zavřít

Spider-Man – recenze

PS4 Pro

Recenzovaná verze: PS4 Pro

Vychází na platformách: PS4, PS4 Pro

Verdikt: Nové studio, nový vydavatel, starý Spider-Man. Opětovný pokus o stvoření opravdu důstojné adaptace komiksu se konečně povedl na výbornou. Spideymu byl dán do vínku skvělý soubojový systém, živoucí město obsypané obrovským množstvím zajímavých aktivit, příběh plný zvratů se záplavou ikonických padouchů, slušivý kabátek a propracované systémy udržující hru v chodu po desítky hodin. Škoda několika zásadních bugů, které snad budou minulostí s Day 1 patchem. Tento kousek byste ale rozhodně neměli minout.

Hodnocení redakce 9/10

Jak hodnotíme

- Recenze autor: Patrik Hajda Komentáře: 0

Hry s pavoučím mužem v hlavní roli mají opravdu dlouho trvající tradici. Vždyť úplně první se objevila už v roce 1982 na Atari 2600. Za tu dobu se u série vystřídalo nespočet studií, která se postarala o více či méně kvalitní tituly. Jen malá část z nich zaznamenala vyšší než nadprůměrná hodnocení. A i po opravdu nepovedených kouscích (třeba poslední z roku 2014) se najde studio a vydavatel, kteří věří, že to udělají mnohem lépe. A letos se to konečně povedlo.

Zatímco spousta předchozích her vycházela po boku filmů, kterými se zároveň inspirovaly, nejnovější Spider-Man nemá s loňským bijákem Spider-Man: Homecoming prakticky vůbec nic společného. Peter Parker už není puberťák, který právě přichází na chuť svým novým schopnostem. Ve svých třiadvaceti letech působí jako ochránce New Yorku už dlouhých osm roků, během nichž stihl poslat za katr Rhina, Electra, Vultura a spoustu dalších.

Vám se tak dostává do rukou zkušený Spider-Man, se kterým nemusíte už po x-té procházet tím samým přerodem. I proto si hned v první misi smlsnete na samotném Wilsonu Fiskovi v epickém souboji, který vám sice na střední obtížnosti dá pořádně zabrat a asi se nevyhnete nahrávání pozice, ale díky postupně dávkované výuce a snadno uchopitelnému ovládání je Kingpin po pár minutách za mřížemi.

Peter Parker samozřejmě žije dvojím životem, přičemž ani v tom normálním se nenudí. Pryč jsou ty časy, kdy Peter dodával fotografie bulvárnímu plátku Daily Bugle. Pryč je i vztah s pohlednou sousedkou MJ. Hlavní aktivitou mladého dospělého je vypomáhání s projekty v laboratoři a dobrovolničení v bezdomoveckém útulku F.E.A.S.T., který financuje miliardář Martin Li, a kde jako důležitý článek působí Peterova teta May.

Jak už jistě víte z vyzrazujících trailerů, záporák Mister Negative po zmizení Kingpina ze scény začne tropit pořádnou neplechu. Ulice New Yorku zaplavují takzvaní démoni v japonských maskách, kteří terorizují město, a Spider-Man má o bezplatnou práci postaráno.

Jeden proti všem, všichni proti všem

Jak už to ale v životě věčně pozitivního a vtípky sršícího mladíka chodí, výše jmenovaní nejsou jedinými přítomnými záporáky. Příběh připomíná jízdu na horské dráze a jasně nedefinuje, kdo je tu ten největší protivník. Z počátku vám nedá spát Shocker, po něm nastoupí Mister Negative, aby se zpoza rohu objevil znovu kandidující starosta Norman Osborn. A i po jeho části se dostaví další a další komiksové ikony, které na sebe strhávají veškerou pozornost. A jejich zájmem není Spider-Man, ten je jenom hrozně otravuje.

A když pak z „velmi“ chráněného vězení R.A.F.T. uteče několik bláznů souhrnně označovaných jako Sinister Six, stává se z Big Apple hotové peklo na zemi. Nemluvě o žoldačce Silver Sable a její opancéřované armádě, která v ulicích velkoměsta velmi nevybíravým způsobem zjednává pořádek v přestřelkách s uprchlými vězni.

Na nudu Spider-Man zkrátka nemá čas. Když totiž nebudete plnit hlavní mise, když nebudete plnit ani vedlejší mise, a i když se nebudete věnovat po mapě různě vyskakujícím kriminálním živlům a nehodám, stále na vás v každé čtvrti New Yorku čeká opravdu přehršel vedlejších aktivit.

