Best of 2012: Nejlepší akční hra
zdroj: tisková zpráva

Best of 2012: Nejlepší akční hra

4. 1. 2013 20:30 | Z redakce | autor: Redakce Games.cz |

Redakce Games.cz se skládá buď z hrdých držitelů modrých knížek, nebo méně obratných jedinců, kteří se účastnili civilní služby. Matka armáda nad námi zlomila hůl, to nám ovšem nebrání každý rok pozabíjet tisíce nepřátel. Naštěstí jen v počítačových hrách. Většinou tak konáme s dobrým úmyslem: potlačit tyranii nebo prostě a jednoduše přežít.

A že bylo roku 2012 co potlačovat! Zejména v druhém pololetí a v tradiční předvánoční sezóně vyšly hry, které nenavazují na zaběhnuté série, nebo její koncept zásadně překopávají. Tím se rok 2012 také liší od toho předchozího, kdy se na piedestal nejlepších akčních her postavily s jedinou výjimkou pokračování.

Far Cry 3, Dishonored a Borderlands 2 z finální pětky také potvrzují sílící trend otevřených světů, který může udávat v příštích letech výraznější rytmus. Je dobré vidět, že existují velcí producenti, kteří se nebojí riskovat a postavit do souboje se zajetými lineárními sériemi čerstvé koně, u nichž jsou sázky vysoké stejně jak možnost selhání těsně po startu. Hráči tak mohou být spokojení jak po herní stránce, tak ve směru abstraktnějšího uvažování nad vývojem FPS jako žánru – nepřešlapuje nervózně na jednom místě, cíleně kráčí dopředu a dokáže procházet patrným vnitřním vývojem.

Kromě samotného střílení řeší nejlepší akce 2012 i vlastní povahu a přinášejí buď znepokojivé otazníky k zamyšlení, nebo naopak přehnané násilí groteskně parodují. To je podstatně víc, než bychom o jejich předchůdcích mohli říci třeba v devadesátých letech. Pojďme se na těch pět válečníků a jednoho šéfa mezi nimi podívat.

Far Cry 3

Stejné názvy, jiné hry – to je série Far Cry. Trojka neopouští koncept otevřeného světa/pískoviště a prázdná místa, známá z předchozí hry, zaplňuje desítkami misí, prozkoumáváním a propracovanou simulací vesnického i lesního života. Svoboda pohybu a možnosti přístupu k akci se nedají spočítat na prstech jedné ruky a co víc, Far Cry 3 vítězí na celé čáře nejen odvážným odkrýváním možností akčních her. Jde především o to, jak je všechno sladěno dohromady a funguje jako celek jak pro sváteční hráče, tak pro ty, kteří chtějí hardcore zážitek.

Ubisoft nešetřil na žádné straně a přidal vynikající dabing, skvělou animaci postav a dobrou charakterizaci jednotlivých aktérů, ať už jde o městem rozmazlenou mládež, která bojuje o život na tropickém ostrově plném hrdlořezů, nebo o záporné postavy, zmítané šílenstvím z života a neúprosného slunce. Far Cry 3 překonala předchozí hry ze série a zazářila jako nová hvězda na konci roku, přestože jsme k ní ze začátku byli skeptičtí.

Hotline Miami

Obvykle není těžké si ze statických obrázků odvodit, o čem přesně hra je. U Hotline Miami je tomu přesně naopak. Divná grafika, spousta krve a mrtvol – to přece není až tak super. O co tedy jde? Odpověď z obrázku nepoznáte: o perfektní mix strategie, hádanek a akce. Stěny natíráte krví stráží až poté, co vykoumáte, jakým způsobem se pohybují a v jakém pořadí je odpravit. K tomu přidejte perfektní hudbu a šílený příběh, a pakliže jste Hotline Miami nehráli, dostanete něco, čemu se těžko věří jako dobré hře. Zahrajte si a poznáte, jak odladěné herní mechaniky jsou a nakolik je návyková hratelnost. Hotline Miami se těžko popisuje slovy. Musíte si jí zahrát.

