Nová studie tvrdí, že drogy jsou ve hrách zobrazovány v pozitivním světle
zdroj: Foto: Rockstar Games

Nová studie tvrdí, že drogy jsou ve hrách zobrazovány v pozitivním světle

25. 1. 2018 13:06 | Téma | autor: Václav Pecháček |

Počítačové hry si za dobu své relativně krátké existence prošly už slušnou řádkou kontroverzí. Jednou je to násilí, podruhé sex, jindy zase závislost, ovšem o drogách v tomhle kontextu zas tak často neslyšíte. Upřímně řečeno si ani nevzpomínám, jestli jsem už někdy narazil na tvrzení, že hry příliš kladně zobrazují návykové substance, ale všechno je jednou poprvé, jak sami poznáte, když zamíříte na BBC.

Reportér Dave Lee tam stručně rozebírá původní studii organizace Archstone zabývající se závislostí, z níž vycházejí některá zajímavá čísla týkající se toho, jak se ve hrách drogy používají. Ze vzorku 100 nejprodávanějších konzolových her se drogy ve 32 % případů chovaly jako power-up a ve 28 % případů hráčské postavě přidaly životy. Ve zbývajících 40 % případů autoři charakterizovali jejich efekt jako “dezorientaci”.

Mezi konkrétní příklady bylo celkem nepřekvapivě zařazeno GTA V, kde se vyskytují jak drogy typu kokainu, tak i vymyšlený Spank. V textu je ovšem konkrétně vypíchnut i Skyrim, kde můžete sbírat houbičky a vařit z nich lektvary, a na zmrzlém severu je populární i droga Skooma, krystal, který se kouří z dýmky.

Celkem vzato se ve hrách častěji - v 60 % případů - vyskytují reálné drogy namísto těch vymyšlených, a jak už bylo rozebráno v předchozí statistice, většinou bývají aspoň částečně prospěšné. Logan Freedman, šéf Archstonu, ovšem zdůrazňuje, že často narazíte i na záporné efekty drog, například v sérii Fallout, ke které bych mohl spatra přidat například chystané We Happy Few.

Ratingová společnost ESRB, která se stará o přiřazení věkového limitu jednotlivým herním produktům, pro BBC zareagovala následovně: “Samotná přítomnost něčeho jako lékárnička nemusí vyústit v restriktivní rating. Ovšem záleží na kontextu, v němž se drogy ve hře objevují - ESRB pak může přiřadit věkové omezení.”

Ještě než začnou někteří horlivější obránci herního průmyslu brousit vidle a ohřívat dehet, je potřeba říct, že Freedman a spol. nevolají po jakýchkoli změnách v samotných hrách. Výsledkem nemá být vymazání všech zmínek o drogách a návykových látkách. Nejlepší bude článek ukončit slovy samotného Freedmana: “Spíš to záleží na rodičích a na tom, co hrají jejich děti. Ty hry jsou pro dospělé - je to napsáno přímo na obalu.”

Smarty.cz

Nejnovější články