The Movies - recenze
8/10
zdroj: Archiv

The Movies - recenze

Datum vydání:
10. listopadu 2005
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

24. 11. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Filmový a herní svět na sebe vždy někde narážely, až to jistou celebritu při meditacích ve vaně konečně napadlo - proč bych nespojil příjemné s užitečným, udělám strategii o natáčení filmů. Jak tenhle bohulibý nápad dopadl?

Autor: imf
Publikováno: 24.listopadu 2005
První česká recenze této hry na větším herním serveru zdroj: Archiv Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 5 dnů


Obrázek zdroj: Archiv Filmový a herní svět na sebe vždycky někde narážely, až to jistou celebritu při meditacích ve vaně konečně napadlo - proč bych nespojil příjemné s užitečným, udělám strategii o tom, jak natáčet kvalitní a úspěšné filmy. Peter Molyneux byl vždycky tak trochu megaloman, takže když ohlásil, že ve své nejnovější hře hodlá postihnout všechny radosti i strasti filmového průmyslu, většina lidí ani nehla brvou, potichu odešla na toaletu a tam se začala soukromě výskat radostí. Nebo něco v tom smyslu. Každý samozřejmě máme své rituály či své zájmy, a i když Molyneux zarputile sliboval, že Movies si může zahrát i naprostý filmový barbar, lze jen těžko předpokládat, že by takový člověk u hry vydržel déle jak dvě hodiny.

 Mám film rád, je to na mě doufám znát
Pro filmové magnáty, ať už ty skutečné nebo virtuální, totiž platí základní poučka: Musíte mít filmy rádi a nejlépe o nich i něco vědět. Bez ohledu na to, že hra nabízí rozsáhlý systém nápovědy a rozumně vyvážený systém poloautomatizace natáčecího procesu, nezájmem o konkrétní obsah filmů byste se připravili o notný kus zábavy. Pokud necháte veškerou tvůrčí činnost na umělé inteligenci, začne tenhle originální strategický mix velmi rychle ztrácet na přitažlivosti a vy se přistihnete, jak neustále mučíte herce, abyste zabili nastupující nudu (nebo stereotyp, pokud to chceme nazvat trochu vznešeněji).

S tímhle problémem jako by se potýkaly všechny současné hry Lionheadu, stačí vzpomenout na nedávné Black & White 2. The Movies však v úvodu chytnou svojí neotřelostí a pokud se vydáte po správné stezce, máte zaděláno na hodiny a hodiny piplavé zábavy - pro dlouhé zimní večery je tahle hra jako stvořená.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Kariéru začínáte v době, kdy se kinematografie začala rozkoukávat, v pionýrských 20. letech minulého století. Stačí zvolit jméno studia, postavit na dvorku o rozloze desítek akrů nějaké ty základní budovy a najmout pár lidí. Úvod funguje zároveň jako tutorial, protože dokud neobstaráte prvních pár budov, kamery se neroztočí a herci nepřijdou očumovat před castingovou kancelář. Už tady možná zkušení stratégové ocení možnost vypnout si nápovědu, protože tolik vyskakovacích pomocných oken jste neviděli snad ani v době, kdy byl v módě bublifuk.

Z četných preview možná víte, že hra se dělí na tři zásadní části. Musíte stavět a udržovat svoje studio, starat se o svoje zaměstnance a věnovat péči svým filmům či jejich propagaci. Na první pohled tradiční budovatelská strategie, která je však díky námětu zohýbána do nových dimenzí.

 Stavba kulis a rozmary hvězd
Zvětšit zdroj: Archiv Co se týče starosti o chod studia, jde hlavně o porozumění filmovému procesu - stavíte nové placy pro natáčení (když jsou v módě westerny, je fajn postavit si bar, banku, vězení a poušť, s tím už se dá natočit i Tenkrát na Západě) a laboratoře, ve kterých vědci kutí, čím byste mohli předběhnout konkurenci. Pak jsou tu budovy pro psaní scénářů nebo postprodukci, které umožní se svým filmům věnovat pečlivěji a stran toho pak další "nezbytnosti" jako záchody, bary, plastická chirurgie nebo stádo karavanů.

