![]() ![]() ![]() Když už jsem načal oblast grafické podoby hry, musím přiznat, že tady je vylepšení asi největší a jednoznačně kladné. Detailnost, kterou se vyznačovala i původní hra, tu akcelerovala nejméně o 100 %. Nádherně prokreslené domy s opadanou omítkou, kde vidíte jednotlivé cihličky, zdi flekaté od rzi padající z ostnatých drátů na jejich vrcholech, telegrafní sloupy, jejichž útlé stíny kopírují složité povrchy. Nádherně vykreslené stromy, dlážděné chodníky, jejichž spáry zarůstají trávou a mechem a mohl bych jmenovat možná stovky dalších velmi realistických prvků. Zkrátka animátoři si zde opět vyhráli, seč jim síly stačily. A to nezapomněli ani na ptactvo, jež poletuje po obloze, tučňáky kteří v hejnu diskutují o svých každodenních problémech, nebo na hejna tropických ryb, jakož i piraň, žraloků a krokodýlů. Ale teď už vážně končím, sami se o tom můžete přesvědčit z obrázků. Pochopitelně nechybí přirozené zvuky. Repertoár průpovídek všech členů komanda rovněž narostl, stejně tak i pokřiky na druhé straně fronty, kde kromě německých vojáků uslyšíte i japonské. A do toho šumění oceánu či blízkého potůčku v harmonii se zpěvem ptactva. Takže pokud vás již hraní unaví, není vůbec špatné nechat hru puštěnou, lehnout si na pohovku, zavřít oči a zasněně vychutnávat zvuky tropů. Grafickou i zvukovou stránku hry jsem vám, pro mě celkem netradičně, přiblížil hned zpočátku a doufám, že mé nadšení bylo patrné všem. Stará garda i nové tváře ![]() Nechci příliš kategorizovat, ale dle mého soudu je nejužitečnějším vojákem základní stavby zelený baret (profil). Určitě si vzpomínáte, jak se uměl tiše připlížit k vyhlédnuté oběti, která pak pocítila chladné ostří jeho dýky na svém krku. Před zraky nepřátel se uměl zakopat, lákal nebohé vojáky na rádiovou vábničku a nosil ty nejtěžší předměty, se kterými nikdo jiný nehnul. To vše si pochopitelně s sebou přinesl i do dalších misí, ale navíc se naučil i pár novým dovednostem. Velmi dobře teď umí šplhat po stěnách, telegrafních sloupech a ručkovat posléze po vedení. Může nosit nepřátelskou uniformu, ovšem klamat s ní umí jen na delší vzdálenosti. Tato vlastnost je však společná všem ostatním členům, starým i novým, vyjma známého špióna, který se velmi rád prochází v důstojnické uniformě mezi nepřátelskými liniemi a komanduje vojáky nižších hodností. Ovšem není nutné vždy vojáky zabíjet. Při závěrečném hodnocení mise se zohledňuje i odstranění nepřítele bez jeho zabití. K tomu slouží baretova tvrdá pěst, kterou na nějaký čas omráčí vojáka a následně ho umí svázat, takže již nepředstavuje další hrozbu. ![]() ![]() ![]() Na druhé místo bych zařadil potápěče (profil). I on je mistr v tiché likvidaci nepřátel. Dříve tak činil harpunou, ta je nyní použitelná pouze pod vodou, neboť i tam povedete boje proti jiným potápěčům. Na souši umí velmi dobře vrhat nožem, byť na omezenou vzdálenost, což jsem nesčetněkrát ocenil ve chvílích, kdy není možné se k nepříteli přiblížit na dosah. Od prvního vydání trochu zaposiloval, takže nyní může zneškodněné vojáky sám odnášet do ústraní. Stejně jako baret dokáže omračovat a svazovat. Špión (profil) nepřichází do hry s příliš mnoha novými vlastnostmi, kromě těch obecně nových si nyní nevybavuji nic speciálního, co by neuměl už dřív. Ale jak sami jistě víte, byl vítaným pomocníkem při odlákání pozornosti a sám uměl zabíjet jedovatou injekcí. Bohužel nyní trochu polevil a injekce má jen dočasně omračující účinek. Následuje ostřelovač (profil), známý svým pevným držením snajprovky a sokolím zrakem, pyrotechnik (profil), který nyní dokáže vyhledat nášlapné miny, zabezpečit je a následně tak použít jinde ve vlastní prospěch a nakonec řidič (profil). Kdo přibyl do týmu? ![]() Dalším nováčkem je zástupkyně něžného pohlaví Nataša (profil). Tato ruská aristokratka dokáže velmi dobře využívat svých půvabů, takže nikoho nepřekvapí, když kdejaký voják zapomene na svoji službu a raději si prohlíží svůdné křivky jejích boků. A co víc, ač se to na první pohled nezdá, hravě si poradí i s ostřelovací puškou. Určitě bych se měl zmínit i o jednom čtyřnohém odbojáři, bílém bullteriérovi jménem Whiskey (profil). Sice nekouše, ale