Best of 2012: Nejlepší indie (nezávislá) hra
zdroj: tisková zpráva

Best of 2012: Nejlepší indie (nezávislá) hra

30. 12. 2012 18:35 | Z redakce | autor: Redakce Games.cz |

Rok 2012 s sebou přináší už druhý ročník vyhlášení nejlepší nezávislé hry roku podle redakce Games. Nicméně člověk je tvor nepoučitelný, takže výběr nebyl nejjednodušší. Marek: „To bude paráda – takový skvělý tipy, který čtenářům doporučím...“ Petr: „Takže jako minule, Marku – jenom pět, jo?“ Zkrátka, nebylo to snadné rozhodování, ale to v tak elitním výběru nemůže být nikdy (lež). Vlastně byla legrace dávat fantastickou pětku dohromady, o to větší legrace bude nepochybně v diskuzi. Příjemnou zábavu vám všem přeje při projíždění pětice nejlepších indie her roku 2012 podle Game patron této kategorie Marek Král.

Botanicula

Takřka 10 let baví své hráče české nezávislé studio Amanita. Může za to okouzlující osobnost zakladatele studia Jakuba Dvorského, zručnost animátorů Václava Blína či Jaromíra Plachého, programátorské kouzelnictví Davida Olivy a Jana Wernera, obrazotvornost malíře Adolfa Lachmana, nebo magický zvuk Tomášů Dvořáků? Oblíbenost Machinaria, potažmo filmu Kuky se vrací, potažmo série Samorost, potažmo Osady mluví za vše. Botanicula navázala na předešlou tvorbu Amanity a v mnohém se opět přiblížila k nenapodobitelnosti autorského rukopisu.

Botanicula vyšla coby klikací adventura, rozpohybována Jaromírem Plachým, rozezněna českou hudební alternativou DVA v podání Jana a Báry nikoliv plachými, ale Kratochvílovými. Stejně jako předchozí amanití kousky si i Botanicula zahrála na nemluvnou a negramotnou. Díky tomu vynikly báječné hádanky jak obrazově, tak zvukově. Cenu za nejlepší zvuk ostatně nezískala na Independent Games Festival 2012 v San Francisco pro nic za nic.

Mimo to, že Amanita Design přistoupila k hernímu designu natolik osobitě, až se hráči Botaniculy váleli smíchem po zemi, nabídla rovněž oproti konkurenci se syntetickým zbožím jedinečné zkřížení hry s přírodou, které korunovala ochranářským skoupením necelých 405 hektarů deštných pralesů Jižní Ameriky. Ekologické poslání, jehož se v Botanicule ujali pánové Žalud, Ořech, Větvička a Javorník se slečnou Houbou, Amanita zdárně šíří i ve světě skutečném. Oduševnělé herní studio roku 2012. „Jde o svěží a hravé dílo, které pohladí po duši.“ — Pavel Dobrovský

FTL: Faster Than Light

Dva kluci z šanghajské pobočky 2K Games vzali nohy na ramena, aby si mohli založit vlastní studio Subset Games, a splnit si tak odvěký sen vytvořit herní verzi Kobayashi Maru. Vždycky milovali vesmírné klasiky Star Trek a Star Wars, což jejich společný projekt z vesmíru báječně dokázal. FTL dostala všechny vesmírné nadšence do kolen. Poskytla takřka ultimátní řízení vesmírné lodi se všemi jejími pulzními kanóny, cizími rasami, krvežíznivými piráty, neschopnou posádkou a situacemi, které byly svým zobrazením tak hardcore, že všem kapitánům Kirkům a Malcolmům Reynoldsům (a Poláčkům) tekly jak slzy štěstí, tak slzy bezradnosti. Piplání vesmírných plavidel nebylo nikdy tak návykové – vynikající bitvy nebyly nikdy takovou výzvou. FTL je herním zhmotněním mantry „opakování je matka moudrosti“ roku 2012. „Ano, hra je repetitivní, ale to pramení z faktu, že taková má být. Prostě je to takový malý, snaživý a šikovný simulátor smrti ve vesmíru... tedy co to říkám, simulátor velení vesmírné lodi (kde by byl Kirk i s Picardem mrtví do tří sektorů).“ — Aleš Smutný

Hotline Mami

Nezávislý tvůrce s přezdívkou vyvolávající představu zeleného falu, který přesto píchá. Legendární Jonatan „cactus“ Söderström, o němž by se dal popsat nejeden stoh virtuálního papíru, jak ostatně předvedl i Ladislav Loukota v článku Cactusovy nejdivnější hry: autor Hotline Miami znásilní váš mozek. Tahle čest ale čeká na jiné a na jindy. Sluší se zmínit Söderströmovu spolupráci s Dennisem Wedinem, vokálovým vlkodlakem švédské punkové alternativy, milencem rozteklého spritu. Dohromady totiž stvořili teple růžovou úchylnost, jež si nezadá ani s tvorbou takových pelikánů, jako jsou Nicolas Winding Refn, Alejandro Jodorowsky či David Lynch. A že se Hotline Miami pirátí po stovkách? Cactus piráty nepropíchnul – pouze jim poradil, jak si hru bez blbnutí spustit. Takový je to frajer.

