Astral Chain – recenze
10/10

Astral Chain – recenze

13. 9. 2019 18:30 | Recenze | autor: Patrik Hajda |

Po Bayonettách a Nieru už jsem přestal pochybovat o dalších projektech studia PlatinumGames. Jejich práce se soubojovými systémy je dostala na vrchol žánru akčních her, ale Astral Chain je až překvapivým důkazem, že tvůrci si hravě poradí i s jinými typy hratelnosti. Je jich tu hned několik a jejich spojením vzniklo něco originálního, na co budu ještě dlouho vzpomínat. S příjemnou husinou.

I když tu byly jisté náznaky, že Astral Chain bude zase trochu jiná hra, stejně mě dokázala velmi mile překvapit. Člověk samozřejmě čekal propracované souboje, které budou páteří celého zážitku, a taky je dostal.

Není překvapivé, jak moc jsou zábavné, komplexní, náročné a odměňující. Překvapivé je, že nejsou jediným pilířem hry, což se zajímavým způsobem podepíše na proměnlivém tempu pozoruhodně dlouhé kampaně.

Může se vám stát, že strávíte hodinu zběsilým mačkáním tlačítek na Joy-Conech při cestování od jednoho bosse k druhému přes zástupy menších, ale neméně nebezpečných nepřátel, abyste následně stejnou či delší dobu strávili poklidným řešením puzzlů, hledáním stop a vyslýcháním svědků.

Na papíře to možná zní nesourodě a zpočátku jsem se toho také obával, ale je to nakonec právě proměnlivé tempo, které mě udrželo v napětí až do samotného konce. V jednu chvíli jste na policejní stanici, kde si můžete pročítat záznam o vašich kolezích (když si je předtím manuálně nafotíte), vylepšovat vlastní zbraně a své Legiony (živoucí zbraně), měnit oblečení a plnit spoustu vedlejších úkolů, které sice nejsou bůhvíjak originální, ale nechybí jim typický japonský humor a slouží jako studnice vědění o zdejším světě.

Jakmile budete mít dost klábosení s policejním maskotem Lappym, vydáte se na další z mnoha případů do terénu, kde vás čeká nějaké to vyšetřování. Je potřeba vyslechnout svědky, zapsat si důležité informace, prohledat stopy, vystopovat pachatele, podat zprávu se správnými odpověďmi a pak už vás s největší pravděpodobností čeká fantastická akce.

Když vy k nám, tak my k vám

Svět Astral Chainu sleduje naši Zemi po invazi chimér někdy za 60 let odteď. Chiméry jsou děsivá monstra, která běžný smrtelník není schopný vidět, takže se nechá snadno unést do jiné dimenze. Vy jste policista, čili pochopitelně musíte takové nebohé občany zachraňovat.

Jelikož patříte do speciální jednotky Neuron, která se naučila spoutat chiméry a udělat z nich ochočené Legiony, nejenže své protivníky vidíte, ale také je můžete navštívit na jejich prapodivně strohém domácím místečku bez známky života, vyprášit jim kožich a unesené oběti vrátit zpátky na Zem.

Astral Chain zdroj: tisková zpráva

Práce s vaším Legionem, tedy jedním z pěti různých Legionů, ke kterým se postupně dostanete, je naprosto klíčovou součástí hry. Nejen v soubojích, ale i při vyšetřování a řešení hádanek se bez nich neobejdete. Umějí totiž vyčmuchat chiméry. Jelikož je lidé nevidí, můžete je použít k odposlechu rozhovorů, pomohou vám dostat se na jinak nedostupná místa, je pro ně mnohem snazší zabít své zlé druhy a tak podobně.

Nejvíc ale pocítíte spojení titulním řetězem v soubojích. Legiony můžete libovolně střídat, každý nabízí jiný bojový styl a speciální schopnost a hodí se proto do jiné situace (dokonce má smysl opakovat úrovně po zpřístupnění nových Legionů, kteří vám pomohou s odemčením dalších oblastí). Sami se můžete vybavit pistolí, lehkým a těžkým mečem a zvolit si tak, zda budete bojovat zdálky, zblízka, rychle či pomalu.

Jakýpak řetěz, je to normální vodítko

Mezi vámi a vaším Legionem dochází k efektivním (a značně efektním) kombům, která urychlí zničení kolosálních chimér. Legion je sice na rozdíl od vás nesmrtelný, ale zase pracuje s výdrží. Na bojišti nevydrží věčně, takže ho čas od času musíte schovat a počkat, než se dobije. Nebo ho můžete nechat posbírat červenou hmotu v okolí, která ho dobije za běhu.

Nejenže máte možnost ovládat dvě postavy najednou (a ano, dá se na to docela rychle zvyknout), ale svým způsobem ovládáte a využíváte i samotný řetěz, který je pevně spojuje. Když nepřátele obkroužíte svým Legionem, spoutáte je a dočasně vyřadíte z provozu. Jistí padouši vám naznačí, že se chystají k výpadu. V takovém případě stačí napozicovat sebe a Legiona tak, aby řetěz mezi vámi lapil sprintující monstrum, stejnou rychlostí ho mrštil zpátky, odkud vyrazilo, a tím ho omráčil.

