Best of 2012: Nejlepší plošinovka
zdroj: tisková zpráva

Best of 2012: Nejlepší plošinovka

3. 1. 2013 20:12 | Z redakce | autor: Redakce Games.cz |

Kdo neskáče, není... Čech? Ne, není hráč! Jak ukázal rok 2012, hopsá celá planeta. Poskakování, vyskakování, uskakování, odskakování, naskakování a proskakování prožívá zlaté časy, a to nejenom kvůli nekonečnému přílivu nezávislých plošinovek v retro stylu. Ty jsou sice všude a mohou být možná už únavné, jenže mají svůj smysl: na jejich ramenou stojí majstrštyky, které vítězily jak v hodnocení recenzentů, tak v srdcích hráčů. Trumfy, které drží v ruce, jsou především uhlazená hratelnost, líbivá a moderní 2D grafika a poutavé a dlouho (nebo nikdy) neviděné prvky.

Je libo stát se ninjou a zabíjet ze stínů? Plížit se robotí továrnou a vyhýbat se bezpečnostním kamerám? Anebo proskákat planetu robotů? Stát se dvourozměrným Indiana Jonesem v nekončící jeskyni? Nebo se spokojíte se starým dobrým kníračem Máriem a jeho partou? Ať už sáhnete po jakékoliv hře z našeho výběru, nebudete zklamáni.

Oproti loňskému roku je tu jedna zásadní změna: mezi finalisty nejlepších plošinovek 2012 převažují malá studia nad velkými fabrikami. Poměr je konkrétně 4:1 oproti loňskému 2:3. Za rozmachem malých producentů stojí i distribuční platformy, které vývoj malých her podporují – a hráči jim naslouchají a co je ještě lepší, platí. Může jít třeba o Kickstarter, vyšší penetraci domácích počítačů Steamem anebo dostupnost vývojářských prostředí typu Unity a širší možnosti pro uvedení her na mobily a tablety. Takže hurá! Už zase skáčeme přes... kaluže? Občas. Ale hlavně přes propasti a hlavy nepřátel.

New Super Mario Bros U

Jako launchový titul pro Wii U se vrátil Mário se svými kumpány a návykovou hratelností předvedl, že jakékoliv zvěsti o jeho odchodu do důchodu byly předčasné - a to i přesto, že se na jeho skákacích eskapádách nepodílel zakladatel série Shigeru Miyamoto. New Super Mario Bros U se odklání od lineárního postupu a nabízí hned několik cest, jak procházet Houbové království a stejně tak jednotlivé úrovně hýří nápady a tajemnem. Bonusy jsou ukryté někdy tak vychytrale, že se k úrovním neustále vracíte a objevujete jejich temné kouty a tajné exity do skrytých světů. Jak je už u máriovských her zvykem, hrou jednoho hráče zážitek nekončí a zcela nové možnosti se otevírají spuštěním multiplayeru.

Pid

Už jste někdy byli na planetě obydlené roboty, kteří vykonávají naprosto nesmyslné práce? Pakliže se nejmenujete Ládínek Smolík nebo Philip J. Fry tak asi ne. V Pidu ale přesně takové místo objevíte a nejen to – narazíte na stovky poměrně těžkých navigačních problémů, které provokují logické i reflexní obvody v mozku. V roli nechtěného návštěvníka planety Pid musíte přeskákat robotické nepřátele za pomoci speciálních antigravitačních gadgetů, které vás od sebe třeba odpuzují, a tím dosahujete na vyšší plošinky nebo posunujete nepřítele do dráhy projektilu. A to vše děláte jen kvůli jednomu: abyste z planety utekli. Za plynulou hratelnost a skutečně nápadité fyzikální hádanky je zodpovědný tým Might and Delight složený z veteránů Bionic Commando: Rearmed a Mirror's Edge. A i když je Pid jejich debutní hrou, rozhodně není začátečnický.