Top down fuck 'em up (rozmr.ej je shora) vystihuje Hotline Miami naprosto věrně. Brutálně násilná vraždička viděná z pohledu ptáka i nadrealisty. Stejně tak intenzivní jako nezapomenutelný byl zážitek z přelomu 80. a 90. let 20. století v Miami na Floridě, kde se skrze dírky záznamníků děly dost hrůzné věci. Naštěstí si k tomu člověk mohl nasadit masku zvířete. Strhující akce kombinovaná s přepáleným vizuálem a fantastickým zvukem připomněla ujetou dobu, v níž se v záři neonů za rytmu dunícího disca šňupal koks. I když si hráče předcházela naprosto nefrustrujícím tlačítkem R, Hotline Miami není a ani neměla být pro každého. Závislost na jejím násilí podnítila k zamyšlení jako žádná jiná hra roku 2012. „Hotline Miami je jeden velký bizár. Nicméně chytře promyšlený a se svými pravidly. Nebyl by to však svérázný a progresivní cactus, aby hráče tu a tam nepodvedl. Ke hře na maniaka se to náramně hodí.“ — Marek Král

Legend of Grimrock

Název Almost Human (Skoro lidi) je v přímém rozporu s tím, co ve skutečnosti nezávislá čtveřice z finského Espoo dokázala. Nejenom že si obstarala finance a nastudovala moderní technologie na tvorbu novodobého krokovacího dungeonu, ona to navíc zvládla způsobem, že všem padla čelist tak, že si museli zapálit další pochodeň, aby ji na prochladlé zemi vůbec našli. Na autorskou prvotinu docela slušný výkon. Skoro lidi... Skoro bozi by bylo daleko příhodnější. Legend of Grimrock byla tím nejrozkošnějším vzpomínáním, jaké se mohlo staromilcům a pamětníkům herních RPG 80. a 90. let vůbec dostat: klasické kobkovky neboli krokovačky, hutná dobrodružství, v nichž se muselo pít i jíst, Dungeon Master, Eye of the Beholder, Ultima Underworld a komínky tužkou popsaných čtverečkovaných papírů. Legend of Grimrock byla převedením legendy rolových her Dungeon Master, v poměru téměř jedna ku jedné.

Oslnila nápaditými hádankami a nebála se být na hráče hardcore: do cesty kladla pasti, nechávala propadávat z nepozornosti, a v horším případě rovnou mordovala. Grimrock (Chmurnýskal) zároveň potěšil i hráče mladé, minulostí nezatížené, již se s chutí pustili i do tvorby vlastních podzemních katakomb, jelikož jim to podpora hráčských modifikací víc než umožnila. Hra plná atmosféry, krásná a logická... jednoduše inteligentní. Krokovačka roku 2012. „Středobodem hratelnosti je tu svatá trojice: prozkoumávání, boj a puzzly.“ — Jan Smejkal

Natural Selection 2

Ambice nezávislého studia Unknown Worlds nebyly nikdy neznámé – kalifornští tvůrci si dali za cíl hrami sjednocovat svět. Vývojáři z řad týmů, které se podílely například na sérii Titan Quest nebo na titulech Empire Earth, The Getaway či speciální edici The Secret of Monkey Island, teď herní svět zrovna sjednotili. Natural Selection 2, přirozeně.

Stejně jako původní modifikace pro původní Half-Life je i Natural Selection 2 ze stejného sci-fi světa, v němž si to mariňáci do skonání věků rozdávají s vetřelci Kharaa. Mimo parafrázi „vetřelečtější než Vetřelec“ hra především zabodovala vynikající symbiózou žánrů FPSaRTS v jinak vynikající on-line střílečce. Pár kluků z Ameriky dokázali za pár let vyrobit vlastní engine, který dnes pohání multiplayerovou řežbu pro hráče NáročnějšíTrpělivějšíPřemýšlivější. Profesionální obraz se zvukem a fantastická podpora fandovských modifikací udělaly z Natural Selection 2 senzaci roku 2012. „NS2 je [oproti Nuclear Dawn] lépe vybalancovaná a celkově dost připomíná postarší Alien vs. Predator (2) nakřížený se StarCraftem. Opravdu.“ — Jan Němec

 

A nezávislou hrou roku 2012 se podle redakce Games.cz stává:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Je to tak. Hotline Miami aneb linka nebezpečí, jak napsal jeden klasiG, vlila po hektolitrech novou krev do dnes již zcela standardního žánru akce a reakce. Hotline Miami je ideální poměr mladistvé drzosti, začátečnické radosti, minimalistické funkčnosti a maximální spokojenosti – hráče. Navíc je o několik tříd lepší jak Žabí zlomky, tudíž maximální maximum umu nezávislých tvůrců roku 2012.

V rámci naší série Best of 2012 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2012, doposud vyšly následující: Best of 2012: Události rokuBest of 2012: Nejlepší strategieBest of 2012: Nejlepší indie hry; Best of 2012: Nejlepší RPGBest of 2012: Nejlepší závodní hra; Best of 2012: Nejlepší plošinovka; Best of 2012: Nejlepší akční hraBest of 2012: Nejlepší DLC a datadiskBest of 2012: Nejlepší hry, které nikdo nehrál

Nejnovější články