jeho hlasitý štěkot odvede pozornost vojáků z širokého okolí. Ovládat lze jako člověka, tedy kam kliknete, tam jde. Kde zmáčknete klávesu (či kliknete na ikonku), tam štěká. K pánovi přiběhne při zapískání na ultrazvukovou píšťalku, načeš si jej příslušný pečovatel vsune do batohu na zádech. ![]() ![]() ![]() Jak na německé gestapo O některých nových bojových technikách jsem se zmínil u jednotlivých postav. Obecně většina z nich umí omráčit, svázat a odnést nepřátelského vojáka. Každá postava má svůj inventář, do kterého se vejde celkem slušná řádka předmětů. Ty lze sbírat ze skříní či beden a rovněž je možné obrat zneškodněné vojáky. Ti jsou významnými poskytovateli zbraní i munice, jídla a lékárniček na ozdravování vašich mužů (či ženy). Dále granáty, molotovy, nálože, klíče, atd. V neposlední řadě to je i uniforma, kterou umí nosit všichni a na určitou vzdálenost tak mohou zmást pozorovatele, případně v zemi věčného ledu se venku neobejdete bez zvláštní výstroje do mrazu. Své inventáře sdílí všichni společně, takže kdokoliv může komukoliv poblíž předat cokoliv. Uzdravovat se mohou vojáci sami, ale rovněž i navzájem. Co se týče ukrývání obětí, je možné kromě temných koutů využít i sudy, kam lze nebohého vojáka nacpat. ![]() Druhý způsob, jak dosáhnout volného průchodu, je nalákání nepřítele na určité místo. Dříve jsme mohli využít vysílačku, případně své vlastní stopy ve sněhu, či v písku. K těmto způsobům nově přibyly ještě rafinovanější možnosti. Předně je to krabička cigaret, která vhodně hozena na zem se stane zajímavým lákadlem. Podobně funguje i láhev s alkoholem. Nalákaná oběť, která si přiběhne pro dobrotu je rázem zneškodněna některým mužem z komanda. Podobně lze získat pozornost i hlukem, byť mnohdy naopak nechtěně. Slyšitelný hluk, je znázorněn jako vlnící se okolí provozovatele hluku. Hluk vydává každá postava, která běží, seskakuje z žebříku, každá rána pěstí i smrtelný výkřik při bodnutí nožem a pochopitelně i každý výstřel, snad kromě snajprovky. Chtěný hluk můžete způsobit třeba zaklepáním pěstí na stěnu. ![]() ![]() ![]() Tiše, nepřítel naslouchá A kdo jsou vaši nepřátelé? Tak pochopitelně, že v drtivé většině jde o německé a japonské vojáky. Ti standardně postávají, pokuřují, či se prochází po určené trase. Někteří zase třeba jen sedí, čtou si noviny nebo něco sepisují, ti znavenější dokonce spí. Činností je tu slušná řádka. Jak jsem si již zvykli, úhel jejich pohledu je znázorněn zeleným úhlem, který se obvykle skládá z bližší světlejší části a ze vzdálenější tmavší, kde voják vidí hůře. Pokud upoutáte jejich pozornost, je to znázorněno modrou čárou, to v případě, že si voják není přesně jist, koho vidí. Pokud se vám podaří rychle se schovat, nic se nestane. A to obvykle ani v případě, že máte na zádech některého z okupantů. Horší je to v případě červené čáry, to už je téměř jisté, že jste byli odhaleni. Ještě je tu žlutá čára, která označuje, že voják uviděl vaši návnadu, ovšem ne vždy se pro ni rozeběhne. Někteří takové nástrahy ignorují. ![]() Obecně je inteligence nepřátel celkem na nízké úrovni a lze je obvykle dobře oklamat. Když někdo vidí spoutaného vojáka, běží k němu a ihned ho rozvazuje. Pokud jej nedoběhnete a nebacíte, on i osvobozený kamarád se v poklidu vrátí ke svým povinnostem bez sebemenšího vzrušení. Obdobně tomu je i v případě, že se voják probere z omráčení. Potácivě se postaví na nohy pronese něco ve smyslu: „Kde jsem to byl?“ nebo „Musel jsem usnout.“ a pokračuje tam, kde skončil. Při výstřelu v budově zpozorní pouze ti, kdož jsou uvnitř a přestože nějaký voják stojí venku hned u dveří, je k výstřelu zcela netečný. Jak je vidět, chytrosti se vojáci po třech letech vývoje nijak zvlášť nepřiučili. Nu což, zase jich je na to dvakrát víc. Bojujeme venku Ještě bych se měl zmínit o herních lokacích. Jak jsem uvedl v části pojednávající o grafice, hrací prostředí je velmi realistické a nadmíru detailní. Mapy jsou obvykle značně rozsáhlé a tomu odpovídá i počet přítomných vojáků. Vždy na začátku mise mě při úvodním seznámení s úkoly jímala hrůza, kolik toho mám před sebou. Hlavně v počátečních misích jsem byl velmi bezradný