Supreme Com.Forged Alliance CZ recenze

Supreme Com.Forged Alliance CZ recenze

11. 1. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Do převratné RTS náhle vstupují Seraphimové a nemají zrovna mírumilovné úmysly. Spojí odvěcí nepřátelé své síly ve snaze čelit nové hrozbě společně nebo je vzájemná nenávist odsoudí k úplné záhubě?

Autor: Bergy
Publikováno: 11.ledna 2008
Verze hry: česká/prodávaná/PC

Netradičně pojatá RTS Supreme Commander rozhodně nezklamala a nadchla celou řadu strategicky založených hráčů. Snad jenom vysoké hardwarové nároky poněkud kalily jinak vysoké nadšení, které tak nemohlo dosáhnout úplného vrcholu. Příprava datadisku proto jistě nikoho nemohla překvapit, naopak bylo by s podivem, kdyby vývojáři s nějakým tím přídavkem dříve nebo později nevyrukovali.

Nečekaný úder
Hlavním lákadlem singleplayeru SC: Forged Alliance je pokračování dějové linie z původní hry. V závěru tažení došlo k finální bitvě mezi znepřátelenými frakcemi UEF, Cybranů a Aeonů o ovládnutí ultimátní zbraně zvané Černé slunce. Ačkoliv se zdálo, že válčení je konec, opak se ukázal být pravdou. Zanedlouho poté totiž na Zemi zaútočila flotila armády Seraphimů. Ti přitom dříve představovali mírumilovnou rasu, jenž měla být v minulosti vyhubena paranoidním generálem UEF a jejíž kulturní dědictví poté převzali Aeoné.

Nyní Seraphimové ukázali svojí pravou tvář a celou Zemi zanechali doslova v troskách, přičemž se moc nepárali ani s jednou z předchozích frakcí, Aeony nevyjímaje. A právě v tomto momentě dochází k naprostému dějovému zvratu, neboť představitelé všech tří dosud znepřátelených stran uzavírají spojenectví ve snaze společnými silami vytlačit ze svého vesmíru pomstychtivé Seraphimy. Času navíc moc nezbývá, protože Seraphimové očekávají mohutné posily, kterým by se už žádná síla nedokázala postavit.

Kampaň datadisku se skládá z celkem šesti misí, ale nenechte se vůbec zmást nízkým počtem. Všechny mise jsou totiž více než hutné a jejich dohrání kolikrát zabere i několik hodin. Koncept opět vychází z postupného odkrývání mapy a odhalování nových úkolů, což někdy člověka dohání úplně k šílenství.

Záhy pochopíte, jak potřebné je neustále vyrábět nadbytek vojenských jednotek a že do bitev se zásadně nenasazují poslední rezervy. Po zničení nepřátelské základny se totiž skoro vždy odkryjí ještě mohutnější Seraphimské pozice a tak to jde pořád dokolečka. Už si myslíte, že vás nic horšího potkat nemůže a vy znova shledáte, jak naivní představa to byla. Takový je ale už SC: Forged Alliance a hratelnost je tím pádem opět na špičkové úrovni.

Styl kampaně
Navíc většina scénářů nezačíná nijak pozvolna, ale naopak pěkně zostra. Nemůžete se pak divit, že jste po brífinku hozeni doprostřed rozjeté bitvy. Důležité je tedy se ihned rozkoukat, rozjet ekonomiku a začít produkovat maximum vojenských jednotek. Nejdříve pro vlastní obranu a následně k protiútokům. Třešničkou na dortu je pak skutečnost, že kampaň datadisku je hratelná za všechny tři původní frakce, což je poměrně originální počin.

Funguje to tak, že do první mise si vyberete svojí nejoblíbenější rasu a s tou si kampaň pěkně odehrajete. Následně si můžete dle libosti celé tažení zopakovat a hrát přitom za další dvě frakce. Nutno ovšem podotknout, že scénáře jsou za všechny strany úplně stejné včetně všech úkolů, pozic nepřátel atd. Mění se tak vždy jen jednotky a zbraně, kterými dosahujete cílů jednotlivých misí. V každém případě je to ale velmi sympatické.

