Best of 2012: Nejlepší logická hra
zdroj: tisková zpráva

Best of 2012: Nejlepší logická hra

7. 1. 2013 19:30 | Z redakce | autor: Redakce Games.cz |

„Logika tě dostane z bodu A do bodu B,“ řekl Albert Einstein. Naštěstí dodal: „Představivost tě dostane všude.“ Albert hry nehrál, protože zemřel roku 1955. Kdyby ale měl stroj času a podíval se do roku 2012, srdce by mu zaplesalo nad tím, jak se přesun z bodu A do bodu B propojil s představivostí. Za bonusový by mohl považovat, že v logických hrách často figuruje geniální vědec (společensky korektní označení pro šíleného magora ze sklepení matfyzu.)

Stejně jako u plošinovek platí, že malí a nezávislí producenti jsou na vzestupu a logickými hrami vyplňují tržní vakuum, které velcí producenti přehlížejí. Čistě logických her je totiž jako šafránu – především proto, že se nějaký ten logický, nebo spíš „logický“ prvek objevuje v každém druhém akčním titulu. Živný roztok nezávislosti logickými hříčkami a rychlíky přímo bují, ale v zájmu přehlednosti jsme museli vynechat mobilní platformy, jako jsou chytré telefony nebo tablety. Naše pětice statečných a chytrých vítězů tím ale netrpí.

A tak se můžete společně s pěticí hrdinů ponořit do rozsáhlého sídla plného nástrah, vědeckého komplexu, počítačových systémů nebo graficky strhujících světů a užívat si plnými doušky návaly frustrace z na první pohled nepřekonatelných překážek a následně se nechat za doprovodu andělských chórů vynést do nirvány při jejich pokoření. Tady máte pětici nejlepších her roku 2012.

Quantum Conundrum

Portal a jeho pokračování navždy změnily způsob, jakým uvažujeme o logických hrách a možnostech škatulky „FPS“. Málo se však podepsaly na samotném herním průmyslu. Jednou z výjimek je Quantum Conundrum od Kim Swiftové z Airtight Games. Swiftová pracovala na původním Portal a Quantum Conundrum můžeme považovat za její verzi toho, jak by se měla značka dál vyvíjet. Podobnosti jsou evidentní – pohybujete se sérii místností, ve kterých je nutné otevřít dveře pokládáním předmětů na spínače.

Namísto laciného kopírování Portalu ovšem Swiftová obohatila svůj titul o přepínání mezi čtyřmi fyzikálními modely. A tak předměty přemísťujete v antigravitační, zpomalené a silně gravitační dimenzi, ale také v naší nejoblíbenější – v plyšové. Společně s výraznou grafickou stránkou a skvostným dabingem patří Quantum Conundrum ke hrám, které by vám neměly ujít, i když třeba stojí ve stínu slavnějšího Portalu.

Warp

Hry jsou prý prostředkem eskapismu neboli útěkářství před realitou. Možná to tak je, ale co hra, ke které utíkáte před realitou, abyste v ní utíkali? To už je středně těžký oříšek a Warp je také středně náročnou logickou hrou, ve které vedete mimozemšťana skrz podmořský vědecký komplex ke svobodě.

Hra nabízí překážkovou dráhu zdobenou nepřáteli, kterým stačí jednou vystřelit, aby se útěk nevyvedl. Používáním speciálních schopností, například teleportace, hledáte cestu od překážky k překážce a mezi laserovými paprsky a dobrou zprávou je, že ve chvíli, kdy už je hledání cesty moc složité, tak můžete i tak trochu zabíjet. Warp stojí na pomezí logického a stealth žánru a všem, jejichž šedá kůra mozková hledá náročnější výzvy, se líbí. Tedy i nám.

A Virus Named Tom

Podivně nazvaná hra vám nezaviruje počítač, ale položí před vás filozofickou otázku, do jaké míry je hráčův avatar svobodná bytost, a zda lze ospravedlnit páchání zla pod podmínkou, že si zlo neuvědomujeme. Vedle toho jde také o excelentní logický rychlík, ve kterém coby počítačový virus Tom infikujete systémy ultramegazlé korporace v blízké budoucnosti. Prostým pohybem po dvourozměrném hracím poli otáčíte jednotlivá políčka s plošnými spoji tak, aby vytvořily okruh se zdrojem a tím systém nakazily.

Není to vzpomínka na Pipe Mania, která by nás donutila vyzdvihnout hru jako jednu z nejlepších logických záležitostí, ale rozvedení hratelnosti nad úroveň „otáčení trubkami“. S Tomem se porvete s inteligentními strážci systému, firewally a dalšími překážkami, které nemají pokaždé jedno jediné řešení a tím nabízejí prostor pro návraty a opakování úrovní na co nejmenší počet tahů.

Unfinished Swan

Nedokončená labuť stojí na pomezí logické hry a zážitkové turistiky. Podobně jako v Epic Mickey nebo De Blob používáte barvy na změnu herního světa a nalezení správné cesty, zároveň jste však posluchačem, čtenářem a divákem příběhu, podobně jako v Dear Esther. Náročnost jednotlivých kroků k otevření cesty musí být nutně snížena, aby neblokovala plynulost vyprávění, ovšem autoři to dělají takovým způsobem, že se necítíte ošizeni ani na jedné straně. Podmanivá atmosféra a neustálý příliv nových herních principů dělají z Unfinished Swan unikátní hru-nehru pro PlayStation 3 a my voláme: jen víc takových!

Closure

Součástí Indie Humble Bundle a výhercem IGF za zvuk roku 2010 byla černobílá logická skákačka Closure, hra, která sází na kontrast mezi světlem a tmou. Životem a smrtí. Radostí a depresí. Původně dvourozměrná flashová záležitost si našla cestu k samostatné hře a nabízí sérii hádanek, ve kterých se můžete bezpečně pohybovat jen v osvětlených místech na černočerné obrazovce. Mimo dosah světla je tma a ta znamená smrt.

Přenášením světelných zářičů a udržováním se ve zdrojích světla udržujete svojí postavu při životě a hádanky jsou natolik vtipně vystavené, že váš budou bavit až do konce hry. Autoři excelentně pracují s klaustrofobickým pocitem z omezeného prostoru a až hororovou hrůzou, že vás pohltí nekonečná temnota.

 

 

A nejlepší logickou hrou za rok 2012 se dle redakce stává:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Ze záplavy titulů s logickými prvky mohutně vyčnívá Quantum Conundrum jako důkaz, že nad žánrem ještě nemusíme lámat hůl. Změny fyzikálních vlastností reality v hráčově okolí jsou svěží a zábavné a na jejich kombinaci postavila Kim Swiftová hádanky od těch nejlehčích až po pěkně zapeklité. Okamžiky „heuréka“ jsou největší odměnou a zároveň motivací, proč se pouštět do další místnosti – a dalšího přemýšlení. Na první místo hru dostala i autorská zkušenost Swiftové s logickými hrami (Portal), která diktuje nejen zábavná pravidla, ale také solidní prezentaci na úrovni současných technologií.

V rámci naší série Best of 2012 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2012, doposud vyšly následující: Best of 2012: Události rokuBest of 2012: Nejlepší strategieBest of 2012: Nejlepší indie hry; Best of 2012: Nejlepší RPGBest of 2012: Nejlepší závodní hraBest of 2012: Nejlepší plošinovkaBest of 2012: Nejlepší akční hraBest of 2012: Nejlepší DLC a datadiskBest of 2012: Nejlepší hry, které nikdo nehrál; Best of 2012: Nejlepší logická hra

Nejnovější články