Na základě upozornění od čtenáře jsem opravil chybu ve výpočtu poměru cena/výkon a s tím související kapitolu a hodnocení. Nyní by už mělo být vše v pořádku.
Obsah
- Sapphire Radeon RX 590 Nitro+ Special Edition – parametry a představení
- Testovací sestava
- Herní testy ve Full HD a QHD
- Assassin's Creed Origins, Battlefield 1, Battlefield V, Crysis 3
- Deus Ex: MD, Far Cry 5, Fortnite, Ghost Recon Wildlands
- Middle-earth: Shadow of War, Overwatch, Shadow of the Tomb Raider, Witcher 3
- Shrnutí testů, chování boostu a provozní vlastnosti
- Přetaktování
- Závěr a hodnocení
Parametry Sapphire Radeon RX 590 Nitro+ Special Edition
Grafický čip RX 590 není v podstatě nic nového. Jedná se o revizi čipu Polaris 20, který známe z grafické karty Radeon RX 580, což je zase refresh původního čipu Polaris 10 z RX 480. Jde vlastně o třetí iteraci toho samého, v případě RX 590 však postavenou na novějším 12 nm výrobním procesu.
RX 590 se tak chlubí vyššími takty. Když to vezmu chronologicky: RX 480 dosahovala v referenci až 1266 MHz, RX 580 1340 MHz, RX 590 frekvenci navyšuje až na 1545 MHz. Verze Nitro+ od Sapphire ještě přidává skromné přetaktování na 1560 MHz.
Další parametry čipu nicméně zůstaly identické. Stejně jako předchůdci má Radeon RX 590 36 výpočetních jednotek, 2304 streaming procesorů a 144 texturovacích jednotek.
Co se VRAM týče, referenční RX 590 má osazeny paměti GDDR5 na 256bitové sběrnici s kapacitou 8 GB a taktem 2000 MHz (efektivně 8000 MHz), což dělá propustnost 256 GB/s. To je stejně jako u RX 580. Rozdílný takt pamětí měl až nejstarší čip RX 480 (7 GB/s, propustnost 224 GB/s). Verze RX 590 Nitro+ od Sapphire pak přináší tovární přetaktování pamětí na 2100 MHz (8400 MHz efektivně, propustnost 268,8 GB/s).
Odlišnost mezi grafickými kartami na bázi čipu Polaris spatřujeme také v TDP. Lepší výrobní proces dovolil RX 590 podstatně zvýšit takty, ale zvýšila se tím také spotřeba. TDP novinky poskočilo na 225 W, což je nárůst 40 W oproti RX 580 (185 W) a celých 75 W oproti RX 480 (150 W).
Z hlediska výstupů karta Nitro+ má dvojici DisplayPortů 1.4, dva HDMI 2.0b a dokonce jeden konektor DVI, od kterého se jinak už pomalu ustupuje. V této cenové kategorii to nicméně má smysl, protože kartu budou potenciálně kupovat hráči se staršími Full HD monitory, u kterých je rozhraní DVI ještě běžné.
zdroj:
tisková zpráva
Sapphire Radeon RX 590 Nitro+ Special Edition | AMD Radeon RX 580 | AMD Radeon RX 480 | MSI GeForce GTX 1060 6GT OC | |
Architektura | GCN 4.0 | GCN 4.0 | GCN 4.0 | Pascal |
Čip | Polaris 30 | Polaris 20 | Polaris 10 / Ellesmere | GP102 |
Počet jader | 2304 | 2304 | 2304 | 1280 |
Boost takt (MHz) | 1560 | 1340 | 1266 | 1709 |
Paměť | 8 GB GDDR5 | 4/8 GB GDDR5 | 4/8 GB GDDR5 | 6 GB GDDR5 |
Takt pamětí (MHz) | 8400 | 8000 | 7000 | 8000 |
Šířka sběrnice | 256bit | 256bit | 256bit | 192bit |
Propustnost (GB/s) | 268,8 | 256 | 224 | 192,2 |
Výrobní proces | 12 nm | 14 nm | 14 nm | 16 nm |
TDP (W) | 225 | 185 | 150 | 120 |
Cena (Kč) | 7299 | 5980 | nedostupné | 7199 |
Jak uvádíme ceny komponent?
