Jurassic World Evolution - recenze
6/10

Jurassic World Evolution - recenze

24. 7. 2018 19:00 | Recenze | autor: Jan Olejník |

Od vydání budovatelské strategie Jurassic Park: Operation Genesis sice neuplynulo 65 miliónů let, ale minimálně na mě to tak už pomalu začalo působit. Vždyť dinosauři jsou pořád cool a od prvního Jurského parku (1993 – připadáte si staří?) přežili všechny módní vlny. Takže když Frontier Developments, známí díky výborné Planet Coaster, oznámili Jurassic World Evolution, moje srdce poskočilo radostí. Na následujících řádcích bych ale rád vysvětlil, proč mi radostně neskákalo moc dlouho.

Z plátna na monitory

Jurassic World Evolution vychází z nové dinosauří trilogie, tedy především z filmu Jurassic World (2015). Tentokrát jste to vy, koho si najala společnost InGen, aby postavil ten nejlepší, největší a nejbezpečnější park plný prehistorických zvířat. Vrátíte se proto na ikonické souostroví Las Cinco Muertes, kde se nacházejí i ostrovy známé z filmů – Isla Sorna a Isla Nublar. Tím samozřejmě propojení s filmovým vzorem nekončí. Nezaměnitelným hlasem Jeffa Goldbluma na vás bude promlouvat skeptický matematik Ian Malcolm, dále je tu i BD Wong jako bezpáteřní doktor Henry Wu či Bryce Dallas Howard v roli Claire Dearing. Jenom ten Chris Pratt absentuje. Jinak je však filmová atmosféra navozená velmi věrně.

Velký podíl na tom má i špičková grafika. Modely dinosaurů vypadají fantasticky, a chvílemi máte pocit, že se díváte na dokument (samozřejmě s jistými ústupky v rámci kontinuity filmového univerza). Vývojáři si dali se zpracováním prehistorických zvířat skutečně práci. Dinosauři se realisticky pohybují, každý vydává jiné zvuky a do pečlivě vymodelovaného prostředí tropických ostrovů nádherně zapadají. Radost pohledět! Škoda jen, že nemají složitější vzorce chování. Neuvidíte je například lovit ve smečce, dokonce ani spát, což zážitek poněkud kazí.

V porovnání s množstvím dinosaurů je poměrně zarážející, že nabídka budov a celkového vybavení parků je překvapivě slabá a málo variabilní. Pokud ji srovnám s hrami jako Planet Tycoon, nebo dokonce se starými tituly Rollercoaster Tycoon a Theme Park, mohu se jen rozpačitě drbat na hlavě. Co se tady stalo? Proč jsou skoro všechny budovy šedivé betonové kvádry? Proč je tu tak malý výběr atrakcí a stánků? Nemůžu stavět trochu nápaditější výběhy? Navíc je uživatelské rozhraní neskutečně humpolácké, takže v tomto ohledu působí hra jako port z mobilních telefonů. O první iluze jsem proto začal přicházet už v rozvleklém tutoriálu.

Hej, ty! Postav nám park!

Z prvních několika hodin hraní jsem si odnesl jeden silně negativní dojem: tohle není o tom postavit si svůj vysněný dinosauří park. Tohle je o tom, že jste projekťák v InGenu a v podstatě svým nadřízeným musíte postavit park, který chtějí oni. Kampaň je totiž postavená na tom principu, že na vás hulákají tři velmi nesympatičtí lidé – zástupci výzkumného, bezpečnostního a zábavního oddělení – a vy si vyberete, kterým směrem chcete svůj park rozvíjet. Čím více misí splníte pro určitou divizi, tím větší máte šanci, že si odemknete nové typy budov nebo obecně nové možnosti. A také lehce popudíte druhá dvě oddělení.

Šéf bezpečnosti vás například pověří tím, abyste vypustili z ohrady býložravého dinosaura a následně použili tým rangerů a zvíře uspali. Tím si vyzkoušíte schopnosti zásahové jednotky. Občas se před vás hra snaží postavit morální dilemata: například musíte mezi býložravce vysadit masožravého Allosaura a nechat jej zabít tři zvířata. Alespoň vám k tomu něco řekne šokovaný Ian Malcolm. Mise se bohužel, přinejmenším ze začátku, dost opakují a nezřídka se vám stane, že dvakrát po sobě dostanete ten samý úkol, dokonce i se stejnou průpovídkou jedné z postav.

zdroj: Cinemart

Poměrně záhy přijdete na to, že hra neskýtá kdovíjak hluboké herní mechanismy, což si vývojáři nejspíš uvědomovali, a proto se vás pokusí rozptýlit množstvím zbytečného mikromanagementu. Utekl dinosaurus? Honem zahnat návštěvníky do krytu, pak kliknout na stanici, vyslat džíp, naklikat mu rozkazy, pak přivolat helikoptéru a donutit ji k tomu, aby uspaného dinosaura převezla zpátky do výběhu. Pak honem naběhnout na údržbáře a nařídit jim, ať opraví generátor, kvůli kterému vypadla elektrická ohrada.

Možná to pro někoho bude docela zábavné, protože zvlášť v pozdějších misích se úkolování jednotek stává docela adrenalinovou záležitostí. Park totiž roste a už od druhého ostrova se ke slovu přihlásí i místy dost drsné počasí. To má pochopitelně za následek poničení parku a zdeptání návštěvníků. Jedná se o dost napínavé momenty, které si s filmem v ničem nezadají.

