Fable 2 - preview
zdroj: tisková zpráva

Fable 2 - preview

11. 3. 2008 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Peter Molyneux se znovu chystá redefinovat pojem RPG.

Autor: Martin Klekner
Publikováno: 11.března 2008

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Již do prvního Fable toho Peter Molyneux nasliboval nesmírné kvantum. Živoucí svět, vyvíjející se města, rostoucí stromy atd. Dnes sám veřejně přiznává, že na svou dobu šlo o neproveditelné nápady. I přesto však Fable nadmíru potěšilo všechny RPG pozitivní hráče, a to jak na Xboxu, tak na PC. Prodalo velice solidní 3 miliony kusů a vydělalo si na další pokračování. To bude – překvapivě – mnohem větší, uvěřitelnější a po všech směrech kvalitnější.

Jenže historie se opakuje a Molyneux do dvojky znovu slibuje spoustu převratných vlastností. Zaprvé, bude toho ještě mnohem víc. Zadruhé, všechno to ve Fable 2 skutečně bude. Dobře, napoprvé jsme nalítli, napodruhé už nás nenachytá, říkáte si. Jenže chyba lávky – autoři již na několika hratelných ukázkách předvedli, že na těch všech slibech opravdu něco je. Naposledy na únorové konferenci GDC nám dal argumenty, proč se na tento titul exkluzivně pro (nyní zlevněný) Xbox 360 těšit.

 Krátce rekapitulujeme fakta
Mnohé informace o hře jste si již mohli přečíst v záplavě novinek, přesto však neuškodí alespoň pro přehled vypíchnout ty nejzajímavější prvky - a že jich není málo. Začnu příběhem. Ten nás zavede do doby, odehrávající se 500 let po prvním dílu. Staré známé lokace jako Bowerstone či Oakvale stále stojí, jen se trochu rozrostly a zmodernizovaly. To znamená, že z prostředí stylizovaného do středověku se dostáváte do doby 16. a 17. století, éry střelného prachu, elegantních dam a šlechtických kočárů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

I tentokrát začnete jako malé usmrkané nic, předurčené k tomu, aby vykonalo velké skutky. Dosáhnete-li toho po dobrém či po zlém, to je jen na vás. Čistá hrací doba má mnohokrát překonat Fable 1 - děj pokryje 50 let hrdinova života, během nichž se bude vyvíjet nejenom on, ale i celý svět (v závislosti na vašich činech). I v druhém díle se navíc stane hlavním motivem pátrání po unesené sestře. Tu drží v zajetí zloduch Lucien, který si kdesi uprostřed oceánu buduje tajemný ostrov „The Spire“. Tento objekt, jenž se brzy ukáže být ničivou zbraní, nám má podle Molyneuxe v závěru přinést jedno velmi nečekané překvapení.

O interaktivním psu, možnosti koupit vše, co vás napadne, či atraktivním systému boje jsme již mluvili dost, dodám však několik detailů. Kupříkladu takový pes se stává aktivní součástí interfacu, neboť nefunguje jen jako hračka ala tamagochi, nýbrž i jako užitečný průzkumník. Pokaždé, když se chcete dostat na místo, které již zná, ukazuje vám cestu, což plně vynahrazuje chybějící minimapu. S nasazením navíc pomáhá v boji a upozorňuje vrčením na nepřátele.

 Molyneuxův rukopis na každém kroku
Co se týče nákupů...proč si pořizovat jen smradlavý stánek s rybami? Proč rovnou neskoupit celou ulici? Čtvrť? Zatraceně, kupte si klidně celé město, když se vám to líbí, a staňte se starostou! Co, starostou, králem! Celý Albion vám může padnout k nohám, a to jen díky objemu vaší kapsy. Ovšem pozor, jaký pán, takový krám, a ukážete-li se být špatnými správci, váš majetek začne rychle chátrat a upadat. Tím to ovšem nekončí, dle svého gusta si můžete vybavit i interiér nemovitostí, a to vším možným, od nábytku po umělecká díla a trofeje.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Boj se bude pyšnit tzv. one-button systémem. K plynulému máchání mečem vám poslouží jediné tlačítko (X), ovládání dalších disciplín (střelba z luku/kuše, využití pušek a magie) se dějí na zbývajících třech. Mačkáte-li zběsile, hrdina mlátí hlava nehlava, dlouhý stisk zase aktivuje speciální údery. Při boji se vyplatí udržovat rytmus – váš avatar tak vykouzlí efektivní bojové choreografie. Každé akce navíc otevírá celou řadu dalších. Odhodíte-li nepřítele na zeď, můžete ho prostě vzít a bouchnout jeho hlavou o cihly, poté ho omráčeného přitáhnout a probodnout. Okolí je plně interaktivní a umělá inteligence nevyužívá naskriptovaných sérií útoků, naopak se dynamicky přizpůsobuje vašemu stylu boje. „Každý souboj je unikát,“ říká Molyneux. Čím elegantněji navíc své protivníky vyřadíte, tím více zkušeností získáte.

