Autor: Mickey Mouse Publikováno: 15.června 2004 | Verze hry: prodávaná/anglická Doba recenzování: týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() Herní systém Pro představu, jak takový singleplayer ve hře Soldner vypadá, si dovolím sestavit typické schéma, podle nějž se prakticky každá mise odehrává. V domovské bázi přistoupíte ke stolku s počítačem, který vám na terminálu zobrazí seznam misí, z nichž si můžete vybrat tu, která vás zaujme. Ve skutečnosti jde vždy o totéž – dojeď na určené místo, tam po někom chvíli střílej a nakonec buď něco vyhoď do luftu, nebo osvoboď rukojmího atd. Po výběru mise následuje pořízení výbavy, se kterou se do akce vrhnete. Tento krok probíhá prostřednictvím jakýchsi plechových vrat od betonového kvádru, jimž hra z nějakého důvodu říká nadneseně „terminály“. Existuje jich několik, jeden je pro získání ručních zbraní a výstroje, jiný pro výběr pozemních vozítek, jiný třeba pro techniku vzdušnou. Proč nejsou všechny v jednom, nevím, ale to neřešme. ![]() ![]() ![]() Atraktivní je určitě skladba arzenálu, který čítá od nože přes pistole, automaty, sniperky, granáty, panzerfausty i speciality typu noční vidění, medkit, časované miny, ale i vrtulníky, jeepy, tanky, obrněné transportéry apod. Rozporuplná variabilita Systém výběru bojové techniky se odráží v obrovské variabilitě, jak misi odehrát. Můžete odjet jeepem, vybaveni jen pistolí a třeba granátem, ale také se můžete vydat na cestu tankem, se sniperkou na zádech, popřípadě s panzerfaustem, těžkým kulometem atd atd. Záleží čistě na vás, co vše si vyberete. Zní to dobře, ale plyne z toho jedna podstatná nedomyšlenost – herní vyváženost. Přeci jen přijet proti hrstce pěšáků s obrněným transportérem je malina oproti tomu, že by tahle skupinka skautů mohla být zdatným soupeřem proti jeepu a chlápkovi se samopalem. Jde tedy o to, že v praxi je hra velice nevyvážená a řada misí skončí dřív, než si pořádně užijete. ![]() Další problém misí je v jejich podobnosti a plytké struktuře. V podstatě jde jen o to se v domovské bázi vybavit, nasednout na dopravní prostředek (jinak půjdete šíleně dlouho pěšky) a liduprázdnou krajinou dorazíte až na místo, kde je potřeba něco splnit. Prostě sednete třeba do transportéru, dorazíte s ním na místo určení, párkrát z kulometu nebo kanónem pokropíte hrstku ničemů a je konec. Zbývá umístit třeba nálož tam, kde velí úkol mise a pak hurá zpět. Hotovo. Zažil jsem i misi, kdy jsem měl odvézt dva Bradleye kamsi mezi paneláky (čert ví proč vlastně). Za celou hru nepadl jediný výstřel, žádná zápletka, prostě nic. Mise naprosto o ničem opepřená v závěru tím, že jsem šlapal dva a půl kilometru pěšky zpět do domovské báze, protože jednoduše nebylo čím odjet. ![]() ![]() ![]() Bojová technika Jak je patrno z předchozích odstavců, je ve hře zakomponována spousta bojové techniky, od pozemní po vzdušnou, od lehké přepravní po těžkou obrněnou. Obdobu najdete třeba v sérii Battlefield od Electronic Arts. Narozdíl od ní ale Soldner obsahuje jeden podstatný neduh – fyzikální model. Chování všeho, co jezdí či létá, je velice primitivní, co nemá se skutečností pranic společného. Vozidla se pohybují, jako když posouváte škatule po ledě, dynamika rozjezdu či brždění je mizerná. Korunu tomu dává vesměs vodorovný a hladký povrch krajiny, takže máte při řízení vozidla „terénem“ pocit, jako když jedete po nizozemské dálnici. K tomu připočtěme nevýrazné zvuky, často připomínající počátky herního průmyslu. Neprofesionálně vypadají i modely zbraní špatně sednoucí do ruky a řada dalších detailů, vypovídajících o nepříliš vysoké úrovni či zkušenostech grafiků a designérů. ![]() Nadešel čas odkrýt další, pro singleplayer velice podstatnou herní stránku – umělou inteligenci. Ta je ještě o třídu slabší než vše, co jsem dosud popsal a díky ní zažijete vskutku „zajímavé“ momenty. O tom, že se občas po celou dobu mise vlastně nic nestane, jsem již psal. Dále například zjistíte, že protivník je natvrdo naváděn přímo na vás, bez ohledu na to, zda je v cestě stěna, dům, strom