Svůj velký vliv na to má i zmiňovaná grafika, která si samozřejmě umí vybrat svou daň. Na sestavě s Core i7 4770K, 16 GB RAM a GeForce GTX 1080 se hra v ultra detailech a v rozlišení 4K pohybovala rychlostí cca 36 FPS, což je na strategii dostatečné. Odměnou za zvýšenou náročnost ve 4K rozlišení vám budou skutečně nádherné výjevy, při kterých neruší zubaté hrany předmětů. Na sestavě s Core i7 4790K, 16 GB RAM a GeForce GTX 1060 musíte samozřejmě sáhnout po FullHD rozlišení, přičemž si můžete dopřát nastavení High i Ultra. V obou případech počet snímků dost divoce poskakuje dle konkrétní scény a úhlu kamery. Na vysoké detaily je možné dosáhnout téměř hladkých 60 FPS s občasnými propady lehce pod padesát. Ultra detaily se pak pohybují v rozmezí 35-50 FPS. Počítejte však s tím, že jakmile se spustí pořádný liják, mohou framy spadnout i níže.

Pořád je co dělat

Ačkoliv jsem zmínil, že herní mechanismy nejsou kdovíjak hluboké, neznamená to, že by ve hře nebylo co dělat. Spíš jde o to, že pokud čekáte Cities Skylines s dinosaury (což byla moje chyba), pak budete asi trochu nevěřícně zírat. V podstatě všechny podstatné ukazatele (finance, spokojenost návštěvníků atd.) jsou důmyslně skryté v nejrůznějších podskupinách menu, takže se k nim musíte pokaždé proklikávat.

I když… vlastně asi nemusíte. Jurassic World Evolution totiž není hardcore manažerský simulátor. Není to SimDinoPark. Jádro hratelnosti nespočívá v tom, že byste museli pečlivě kalkulovat plat každého zaměstnance a zvažovat, jestli na sběr odpadků vyčlenit větší nebo menší část rozpočtu. Dokonce ani nemáte možnost rozklikávat informace o jednotlivých návštěvnících. Lidé ve vašem parku jsou prostě jen dav, který se přesouvá od výběhu k výběhu, a tak nějak existuje. Tenhle titul má svůj cíl nastavený zkrátka někde jinde a ani si nemyslím, že by se snažil ho nějak výrazněji zamaskovat. Jedná se přece jen spíše o mainstreamovou záležitost, o doprovodný materiál k novému filmu. A to se mu daří více než dobře.

Jurassic World Evolution vám proto nabídne nejrůznější „sexy“ činnosti: budete posílat své paleontologické týmy do nejrůznějších koutů světa, abyste našli nové zkameněliny či moskyty zalité v jantaru. Budete prodávat fosilie v aukčních síních. Nebo budete kupříkladu zdokonalovat dinosauří DNA, dokonce ji různě upravovat a doslova si hrát na boha. Vaši první dinosauři totiž budou, s prominutím, strašní chcípáci. Teprve až když pořádně prozkoumáte jejich genom a začnete jim v podstatě vylepšovat statistiky, budete moci do ohrad vypustit zvířata, která jen tak něco nerozhází. Jen škoda, že mnoho akcí je ve hře časově omezených, takže hráč musí často zdlouhavě čekat, než se něco vyzkoumá nebo vylepší.

Schází hloubka

Evolution lze (ne)doporučit především na základě toho, co od budovatelské strategie s dinosaury očekáváte. Jestli vyžadujete komplexní manažerský simulátor, kde pomocí tuctu různých hejblat nastavujete měsíční prémie pro krmiče hadrosaurů, pak budete nejspíše zklamaní a ani ti dinosauři hru nespasí. Ta totiž spíš klouže po povrchu: přináší skutečně věrohodnou filmovou atmosféru, tunu odkazů, známých zvuků či hudebních podkresů, k tomu přihazuje více než 40 nádherně zpracovaných dinosaurů. Jenže to mnohým hráčům stačit nebude.

Titulu zkrátka chybí větší hloubka. Lepší propracování herních mechanismů a jejich komplexnější propojení spolu s větší nabídkou budov a atrakcí by mělo za následek to, že by si autoři mohli odpustit poněkud otravný mikromanagement, tedy například nutnost otrocky naklikávat akce rangerům. Nebylo by od věci ani zapojení nějakého skutečného příběhu, když už je tu tak silné propojení s filmem.

Kolem a kolem, Jurassic World Evolution je stále solidní nadprůměrná hra, která má několik viditelných slabin. Na druhou stranu je v očích mnoha fanoušků jistě vyváží úžasnou prehistorickou faunou, byť si asi rejpalové budou stěžovat třeba na fakt, že někteří dinosauři nejsou vymodelovaní ve správném měřítku. Mnohem víc lidí ale popudí spíš těžkopádná menu a málo obsahu.

Vizuálně nádherná a často i velmi zábavná hra, která by ale potřebovala hlubší a komplexnější herní mechanismy, aby se mohla vyrovnat předchozí hře od Frontieru – Planet Coaster. Nicméně, pokud nejste zastáncem hardcore manažerských záležitostí, návštěva Jurského světa vám může přinést i několik desítek hodin nekomplikované zábavy.