nevěda, kde vlastně začít. Člověk si musí zvyknout na jistý stereotyp, kterému se naučí po dvou až třech misích a pak už to jde mnohem snáze. Ale i tak je to vlastně stále to samé. Připlazit se někam, nalákat vojáka na bonbónek, podříznout ho či omráčit, prohrabat jeho kapsy a zase si vyhlídnout další oběť. Sem tam zalovit ve skříních, v bednách či ve stolech. Práce obvykle pro jednoho maximálně dva vojáky současně, přičemž ostatní čekají, až bude třeba některá jejich speciální dovednost, obvykle demolice. Jisté osvěžení může přinést snad jen neustále se obměňující prostředí. ![]() ![]() ![]() Oproti originálním Commandos, kde jsme celou scénu mohli vidět pouze z jednoho úhlu, přibyla zde rotace pohledu o plných 360° v horizontální rovině. Bohužel otáčet scénou lze jen v 90° úhlech, takže se zhusta stane, že optimální pohled na scénu prostě nenastavíte, vždy vám bude něco zastiňovat vašeho vojáka, nebo vojáky nepřítele. Plynulá změna pohledu by tu byla skutečně velmi užitečná už jen proto, že po otočení se neubráníte chvilkové dezorientaci a než si uvědomíte, kde vlastně je váš člověk, ten může být už dávno vystaven nepřátelské palbě. Bojujeme uvnitř ![]() I v případě bojů uvnitř budovy se nectnosti omezeného otáčení projevují stejně neblaze, jako venku. Navíc se zde při zobrazení zhusta vyskytuje jedna chyba. Po vstupu do budovy, se někdy pohled nenatočí do nejbližšího z daných čtyř směrů, ale do nějakého mezistupně, někdy je dokonce vidět jen plochý průřez budovou bez perspektivy. Po otočení do nového pohledu je již vše v pořádku a scéna pak rotuje jak má. Zdálo by se tedy, že lze tuto chybu přehlédnout. Ovšem jednou se mi stalo, že po vstupu do jedné místnosti a několika otočení pohledu se znepřístupnily dveře, jimiž jsem přišel. Bohužel jsem si tohoto všiml v situaci, kdy uvnitř byli všichni členové týmu, takže nebylo nikoho, s kým bych mohl do místnosti vejít a nastavit tak pohled do zmíněného mezistupně, kdy by pak dveře byly normálně přístupné. Naštěstí jsem se v takové situaci ocitl jen jednou. Je jasné, že při plynulé rotaci by taková situace nenastala. ![]() ![]() ![]() Hodnocení na vážkách Asi je na čase nachýlit se k závěru. Jak tedy vypadá komplexní hodnocení hry? V Commandos 2 vás čeká velká hromada novinek a vylepšení, která ovšem nelze vždy hodnotit kladně. V plusech se určitě nachází skvělá grafika a slušné zvukové pozadí. Hudbu hodnotit nebudu, neboť po prvních pěti minutách hraní jsem ji vypnul. Ne snad kvůli tomu, že by byla špatná, ale prostě mě rušila. Přínos nováčků do vašeho týmu je mizivý a pokud mělo význam někoho přibrat, pak jenom zloděje. Nataša víceméně supluje špiónovu úlohu a Whiskey je jen jednou z možností, jak odlákat pozornost. ![]() Inteligence protivníků zůstala stejně hloupá, ovšem vhledem k jejich dost možná dvojnásobnému počtu to je snad i výhoda. V konečném důsledku jde o stále stejný princip jaký známe z předchozích dílů - tichá likvidace nepřátel během cesty k záchraně členů svého týmu, spřátelených vojáků apod., s následnou demolicí zbraní či palivových nádrží. To vzhledem k rozsáhlosti jednotlivých kapitol, přibližně 3-4 hodiny na jednu, může brzy začít poněkud nudit. Ovšem pokud čekáte právě a jenom to, budete myslím spokojeni. Ještě jsem se zapomněl zmínit o bonusech. V každé misi na vás na různých místech čeká několik útržků jedné fotografie. Obvykle je naleznete ve skříňkách či bednách. Po složení celé fotografie se zpřístupní o něco kratší bonusový level, kterých je celkem 10. Hlavně pro zkušenější hráče ![]() P.S. Jelikož Commandos 2 patří mezi ty obtížnější hry, připravujeme pro vás podrobný návod pro každou misi, jeho první část s tipy a triky a popisem prvních dvou levelů najdete zde. Stáhněte si: 5 pěkných trailerů a videoukázek z Commandos 2.
|
- Vývojář:
- Pyro Studios
- Vydavatel:
- Eidos Interactive
- Platformy:
- PC, PlayStation 2, Xbox
3. 10. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |
Tak jsme se konečně dočkali Commandos 2, realistické simulace speciálních jednotek během 2.světové války - první část návodu.

- Vývojář:
- Pyro Studios
- Vydavatel:
- Eidos Interactive
- Platformy:
- PC, PlayStation 2, Xbox