Dishonored

Kde začít... Dishnored je simulátor pomsty. Dishonored je chvalozpěvem na hry. Dishonored je kompaktní. Dishonored je otevřená. Dishonored je láska. Dishonored je nenávist. Dishonored je... sebestřednou hrou. Od dlažebních kostek na chodnících města Dunwall až po nečekané výsledky při kombinování chladných zbraní a magických schopností, Dishonored dává na odiv svůj design, který má sice trhliny, jenže ty se lehce přehlíží kvůli jasně čitelnému a okouzlujícímu tahu na bránu, kterým je udělat důvěryhodnou alternativní realitu.

Pro hlavního hrdinu Corva je sice Dunwall starým známým, jenže společně s ním ho znovu objevujete a žasnete nad architekturou, osudy obyvatel, svobodou konání a někdy se z toho úžasu na pár minut zastavíte a prostě jen zíráte a přemýšlíte. Dishonored je artefakt. Možná na ní budou za pár desítek let vzpomínat jen lidé, kteří jí prožili, ale určitě se dostane do přednášek o uměleckých (a zábavných!) hrách a do osnov univerzitních oborů, které se zabývají interaktivními a popkulturními hodnotami.

Borderlands 2

Je to jasné jako facka: Borderlands 2 nechce být ničím víc, než Borderlands 2. Hra pokračuje v komiksovém ultra násilí s milióny zbraní a perfektně vyváženým rytmem střelby, ať už v nečekaných situacích anebo při plnění jednoho z desítek úkolů na povrchu planety Pandora, kterou je nutné zachránit. Ve Far Cry 3 se možná mluví o šílenství antagonistů, ale pravé šílenství, to je Borderlands 2. Gearbox nevytáhl na světlo světa jen takové normální pokračování, dokonce z klobouku nevyndal standardního králíka, ale vyrval rozesmátou barevnou bestii s touhou po groteskním a přehnaném násilí. Pak jí vypustil mezi lidi. A ta bestie se jmenuje Borderlands 2 a umí skvělé kousky.

Mass Effect 3

S výrazným příklonem k akční náplni v posledním díle trilogie Mass Effect je nutné považovat ho spíše za akční než RPG hru. Mnohem důležitější, než počet vystřelených projektilů je zde ovšem způsob, jak je akce nenásilně prolnuta s konverzacemi a cestováním po galaxii do monumentálního celku. Akce organicky zapadá do příběhových dialogů, které ale nejsou ochuzené a nabízejí rozvíjení příběhových linií do nečekaných směrů a zase zpětně odůvodňují akci.

Taktické možnosti výsadkové skupiny vám neberou kontrolu nad výsledkem přestřelky, nýbrž nenásilně posilují akční přístup, který si vyberete – ať už je to rambo styl, nebo uvážlivé řízení situace na bojišti. O tom, že Bioware akční složku nepodceňovala, svědčí i architektura soubojových míst, která často počítá s vertikální stavbou a umožňuje spoustu taktizování. A co je možná nejdůležitější, lidé z Bioware dokázali splnit předsevzetí a zodpovědně dokončili jednu z mála skutečných trilogií, které jsou od prvního dílu do posledního spojeny výrazným příběhovým obloukem a vývojem charakterů.

 

 

Nejlepší akční hrou roku 2012 podle redakce Games.cz se stává:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Jen těžko by se hledala hra, která v sobě kombinuje otevřenost, kreativní využívání zbraní a vysoké produkční hodnoty tak, jak to dělá Far Cry 3. Montreálský Ubisoft se s hlavou vztyčenou vydal cestou plnou překážek, se všemi se popral na jedničku a těch několik zakopnutí, ke kterým došlo, mu nepodrazilo nohy. Far Cry 3 je podstatná a vítězná nejen kvůli tomu, že dobře dělá akci, ale především kvůli téměř pionýrskému mapování území otevřených stříleček a skvělému porozumění principům, které z takového přístupu vyplývají.

V rámci naší série Best of 2012 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2012, doposud vyšly následující: Best of 2012: Události rokuBest of 2012: Nejlepší strategieBest of 2012: Nejlepší indie hry; Best of 2012: Nejlepší RPGBest of 2012: Nejlepší závodní hraBest of 2012: Nejlepší plošinovka; Best of 2012: Nejlepší akční hra; Best of 2012: Nejlepší DLC a datadiskBest of 2012: Nejlepší hry, které nikdo nehrál

Nejnovější články