Karavany nás přivádí k moru filmového průmyslu a věci, která vás možná bude neskutečně iritovat. Zvykejte si, takhle to chodí i v reálu a Lionhead to (bohužel nebo bohudík?) skvěle vystihnul. Řeč je samozřejmě o hercích a tvůrcích (po place pobíhají i stavitelé a údržbáři, ale ti jsou naštěstí vždy spokojení). Tady zvolil Molyneux systém, který svou náročností zabíhá až někam po bok The Sims, protože o svoje herce se musíte opravdu neustále starat a nemluvím teď o možnosti poslat na ně paparazzi, když se zrovna potácejí opilí po studiu (každopádně to dělejte, zvedá vám to popularitu).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Ze začátku jsou totiž všichni nadšení z nového džobu a toho, že točí filmy, jenže jakmile zjistí, jaká je to námaha a jak se mají kolegové u konkurence, začnou škemrat o zvýšení platu nebo karavan, popř. si vypěstují závislosti, které pak musíte zdlouhavě léčit v odvykacích klinikách.

 Statistika věda je...
Každý herec/tvůrce je prezentován tunou statistik, přičemž zdaleka nejdůležitější je jeho spokojenost - ať už s image, platem nebo prací. Jakmile některá z těhle kolonek postoupí do červených čísel, můžete si být jistí, že vaše filmy na diváka dojem neudělají. A tak musíte dělat chůvu, což při vyšším počtu herců přivádí vás jako magnáta k šílenství. Především neustálé přetahování herců (doslova) z hospody na plac, aby se už konečně něco dotočilo, mě bude pronásledovat ještě hodně dlouho.

Zvětšit zdroj: Archiv Mnozí si však spraví náladu na poslední části hry, což je starost o samotné filmy. Tady je pečlivá ruka Molyneuxe vidět snad nejvíc, protože můžete sledovat natáčení přímo z hledáčku kamery a po splnění základních úkolů je vám dokonce dovoleno filmy i tvořit. Buď necháte základ na scenáristech a pak ho sami dotvoříte (skládáte za sebe jednotlivé scény á la "banka-přicházejí dva muži-jeden vytáhne pistoli-přepadení-náhlý útok zezadu-rvačka-smrt-dramatický odchod), nebo můžete film udělat naprosto od nuly.

 Udělej si sám
V tu chvíli samozřejmě sedíte ve virtuální kanceláři a čas kolem vás se zastaví, takže se nemusíte bát, že by herci mezitím zvlčili a budovy okoraly, každopádně tahle sranda zabere dost času a hlavně je to ze začátku (v éře němých černobílých filmů) spíš metoda pokus omyl, protože předem nevíte, jak na sebe scény budou navazovat. Stačí se ale mrknout na některé z prvních filmů, které za vás natočil počítač a věřte mi, zvedne vám to sebevědomí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Svojí kariéru nicméně můžete založit i na béčkových produkcích, které mají slabé scénáře a vznikají za zlomek ceny výpravné produkce. Důležité přece je, abyste vydělali, všechno ostatní může jít stranou. Připravíte se tím ovšem o kladné recenze (po premiéře každého filmu máte k dispozici jejich přehled - každý, kdo zná server www.rottentomatoes.com, nad tím určitě pookřeje), filmové ceny (i zde je pravidelné udílení Oscarů) a částečně i spokojenost vašich zaměstnanců, zvláště hercům totiž dovedou dobré kritiky zvednout náladu.

Zvětšit zdroj: Archiv Ale co, zacpete jim kušnu větším přívěsem a zvýšením platu - na většinu z nich to funguje spolehlivě. Alespoň dokud nezestárnou, pak už musí přijít na řadu dražší chlácholení (plastický chirurg apod.). Péče o virtuální Simáky se však může začít velmi rychle zajídat. Výrazně doporučuji použít dodanou utilitku Starmaker a přetvořit si celebrity k obrazu svému (opravdu pomůže, když se místo Jane Bambas staráte o Nicole Kidman), jinak začnete k těm nezvedeným postavičkám za chvíli pociťovat solidní nevraživost. Přesto je tahle část hry jakousi záchranou v úvodu, protože v 20. a 30. letech se netočily příliš vyspělé filmy a tak si ve střižně moc legrace neužijete.

 Kdo chtěl víc, neměl nic
To samozřejmě neplatí pro každého, ale já jsem technokrat a tak jsem vyloženě čekal na příchod zvuku a barevného filmu. První věc vám dovolí přidávat do filmů zvuky, hudbu a dokonce i vlastní hlas nasamplovaný mikrofonem, ale to už je skutečně trochu hardcore. Lionhead myslel na fandovskou základnu, takže není problém film vyexportovat. Na oficiálním webu už dnes můžete najít velmi povedené záležitosti některých hráčů.

