview RTX 2080 už jakousi představu máme, ale k jasnému verdiktu nám ještě pár dílků skládačky chybělo. Ty doplním v této recenzi. Nereferenční GeForce RTX 2080 od Gigabyte jsme otestovali ve 14 hrách ve Full HD, QHD i 4K. Nechybí ani přetaktování nebo měření spotřeby.

Nvidia RTX

Hlavním tahákem nové generace grafických karet Nvidia je bezesporu ray traycing v reálném čase. Kdo sledoval představení architektury Turing nebo launch grafik na Gamescomu, jistě si pamatuje, že Jensen Huang věnoval technologii RTX prakticky celou prezentaci. Chcete-li se dozvědět, co je ray aracing a jak funguje v podání Nvidie, zamiřte do článku o představení nové generace Nvidia GeForce RTX.

Balíček Nvidia RTX zahrnuje nejen částečnou aplikaci ray tracingu, ale také novou technologii vylepšování obrazu s pomocí strojového učení, neboli DLSS (Deep Learning Super Sampling). Ta by měla docílit kvality obrazu s vyhlazováním TAA (temporal anti-aliasing), ale při podstatně menších nárocích na výpočetní prostředky. Nvidia funkci ilustruje na snímku ve 4K, který díky DLSS běží na GPU RTX 2080 Ti 2× rychleji než na GTX 1080 Ti.

Nvidia DLSS zdroj: Nvidia

Výkonnostního zisku dosahuje technologie vykreslováním snímku v nižším rozlišení, než je to nativní, a následném dopočítání do 4K pomocí nových RT jader, tedy strojovým učením. Od běžného upscalingu se metoda liší právě využitím umělé inteligence, která se učí na obrázcích hry ve vysokém rozlišení, a dokáže tak rekonstruovat obraz bez výraznějších artefaktů. Výsledek je kvalitativně srovnatelný s nativním rozlišením + TAA.

Pokud spíše než výkon favorizujete kvalitu zobrazení, lze využít ještě alternativního módu DLSS 2x, který snímky renderuje v nativním rozlišení a sílu RT jader využívá k vylepšení obrazu tak, aby se co nejvíc přiblížil referenčnímu zdroji (64x supersampling).

Nvidia DLSS 2X zdroj: Nvidia

Nvidia oznámila podporu technologie DLSS prozatím ve 25 hrách. Jejich seznam najdete na třeba v novince na stránkách Nvidia. Háček ale tkví ve slovu „oznámila“. Hádáte správně, podpora DLSS ještě není aktivní u žádné z dostupných her. A to platí i pro efekty ray tracingu, které na svou premiéru u zákazníků teprve čekají. Nvidia sice vydala několik dem, které novinky architektury demonstrují, na nich se ale nedá změřit vliv na výkon. Ray tracing a DLSS ve hrách je tak stále jedna velká neznámá.

Určitou naději poskytoval nový díl série s Larou Croft Shadow of the Tomb Raider, na kterém Nvidia technologii RTX prezentovala. Hra vyšla už 14. září, podporu ray tracingu nicméně vývojáři odložili na později v rámci „post-launch patche“. Kdy ale tento patch dorazí, nevíme. Mé očekávání se tak upíná na Battlefield V, který byl ale také odložen až do druhé půli listopadu.

Tato neuspokojivá situace by se dala rozvést do samostatného komentáře, já se nicméně omezím pouze na konstatování, že uvést na trh novou architekturu, jejíž hlavní taháky nelze po vydání nijak otestovat ani pořádně vyzkoušet, je poněkud nešťastné. A to přitom iniciativě Nvidia fandím a oceňuji kuráž přijít na trh s něčím potenciálně přelomovým. Jako recenzent ale tento nesoulad marketingu a reality nemohu jen tak přejít.

Parametry Gigabyte GeForce RTX 2080 Gaming OC

Grafická karta GeForce RTX 2080 je založena na čipu TU104-400 s plochou 545 mm2 a úctyhodnými 13,6 miliardami tranzistorů, což je přibližně o miliardu více než GTX 1080 Ti a téměř dvakrát více než GTX 1080.