A je toho ještě mnohem víc. Originální pojetí smrti, kdy neumíráte doopravdy, jen se musíte rozhodnout, zdali chcete svoji postavu nechat znetvořit, či raději utratit zkušenosti / peníze / slávu za to, aby se rychle postavila na nohy. Fakt, že neexistují neinteraktivní cutscény (s výjimkou úvodního intra). Svět, který se již neskládá z limitujících koridorů, ale nabízí otevřené prostředí, v němž můžete jít kamkoliv a dělat cokoliv. A takto by se dalo pokračovat...

 Rodina základem
Minulé týdny jsme se dozvěděli mnohé o rodinném životě Fable 2. Z možnosti stát se ženou vyplývá mnoho důsledků, které všechny začínají u sympatií ze strany mužského pohlaví. V pokračování bude možnost zvolit mezi stykem s ochranou a bez ní – vše podle toho, chcete-li založit rodinu nebo ne. Ženské hrdinky se tak dočkají dočasného přenosného závaží v podobě malého caparta, který se později stane vaším synem. To samozřejmě nezaručuje, že se jeho otec automaticky promění v manžela, stejně jako neplatí, že mužští hrdinové nemají možnost užít si dle libosti s více partnerkami.

Vdané páry si ovšem musí dát pozor, aby jejich milostné aférky nepraskly, v takovém případě utrpí pověst hlavní postavy. A to ani nemluvím o riziku, jež hrozí ze strany pohlavních chorob všem, kteří nepoužijí ochranu...Tříprocentní menšina pak jistě ocení, že i tentokrát je zde možnost prožít si románek se stejným pohlavím.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Molyneux navíc názorně předvedl, jak vše funguje ve hře. „Byl to pro mě zvláštní zážitek...otěhotnět,“ okomentoval situaci se svým nezaměnitelným humorem a vysvětlil, že jeho ženská hrdinka je již pět let vdaná, má s manželem dítě a...nebyla doma dlouhých šest měsíců. Nyní se vrací z cest zpátky na svou farmu. Jaká reakce se dá čekat? Ve skutečnosti by asi manžel nevrle brblal, co celou tu dobu dělala, zatímco dítě by se radovalo. A přesně to se stalo i ve Fable 2! Zbývá jen doufat, že ne vlivem skriptů. Je však skvělé vidět, že papírové sliby ve hře skutečně fungují.

To byl ale jen jediný příklad toho, co všechno lze zažít. Svoji rodinu budete moci nastěhovat kamkoli chcete a i zde panuje absolutní volnost. Král tedy může manželku strčit do smradlavé chatrče, prostý rolník ji naopak může zaopatřit vším, co mu jeho příjmy dovolí. Zplozeného potomka lze opustit a riskovat, že zemře-li jeho matka, půjde do sirotčince, můžete se o něj však i starat a sledovat, jak se vyvíjí k vašemu obrazu. Nemluvě o tom, že nově existuje i stupnice krutosti, která bude prudce stoupat ve chvíli, kdy například spořádáte čtyři chody jídla před očima vašich hladovějících dětí.

 „Proč jsme v RPG nemohli hrát co-op?“
Obrázek zdroj: tisková zpráva Tak přesně na to se Molyneux neustále ptá novinářů. A aniž by jim dal možnost odpovědět, nechává do hry hladce vklouznout druhého hráče. Nedávno byla oficiálně oznámena možnost hrát hru kooperativně v počtu až čtyř hráčů, což se v podání Fable 2 ukázalo být jako skutečně převratná novinka. V jakémkoliv momentě hry (třeba i při souboji se závěrečným bossem) je dovoleno dalšímu hráči vstoupit do děje a přidat ruku k dílu. Světy, patřící různým lidem různých povah, mohou být samozřejmě diametrálně odlišné, nebudete tedy objevovat jen statické kopie svých vlastních, nýbrž zcela nová prostředí.