Podobných systémů se vám v souboji nabízí tolik, že se vám snadno stane, že si až po několika hodinách uvědomíte dosah možností, které vám hra představila na začátku. Je toho prostě tolik, že se snadno přehltíte, ale není to vůbec na škodu. Vypěstoval jsem si vlastní bojový styl a byl jsem docela překvapený, jak vypadá hra v rukou jiného hráče, který postupuje docela odlišně.

Souboje jsou zkrátka velmi variabilní, extrémně zábavné, chaotické, nádherné. I když je pravda, že k Astral Chainu mám jedinou výtku, která se týká právě soubojů. Někdy jde o tak velký zmatek, že snadno ztratíte přehled sami o sobě a ve zběsilých úskocích před smrtícími údery jednoho z gigantických Homunkulů se zaženete do kouta, na což kamera není připravená.

Najednou vůbec nevíte, na co se to díváte, víte jen, že nevidíte sami sebe, což vás připravuje o možnost trefit se do modrého záblesku, kterým se aktivuje synergický útok s Legionem. Naštěstí se to nestává tak často, takže jsem ochotný to přejít mávnutím ruky při pomyšlení na zbytek hry, který je prostě po všech stránkách brilantní.

Svět, ve kterém stojí za to zemřít

Kromě soubojů, hádanek a platformingu, které se skvěle doplňují, se před vámi rozpíná příběh, kterému jednoduše musíte věnovat pozornost. Může za to svět samotný a jeho stylizace. Nevím, jak to popsat lépe, takže: Je to prostě hrozně cool! V příběhu vás čeká spousta zvratů, z nichž mě některé zastihly zcela nepřipraveného (další se zase daly bezpečně předvídat).

Nic není černobílé a vy cítíte, že to, co se odehrává v cutscénách, je jen špičkou ledovce celého příběhu, který musíte objevovat skrze různé záznamy a vedlejší mise. A přesně to budete dělat a přesně tím se hra natáhne na několik desítek hodin. Pak se vrátíte k hlavní lince a zjistíte, že není až tak fantasmagorická. Že se ve světě lidí na pokraji existence, ve světě lidí, kteří žijí na uměle vytvořené arše kdesi v Pacifiku, otevírají základní otázky pravého důvodu naší existence, lidské chamtivosti i štědrosti.

Je zde spousta skupin a o každé z nich bych se chtěl dozvědět ještě mnohem víc: o běžných policistech, Neuronu, hackerské skupině a dalších, které zde nebudu prozrazovat. Své důležité místo v kampani má i váš vlastní příběh úzce spjatý s vaším sourozencem (na začátku hry si vyberete, zda budete hrát za ženu, či muže, přičemž druhé pohlaví se stane vaším parťákem).

Astral Chain zdroj: tisková zpráva

A to jsem se zatím dostal jen k těm nejhlavnějším prvkům hry. Když nebudete litovat času, čekají na vás mnohé minihry. Můžete se například navléknout do obleku psa a rozveselit kolegy na centrále. Můžete si koupit zmrzlinu a pak balancovat s jejími kopečky, pomáhat kolegům se stěhováním krabic, umývat své Legiony, trénovat.

Jsou zde malé, ale přesto pocitově otevřené lokace, ve kterých plníte vedlejší úkoly a vyšetřujete zločiny, sbíráte a recyklujete plechovky, zachraňujete kočky, které následně krmíte… Zkrátka japonská hra, jak má být.

Ale ať už děláte cokoliv, neubráníte se úsměvu. Spustí ho jakákoliv daná činnost (jsou tu dokonce pasáže, ve kterých se musíte plížit), ale také nádherný vizuální styl, který se lehce otírá o anime a vypadá prostě skvěle.

Věděl jsem, že mě Astral Chain nezklame i díky brzkému vyzkoušení hry na novinářské prezentaci. Ale opravdu jsem nečekal, jak moc mě pohltí. Jak moc si budu plnými doušky užívat perfektní souboje, jak moc budu dychtit po dalším vyšetřování, jak moc budu šmejdit v různých skrytých koutech dimenze chimér, abych našel zajímavý loot i za cenu toho, že při platformingu klopýtnu a přijdu o část života, jak moc budu prahnout po dalších informacích o tomto světě.

Astral Chain je prostě další trefa do černého a já pevně doufám, že to tímto dílem nekončí.

Brilantní akční souboje se tu střídají s poklidnou detektivní složkou, zajímavým platformingem a hádankami. Přidejte si k tomu výborný soundtrack, poutavý příběh a fascinující svět a není pochyb o tom, že Astral Chain je jednou z nejlepších her studia Platinum, Switche i celého roku.