či jakákoli jiná překážka. Proto často oknem vidíte, jak v budově zmateně pobíhají sem a tam vojáci, kteří by si přáli projít stěnou, aby se vám mohli vrhnout vstříc. Stačí tedy namířit a pokropit. Záhy zjistíte, že sejmutí vojáka (třeba sniperkou) nijak nevyvede z letargie jeho kámoše, který stojí hned vedle a odprásknutí kamaráda sleduje s ledovým klidem. Ani to s ním nehne a bez mrknutí oka si počká na druhou kulku, která už bude určena právě jemu. Chuť takto postřílet libovolně početné komando je omezena pouze vaší trpělivostí a počtem nábojů v patrontašce. ![]() ![]() ![]() K výborným zážitkům patří okamžik, kdy se proti vám rozjede soupeř v nějakém obrněném vozidle. Ideální k tomuto setkání je například les, neboť skýtá pro vozidlo dostatek překážek a vám zároveň nabízí dobrý pohled na scénu, která se bude odehrávat. Protivník se většinou vykašle na to po vás střílet, povede jej slepá touha vás přejet. Přívlastek slepá tu uvádím záměrně, neboť počítači je naprosto fuk, že stojíte až za stromem. V klidu to napálí rovnou do něj a pokud se chcete pobavit, běhejte lesem sem a tam a koukejte, jak počítač naráží do všeho, co mu přijde do cesty. Díky tomu se z něj po chvíli začne kouřit, poté začne hořet a nakonec vybuchne a sám se takto zničí :) Je to jak hrát slepou bábu s naprostým blbem. I tohle je způsob, jak misi řešit. ![]() Multiplayer Soldner je především multiplayerová záležitost. Singl stojí za méně než starou bačkoru a co moje paměť sahá, tak jsem snad takovou škváru už hodně dlouho neměl v rukou. V multiplayeru najdeme teoreticky spoustu šikovných nápadů. Jeden z hlavních spatřuji (obdobně jako třeba v Halo) v řešení herních modů formou modifikovatelných šablon (Deathmatch, CTF atd.), kterými můžete nastavit řadu parametrů a snadno tak sestavit herní pravidla vlastní. ![]() ![]() ![]() Nechybí ani kooperativní mody, a to jak při hře po LAN, tak i pro hráče z internetu. Zahrajete si klasické deathmatchovky (i týmově), mody na bázi Capture the Flag, Assaultu, takové, kdy je potřeba zachránit rukojmí a další známé herní typy. Multiplayer je po této stránce opravdu nezvykle bohatý a o to větší škoda, že praktická část hry dopadla tak, jak dopadla. No a nezapomenu ještě zmínit nevyladěnosti enginu, které se promítly i do síťového kódu, který rovněž nelze označit jako optimalizovaný, tím méně pro online potřeby. ![]() Kupa chyb Aby toho nebylo málo, očividně nedodělaný Soldner v sobě nese i velkou spoustu chyb. Často na nich hra vytuhne a je potřeba už tak nudnou misi odehrát znovu, jelikož uprostřed „akce“ ani nejde ukládat. Několikrát jsem se ve hře zasekl a pomohl až její restart. Zažil jsem i situaci, kdy se mi uprostřed mise již splněné úkoly z ničeho nic vynulovaly a musel jsem je plnit znovu. Tohle spolu se vším, co jsem popsal dříve, jen ještě víc dokazuje, že tahle hra měla ještě hodně dlouho ležet ve vývojářském středisku, případně ji měl raději vytvořit nějaký úplně jiný, mnohem zkušenější vývojářský tým. Podíváte-li se na hru pohledem, kterým pouze sesumítujete to, co je v ní možné najít, objevíte řadu dobrých nápadů. Ten samý dojem získáte třeba i na homepage, kde se píše o hlavních rysech hry včetně plánů na rozšíření multiplayeru do budoucna a datadisku. Bohužel však praktické zakomponování téměř všeho tohoto dopadlo bídně a výsledkem je jen další ledva průměrný tuctový projekt, navíc opatřený spoustou chyb. Škoda. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Věcí k pochválení je poskrovnu, zmíním aspoň plachtění s padákem, kdy lze taháním za šňůry regulovat směr letu. Dobrá je i možnost změny pohledu vlastníma očima s pohledem za postavou, případně myšlenka zakomponování velitelského menu. Tohle jsou ale výjimky, které hře jako takové celkově moc nepomohou a spíše zamrzí, že je tvůrci špatným zpracováním celé hry pohřbili. (Re)kapitulace ![]() Stáhněte si: Demo, Patch, Trailery, Intro, Video... Související články: Rozhovor, Novinky |
Mickey Mouse | |
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora) |