Můžete se stát loutkou Black Cat, která po městě rozestavěla své malé kočičí figurky, které musíte vypátrat s pomocí dalekohledu. Sice se nesetkáte tváří v tvář, protože to si tvůrci z Insomniac Games schovávají do první kapitoly z třídílného DLC The City that Never Sleeps, ale i tak jde o příjemný vedlejšák s pěknou odměnou.

Podobným způsobem vás potrápí Taskmaster a jeho potenciálně smrtící úkoly. Čeká vás i chytání holubů, focení památek a tak dále. Zatímco v těchto případech děláte prakticky to samé dokola jen s malými obměnami, další úkoly pro kamaráda Harryho Osborna jsou unikátní.

Jeho výzkumné stanice rozeseté po městě mají za cíl udělat město zelenější. Jednou pomocí pavučin zalepujete díry v plynovém potrubí, podruhé podáváte lék nakaženým holubům, jindy hledáte látku ekologicky likvidující plasty, a příště zase čistíte rybníky v Central Parku.

S těmito i jinými aktivitami jsou často spojeny dvě povedené minihry. V případě elektrických zařízení se setkáte s tvorbou obvodů, kdy se musíte dostat z bodu A do bodu B skrz různé přepěťové a podpěťové součástky a docílit na konci správného napětí s omezeným počtem komponent.

V případě chemikálií vás čeká tvorba sloučenin připomínající čárové kódy, které se různě překrývají a ruší navzájem. Puzzly nejsou těžké, vlastně by klidně mohly být náročnější, ale jsou poměrně originální a rádi si u nich odpočinete od toho, co dělá nový Spider-Man ze všeho nejraději a nejlépe – pere se.

Levá střídá pravou, kulku střídá pavučina

Nevzpomenout v tomto případě na Batmana a jeho Arkham sérii by byl hřích. Rocksteady se před lety podařilo přijít se hrou, jejíž plynulý soubojový systémem vešel do dějin. A Spider-Man se jím správně inspiroval a nabídl jeho příjemnou evoluci, tentokrát už bez někdy až příliš efektivních protiútoků. Elastická podstata lidského pavouka a přítomnost pavučin k tomu přímo vybízí. Spider-Man poskakuje od jednoho útočníka k druhému, tancuje mezi nimi i po nich, prolézá jim pod nohami, odráží se od stěn, využívá prostředí i vlastní udělátka.

Z počátku si vystačíte jen s pěstními údery, zamotáváním neřádů do sítí, úhybnými manévry, na které vás upozorňují vaše pavoučí smysly, poslouží vám i okolo ležící popelnice a lešení. Zároveň se zde silně pracuje s ukazatelem „soustředění“, který se každým dalším zásahem nabíjí. Kdykoliv ho můžete vysát a doplnit si tak ztracené životy, nebo počkat na jeho úplné dobití a využít ho k efektně efektivnímu finisheru. Ale s každou další dokončenou aktivitou se díky systému zkušeností stáváte komplexnějším bojovníkem.

Nové úrovně vám samy od sebe přidávají životy, zvyšují udělované zranění, přidávají další segmenty soustředění apod., zatímco pomocí získaných bodů si sami volíte, kterou z mnoha vlastností tří dovednostních stromů odemknout. Tímto způsobem se naučíte nové manévry a komba, ale také si usnadníte například pohyb po městě. V soubojích zároveň využijete různé pomůcky z rychlé nabídky, které si rovněž odemykáte postupem hrou a můžete je dále vylepšovat.

Síťová bomba zalepí všechny v jejím dosahu, elektrická přísavka řetězovou reakcí šokuje kriminálníky v těsné blízkosti, pavoučí dron zaměstná část na vás se valících grázlů, zatímco pavučinová mina lapí okolo vandrující stráž. A to stále není všechno. Ještě máte totiž k dispozici obleky. Spider-Man začíná ve svém klasickém červeném obleku se symbolem pavouka na hrudi a zádech, ale opět postupem hrou se dostáváte k mnoha dalším, designově zajímavějším ohozům, které s sebou přinášejí i speciální schopnosti.

Ty se spouští stisknutím obou páček ovladače najednou a jde o nejsilnější efekt v boji, takže si na jejich opětovné použití počkáte. Já si oblíbil schopnost šíleného obleku Spider-Punk, kdy Spider-Man rozezvučí elektrickou kytaru, která tlakovou vlnou odhodí nepřátele v dosahu. Pokud je navíc těsně před tím omotáte sítěmi, tlaková vlna je přilepí na okolní objekty a je hotovo prakticky bez boje. Jinak se ti bídáci totiž po chvíli vymaní ze sítí. Spoustu srandy zažijete i s oblekem od Starka, který disponuje dvěma páry rukou navíc a mohli jste ho vidět právě v loňském filmu.

