Ve výsledku se nám do finále dostala DLC, která odpovídají tomu, čemu jsme za starých časů říkali „expanze“ nebo „datadisky“. Je celkem příznačné, že jejich styl a typ variuje dle žánru jejich mateřské hry, na základě čehož nám zde vznikaly souboje velmi vzdálených žánrů. Že to s DLC není tak špatné dokazuje i fakt, že nám spousta povedených expanzí zůstala před branami finále, ačkoliv samy o sobě nabídly dlouhé hodiny skvělé zábavy. Inu, do finále se dostane jen pět nejlepších, s nimiž vás seznámí patron kategorie Aleš Smutný.
The Lord of the Rings Online: Riders of Rohan
Na rovinu, The Lord of the Rings Online nikdo z nás v redakci aktuálně nehraje, takže jsme se obrátili na pár tajných informačních zdrojů, které odmítají být jmenovány a zeptali jsme se, zda jsou Rohanští jezdci skutečně povedeným datadiskem, jak se traduje po celé Středozemí. Nu a prý jsou! Čtvrtá expanze k LOTRO přinesla šest nových regionů, boj na koni (bez něj by to nebyla moc rohanská expanze) a s ním související řadu skillů a předmětů...třeba koně!
Právě tento koňácký styl boje a přidání Warband jsou hlavním důvodem, proč Riders of Rohan patří k tolik ceněným přídavkům. Opomíjet se samozřejmě nedá ani fakt, že datadisk přinesl další oblasti, které znáte z knih a s trochu naleštěnější grafikou, než mají jeho předchůdci snadno učaruje Tolkienovým fandům.
Battlefield 3: Aftermath
„Jenom mapy a kuše?“, řekne si jistě někdo. Jenže Aftermath, jehož recenze se už připravuje, ukázal, že Battlefield 3 má pořád odkud brát a není jen hrou extrémů – tedy buď masivního tankového boje v Armored Kill, nebo intenzivních přestřelek v interiérech jako je Close Quarters. Aftermath totiž přišel s novým vizuálním konceptem, kde přírodu a pravidelnost městské zástavby nahradily nepravidelné a záměrně chaotické ruiny té samé zástavby.
Samotný design map je vynikajícím skloubením chytře poskládaných úrovní města v exteriérech i interiérech a boje na pěchotní úrovni, k němuž se přidávají bojová vozidla jako výrazný prvek, co dokáže narušit probíhající tok akce a donutí protivníka měnit taktiku. Právě díky neokoukanosti map a jejich designu se z Aftermath stal oblíbený set, na který se hráči vrhli. A ze samotné kuše se vyklubal příjemný taktický prvek pro specifické vyprofilování vašeho loadoutu a ne jen laciná hračka, která má působit „cool“. A že jen čtyři mapy? Každý, kdo hraje multiplayerová FPS vám řekne, že dobré mapy jsou prostě základ – a tady jsme je dostali.
Total War: Shogun 2 - Pád samurajů
Přemýšleli jsme, zda nedat Pádu samurajů post samostatné hry, ale ona se sama veřejně hlásí k tomu, že je expanzí, a tak to má mít. Navíc, je to vlastně jen předělávka základního modelu Shogun 2, že... No jo, ale jaká předělávka! V 19. století totiž dostanete do ruky i modernější střelné zbraně a náhle vznikají unikátní střety tradičních samurajských armád s armádou moderního typu, která se nebojí k mušketám přibalit i nějaké ty kanóny nebo rovnou rachotící gatling.
Díky tomu všemu Pád samurajů nabízí velkou svobodu jak ve formování armády, tak v uplatňování taktiky na bitevním poli. Zároveň neplatilo, že kdo má víc pušek, ten vyhrál, protože oba typy přístupu k váleční nesou svá pozitiva i rizika a šlo právě o tu aplikaci svých nápadů a taktik přímo v boji. Jednoduše vynikající, obohacující a zábavná expanze.
Halo 4: Spartan Ops
Halo 4 se úspěšně vrátilo mezi hráče pod novou tvůrčí taktovkou a ukázalo, že i v téhle době umí spolehlivě zabavit. Jediné, co trochu vadilo, byla absence povedeného Firefight módu, který v ODST a Reachi dokázal upoutat hráče na dlouhou dobu. Místo toho ale 343 Industries vymysleli něco jiného – krátké kooperativní mise, které jsou příběhově napojeny na kampaň a hráči jsou dávkovány v pravidelných porcích. A to prosím zadarmo po celou první sezónu.
Spartan Ops jsou důkazem toho, že zdarma nemusí znamenat nekvalitní. Koncepčně zábavné mise nabízí dost prostoru pro pořádné kooperativní řádění i osobní blbnutí pro zabití dlouhé chvíle. Díky délce a struktuře mají mise velkou znovuhratelnost, kdy se můžete buď snažit trumfnout své předchozí výsledky, nebo si jen tak zastřílíte společně s kamarády, když nemáte chuť je masit v multiplayeru.
World of Warcraft: Mists of Pandaria
Pokud by se měřil počet hráčů MMORPG, kteří čekají na nějaký ten datadisk ke svému oblíbenému titulu, asi by to s přehledem vyhráli fandové World of Warcraft, kteří se konečně dočkali rozšíření Mists of Pandaria. Jakkoliv se kombinace pseudočínské mytologie a pand zdála být nekompatibilní s dosavadním rozvojem World of Warcraft, výsledkem je (pro někoho možná překvapivě) podařený datadisk.
Kromě nových lokací přišlo třeba i univerzální povolání, jímž je všestranný mnich využívající sílu chi. Přidejte k tomu šest nových dungeonů a tři heroic verze klasických instancí a máte zaděláno na kvalitní expanzi. Citujme Martina Kapalku: „Na datadisku je znát spousta práce, k vidění je řada úprav a nových herních prvků, které převažují misky vah k velmi dobrému hodnocení.“
A nejlepším DLC či datadiskem roku 2012 podle redakce Games.cz se stává:
zdroj:
tisková zpráva
Asi to nešlo jinak. A my to ani jinak nechtěli. Pád samurajů je prostě vynikající kus práce, který se z vás nesnaží tahat peníze, aniž by na oplátku nenabízel ekvivalentní čas strávený tím, že si lámete hlavu nad strategickou i taktickou mapou. Představuje neokoukané prostředí, netradiční dobu a poměrně unikátní válečnou situaci. Díky ní navíc velmi radikálně mění prostředí původní hry, ze které vychází, ale mohutně rozšiřuje její potenciál a záběr. Teď už jen můžeme doufat, že Creative Assembly budou dodávat podobně propracované kousky i k chystanému Rome II.
V rámci naší série Best of 2012 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2012, doposud vyšly následující: Best of 2012: Události roku; Best of 2012: Nejlepší strategie; Best of 2012: Nejlepší indie hry; Best of 2012: Nejlepší RPG; Best of 2012: Nejlepší závodní hra; Best of 2012: Nejlepší plošinovka; Best of 2012: Nejlepší DLC a datadisk; Best of 2012: Nejlepší hry, které nikdo nehrál