Ban za exploit v SW: The Old Republic nebyl fake
zdroj: tisková zpráva

Ban za exploit v SW: The Old Republic nebyl fake

3. 1. 2012 16:08 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Přiznám se, že jsem včerejší zprávu o banu hráče za lootování (vybírání) beden na Ilumu v SW: The Old Republic považoval za manipulaci ze strany exploitera, hráče využívajícího chyby ve hře.

Nu, nejen k mému překvapení to tak nebylo. Tedy ne docela, situace je trochu složitější a určitě ne černobílá. Každopádně ale nabízí prostor pro zamyšlení nad tím, kde leží povinnost tvůrce a kde (spíše morální) povinnost hráče.


Ve zkratce, na planetu Ilum se můžete dostat na relativně nízkém levelu a následně zde jde vybírat bedny, z nichž padá obsah odpovídající levelu 40, pro nějž je planeta určena. Stephen Reid, komunitní manažer hry se nyní vyjádřil k celému případu. Důvodem dočasného banu je snaha o zachování rovnováhy ve hře, zvláště v oblasti ekonomiky, která momentálně spíše vratce klopýtá (což ale vyplývá z toho, že je to hra de facto čerstvě narozená). Určitě vás prý nečeká ban za to, že se podíváte na Ilum a vyberete si bednu. Ale...

...ale pokud to budete dělat opakovaně, už dostanete varování a následně klidně i dočasný ban. Proč? Jednoduše, Reid se odvolává na Terms of Service, v nichž se snaží zachovat, co nejvyrovnanější herní podmínky, do čehož podle BioWare farmaření beden pro mnohem vyšší levely nepatří. Dochází pak k disproporci toho, čím jste měli disponovat na svém daném levelu. Ostatně, jedná se pravděpodobně o stejný důvod, kvůli němuž byl omezen (nerfnut) slicing, o čemž jsem se už obšírněji rozepsal. Lidé prostě nemají mít zisky jako „čtyřicítky“, když jsou „dvacítky“.

A nyní přichází otázka, co je správné chování z čí strany. Plusem SW:TOR je fakt, že se vás snaží, co nejméně omezovat, a tak se dostanete i na Ilum v celkem nízkém levelu. Jenže k téhle svobodě patří i to, že si tedy můžete v rámci herních pravidel dělat, co chcete. Tedy i „pytlačit“ bedny na Ilumu. Na druhou stranu, člověk chápe, že zaplavení trhu financemi z dlouhodobě a široce využívaného exploitu by mohlo celou ekonomiku silně destabilizovat. Takže, kde je chyba?

To už je na každém z vás. Osobně se domnívám, že hráč by neměl být trestán, protože nijak neporušuje přirozená, logická pravidla hry. Je otázkou, zda je vlastně přístup na Ilum exploitem. Odpovědnost spíše leží na tvůrcích, kteří by měli tuto přístupnost ošetřit. Ale jak? Uzamčení planety na určitý level by nebylo dobré řešení. Vhodná by byla asi zlatá střední cesta. Neprovádět tvrdé trestání hráčů (což se naštěstí neděje) a zároveň odpovědné chování hráčů, kteří by měli po prvním varování uznat, že jejich počínání může mít nepříjemné a dalekosáhlé následky pro jejich oblíbenou hru.

Pro SW:TOR je tak na jednu stranu dobře, že se dostala do fáze, kdy vážně řeší křehkost herní ekonomiky, což je znak toho, že se vám podařilo vytvořit funkční hru, která ale potřebuje spoustu péče, aby se nedostala do krize. Na druhou stranu ale systém craftingu a ekonomiky vyvolává spoustu připomínek, které nejdou řešit ani těmito zásahy zvenčí. Pro řešení tohoto konkrétního problému stačí trocha zdravého rozumu a sebekontroly ze strany hráčů a inovativnosti ze strany vývojářů, kteří by spíše měli celou situaci řešit systémově, než restriktivně.

Nejnovější články