Turing TU-102

Čip Turing TU102. Zdroj: Nvidia

GPU obsahuje 2944 CUDA jader, tedy o cca 30 % méně než top model RTX 2080 Ti (4352 CUDA jader). Ale pozor, ten taky nenese plný čip Turing, toto privilegium zatím zůstává pouze profesionální grafice Quadro RTX 6000 (4608 CUDA jader). Že by tady byl prostor ještě pro Titan RTX / Titan T?

Díky použití nových pamětí GDDR6 poskočila propustnost paměťového subsystému. Na kartě je osazeno 8 GB VRAM od Micronu s taktem 14 GHz, sběrnice má šířku 256 bitů. Výsledná propustnost tak činí 448 GB/s. To je mimochodem srovnatelná hodnota s grafikou AMD Vega 64, která má paměti HBM2 (483,8 GB/s).

Co se výstupů týče, karta má trojici DisplayPortů 1.4 a jeden HDMI 2.0b. Nově mezi konektory nenajdeme DVI, místo něj přibylo USB-C s rozhraním VirtualLink pro připojení VR headsetů. Pro zapojení karet do dvojice je k dispozici konektor NVLink.

Testovaný kus pochází od Gigabyte a jedná se o edici Gaming OC s boost taktem 1815 MHz, což je o 15 MHz více než Founders Edition od Nvidia. Pomocí aplikace výrobce lze nastavit takt ještě o dalších 15 MHz výše (OC mód), toho jsem však při měření nevyužil a držel se defaultního nastavení.

GPU-Z Gigabyte RTX 2080 Gaming OC zdroj: Vlastní foto autora

  RTX 2080 Gigabyte OC RTX 2080 Ti FE GTX 1080 MSI Armor OC GTX 1080 Ti FE
Architektura Turing Turing Pascal Pascal
Čip TU104 TU102 GP104 GP102
CUDA jádra 2944 4352 2560 3584
TMUs 184 272 160 224
ROPs 64 88 64 88
Tensor jádra 368 544 - -
RT jádra 46 68 - -
Takt/boost 1515/1815 MHz 1350/1635 MHz 1657/1797 MHz 1481/1582 MHz
Paměť 8 GB GDDR6 11 GB GDDR6 8 GB GDDR5X 11 GB GDDR5X
Takt pamětí 14000 MHz 14000 MHz 10000 MHz 11000 MHz
Šířka sběrnice 256bit 352bit 256bit 352bit
Propustnost 448 GB/s 616 GB/s 320 GB/s 484 GB/s
Výrobní proces 12 nm 12 nm 16 nm 16 nm
TDP 225 W 260 W 180 W 250 W
Cena ~ 24 810 Kč 32 700 Kč ~ 15 558 Kč 19 799 Kč

Model Gigabyte RTX 2080 gaming OC má chladič s 5 heatpipe a masivním pasivem, který vzadu přesahuje plochu plošného spoje. Pasiv ofukují tři 82mm ventilátory, které se při nízkém zatížení karty vypínají (do 60 °C). Zajímavostí je, že prostřední ventilátor se otáčí v protisměru oproti zbylým dvěma, což má podle výrobce zajistit lepší průtok vzduchu při nižší hlučnosti.

Celý chladič je poměrně vysoký, takže v pozici karta zabírá dva a půl slotu. Na boku karty je RGB LED nápis Gigabyte, který by měl jít konfigurovat pomocí aplikace výrobce, bohužel, položka ovládání LED způsobovala pád programu, takže jsem to nemohl ověřit. PCB vzadu kryje kovový backplate. Karta vyžaduje napájení jedním osmipinem a jedním šestipinem.