Dobrou zprávou je, že schopnosti nejsou vázané na obleky. Oblek se vám nelíbí vizuálně, ale zamlouvá se vám jeho schopnost? Jednoduše si ho kupte za některou z mnoha herních „měn“ (nebojte, žádné nákupy za reálné peníze), které získáváte za plnění všech vedlejších aktivit, a jeho schopnost přilepte na svůj oblíbený styl. Každý oblek pak má ještě další tři sloty na dodatečné vlastnosti, které vám pomohou třeba se skenováním nepřátel.

Spousta situací se totiž dá řešit stealthově. Nejde to úplně vždy, například v soubojích s bossy, ale kdykoliv byla příležitost, snažil jsem se s bandou nepřátel vypořádat potichu. Pomocí skanu se vám zobrazí i nepřátelé za zdmi, ale hlavně u každého vidíte, zda jej někdo vidí nebo je bezpečné ho zlikvidovat.

K nepříteli se můžete připlížit zezadu, skočit na něj, ale nejlepší způsob je vylézt si na bidýlko a nic netušící oběť pověsit jako kokon třeba na lampu. Nepřátelé ale nejsou úplně hloupí. Po chvíli pomocí vysílaček zjistí, že některý z kolegů neodpovídá a začnou po něm pátrat. Když se situace zvrtne, tak těch pár posledních chudáků umlátíte levou zadní. Doslova.

Spider-Man

Sakra MJ, schovej se!

Tedy za předpokladu, že jste stále Spider-Man, protože například v kůži Mary Jane Watson si pěstmi nic moc nevyříkáte. Přesně tak, Peterova milovaná zde má své místo (mezi bývalým párem to stále jiskří), a právě v její kůži vás čekají ryze plíživé pasáže. A není to jediná vedlejší postava, která vám bude svěřena do rukou, ale to bych už prozrazoval moc.

A přitom je toho k prozrazení ještě mnohem víc. Trochu se obávám, že jsem do teď zvládl pokrýt sotva polovinu aktivitami a postavami nabouchané hry. Za zmínku rozhodně stojí Peterovy batohy, kterých se po městě válí desítky. Jde o batohy, které dříve nechal přilepené na stěnách budov, když se náhle musel vydat do akce. V nich nacházíte artefakty pomrkávající k různým příběhům se Spider-Manem – dozvíte se například, že Peter využil advokátní kancelář Nelson and Murdock (Daredevil), psal komiksy sám o sobě, má sběratelské figurky, schovává si obrázky od fanoušků…

Spider-Man jde zároveň s dobou, takže vede vlastní „twitterový“ účet, kde po čas hry můžete sledovat reakce fanoušků reflektující vaše nedávné skutky. Je škoda, že se za celou hru nezmění počet sledujících. Šlo by to určitě spojit s Peterovým všudypřítomným fotoaparátem, kdy by sdílení zajímavostí lákalo nové sledující, ale bohužel.

A i když Peter už dávno nepracuje v Daily Bugle, uřvanému J. Jonah Jamesonovi se nevyhnete. Ten jde také s dobou, i když ne tolik. Má totiž vlastní rádiový pořad ironicky nazvaný Just the Facts, kde neustále kydá hnůj na přátelského souseda Spider-Mana, čemuž musíte chtě nechtě naslouchat při skvěle zvládnutém poletování po New Yorku.

Ovládání pavoučích pohybů vám brzy přejde do krve a po několika hodinách se už cítíte jako osm let sloužící Spider-Man. Když si pak odemknete podpůrné schopnosti, je poletování mezi newyorskými mrakodrapy vyložená radost. Sice máte možnost využívat body rychlého cestování, ale po těch jsem sáhl opravdu málokdy.

Baví mě totiž jen tak se houpat nad opravdu živým městem, sem tam pomoct s přepadením obchodu (tedy s překazením přepadení), vybrat schránku a přečíst si titulku nového vydání Daily Bugle, plácnout si s kolemjdoucími, kteří mě zároveň upozorní na nedaleké nebezpečí, nebo si jednoduše vyšplhat na Empire State Building a kochat se absurdní krásou betonové džungle.

I když jsem tu vysypal obrovskou spoustu informací, nebojte se. Za co má hra obrovské, významné plus, je postupné dávkování všeho. Na samém začátku na mapě prakticky nic nemáte a v menu visí jen pár záložek, takže ani nemůžete zavítat někam, kam ještě nemáte a nejste zahlceni. Nové mechanismy se objevují s odstupem až do konce hry. Mnozí tvůrci, kteří na vás často vysypou tunu informací najednou, by se zde měli inspirovat.

