E3 blog: Budu ve svém karavanu!
zdroj: Archiv
Téma

E3 blog: Budu ve svém karavanu!

11. 6. 2014 14:59 | autor: Pavel Dobrovský |

Povíme si něco o vzduchu. Podle Wikipedie jde o směs deseti plynů, které mají vliv na neživou a živou přírodu, a rozdělují se například na kapalný a stlačený vzduch. Podle mě ale Wikipedii řídí ilumináti, protože se nikde nezmiňuje speciální směs vzduchu na losangeleském výstavišti během E3. Vzduch je tu totiž jiný. Jistě jde také o směs plynů, ale takovou, jakou vytvoří pár tisíc zapocených lidí, přepálený olej z foodtrucků, tisíce zapojených počítačů a vzduchotechnika, která je dobrá na odsání lehčích směsí, ale na ty těžší, takzvané podlahovky, už nestačí. Navíc nahání dovnitř vzduch od foodtrucků, které smaží přímo u nasávání. E3 bolehlav tedy nemusí být jen z přehnaného večerního veselí.

Každý doušek čerstvého vzduchu na terasách a před výstavištěm je vítaný, i když plicemi proháníte losangeleský smog a second hand smoke desítek kuřáků. Jakmile se dostanete ven, kde třeba fouká vítr, tak máte pocit, že jste unikli z klaustrofobního temného a dusného skleníku zpět do přírody, byť je kolem jen samý beton a asfalt. Toho si museli být vědomí lidé z vydavatelství Devolver, kteří zaparkovali prezentační karavany Airstreamer na parkovišti nedaleko výstaviště a lákali novináře nejen na hry, ale především na ten pocit vzdušnosti a prostoru.

Devolver Digital byl založen před pár lety s cílem vydávat kvalitní filmy a hry. V podstatě se zrodil ze staršího spolku Gathering of Developers a dal nezávislé scéně to, co dlouho potřebovala: někoho, kdo umí malé hry propagovat. K největším úspěchům Devolveru patří Serious Sam HD, Shadow Warrior a Hotline Miami. Právě Hotline Miami 2 je mezi stříbrnými Airstreamery jednoznačným favoritem. Byla by ale škoda zapomínat na ostatní.

zdroj: Archiv

Chodili jsme s Alešem od karavanu ke karavanu a divili se. Ani ne tak tomu, že existují hry jako Not a Hero, BroForce nebo Titan Souls či The Talos Principle, ale že je někdo dokáže dostat na E3 a myslet to vážně. Často vznikly na game jamu anebo si je pár kluků kódilo v garáži než je Devolver vytáhnul na světlo světa. Pixely, chiptune, PC, retrofuturo. Kdo by před pár lety tušil, že takové hry se chytnou vedle Far Cry 4 a Uncharted 4?

Že mají nezávisláci co říci dokazoval setrvalý proud novinářů, kteří chodili z maringotky do maringotky a nechyběli mezi nimi zástupci Polygonu, Joystiqu, Kotaku, Rock, Paper, Shotgun a dalších výrazných médií. Překvapovalo to i samotné tvůrce, často s vizáží nerdů či hipsterů, kteří komentovali celou tu slávu jako něco, co si vlastně tak úplně nezaslouží. Vždyť jen chtějí udělat hru, ne se naparovat před kamerami. „Víte, já jsem se zapomněl oholit, nebude vypadat blbě na kameru?,“ ptá se bezelstně jeden z nich. Právě naopak, drahý vývojáři, právě naopak!

zdroj: Archiv

Upřímnost je skvělá. I kvůli ní se nám s vývojáři konverzovalo jedna radost a mohli jsme si dovolit otázky, které bychom si třeba na takového Davida Cage netroufli vytáhnout (například: žerete malé děti?). Navíc se všichni chtěli o své názory podělit a nic nezamlčovali. Nálada byla skvělá, takže jsme nakonec skončili uprostřed ohrádky z Airstreamerů u dřevěné lavice, popíjeli černé pivo a kolem nás se s postupujícím časem motalo čím dál tím víc rozjařených lidí s firemním trikem Devolver.

Později začali vypadávat ze svých karavanů samotní autoři her, sdružovali se do bzučících kroužků a halekali svojí radost, nápady a optimismus na všechny strany. Když jsme se dozvěděli, že party bude v karaoke autobuse, takže není úplně jisté, že zítra stihne Devolver spustit prezentace včas, tak jsme se vůbec ničemu nedivili. Ani jsme nechtěli moralizovat, protože se to prostě tváří v tvář nové generaci návrhářů nehodilo. Najednou jsme byli v kolotoči upřímného nadšení pro výrobu her, hraní a hráče. Nezávisláci od nás mají nezanedbatelné plus. A ten nezávislý vzduch, ten k večeru rozfoukal vítr na všechny strany. Snad se ho nadechne co nejvíc lidí. 

Nejnovější články