Unboxing Gigabyte GeForce RTX 2080 Gaming OC

Grafická karta Gigabyte GeForce RTX 2080 Gaming OC

Testovací sestava

GeForce RTX 2080 jsem testoval na sestavě s procesorem Intel Core i7-8700, deskou Z370 a 16 GB paměti RAM. Pro srovnání jsem do testů zařadil také dvojici karet minulé generace, a to Nvidia GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition a MSI GeForce GTX 1080 Armor OC. Sestava byla osazena v otevřeném benchlabu, takže teploty se mohou od uzavřených řešení mírně lišit, nicméně to do velké míry záleží na modelu skříně a použitém chlazení.

Testovací sestava
CPU Intel Core i7-8700
6 jader / 12 vláken, takt 4,3 GHz (všechna jádra) až 4,6 GHz (jedno jádro)
MB MSI Z370-A PRO
GPU Gigabyte RTX 2080 Gaming OC (1515/1815 MHz) Nvidia GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition (1481/1582 MHz) MSI GeForce GTX 1080 Armor OC (1657/1797 MHz)
RAM 2× 8 GB DDR4, 3000 MHz, CL 16, Dual Channel (2× AX4U300038G16-SRZ)
Chladič ARCTIC Freezer 7 Pro Rev.2
PSU Seasonic Focus Plus Gold 850 W
Úložiště WD Black 250 GB NVMe SSD (OS)
2× Samsung 860 EVO 500 GB SATA SSD (hry)
Monitor Acer predator XB1, 27", 4K
OS Windows 10 Pro v1803 RS4

Gigabyte Geforce RTX 2080 Gaming OC HWInfo zdroj: Vlastní foto autora Testovací sestava RTX 2080 Gigabyte Gaming OC zdroj: Vlastní foto autora

Syntetické testy

Syntetický výkon grafického čipu nám ukázaly testy 3DMark. Fire Strike využívá grafické API DirectX 11, zatímco Time Spy je postaven na novějším DirectX 12. Pamatujte, že se jedná především o srovnávací metriku.

Ve starším Fire Strike RTX 2080 výrazně překonává GTX 1080, ale mírně ztrácí na GTX 1080 Ti. V Time Spy už je RTX 2080 na špici.

Gigabyte Geforce RTX 2080 Gaming OC Fire Strike zdroj: Vlastní foto autora

Gigabyte Geforce RTX 2080 Gaming OC Time Spy zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy ve 4K, QHD, Full HD

V následujících kapitolách si postupně projdeme 14 herních titulů, které jsem otestoval ve třech nejpopulárnějších rozlišeních: 4K (3840 × 2160 px), QHD (2560 × 1440 px) a Full HD (1920 × 1080 px). Zahrnuty jsou 4 grafické API: DirectX 12/11/9 a Vulkan. Nastavení grafických detailů naleznete u každé hry zvlášť.

Herní testy: Assassin's Creed Origins, Battlefield 1, Crysis 3, CS:GO

Assassin's Creed Origins (2017)

Stále ještě poslední díl série prověřujeme v integrovaném benchmarku. Detaily hry byly nastaveny na ULTRA.

Assassin's Creed Origins ULTRA detaily zdroj: Vlastní foto autora Assassin's Creed Origins ULTRA detaily zdroj: Vlastní foto autora Assassin's Creed Origins ULTRA detaily zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Battlefield 1 (2016)

Než se v listopadu objeví další díl Battlefield s přídomkem „V“, je stále aktuální test Battlefield 1 z prostředí první světové války. Protože hra nemá integrovaný benchmark, testuji sekvenci na začátku mise Through Mud and Blood, tedy průjezd bojiště tankem až k prvnímu checkpointu a následný boj. Detaily byly nastaveny na ULTRA.

Battlefield 1 ULTRA zdroj: Vlastní foto autora Battlefield 1 ULTRA zdroj: Vlastní foto autora Battlefield 1 ULTRA zdroj: Vlastní foto autora Battlefield 1 ULTRA zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Crysis 3 (2013)

Referenční hra, která i po několika letech od vydání dokáže zatopit i dnešní nejvyšší třídě. Ideální pro porovnání výkonu karet napříč generacemi. Hra neobsahuje interní benchmark, proto měřím sekvenci na mapě Swamp.