Ceny zjišťujeme pomocí Heuréky + Alzy (která na srovnávači není). Neorientujeme se však podle nejnižší ani průměrné ceny, kterou Heuréka nabízí, ale vybíráme z (námi) osvědčených eshopů: Alza, CZC.cz, Mironet, TSBohemia/Alfa, Softcom, Exasoft. Výsledná hodnota je většinou nejnižší zaokrouhlenou cenou za zboží (v rámci těchto eshopů), které je skladem. Pokud v uvedených obchodech produkt není, bereme sekundárně i další dobře hodnocené eshopy. Ceny jsou platné k datu publikace článku.
Model Sapphire Radeon RX 590 Nitro+ Special Edition má chladič se 4 heatpipe a dvouslotovým pasivem. Chladič ofukují dva 82mm ventilátory, které se mimo zátěž vypínají. Karta má jednoduchý kryt bez nějakých extravagantních tvarů, zato v nezvyklé modré (tyrkysové?) barvě. Ozvláštněním je ještě RGB LED logo Sapphire na horní hraně chladiče, jehož barvu a intenzitu podsvícení lze upravovat v software Sapphire Trixx. Při provozu jsou také podsvětlené oba ventilátory karty. Zadní stranu grafiky kryje kovový backplate.
V této cenové kategorii nezvyklou výbavou je duální BIOS. Grafika má na svém těle umístěn přepínač, který umožňuje volbu mezi dvěma BIOSy.
Karta vyžaduje napájení jedním osmipinem a jedním šestipinem.
Grafická karta Sapphire Radeon RX 590 Nitro+ Special Edition
Testovací sestava
Sapphire Radeon RX 590 Nitro+ Special Edition jsem testoval na sestavě s procesorem Intel Core i7-8700, deskou Z370 a 16 GB paměti RAM. Pro srovnání jsem do testů zařadil také konkurenční grafiku MSI GeForce GTX 1060 6GT OC s mírně navýšenými takty proti referenci (+ 50 Mhz). Sestava byla osazena v otevřeném benchlabu, takže teploty se mohou od uzavřených řešení lišit (více, či méně – záleží na modelu skříně).
Testovací sestava | ||
CPU | Intel Core i7-8700 6 jader / 12 vláken, takt 4,3 GHz (všechna jádra) až 4,6 GHz (jedno jádro) |
|
MB | MSI Z370-A PRO | |
GPU | Sapphire Radeon RX 590 Nitro+ Special Edition | MSI GeForce GTX 1060 6GT OC |
RAM | 2× 8 GB DDR4, 3000 MHz, CL 16, Dual Channel (2× AX4U300038G16-SRZ) | |
Chladič | ARCTIC Freezer 7 Pro Rev.2 | |
PSU | Seasonic Focus Plus Gold 850 W | |
Úložiště | WD Blue 250 GB M.2 SATA SSD (OS) 2× Samsung 860 EVO 500 GB SATA SSD (hry) 1× Samsung 860 PRO 512 GB SATA SSD (hry) |
|
Monitor | Acer predator XB1, 27", 4K | |
OS | Windows 10 Home v1809 |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Herní testy ve Full HD a QHD
V následujících kapitolách si projdeme 12 her včetně nejpopulárnějších titulů (aka Fortnite), novinek z roku 2018 (Battlefield V, Far Cry 5) i testovacích stálic (Crysis 3), které jsem prověřil v rozlišeních odpovídajících schopnostem karty, tedy Full HD (1920 × 1080 px) a QHD (2560 × 1440 px). Nastavení grafických detailů naleznete u každého testu zvlášť.
