Reportér Dave Lee tam stručně rozebírá původní studii organizace Archstone zabývající se závislostí, z níž vycházejí některá zajímavá čísla týkající se toho, jak se ve hrách drogy používají. Ze vzorku 100 nejprodávanějších konzolových her se drogy ve 32 % případů chovaly jako power-up a ve 28 % případů hráčské postavě přidaly životy. Ve zbývajících 40 % případů autoři charakterizovali jejich efekt jako “dezorientaci”.
Mezi konkrétní příklady bylo celkem nepřekvapivě zařazeno GTA V, kde se vyskytují jak drogy typu kokainu, tak i vymyšlený Spank. V textu je ovšem konkrétně vypíchnut i Skyrim, kde můžete sbírat houbičky a vařit z nich lektvary, a na zmrzlém severu je populární i droga Skooma, krystal, který se kouří z dýmky.
Celkem vzato se ve hrách častěji - v 60 % případů - vyskytují reálné drogy namísto těch vymyšlených, a jak už bylo rozebráno v předchozí statistice, většinou bývají aspoň částečně prospěšné. Logan Freedman, šéf Archstonu, ovšem zdůrazňuje, že často narazíte i na záporné efekty drog, například v sérii Fallout, ke které bych mohl spatra přidat například chystané We Happy Few.
Ratingová společnost ESRB, která se stará o přiřazení věkového limitu jednotlivým herním produktům, pro BBC zareagovala následovně: “Samotná přítomnost něčeho jako lékárnička nemusí vyústit v restriktivní rating. Ovšem záleží na kontextu, v němž se drogy ve hře objevují - ESRB pak může přiřadit věkové omezení.”
Ještě než začnou někteří horlivější obránci herního průmyslu brousit vidle a ohřívat dehet, je potřeba říct, že Freedman a spol. nevolají po jakýchkoli změnách v samotných hrách. Výsledkem nemá být vymazání všech zmínek o drogách a návykových látkách. Nejlepší bude článek ukončit slovy samotného Freedmana: “Spíš to záleží na rodičích a na tom, co hrají jejich děti. Ty hry jsou pro dospělé - je to napsáno přímo na obalu.”