Crysis 3 Very High zdroj: tisková zpráva Crysis 3 Very High zdroj: tisková zpráva

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Counter-Strike: Global Offensive (2012)

Progamerská záležitost, která v testovací sadě nesmí chybět. Dobře prověří, jak karta obstojí při využití monitorů s vysokou frekvencí, což profi hráče předně zajímá. Měřím na testovací mapě, která zahrnuje kouřové granáty a další náročné scény na hranici limitu enginu.

Counter-Strike: Global Offensive HIGH zdroj: Vlastní foto autora Counter-Strike: Global Offensive HIGH zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy: Deus Ex: MD, DOOM, Far Cry 5, Ghost Recon Wildlands

Deus Ex: Mankind Divided (2016)

Náročná hra volitelně bežící v DirectX 12. Testuji několik průchodů v interním benchmarku.

Deus Ex: Mankind Divided Ultra zdroj: tisková zpráva Deus Ex: Mankind Divided Ultra zdroj: tisková zpráva

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

DOOM (2016)

Hra podporující OpenGL i Vulkan. Dobrý zdroj porovnání výkonu v těchto méně zastoupených grafických API. Měřím několik minut na začátku hry po třetím venkovním checkpointu na Marsu. V této recenzi volím pouze API Vulkan.

DOOM Ultra zdroj: tisková zpráva DOOM Ultra zdroj: tisková zpráva DOOM Ultra zdroj: tisková zpráva

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Far Cry 5 (2018)

Novinku roku 2018 prověřuji v integrovaném benchmarku na nejvyšší nastavení detailů.

Far Cry 5 ULTRA zdroj: Vlastní foto autora Far Cry 5 ULTRA zdroj: Vlastní foto autora Far Cry 5 ULTRA zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Ghost Recon Wildlands (2017)

Open world akce, která na své nejvyšší nastavení detailů zatopí i aktuálnímu high-endu. Testuji v interním benchmarku. Výsledkem jsou průměrná FPS ze všech průběhů.

Ghost Recon Wildlands video zdroj: tisková zpráva Ghost Recon Wildlands Ultra zdroj: tisková zpráva Ghost Recon Wildlands Ultra zdroj: tisková zpráva Ghost Recon Wildlands Ultra zdroj: tisková zpráva

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy: GTA V, Kingdom Come, Middle-earth: Shadow of War

Grand Theft Auto V (2015)

Stále jedna z nejprodávanějších her na Steamu, a to i téměř 4 roky po vydání (PC verze). Testuji několikrát v integrovaném benchmarku. Měřím pouze poslední scénu (průlet stíhačkou a následnou jízdu městem). Detaily jsem vyšponoval na maximum, kromě vyhlazování, kde jsem zvolil přijatelný kompromis MSAA x4.

GTA V all max zdroj: tisková zpráva GTA V all max zdroj: tisková zpráva GTA V all max zdroj: tisková zpráva GTA V all max zdroj: tisková zpráva

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Kingdom Come Deliverance (2018)

Rozsáhlé RPG s náročnou, realistickou grafikou. Měřím FPS během krátké sekvence po startu hry. Začínám v domě, pokračuji branou až na hlavní prostranství vesnice, podívám se do jednoho z domů (velký FPS drop!) a cestu zakončím u hradeb. Detaily byly nastaveny na preset ultra, který bude pro grafické karty ještě nějakou dobu oříškem, zvláště pak ve 4K.

Kingdom Come: Deliverance video settings zdroj: Vlastní foto autora Kingdom Come ultra vysoké zdroj: tisková zpráva Kingdom Come ultra vysoké zdroj: tisková zpráva Kingdom Come ultra vysoké zdroj: tisková zpráva

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Middle-earth: Shadow of War (2017)

Rubačka ze světa Tolkiena, kterou se solidními detaily rozběhají i slabší čipy. Na nejvyšší nastavení je to ale pořádný žrout paměti (VRAM i RAM). Titul vhodný na měření výkonu napříč všemi cenovými kategoriemi.