- Assassin's Creed Origins – 2017 – DX11
- Battlefield 1 – 2016 – DX12
- Battlefield V – 2018 – DX12
- Crysis 3 – 2013 – DX11
- Deus Ex: Mankind Divided – 2016 – DX12
- Far Cry 5 – 2018 – DX11
- Fortnite – 2018 – DX11
- Ghost Recon Wildlands – 2017 – DX11
- Middle-Earth: Shadow of War – 2017 – DX11
- Overwatch – 2016 – DX11
- Shadow of the Tomb Raider – 2018 – DX12
- Zaklínač 3: Divoký hon – 2015 – DX11
Herní testy: Assassin's Creed Origins, Battlefield 1, Battlefield V, Crysis 3
Assassin's Creed Origins (2017)
Předposlední díl série s vysokými nároky jak na GPU, tak i CPU. Grafickou kartu prověřujeme v integrovaném benchmarku. Detaily hry byly nastaveny na ULTRA.
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
tisková zpráva
Battlefield 1 (2016)
Než se herní komunita plně překlopí na nejnovější díl Battlefield V, stále má smysl testovat i předcházející díl Battlefield 1 z prostředí první světové války. Protože hra nemá integrovaný benchmark, testuji sekvenci na začátku mise Through Mud and Blood, tedy průjezd bojiště tankem až k prvnímu checkpointu a následný boj. Detaily byly nastaveny na ULTRA.
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
tisková zpráva
Battlefield V (2018)
Nejnovější Battlefield z prostředí druhé světové války. Působivý vizuál ještě vylepšuje ray tracing, který lze zapnout na kartách řady GeForce RTX. V rámci testu s grafikou AMD měřím pochopitelně pouze rasterizaci. Jako testovací sekvenci jsem vybral začátek mise „Tirailleur“ pro jednoho hráče, kde je spousta poletujícího listí, větší množství postav i náročné nasvícení lesa.
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
tisková zpráva
Crysis 3 (2013)
Referenční hra, která i po několika letech od vydání dokáže zatopit i dnešní nejvyšší třídě. Ideální pro porovnání výkonu karet napříč generacemi. Hra neobsahuje interní benchmark, proto měřím sekvenci na mapě Swamp.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Herní testy: Deus Ex: MD, Far Cry 5, Fortnite, Ghost Recon Wildlands
Deus Ex: Mankind Divided (2016)
Náročná hra volitelně bežící v DirectX 12. Testuji několik průchodů v interním benchmarku.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Far Cry 5 (2018)
Novinku roku 2018 prověřuji v integrovaném benchmarku na nejvyšší nastavení detailů.
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
tisková zpráva
Fortnite (2018)
Méně náročný titul, který momentálně zaujímá první příčky v popularitě. Měřím několik běžných online klání při nastavení detailů Epic.
zdroj:
tisková zpráva
Ghost Recon Wildlands (2017)
Open world akce, která na své nejvyšší nastavení detailů zatopí i aktuálnímu high-endu. Testuji v interním benchmarku. Výsledkem jsou průměrná FPS ze všech průběhů.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Herní testy: Middle-earth: Shadow of War, Overwatch, Shadow of the Tomb Raider, Witcher 3
Middle-earth: Shadow of War (2017)
Rubačka ze světa Tolkiena, kterou se solidními detaily rozběhají i slabší čipy. Na nejvyšší nastavení je to ale pořádný žrout paměti (VRAM i RAM). Titul vhodný na měření výkonu napříč všemi cenovými kategoriemi.
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
tisková zpráva
Overwatch (2016)
Kompetitivní střílečka, která se dobře hodí do naší testovací sady. Měřím pár her s boty 5 na 5 v několika různých mapách.
zdroj:
tisková zpráva
Shadow of the Tomb Raider (2018)
Nejnovější díl série s Larou Croft, který běží na API DirectX 12. V budoucnu by měli vývojáři hru obohatit o ray tracing v reálném čase, do té doby měřím výkon v běžné rasterizaci. Detaily byly nastaveny na Nejvyšší (Highest), vyhlazování jsem nechal na defaultním TAA.