Mark of the Ninja

Po úspěšných Shank a Shank 2 se studio Klei pustilo do další plošinovky, ve které se na poskakování a zabíjení podívalo jinak. Akční brutalitu nahradili autoři brutálním stealthem a ten společně se skvělou obrazovou stránkou dal vzniknout ninjovi na slovo vzatému. Tenhle ninja nezabíjí jako chodící smrtonosný stroj, tenhle ninja ctí svojí profesi a naučil se splývat se stíny, lézt po stropech a číhat na nic netušící strážné pod plošinkami. Mark of the Ninja nás kromě prezentace oslovila postupným odemykáním stealthových možností, které se dají relativně svobodně používat na jednotlivé nepřátele a tím vzniká hratelnost s vysokým potenciálem znovuhraní a nacházení nových metod postupu. Jestli loni vyšel vynikající dvourozměrný simulátor pracovní noci ninjy, je to právě tato hra.

Spelunky

Vydat jednu hru hned dvakrát, to chce pořádnou odvahu. Derek Yu jí měl a navíc byl v právu. Do značné míry náhodně generované podzemní labyrinty naplněné luxusními pastmi, poklady a nepřáteli pro Indiana Jonese vyšly nejprve jako freeware (zahrajte si) roku 2009 a následující tři roky na nich Yu pracoval, aby je vydal komerčně – a dostal se do naší hitparády. Spelunky dává totiž to, co ostatní tituly pečlivě naplánovanými úrovněmi opomíjejí: pocit neustálého objevování. To samotné samozřejmě nestačí, ale když vezmete 56 nepřátel, 14 druhů překážek a 34 různých předmětů, hodíte je všechny do jednoho pytle a náhodně je pak vytahujete a kladete je na základě herní logiky do vygenerovaného světa, je to zábava, které prominete i vyšší obtížnost a možná už trochu únavnou retro stylizaci.

Stealth Bastard Deluxe

„Leží nám tu stín, všechno kolem halí šedým závojem svým,“ zpívá Znouzectnost a pro Stealth Bastard Deluxe to není jen metafora: stíny jsou všude a ještě se jimi rádi obalíte, aby vás neodhalily bezpečnostní systémy rozsáhlého industriálního komplexu. Stejně jako Mark of the Ninja sází hra na stealth, ale tentokrát jde o čisté skrývání se a vymýšlení přesného postupu skrz zorné pole kamer a bojových robotů. Hratelnost je postavená na dotažení skoků a akcí k naprosté preciznosti a pocit zmaru, který z takového přístupu nutně sálá, je vyvážen častými checkpointy. Stealth Bastard vyšla sice již roku 2011, ale její Deluxe verze je s novou grafikou, efekty a zvuky tou edicí, kterou byste měli hrát, pakliže se rádi skrýváte ve stínech a nedostáváte vyrážku z moudra jednoho starého bastarda: „Nauč se skákat a skrývat, mladý muži.“

 

 

A nejlepší plošinovkou roku 2012 podle redakce Games.cz se stává...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Studio Klei vítězí s Mark of the Ninja na plné čáře precizním provedením vytyčeného cíle: udělat simulátor ninjy. Dvourozměrné zobrazení umocňuje detailní stylovou grafiku a pomáhá i při samotném stealthovém hraní. Obrazovky jsou přehledné a nabízejí desítky možností, jak s nepřáteli manipulovat jako stealthový bůh a kvůli vyššímu počtu smrtících kombinací se nebudete nudit ani na druhé nebo páté hraní. Mark of the Ninja do plošinovek přináší inovaci a hloubku, kterou jsme po předchozích dvou Shank hrách tak úplně nečekali. Snad se studio Klei nenechá ukolébat na vavřínech a bude i nadále pokračovat v produkci plošinovek, které patří mezi absolutní špičky žánru.

V rámci naší série Best of 2012 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2012, doposud vyšly následující: Best of 2012: Události rokuBest of 2012: Nejlepší strategieBest of 2012: Nejlepší indie hry; Best of 2012: Nejlepší RPGBest of 2012: Nejlepší závodní hra; Best of 2012: Nejlepší plošinovka; Best of 2012: Nejlepší akční hraBest of 2012: Nejlepší DLC a datadiskBest of 2012: Nejlepší hry, které nikdo nehrál

Nejnovější články