Middle-earth: Shadow of War Ultra zdroj: Vlastní foto autora Middle-earth: Shadow of War Ultra zdroj: Vlastní foto autora Middle-earth: Shadow of War Ultra zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy: Rise of the Tomb Raider, Shadow of the Tomb Raider, Witcher 3

Rise of the Tomb Raider (2015)

Druhý díl trilogie s Larou Croft z roku 2015, v němž využívám služeb náročného třídílného benchmarku. Díky opravdu krvavým nárokům vyhlazování SSAA 4× jsem nově začal testovat pouze se základním FXAA.

Rise of the Tomb Raider Very High FXAA zdroj: Vlastní foto autora Rise of the TOmb Raider Very High zdroj: tisková zpráva

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Shadow of the Tomb Raider (2018)

Nejnovější díl série s Larou Croft, který běží na API DirectX 12. V budoucnu by měli vývojáři hru obohatit o ray tracing v reálném čase, do té doby měřím výkon v běžné rasterizaci. Detaily byly nastaveny na Nejvyšší (Highest), vyhlazování jsem nechal na defaultním TAA.

Shadow of the Tomb Raider Highest TAA zdroj: Vlastní foto autora Shadow of the Tomb Raider Highest TAA zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

The Witcher 3: Wild Hunt (2015)

Nestárnoucí RPG se stále vysokými nároky na grafickou kartu. Hru testuji s vypnutým HairWorks. Začínám po setkání s gryfem na startu hry, měřím jízdu na koni přes vesnici White Orchard a hustý les až do Abandoned Village, kde z koně sesedám a sesílám pár znamení.

The Witcher 3: Wild Hunt Ultra (HairWorks off) zdroj: tisková zpráva The Witcher 3: Wild Hunt Ultra (HairWorks off) zdroj: tisková zpráva The Witcher 3: Wild Hunt Ultra (HairWorks off) zdroj: tisková zpráva The Witcher 3: Wild Hunt Ultra (HairWorks off) zdroj: tisková zpráva

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Herní testy GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Shrnutí testů, chování boostu a provozní vlastnosti

Pro jednodušší představu o výkonu si rozestupy mezi kartami ukážeme v souhrnných grafech.

V rozlišení 4K je RTX 2080 oproti GTX 1080 výkonnější o 19–38 %, ve QHD o 10–33 % a ve Full HD o 0–35 %, záleží na testované hře. Pokud bych to měl vzít průměrem, nárůst výkonu je 29 % ve 4K, 24 % ve QHD a 17 % ve Full HD, vizte graf.

RTX 2080 versus GTX 1080 zdroj: Vlastní foto autora

U RTX 2080 versus GTX 1080 Ti to tak jednoduché nebude. Jsou hry, ve kterých RTX 2080 podává horší výkon, takže nemůžeme mluvit o jednoznačném nárůstu. Konkrétně v rozlišení 4K jde o pokles až 8 % a nárůst až 10 %. Podobné je to v QHD, kde RTX 2080 může být pomalejší až o 6,5 %, ale rychlejší až o 14 %. Ve Full HD pak vidíme hodnoty -5 % až +11 %. Průměrný nárůst výkonu tak činí pouhé jednotky procent.

RTX 2080 versus GTX 1080 Ti zdroj: Vlastní foto autora

Kdybychom měli v testu GTX 1080 Ti v OC edici, stejně jako je tomu u RTX 2080, pravděpodobně by se rozdíl mezi kartami zcela smazal. GTX 1080 Ti Founders Edition totiž běží na nižších taktech, než kterých dosahují karty třetích stran, reálně kolem 1700 MHz.

Továrně přetaktovaná grafika Gigabyte GeForce RTX 2080 Gaming OC dokázala naproti tomu udržet frekvenci znatelně výše. Boost se v testovaných titulech držel kolem 1900 MHz, jen výjimečně klesl pod 1800 MHz, častější byla spíše hodnota nad 1900 MHz.