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
Vlastní foto autora
zdroj:
tisková zpráva
Zaklínač 3: Divoký hon (2015)
Nestárnoucí RPG se stále vysokými nároky na grafickou kartu. Hru testuji s vypnutým HairWorks. Začínám po setkání s gryfem na startu hry, měřím jízdu na koni přes vesnici White Orchard a hustý les až do Abandoned Village, kde z koně sesedám a sesílám pár znamení.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Shrnutí testů, chování boostu a provozní vlastnosti
Sapphire Radeon RX 590 Nitro+ Special Edition je karta vhodná pro rozlišení Full HD. Snímková frekvence se u většiny her držela nad 60 FPS, v případě velmi náročných benchmarků, jako je Ghost Recon Wildlands na Ultra, nad 40 FPS. Karta se tím pozicuje jako ideální střední třída, která zvládne všechny nejnovější hry a bude excelovat v méně náročných e-sport titulech.
Rozlišení QHD je už pro kartu příliš. Na tolik pixelů už doporučuji silnější třídu úrovně GeForce RTX 2060, GTX 1070/Ti nebo Radeon RX Vega 56.
RX 590 je nicméně výkonnější než GTX 1060, a to v průměru o 11 %, pokud shrneme všechna rozlišení. Výkonnější je také oproti svému předchůdci Radeon RX 580, který dosahuje průměrně stejného výkonu jako GTX 1060.
zdroj:
tisková zpráva
Už jen z letmého pohledu na cenovky je jasné, že RX 590 Nitro+ se svým vyšším výkonem bude výhodnější než testovaná GTX 1060. Model Nitro+ od Sapphire seženeme v osvědčených obchodech od 7299 Kč, MSI GeForce GTX 1060 6GT OC jen o 100 Kč levněji, RX 580 lze pořídit od 5980 Kč. Co nám říká graf?
zdroj:
Vlastní foto autora
Radeon RX 590 vychází výhodněji než testovaná GTX 1060, ale tvrdou konkurenci nachází ve vlastním táboře. Nejlevnější z RX 580 je prakticky stejně výkonná jako GTX 1060, ale cenově je na úrovni nepřetaktovaných edic GTX 1060. V poměru cena/výkon tak vychází nejlépe.
Trochu jinak by ale vypadal graf, kdybychom započítali nejlevnější srovnatelné modely karet. Stejně taktovaná karta jako MSI GeForce GTX 1060 6GT OC (+ 50 MHz) se dá pořídit už od 6181 Kč. Levnější model RX 590 s taktéž navýšenými frekvencemi jádra lze koupit za 6999 Kč. Potom už GTX 1060 nevypadá tak špatně, není-liž pravda? Stále ale musíme brát v potaz, že GTX 1060 má o 2 GB VRAM méně, takže nejlépe to stále vychází pro RX 580.
zdroj:
Vlastní foto autora
Světlou stránkou karty Sapphire Radeon RX 590 Nitro+ Special Edition jsou jistě její provozní vlastnosti. Čtveřice heatpipe společně s adekvátním pasivem nenechá kartu překročit 75 °C, přičemž takty pevně drží na specifikované hodnotě 1560 MHz. Asi mám štěstí na testované modely, ale i tento je během hraní velmi tichý, a to i po delší zátěži. Metr od sestavy jde slyšet pouze lehký šum ventilátorů, které se točí maximálně na 1300 ot./min. V uzavřené skříni se karta stane prakticky neslyšnou.
Horší je to se spotřebou. Ani 12nm proces nevyváží fakt, že podruhé revidovaný čip Polaris jde ve svých taktech takzvaně na krev a potřebuje k tomu hodně energie. AMD se s limitem spotřeby příliš nepáralo, celá sestava s kartou RX 590 ukazovala při benchmarku Assassin's Creed Origins v rozlišení 4K hodnotu 278 W, což je úroveň čipu GTX 1080. Na energetickou efektivitu novinka příliš nehraje.
