Of Orcs and Men - recenze
5/10

Of Orcs and Men - recenze

22. 10. 2012 20:00 | Recenze | autor: Lucie Jiříková |

Jakmile se to ve světě her zaleskne něčím novým nebo alespoň trochu neokoukaným, většina hráčů okamžitě zbystří svou pozornost. Pravda je taková, že jsme se přejedli různých klišé, která svým vydavatelům zajišťují jisté a tučné výdělky. Prostě chceme změnu! Nemusí jít o nic velkého, ani revolučního, stačí jen, aby to dobře fungovalo. Of Orcs and Men nabízí jedno neotřelé řešení, což je dobře, ale také moc dobře nefunguje jako celek, což rozhodně není důvod k radosti.

Vezmeme to ale hezky popořádku. Of Orcs and Men pochází z dílen vývojářského studia Spiders, které se podílelo i na vývoji adventury The Testament of Sherlock Holmes, a o koncept a produkci se postaralo studio Cyanide. Podle slov autorů se jedná o „akční RPG“, které vyniká propracovaným systémem soubojů, bohatým vývojovým stromem a zajímavým příběhem. Pokud jste se ale podívali na výsledné hodnocení, tak je vám asi jasné, že něco z toho se úplně nepovedlo.

V zeleném balení, které vedle orků a goblinů představuje v celé kráse hlavně lidskou rasu a její povahu, je na hráče vskutku připravena zajímavá story, nabízející dostatečnou expozici, kolizi, krizi, peripetii a samozřejmě i závěrečné rozuzlení příběhu. Paráda. Tady si někdo vážně dost vyhrál a zřejmě o svém povolání i leccos ví. Proto je příběh s dialogy de facto nejsilnější složkou hry.

Řečeno ve zkratce – nacházíte se ve světě, kde se lidská rasa snaží o rozšíření svého pole působnosti a za tímto účelem systematicky pronásleduje, mučí a vraždí gobliny a orky. Jediný, kdo se může sebrance krvelačných lidí postavit je Arkail, elitní orčí voják, který si na svou cestu odporu vezme ještě goblina Styxe. Tihle dva aktéři mají společnou pouze brčálově zelenou barvu. Zatímco Arkail je povahy mdlé, postavy přerostlé a plné ocelově pevných svalů, Styx je protřelý a vychytralý mrňous, který vyniká bojem na dálku a stealth schopnostmi.

Zelené duo ve zbrani

Mezi členy tohoto malého komanda můžete libovolně přepínat, z čehož mohla vzniknout spousta zajímavých soubojů. Jenže to by se zde nesměl vyskytovat naprosto zmatený systém ovládání, který má na mém pokaženém dojmu ze hry největší podíl. Jde o to, že jakmile dojde na pěstní výměnu názorů, můžete si své postavy zpomalit a do fronty si navolit z celkem 3 různých bojových stylů, několik konkrétních pohybů, a také tu můžete nastavit cíl vašeho útoku.

Zpočátku jsem zvolila ovládání prostřednictvím gamepadu, a abych se přiznala, myslela jsem, že si ze mě někdo udělal legraci. Následovala naprostá frustrace a spousta minut přemýšlení nad tím, co by mi tu mohlo unikat. Nakonec jsem gamepad vyměnila za klávesnici a bylo mi to jasné – i když hra gamepad podporuje, není pro něj dostatečně optimalizovaná. Proto ji absolutně nedoporučuji. Jenže ani s hraním na klávesnici nepřešel okamžik úlevy. Bylo to lepší, ale ne o moc.

Soubojový kočkopes

Jde o to, že ve své podstatě tahový průběh soubojů se v reálném čase velmi těžko stíhá, a to i za pomoci tlačítka pro zpomalení. Vzhledem k ovládání dvou postaviček naráz a početné přesile v každé bitce jsou souboje zmatené a moc to nevylepšuje ani ne zrovna kvalitní AI obou hrdinů, takže se často zasekávají o své protivníky, sami o sebe (ve dveřích) nebo na hluchých místech, čímž v podstatě ztratíte veškerou možnost plánování.

A k otřesnému zážitku při soubojích nepřispívá ani podprůměrný level design. Jak si užít taktizování na volných nádvořích a jiných prostranstvích, z nichž vedou jedny hluché schody, a vždy se tu kolem vás vytvoří hlouček vojáků, který vás obstoupí ze všech stran, mě taky ještě nenapadlo.

Kvůli podprůměrně navrženým levelům jsou navíc průchody mezi těmito akčními místy naprosto nezáživné a hra je kvůli tomu ještě o něco nudnější. Najít v jediné slepé uličce, která odbočuje z průchozího koridoru, truhlu, ukrývající nějakou fajnovou věcičku, mi tu jednoduše neudělalo velkou radost.

Orčí a gobliní metrosexuál

Of Orcs and Men potom z šedi průměrnosti nezachrání ani vcelku povedená grafika. Postavičky jsou pěkně prokreslené a konkrétně vizáž Arkaila je precizní do posledního detailu. Trošku mi však vadilo, že se tu dost okatě hraje na efekt, kvůli čemuž se ve videích postavičky staví pořád do toho samého úhlu pohledu.

Nezlobila bych se ani za to, kdyby tvůrci přidali trošku více různých animací, abychom se při uvržení Arkaila do tzv. „berserk módu“ nemuseli vzhledem ke skutečnosti, že v tu chvíli nelze Arkaila ovládat, koukat na stále ten samý pohyb až do zblbnutí.

A tak je vedle příběhu v Of Orcs and Men to jediné, co za opravdu stojí za pochvalu, propracovaný vývojový strom, který však ztrácí veškeré kouzlo právě kvůli tomu, že ho v soubojích stejně moc nevyužijete. Proč se patlat s různými vylepšeními, která nakonec stejně fungují jen málo, nebo jsou neúčinná díky jiným nedostatkům této hry?

Of Orcs and Men se tváří jako poctivá rukodělná práce, ale jen v prvních pár minutách, a díky maximálnímu úsilí, které tu bylo vynaloženo na perfektní stylizaci. Pak už vás čeká jen nezáživná hratelnost, kterou budete chtít překousnout kvůli další příběhové vsuvce. Tvůrci zbytečně moc úsilí vynaložili na méně podstatné složky hry a to opravdu důležité zabili snahou o inovaci, která se moc nepovedla.