Jenže natočit zábavný virtuální film tak, aby se líbil i vám, to dá pořádně zabrat. Po několika hodinách hraní vám začne na mozek lézt spousta kacířských myšlenek, jako třeba proč to Molyneux tak zběsile překombinoval. Nechápejte mě špatně - Movies velmi věrně zpracovávají většinu aspektů filmového světa, bohužel na jednoho hráče je toho až příliš.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Každý má sice na výběr, jestli se bude starat o herce a nechá natáčení filmů na počítači, nebo bude piplat filmy vlastnoručně a nezbudou mu síly na kočírování posádky, ale každého čas od času napadne, že to mohlo být mnohem jednodušší, kdyby herci neodmlouvali a on se mohl věnovat čistě vzniku hodnotných filmových děl - prostě managementu těch neživých věcí, které nepodléhají emocím a řídí se pouze klasickými strategickými atributy. Nabídka a poptávka, vliv doby a občasné externí vlivy jako mafie nebo hospodářská krize. Všechno tohle je prostě fajn, dokud vám do toho neskočí drogová závislost nejdůležitějšího režiséra.

Zvětšit zdroj: Archiv  Movies to sluší
Jakmile začnete tuhle rozpolcenost vnímat a uvědomovat si, že filmový producent musí být tak trochu chobotnice, nepomůže vám už ani přehledný interface, kombinovaný s vynikající grafikou. Lionhead ždíme grafické karty do poslední kapky, když vás nechává volně zkoumat prostory filmového studia, nahlédnout do hledáčků nebo soukromí hvězd - na mém dýchavičném Athlonu XP 2800+ a nedýchavičné 6600GT se hra v 1024x768 hýbala celkem svižně, ale čas od času začala šmejdit na disku víc, než by mi bylo milé.

Výměnou za nadprůměrné nároky si však užijete pestrý svět plný poskakujících postaviček a filmy, které vypadají více než solidně (i s ohledem na to, kolikrát byla hra odkládána). Po technické stránce zkrátka není Movies co vytknout. Snad jen u uživatelského rozhraní bych ocenil pár "dětských pojistek", které se vám pro jistotu nejdřív zeptají, než se rozhodnete udělat nějakou kardinální blbost. Finta spočívá v tom, že když náhodou držíte myší populárního herce a upustíte ho na nějaký odpad, který kdosi pohodil na chodníku ve studiu, rázem se z něj stane začínající uklízeč a vy máte po srandě a po celebritě. Druhou nemilou záležitostí je ikonka bomby u některých budov. Neprozřetelně jsem na ní upustil údržbáře a on mi vyhodil do vzduchu zbrusu novou filmovou laboratoř. Kruté.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Všude dobře, na pískovišti nejlíp
Mluvili jsme o nastupujícím stereotypu a zbytečném lámání pozornosti mezi rozhádané herce a 1000+1 statistiku filmařiny. Skoro jako by s tímhle v Lionheadu počítali a pro jistotu nabídli hráčům klasický Sandbox mód, ve kterém lze jedním vrzem vypnout rozmary herců (i budov! ;) a začít v libovolném roce v rozmezí 1920-1960, klidně se sto miliony v kapse a hotovým studiem. Tohle možná zachrání spoustu hráčů, kteří si chtějí jen tak nerušeně tvořit a zjišťovat, zda jejich ambice dovedou studio na vrchol.

I v tomhle módu však platí, že nejvíc se budou bavit ti, kterým ve skříni odpočívá kamera a mají skrytou touhu něco natočit. Pro ostatní je v Movies příliš málo dobývání, těžby čehokoliv a především akčních soubojů s protivníky. Veškerá akce se tu odehrává jen na place a to by mohlo být pro spoustu lidí nemilou změnou.

Zvětšit zdroj: Archiv Nejsme ale pošetilí a tak to těm vyvoleným, pro které byly Movies ušity především, ze srdce přejeme. Tahle hra rozhodně není dokonalá a příště by to možná chtělo trochu slevit z ambic, ve prospěch použitelnosti pro širší masy, nicméně Molyneux dostál svým slibům a stvořil hru, která věrohodně postihuje filmový průmysl jako celek. O jeho fungování se mohou poučit začátečníci i pokročilí a pokud vás to ve skrytu duše alespoň trochu láká, jděte do toho.

Stáhněte si: Trailery, Cheaty, Videa

Související články: Preview, Novinky

imf
autorovi je 24 let, občas napíše nějakou tu recenzi do Levelu, ale jinak se zajímá především o film a je jedním z redaktorů MovieZone





 
 
imf

Verdikt:

Solidní kurz natáčení filmů a zábavná i originální strategie v jednom balení! Bohužel ne pro každého. The Movies na hráče kladou takové nároky, že u nich vydrží jen ti nejostřejší hoši. Ta technická učesanost a místy až děsivě komplexní přístup ale za zkoušku rozhodně stojí, byť někoho možná odradí vysoká cena (1799-1999 Kč).

Nejnovější články