Přetaktování Sapphire Radeon RX 590 Nitro+ Special Edition
Jako každou kartu v testu jsem i RX 590 podrobil přetaktování. Použil jsem k tomu nástroj WattMan, který je součástí ovladačů Radeon Software. Ten umožňuje navýšit limit spotřeby až o 50 %. S tímto nastavením se mi podařilo zvýšit frekvenci jádra na stabilních 1635 MHz a takt pamětí na 2250 MHz (efektivně 9000 MHz; to je bohužel maximální hodnota, kterou WattMan na pamětech povoluje nastavit).
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Výkon po přetaktování stoupl v benchmarku Unigine Heaven asi o 6 %, v herním testu Assassin's Creed Origins narostl přibližně o 6 % (Full HD), respektive 8 % (QHD).

Spotřeba sestavy po přetaktování grafiky stoupla asi o 30 W na 310 W. Maximální teplota zůstala stejná, ale zvýšily se razantně otáčky ventilátorů až k 1700 ot./min. Z téměř neslyšné karty se tak stal hučící model, který již byl v místnosti slyšet. Nutno ale podotknout, že po většinu času byly teploty přetaktovaného čipu o kousek nižší než v původním stavu. Defaultní chlazení po OC tak rychlost ventilátorů zbytečně nadhodnocuje, s trochou snahy by se tak otáčky daly zredukovat při zachování rozumných teplot.
Shrnutí a závěr
Radeon RX 590 měl pomoci AMD upevnit pozici ve střední třídě. Z výkonnostního hlediska se to povedlo. RX 590 je asi o 11 % výkonnější než přímá konkurence ze zeleného tábora, a je tak nejvhodnější kartou střední třídy pro hraní ve Full HD. Nejvhodnější možná, ale také nejvýhodnější? To úplně tak neplatí. Díky vyšší ceně prohrává se svým předchůdcem Radeon RX 580. A ve srovnání s GTX 1060 vychází podle toho, jaké edice se postaví vedle sebe. Trojice v Česku dostupných modelů RX 590 ale průměrně vychází dráž než řada GTX 1060, jejíž rozpětí modelů je velké a zahrnuje jak drahé prémiové modely, tak i levné OC edice, které se z pohledu poměru cena/výkon vyplatí více. Nutno podotknout, že oproti předcházející generaci Radeon se také zvýšila spotřeba, která atakuje úroveň high-endu.
Když se podívám na testovaný model Nitro+ Special Edition, musím uznat, že inženýrům ze Sapphire se povedlo chlazení. Továrně přetaktovaný model je i v zátěži tichý a skálopevně drží své takty při teplotě do 75 °C. Plusem je také duální BIOS s přepínačem a kovový backplate.
Přetaktovat kartu se nicméně příliš nevyplatí. Nárůst výkonu činí asi 7 % (průměr Full HD a QHD), ale spotřeba se ještě dále zvyšuje a karta začíná být hlučná.
Grafickou kartu Sapphire Radeon RX 590 Nitro+ Special Edition lze doporučit, pokud hledáte nejvýkonnější čip kolem 7000 Kč pro hraní ve Full HD, neřešíte spotřebu a jste ochotni si připlatit za tichý provoz na továrních taktech, duální BIOS a svítící chladič. V opačných případech bude lepší volbou RX 580. V potaz je třeba vzít i cenu levnějších edic GTX 1060, které v poměru cena/výkon vycházejí také dobře, ale výhodnost koupi bude záležet na kvalitě chlazení.
Klady
- Vyšší výkon než konkurence v podobě GTX 1060 a RX 580
- Výhodnější než dražší taktované edice GTX 1060
- Velmi tichá na továrních taktech
- Dual BIOS
Zápory
- Horší poměr cena/výkon než RX 580
- Vysoká spotřeba
- Hlučnější chlazení po přetaktování
Za zapůjčení grafické karty Sapphire Radeon RX 590 Nitro+ Special Edition děkujeme společnosti CZC.cz.
Za zapůjčení grafické karty MSI GeForce GTX 1060 6GT OC děkujeme splečnosti MSI.