Best of 2017: Patrik Hajda a jeho nej hry minulého roku
zdroj: tisková zpráva

Best of 2017: Patrik Hajda a jeho nej hry minulého roku

10. 2. 2018 15:00 | Z redakce | autor: Patrik Hajda |

Minulý rok byl pro mě osobně velice významný v mnoha různých ohledech. Dokonce bych se nebál tvrdit, že se zařadil mezi vůbec nejvýznamnější roky mého života. Takovou moc tedy nemohu přisuzovat hrám samotným, ale stejně tak jim nemohu upřít významný podíl. Následující výběr mých osobních loňských nej někoho z vás možná překvapí, a někoho třeba ne.

Na úvod vás možná zklamu. V mém článku nečekejte tajemnou procházku jako v případě Vaška, ani podrobný výběr her v několika kategoriích jako v případě Adama. Nepřipisujte to na účet mé lenosti či absenci fantazie. Chci být totiž také originální, ale přitom nezacházet do extrémů, jakkoliv zajímavé nakonec jsou. Proto vás v mém případě čeká výběr pouhých top tří her. Her, které mě skutečně zasáhly na pravém místě. Kde je v tom originalita, ptáte se? Nehodlám být objevitel a vytasit se s něčím, co ještě nikdo přede mnou neudělal. Přesto vás na konci čeká jedno předvídatelné překvapení.

1. kapitola – My se ještě neznáme, moc mě těší…

The Legend of Zelda: Breath of the Wild zdroj: tisková zpráva

Příběh mých top tří her začíná trochu opožděně v červnu. Tehdy jsem oficiálně vstoupil do řad redakce Games.cz, kde jsem nebyl přivítán ničím jiným, než pěním chvály na totálně boží Zeldu. Když v práci zleva zprava neustále posloucháte úžasné příběhy, které kluci v kůži Linka prožili, nedá vám to, a prostě požádáte o zapůjčení redakčního Switche s nainstalovanou Zeldou. A naprosto žasnete.

Roky jsem se v podstatě vyhýbal Nintendu a jejich hrám. Byl jsem takový ten hrdý hardcore hráč, kterého nějaké dětsky malované hříčky od Japonců nezajímají. Byl jsem idiot, když jsem se v minulosti dobrovolně připravoval o toliko jiný a zábavný svět. The Legend of Zelda: Breath of the Wild si mě získala prakticky okamžitě, ale stejně tak rychle mě i opustila. Redakční Switch zkrátka slouží pracovním účelům jménem Arms a Splatoon 2.

První kapitola pro mě velice nečekaného příběhu tedy začala vzplanutím a obrovskou touhou. Byla to sice sžírající touha, ale sama o sobě nestačila. Chtělo to ještě něco. Něco, co se odehrálo záhy a navždy to změnilo mé hráčské dějiny.

Intermezzo – Je mi vážně ctí!

Mario + Rabbids Kingdom Battle zdroj: tisková zpráva

Mám doma Japonce. Už jsem ho tu kdysi měl, říkal si zkráceně PS2 a byl skvělý. Tohle je ale něco úplně jiného. Zelda je sama o sobě vážně dobrým důvodem, ale jakmile na scénu přicupital Mario v doprovodu králíků, pohár touhy přetekl a já si mašíroval pro své první Nintendo. V absolutním zápalu jsem nevěděl, kterou cartridge žhavit jako první. Tu se Zeldou nebo tu s Mario + Rabbids Kingdom Battle?

Obě hry jsou naprosto boží. Jedna lepší než druhá, přitom každá tak strašně jiná. Ale jakkoliv mě Zelda dostala svou otevřeností, epičností a krásou, jednoduchostí a komplexností zároveň, tak jsem nakonec stejně mírně upřednostňoval ty králíky. Kouzlo nespočívalo jen v tom, o jak zábavně jednoduchý XCOM šlo. Mě na tom dodnes dostává fakt, že taková hra vůbec vznikla.

Nintendo a Ubisoft? Dohromady? Nintendo dovolilo Ubisoftu udělat Maria? Nintendo jim dokonce dovolilo udělat z Maria střílečku? Taktickou hrou? Sakra, zapomínám dýchat, a už je tu škytavka. Tohle se jen tak nevidí a výsledek je pro mne ohromující. Díky Zeldo, děkuji Mario, a hlavně děkuji tobě Nintendo, že jsi mě konečně nalákalo do svých příjemných tenat. Tohle byla ta nejlepší mezihra v příběhu, jakou si umím představit.