Chlazení tak svou práci odvádí na výbornou, a to při nízké hlučnosti. Ačkoli v redakci nedisponujeme hlukoměrem, takže nemůžeme podat přesná čísla, subjektivně jde o velmi tichou kartu, která nebude rušit ani během zátěže. V ní se ventilátory točí na maximálně 47 %, což dělá přibližně 1400 ot./min. Teploty se přitom i v dlouhodobé zátěži drží pod 65 °C.

Co se spotřeby týče, celá sestava s RTX 2080 odebírá během nečinnosti (plocha Windows) přibližně 45 W. To je o 6 W výše než GTX 1080 a 1080 Ti. O zvýšené spotřebě v idle si je nicméně Nvidia vědoma a slíbila nápravu v další verzi grafických ovladačů.

Spotřeba v zátěži naopak klesla (benchmark ACO ve 4K). RTX 2080 je oproti GTX 1080 Ti, která je na tom výkonově velmi podobně, úspornější asi o 20 W. U sestavy s RTX 2080 jsem naměřil 327 W, zatímco sestava s GTX 1080 Ti odebírala 348 W. Pro ilustraci, sestava s o čtvrtinu slabší GTX 1080 měla spotřebu asi 285 W, což je jen o 14 % méně. Turing tedy v poměru výkon/spotřeba zaznamenal posun.

Spotřeba RTX 2080 versus Pascal (celá sestava, W)
GPU RTX 2080 GTX 1080 Ti GTX 1080
idle 45,4 39,6 39,6
load 326,8 348 285

Přetaktování RTX 2080

Od doby, co se taktování stalo zábavou pro široké publikum hráčů a ne pouze pro poučené nadšence, se ho výrobci snaží čím dál tím více zpřístupňovat. Nově je tak možné přetaktování grafické karty nechat na programu, zde konkrétně na přibalené aplikaci EVGA Precision X1, přesněji na nástroji VF Curve Tuner. Ten stačí spustit, počkat na proběhnutí testu a pak už jen návrhy aplikace potvrdit.

Program pracuje pouze s takty jádra, paměti nastavit nedokáže. V mém případě navrhl navýšení frekvence jádra o 117 MHz.

Automatické přetaktování pomocí VF Curve Tuner zdroj: Vlastní foto autora

Při manuálním přetaktování jsem však byl úspěšnější. Stabilně se mi podařilo navýšit takty jádra o 140 MHz a paměti o 500 MHz při power limitu 107 %. Automatické taktování je tedy určitým základem, který nestojí žádnou námahu, a přesto dokáže výkon navýšit. Manuálně je ale samozřejmě možné dostat z karty více.

GPU-Z - OC RTX 2080 Gigabyte Gaming zdroj: Vlastní foto autora EVGA Precision X1 - OC RTX 2080 Gigabyte Gaming zdroj: Vlastní foto autora

Procentuálně jde o navýšení o 10 %, reálně se však takty posunuly cca jen o 100 MHz, dál už je nepustil regulátor napětí. Ve hrách a benchmarku Unigine Heaven se tak frekvence držela těsně nad 2000 MHz. Výkonem jde o 5%, respektive 7% nárůst FPS.

Přetaktovaní GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora
Přetaktovaní GeForce RTX 2080 Gigabyte OC zdroj: Vlastní foto autora

Co se provozních vlastností týče, spotřeba sestavy po přetaktování grafiky stoupla na 339 W, tedy o 12 W. Teplota se zvýšila o 3 °C oproti nepřetaktovanému stavu, tedy maximálně na 68 °C. Otáčky ventilátorů přitom poskočily jen o 2 %, na průměrně 1500 ot./min. Karta byla slyšitelná, ale stále nerušila. V uzavřené, odhlučněné skříni bude hluk minimální.

Shrnutí a závěr

Výkon Gigabyte RTX 2080 Gaming OC je vysoký. Karta s rezervou zvládne všechny hry v rozlišení 2560 × 1440 na nejvyšší nastavení detailů. A pokud se u některých nejnáročnějších titulů uvolíme ke snížení grafického presetu, zvládne i 4K při 60 FPS.