Nový Spider-Man po grafické stránce nevypadá vůbec špatně, načítacích obrazovek je pomálu a jsou v případě PlayStation 4 Pro opravdu svižné. Je škoda, že se výkonnější konzole nedočkala klasických voleb upřednostňující framerate, rozlišení, nebo detaily. A je obrovská škoda, že jsme se dostali do fáze, kde je potřeba kouknout na negativa.

Spider-Man

Za to může Mister Negative

Ta se naštěstí netýkají herních systémů, audiovizuálu, ani příběhu. Tam si nemám na co stěžovat. Ale bohužel jsem narazil na nemálo problémů, které snad ve vašem případě zmizí díky Day 1 patchi. Ten méně závažnější, ale do očí bijící nedostatek, je občasné probíhání skrze lidi na ulici. Možná to byl záměr, aby se Spideyho rychlost neomezovala (v pohodě prolétává i korunami stromů a trefit s ním lampu je nadlidský úkol), nicméně nepůsobí úplně dobře, když celé vaše tělo clipuje skrz občany.

Horší byly chvíle, kdy jsem měl zachránit člověka zpod auta. To vyžaduje zmáčknutí tlačítka u vozidla, které Spider-Man nadzvedne. Jenže po spuštění instance se nic nestalo, možnost stisknout tlačítko znovu zmizela a já musel odejít pryč bez splnění aktivity. Tento neduh jsem bohužel okusil ještě jednou, ale přímo v hlavní misi, kterou jsem z tohoto důvodu musel restartovat.

A i když je pohyb po městě velice uspokojivý, šplh po budovách vám občas brkne na nervy. Spider-Man totiž moc nezvládá nerovné povrchy. Přelézt rohy a vylézt na střechu budovy mu jde, ale když je nad vaší hlavou nějaký výstupek (rám dveří, parapet), najednou přestane poslouchat a čeká, až uděláte něco jiného. V tomto směru je rozhodně co zlepšovat.

Extrém ale nastal ve chvíli, kdy jsem musel restartovat celou hru. Dobře, vyloženě nemusel, ale prostě mě nebavilo se napříč různými misemi, cutscénami a aktivitami koukat na zaseknutý ukazatel odpočtu bomby z úkolu, který jsem splnil před půl hodinou.

Nic z toho vás samozřejmě díky patchi potkat nemusí a přeji vám, aby nepotkalo, ale mně bohužel ano. Jistě, hra je opravdu obrovská, napěchovaná aktivitami k prasknutí a nepřestane vás bavit ani po 40 hodinách (obzvlášť když se chystá NewGame+ a fotomód), ale nutit k restartování mise i celé hry by neměla. Ale není to tak, že by hra byla zabugovaná. To bych ji křivdil. Úsměv mi zmizel z tváře jen párkrát, ale za okamžik byl zase zpátky a už teď vím, že na letošního Spider-Mana budu vzpomínat v ryze pozitivním duchu.

Přiznám se, na tohoto Spider-Mana jsem čekal opravdu dlouho, protože od dob PS2 mě žádný z vydaných nedokázal zaujmout. Logicky jsem tak měl opravdu velké nároky a hrozilo riziko, že mě nejnovější pokus od tvůrců série Ratchet & Clank zklame v mnoha směrech. Ale naštěstí se tak nestalo a já nestrávil tři dny v agonii, ale radostně se věnoval hře, od které jsem se nemohl odtrhnout.

Řeknu vám jedno. J. Jonah Jameson sice lže jako když tiskne, a on své lži vyloženě tiskne, ale jednou za úplně celou hru v jeho rádiovém pořadu zazněla vše říkající pravda. „Spider-Man si z New Yorku dělá své vlastní hřiště.“ A to je prostě fakt. Je to openworldová akce, která fanoušky bezvýhradně potěší, ale má na rozdávání i pro všechny ostatní.

Nakonec mám jen jedno přání směrem k Insomniac Games – prosím, PROSÍM, udělejte třeba Iron Mana, Hulka, Black Widow, hru se Strážci galaxie, klidně ať je hlavní hrdina Hawkeye nebo se nebojte a nadělte nám celé Avengers… Marvel má dobrých her jako šafránu a těch opravdu skvělých ještě mnohem méně. Tahle je jednou z nich.

Tagy: komiks akční Spider-Man otevřený svět

Zdroje: vlastní

Některé naše odkazy mohou vést na prodejce her či hardwaru. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta. Více informací zde.

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.