2. kapitola – Opět se setkáváme, vy jste vyrostl?

Super Mario Odyssey zdroj: tisková zpráva

Každý správný příběh musí mít nějaký konec. Ne počkat, nemusí. Ten můj stále pokračuje a ještě nějakou dobu bude. Ale co se loňského roku týče, tak s jakou pompou začal a s jakým trumfem pokračoval, tak se stejnou ctí i skončil. Po dvou hrách s Mariem pro Switch se konečně dostavil ten jediný a pravý Super Mario v představení, které snad už ani nemůže překonat.

Kdysi jsem dostal možnost zahrát si na Nintendo Wii Super Mario Galaxy a neuměl jsem si představit, že by kdy vznikl lepší Mario. Stejné pocity mám i teď se Super Mario Odyssey, která svého předchůdce předběhla o několik řádů. V podstatě nemám slov. Tolik otevřených světů, takových možností, tolik roztomilosti a vtipu, tolik skrytých tajemství…

Kdybych náhodou zapochyboval o investici do Switche, podzimní Mario by mi svou otočkou vlepil facku a vrátil mě zpátky do kolejí směřujících do euforického nekonečna. Druhá kapitola uzavírá kratičký příběh o top třech hrách, které mi v loňském roce učarovaly, a o jejich nadšeném majiteli. Věřím, že už dávno víte, že vítězem není ani jedna z nich. Ale nevítězí ani všechny současně.

Závěrečná ustanovení

Nintendo Labo zdroj: tisková zpráva

Popravdě, mohl jsem zde psát o jedinečném zážitku, který mi nabídla skvěle zahraná Senua v Hellblade: Senua’s Sacrifice nebo o nejlepším izometrickém RPG za posledních několik let v podobě Divinity: Original Sin II, ale ty pro mě ve výsledku nebyly tak výjimečné jako trojice The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Mario + Rabbids Kingdom Battle a Super Mario Odyssey.

Tuto trojici totiž spojuje jednotný zážitek, za kterým stojí jednoduše skvělá konzole Switch. S láskou vzpomínám na PlayStation 2, Xbox 360 a aktuální PlayStation 4 je také úžasné zařízení, ale Switch má něco navíc. Nabízí totiž tituly, které byly do nedávna doménou pouze velkých konzolí. Jsou to zároveň tituly třetích stran, kterým se Nintendo v minulosti zarputile vyhýbalo. A nabízí je jednak na velké obrazovce, ale i jen tak v ruce bez složitého přepínání. A díky odnímatelným ovladačům neumožňuje jen pohybové ovládání, ale také možnost hrát ve dvou na jedné konzoli bez nutnosti přikupování ovladačů. A má dotykovou obrazovku… Takhle bych mohl ještě nějakou chvíli pokračovat.

Nemůžu zkrátka vybrat jednu top hru, ani top tři, byť výše uvedené si místa na bedně s přihlédnutím ke konkurenci z mého pohledu zaslouží. Musím za absolutního vítěze prohlásit zařízení, které jim v prvé řadě vdechlo život. Zařízení, kterým se Nintendo přiblížilo hráčům, kteří o něj dříve neprojevovali zájem (včetně mě). Zařízení, které mě kromě Zeldy a her s Mariem přitáhlo i k desítkám dalším – opět jsem se vrátil do výtečné Stardew Valley, na plné čáře jsem si užil SteamWorld Dig 2 i SteamWorld Heist, zažil jsem jedinečnou srandu s Human: Fall Flat a Snake Pass a trochu se potrápil v Poly Bridge a Wulverblade.

Teď už jen napjatě vyhlížím Bayonetty, Wasteland 2, Dark Souls Remastered, Wolfenstein II: The New Colossus, Terraria, Yoshi a spousty dalších, které na své uvedení teprve čekají. Switch má obrovský potenciál a já dnes vážně nelituji, že jsem se tehdy v létě odhodlal vstoupit do pro mě neznámých vod. Změnily můj hráčský život.

Nejnovější články