10. místo – Apex Legends
Kdo by to byl řekl, že se do notně probraného žánru battle royale dokáže vměstnat ještě něco nového. A ne jen nějaký detail, ale celý svébytný koncept opepřený řadou vylepšováků, které udělaly z Apex Legends jednu z nejlepších her roku a pro mnohé nejlepší hru tohoto žánru. Skvělé rozdíly mezi jednotlivými charaktery, geniální „pingování“, které konkurence převzala, a velmi dynamická smyčka „tak dám ještě jeden zápas“, která pohltila i ty, kteří si při slovech „battle royale“ jen odplivnou. Jasná trefa do černého.
9. místo – Star Wars Jedi: Fallen Order
Od Fallen Orderu se vlastně tolik nečekalo, protože reakce na prezentace před vydáním byly spíše vlažné. Řešil se boj a spoustu lidí vystrašil systém, který si tvůrci vzali ze Souls her. Jenže pak jsme dostali vynikající dobrodružství, kde byl vlastně boj až sekundární za skvěle zpracovanými úrovněmi, enviromentálními hádankami a prvky metroidvanie. Cal sám o sobě je docela sympaťák a zasazení mezi prequelovou a původní trilogii potěšilo tím, že nechalo spát nově vznikající kánon epizod 7 až 9. Star Wars potřebovaly podobně povedenou a zábavnou hru a v redakci jsme si k ní sedli snad úplně všichni.
8. místo – Super Mario Maker 2
„Nintendu se opět podařilo udeřit hřebíček na hlavičku. Super Mario Maker 2 je povinností každé tvořivé dušičky, ale stejně tak myslí i na hráče, které tvorba úrovní vůbec nezajímá. Pro obě strany má připravené minimálně desítky hodin zábavy a jako celek jde o další z mnoha titulů, kvůli kterým se vyplatí mít doma Switch.“ Tak zní verdikt Patrika, který SMM2 udělil desítku. Jde prostě o jeden z klíčových titulů, které na Switchi najdete a nabízí obrovský potenciál pro hráče jakéhokoliv věku. Mario pořád umí.
7. místo – Slay the Spire
Studio Megacrit předvedlo, že žánrové hybridy mohou fungovat, pokud do detailu propracujete všechny složky. Slay the Spire nabízí brilantní „kartičkové“ souboje v prostředí roguelike RPG, které pochopí i ti, kteří se jinak tomuto typu her vyhýbají. A především jde jen a pouze o hru pro jednoho hráče. Skvělá zábava pro všechny, kteří rádi u soubojů přemýšlí.
6. místo – Outer Wilds
zdroj:
Foto: Annapurna Interactive
Časová smyčka, umírající slunce, vesmírný program z kamení a větviček a k tomu všemu drnkavé banjo. Outer Wilds je zvláštní hra, nečekaná a tak trochu nepředstavitelná, dokud si ji nezahrajete. Střídá se tu fatalistická melancholie s totální maršmelounovou pohodou, hektická snaha ještě něco před smrtí objevit s absolutně svobodným zkoumáním všeho, co vás napadne. Sedněte do vesmírné lodě, navštěvuje planetu za planetou, hledejte dobrovolně ztroskotané kosmonauty a hlavně si to užívejte. Věřte, že to není složité. Tohle malé veledílo si místo v první desítce bohatě zaslouží.
5. místo – Total War: Three Kingdoms
Co se týče série Total War, už i zarytí fanoušci v redakci začali remcat, že se toho poslední díly tolik nemění, případně že experimenty jako Thrones of Britannia prostě nevyšly, takže oznámení „čínského“ dílu z období Příběhů Tří říší jsme brali s dostatečnou rezervou. O to víc nás překvapilo, kolik změn a skvělých prvků Creative Assembly do svého (zatím) posledního historického Total Waru nacpali. Systém loajality, rekrutování jednotek pod jednotlivé generály, kombinované formace některých jednotek, důraz na individualitu a často velmi rozdílnou hratelnost za jednotlivé frakce dělá z Three Kingdoms nejlepší historický Total War, který si můžete aktuálně zahrát.
4. místo – Astral Chain
Platinum Games zase bodují. Jejich akční opus na Nintendo Switch nás uchvátil. Věrni své tradici být originální a překvapovat naservírovali mix vynikající akce, parádního soundtracku, platformingu a spousty drobných žánrových odboček, které dělají z téhle bitvy o přežití lidstva skvělou záležitost. Astral Chain výraznými tahy svého titulního řetězu podtrhuje, že tenhle rok japonští vývojáři bodovali na hned několika platformách a vzali herní svět útokem za zuřivého datlování „Banzai!“.
3. místo – Sekiro: Shadows Die Twice
A pak že už nejde v rámci Souls her nic nového vymyslet. Sekiro je další alternativou k mainstreamovému trendu tetralogie Dark/Demon’s Souls, podobně jako byl ve své době Bloodborne. Povedený pochmurný svět doplňují brilantně zpracované souboje a skvělý prvek ve formě protetické ruky hlavního hrdiny. Naládovat do ní můžete spousty druhů upgradů, ale pro samotnou hratelnost je klíčový základní hák, který vám umožňuje hledat cesty a strategie, jaké předchozí tituly od From Software postrádaly. Vynikající zážitek, samozřejmě pro trpělivé povahy.
2. místo – Disco Elysium
Obrovské překvapení a jedna z nejosobitějších her za hodně dlouhou dobu. Vaše herní alter ego je zosobněním antihrdiny. Pokud máte štěstí, můžete zemřít ještě v úvodní lokaci tím, že se moc intenzivně snažíte dostat kravatu z větráku, utíkáte před nutností zaplatit nebo prostě minete špatně mířenou ranou zfetovaného fracka. Do toho neustále vedete hovory se svým vnitřním já, respektive jeho součástmi, a aby toho nebylo dost, musíte vyřešit případ vraždy. Disco Elysium je RPG v pravém smyslu slova, protože roleplay je to hlavní, na čem hra stojí. Popravdě byl zápas o první místo velmi těsný a Elysium to nezvládlo o to nevyhnutelné zaškobrtnutí hrdiny s vychlastaným rudým nosem.
1. místo – Death Stranding
Jak už jsme psali výše, naše celoredakční hlasování bylo velmi těsné, ale nakonec se z boje vítězoslavně vynořil Sam Porter Bridges, respektive duchovní dítko Hidea Kodžimy Death Stranding. Tahle hra nám totiž učarovala a stejně jako se Disco Elysium vymykalo zaběhnutým konvencím, činí tak i příběh o světě po konci světa.
Death Stranding v prvních hodinách táhne vpřed právě příběh, který je skvělý ve svém pomalém dávkování informací o tom, co se vlastně stalo, a rád vás nechá tápat. Hra k tomu přidává neustále se rozvíjející schopnosti a možnosti v rámci základního poslíčkování a také vynikající fyzikální model pohybu Sama a jeho balíčků v kontextu terénu, rozložení zátěže a podobně.
Death Stranding je mystické dobrodružství, které i přes osamělost hlavního hrdiny funguje v tom, co Kodžima chtěl – díky unikátnímu multiplayeru si totiž nikdy nepřijdete sami a skutečně se spojujete s jinými lidmi, aniž byste je potkávali. Je to nádherně divná, nestandardní, fascinující hra. Naše hra roku 2019.