Seraphimové bez vlastního tažení
I když je v SC: Forged Alliance přítomna zbrusu nová herní frakce Seraphimů, nejde za ní v singleplayerové kampani vůbec hrát, což je možná trochu zklamání. Jejich jednotky a způsob boje si tak můžete vyzkoušet jedině v přestřelce proti počítači a nebo v multiplayeru. Z více než stovky nových jednotek, které se v tomto datadisku nacházejí, jich na osmdesát připadá právě armádě Seraphimů. Zbytek nového arzenálu je pak rovnoměrně rozdělen mezi původní frakce a týká se jak klasických tak experimentálních zbraní. Předělán byl ještě systém rozdělování zkušeností, které vaše jednotky nyní získávají mnohem rychleji a vyplatí se proto více něž kdy předtím o své veterány řádně pečovat.

Jednotky Seraphimů jsou po technologické stránce asi nejvyspělejší, nicméně pro multiplayerové klání bylo snahou autorů je co možná nejlépe vybalancovat, aby nebyla žádná ze stran ve viditelné nevýhodě. Momentálně ještě není situace úplně optimální, ale k úplné nápravě má dojít velmi brzy. Důležité je i vědět, že hráči vlastnící pouze původní Supreme Commander nemohou hrát online s lidmi používající tento datadisk. Pokud tedy chcete čelit protivníkům z řad Seraphimů nebo se ujmout jejich velení, musíte si SC: Forged Alliance zkrátka pořídit.

Chytřejší AI
Mezi významnější novinky pak ještě patří znatelně vylepšená umělá inteligence, kterou si nejlépe otestujete v přestřelkách proti počítači. AI si počíná opravdu chytřeji než v základní verzi a překonat jí už není tak primitivní. Lidského protihráče to sice stále nenahradí, ale trénink na online multiplayer se tím rozhodně posunul na vyšší úroveň.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Grafika je stejně jako v původní hře velmi pěkná a ocenit se musí dokonalý rozhled nad bojištěm, který považuji ve strategických hrách za jednu z nejzásadnějších vlastností. S hardwarovými požadavky to už tak slavné není. SC: Forged Alliance je totiž ještě o chloupek náročnější než původní hra. Opět je větší důraz kladen na výkon procesoru, i když grafická karta je rovněž důležitá (pozn.: okolní obrázky vypadají mnohem lépe než ty u recenze původní hry především kvůli tomu, že jsem mezitím upgradoval a nyní jsem mohl s GeForce 8800 GTS s 640MB RAM hrát na maximální detaily).

Zvláště u singleplayeru a v přestřelkách, kde je použita vylepšená AI počítačem ovládaných jednotek, člověk nejvíce ocení dvou nebo čtyř-jádrové procesory. Ty už dnes naštěstí nejsou žádnou raritou, ale naopak zcela běžnou součástí herních PC sestav. Pokud jste tak ještě neučinili, je pro podobný upgrade asi ta nejlepší chvíle. Je jen málo her, kde se to vyplatí tolik jako právě zde.

další v galerii

Česká lokalizace
SC: Forged Alliance u nás vyšel opět v české lokalizaci, kterou připravil domácí distributor CD Projekt. Textů je ve hře poměrně hodně a pro pohodlné hraní je proto český překlad rozhodně přínosem. Potěší i skutečnost, že k instalaci hry vůbec nepotřebujete základního Supreme Commandera. Forged Alliance je totiž samostatně spustitelný.

Prodejní cena ve výši 559,- Kč odpovídá obsahu a je více než adekvátní. Pro fandy původního Supreme Commandera je tedy pořízení Forged Alliance naprostou nutností. Už jen kvůli plnohodnotnému multiplayeru vlastně není nad čím přemýšlet. Já už se těším na druhý datadisk, který je na cestě spolu s konverzí na Xbox 360.

trailer

Stáhněte si: Trailery, Videa, Demo původní hry...

Související články: Supreme Commander exkluzivní recenze, recenze bety a průvodce, Novinky

Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře

Bergy

Názorný příklad toho, jak má vypadat správný datadisk. Má vynikající kampaň podpořenou kvalitním příběhem a můžete si ji zahrát za libovolnou frakci z původního SC. Multiplayer se navíc rozrostl o hratelnou rasu Seraphimů, která síťovou hru dobře oživuje.