Dle předvedené ukázky na GDC funguje vše skvěle, oba hrdinové se pohybují a bojují na jediném obraze (neobjevily se žádné problémy s chaotickou kamerou, dokonce ani při vstupu do budov) a kombinují různé bojové styly, čímž dosahují mnohem lepších výsledků než osamocený dobrodruh. Hra se sama přizpůsobuje schopnostem přítomných bojovníků a generuje schopnější protivníky, systém však není tak markantní jako například v Oblivionu. „Chtěl jsem, abyste se bavili a neustále před sebou měli nějakou výzvu,“ vysvětluje Molyneux.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V jiných RPG získáváte peníze za splněné questy, ve Fable 2 tomu je jinak. Abyste vydělali, musíte pracovat. Je možné zapotit se na poli, zřídit kovářskou dílnu,stát se barmanem, nebo chodit po hospodách a hrát hazard. Lionhead mimochodem plánují celou řadu tzv. pub games, které skrz Xbox Live Arcade vydají jako samostatné tituly ještě před samotným Fable 2. Šikovní hráči tak mají možnost zbohatnout ještě dřív, než si hru vůbec zahrají, a poté jen utržené výdělky pohodlně převést do kapsy svého hrdiny. Zdaleka nejdůležitější je však fakt, že vydělávají i ti, kteří se připojí do cizího světa a zde po boku parťáka začnou plnit úkoly.

To je samozřejmě obrovská motivace pro časté využívání kooperativního módu. Vlastník daného světa má navíc možnost navolit, v jakém poměru se bude s hostem dělit o utržené zkušenosti, peníze a slávu. „Dejte pozor na to, koho k sobě zvete,“ varoval Molyneux na GDC prezentaci. Partner, který se do hry připojil, vzápětí před očima hráčů zastřelil manžela jeho hrdinky – a ještě se mu do očí vysmál! Ano, i to se může ve Fable 2 stát a nejenže se takové chování nedá omluvit, nedá se ani vzít zpět. Další demonstrace toho, jak široké možnosti hra nabízí.

 Hraní na nové úrovni
Po grafické stránce učinilo Fable 2 od minulého GDC obrovský krok kupředu. O její malebné barvitosti se můžete přesvědčit z okolních obrázků a videí, mně stačí jen komentovat, že prostředí působí nesmírně živoucím dojmem a ukazuje přesně to, co Lionhead naslibovali. Interface navíc prošel dietní kůrou, a tak nespatříte jedinou rušivou ikonku či ukazatel – což je mimochodem jeden z typických znaků Molyneuxových her. Velmi pak potěšila otevřená koncepce prostředí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

„Znám přesné datum, kdy se Fable 2 dostane do obchodů. Problém je, že ho nezná nikdo jiný,“ směje se Molyneux a vzápětí dodává: „Ale bude to ještě tenhle rok.“ (později zástupce Microsoftu potvrdil, že se tak stane někdy před letošními Vánocemi - pozn.ed.).

Nejnovější počin studia Lionhead vyhlíží nadmíru ambiciózně, slibuje navíc napravit chyby prvního dílu. Je plný originálních nápadů, simulace skutečného života zachází až nebývale daleko a kooperativní režim nabízí skutečně lákavé možnosti. Microsoft hru zatím plánuje jen na svůj Xbox 360, troufám si však tvrdit, že se dočká i PC konverze – časem. Tak co, těšíte se také?

zdroj: Archiv


první část GDC08 prezentace

zdroj: Archiv


druhá část GDC08 prezentace

zdroj: Archiv


třetí část GDC08 prezentace

Zdroje: GameTrailers, IGN, GameSpot a další

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Preview z X06 2006, Novinky, Fable 1 recenze



Martin Klekner
autorovi je 19 let a studuje gymnázium; hrami se zabývá od útlého dětství a dříve psal pro GameZone; nejraději má RTS, FPS a RPG; ve volném čase rád točí filmy, sportuje a píše povídky

 
 
Martin Klekner

Nejnovější články