Oproti jmenovitému předchůdci, GTX 1080, je RTX 2080 výkonnější průměrně asi o čtvrtinu. Pokud bych hodnotil výkon karty takto izolovaně, mám důvod k radosti.

Nadšení ale opadá, když se podívám na cenu. Těsně pod 25 000 Kč za přetaktovaný model od Gigabyte, to je úroveň úplného highendu. Cena je vysoká, i kdybychom vzali v potaz pouze RTX 2080 Founders Edition (22 000 Kč / 799 USD). V takové hladině se po uvedení nepohyboval ani top čip GTX 1080 Ti z minulé generace (699 USD). Když RTX 2080 postavím proti němu, nevyjde to pro novinku dobře výkonnostně ani cenově.

V testovaných hrách jsem naměřil rozdíl ve výkonu RTX 2080 versus GTX 1080 Ti od -8 % do +11 %. Průměrně to dělá asi 3% nárůst pro RTX 2080. V sadě mám pouze referenční GTX 1080 Ti Founders Edition s nižšími takty, přičemž Gigabyte RTX 2080 Gaming je přetaktovaný model. Pokud bych měl k dispozici OC model GTX 1080 Ti, pravděpodobně by se průměrný rozdíl smazal.

Gigabyte Geforce RTX 2080 Gaming OC zdroj: Vlastní foto autora

S poměrem cena/výkon tak na tom není nová RTX 2080 moc dobře. Za příplatek několik tisíc získáme výraznější nárůst výkonu pouze u několika her, u jiných titulů si naopak můžeme i pohoršit. GTX 1080 Ti má navíc ještě o 3 GB grafické paměti více, což také není k zahození.

Nejhlavnější argument, který by poměr cena/výkon převážil na stranu RTX 2080, mohl být ray tracing a DLSS. Jak už jsem však nastínil v úvodu, ačkoli má technologie Nvidia RTX potenciál stát se přelomem v grafice počítačových her, momentálně ji nepodporuje žádná hra a nebyla možnost ji v rámci recenze nijak otestovat. RTX je momentálně tahák jen na papíře, který cenu karet jen těžko ospravedlní.

Gigabyte GeForce RTX 2080 Gaming OC má však i světlé stránky: spotřebu a provozní vlastnosti. Mezigeneračně si lehce polepšil poměr výkon na watt. Sestava s RTX 2080 si v zátěži řekne o 327 W, což je oproti sestavě s GTX 1080 Ti Founders Edition o 20 W méně.

Chlazení karty zvládá čip ukočírovat na výbornou, teplota při hraní nepřekročila 65 °C (otevřený testbench), po přetaktování se zvedla maximálně o 3 stupně Celsia. Ve všech případech zůstala karta příjemně tichá.

Jaký je tedy závěrečný verdikt? V momentální situaci se RTX 2080 nevyplatí. Kdo očekává, že ray tracing bude trhák, může vsadit na divokou kartu a grafiku pořídit. Pro ostatní uživatele, kteří cílí spíše na výhodnou koupi, může být lepší volbou GTX 1080 Ti s podobným výkonem a o pár tisícovek nižší cenovkou. A to nezmění ani dobré chlazení a spotřeba gamingové edice RTX 2080 od Gigabyte.

Klady

  • Vysoký výkon pro QHD (1440p) a s kompromisy i pro 4K (2160p)
  • Lepší poměr výkon/W oproti předcházející generaci
  • Dobré provozní vlastnosti
  • V některých hrách slušný nárůst výkonu oproti GTX 1080 Ti

Zápory

  • Příliš vysoká cena, nepříznivý poměr cena/výkon
  • Ray traycing momentálně jen na papíře
  • Nevýrazný nárůst výkonu po přetaktování

Za zapůjčení grafické karty Gigabyte GeForce RTX 2080 Gaming OC děkujeme společnosti Gigabyte.

Za zapůjčení grafické karty Nvidia GeForce GTX 1080 MSI Armor děkujeme společnosti CZC.cz.

Nejnovější články