Příběh narušeného zloděje
Nezávislé studio z Istanbulu Vivec Entertainment, jež před třemi roky založil Ferzan Kanat Aygen coby svou prodlouženou ruku zkušeností z oblasti tištěných a televizních 3D reklam, se snaží tak trochu navázat na tvorbu Frictional Games – konkrétně na jejich úspěšnou Amnesia: The Dark Descent. Shadow of a Soul, jak se hra jmenuje, totiž také slibuje nervy drásající horor a snad i nějakou tu psychickou újmu.
Shadow of a Soul: Chapter I nás přenese do kůže jednoho zloděje (říkejme mu Jack), jenž bude mít za úkol vloupat se do kancelářské budovy, aby tam ukradl důležité plány. To ale ještě netuší, že z tradiční zlodějiny „vloupat se-vykrást-vypadnout“ se vyklubou ti nejstrašnější démoni jeho vlastního nevědomí. Jack bude stíhán děsivými přízraky. Podivné vize mu budou bušit na zdravý rozum. A kdo ví, jestli nakonec nepodlehne nenávistné „síle“, jež ho z kancelářské budovy nenechá jen tak odejít.
Stejně jako Amnesia bude i Shadow of a Soul hrou o přežití z pohledu vlastních očí. Podtitulek „kapitola I“ v názvu navíc značí, že se můžeme těšit i na další hororové příběhy: Ferzan Kanat Aygen má rozpracované návrhy na další dva, tudíž se těšme na rovnou trilogii. A ačkoliv bude stát každý příběh sám o sobě, tak se v nich rovněž vyskytnou určité momenty, díky nimž se pak dílčí kapitoly vzájemně propojí. Víme, jaká paráda je sledovat Pulp Fiction nebo Knoflíkáře. Pokud se tak Shadow of a Soul povede něco podobného v herním světě, můžeme se opět jenom těšit.
První kapitola by měla být k dostání 24. října letošního roku za cenu 400 korun; kdo však chce něco málo ušetřit, může si Shadow of a Soul předobjednat, což vám jednak zajistí nehynoucí slávu v závěrečných titulcích a jednak přístup ke třem hrůzu nahánějícím ambientním skladbám. Hrůzná trilogie vyjde pro PC a MACky a pokud to přežijeme do příštího roku, tak také snad vyjde verze pro třetí PlayStation.
Dívka na koštěti vysavači
A je to venku! Hitbox Team – ten s českými kořeny, co vydrží teploty do 151 °C – konečně ohlásil datum vydání svého nového titulu Dustforce! Jedinečně vypadající plošinovka s košťaty a vysavači, letmo pomrkávající třeba po takovém Super Meat Boy, vyjde již 17. ledna na Steamu. PC hráči ji tak budou moct za cenu 199 korun okamžitě hrát, hráči s Macintoshi však musí chvíli vydržet. Abychom si ale všichni zkrátili čekání, pusťme si nejnovější video a připomeňme si, s čím budeme mít tu čest.
Dustforce se od tradiční plošinovky vyhraňuje svým svižným stylem a zametáním / vysáváním prachu / napadaných lístků. Dustforce stejně jako Super Meat Boy vyžaduje od hráče um efektivně skákat a vyhýbat se nastraženým bodákům a jiným překážkám. Trpěliví jedinci tu jsou nejen vítáni, ale dokonce i (logicky) zvýhodněni. To však neznamená, že si Dustforce užijí pouze hardcore hráči – hra je přístupná i těm, již si chtějí užít poklidný plošinkový tanec s akrobatickými prvky. Dustforce nabídne padesátku úrovní jak pro jednoho hráče, tak pro čtveřici v lokálním multiplayeru. Pochlubit se na internetu svým nejvýše dosaženým skóre nebo shlédnout replay videa jiných hráčů a jejich nejlepších výsledků bude pochopitelnou samozřejmostí.
A výherci 14. ročníku IGF se stávají…
Minule jste dostali domácí úkol, abyste si odškrtali všechny zmíněné hry v souvislosti se čtrnáctým ročníkem IGF (Independent Games Festival), respektive v souvislosti s jeho porotci. Doufám, že jste tak učinili a případné mezery v herním vzdělání doplnili, poněvadž dnes se vrhneme na další úkol spojený s tímto důležitým nezávislým festivalem: na mně bude, abych zmínil všechny tituly, jež si zabojují v hlavních kategoriích – na vás pak bude, abyste si ony kousky odškrtali, případně napoprvé rozehráli či zařadili do záložky „sledovat“. Rok 2012 se totiž pěkně nezávisle předvede!
Excellence In Visual Art (Cenu za vynikající výtvarné zpracování) si odnese jedna z těchto nominovaných her: Botanicula (od našich kluků a dívek z Amanity), Dear Esther, Lume, Mirage nebo Wonderputt. Čestné uznání si od poroty zasloužily tyto hry: Beat Sneak Bandit, Dustforce, Fader, Proun a Toren.
Technical Excellence (Cena za vynikající řemeslnou zručnost) bude náležet jedné z těchto nominovaných her: Antichamber, Fez, Prom Week, Realm of the Mad God nebo Spelunky. Čestné uznání mají: Frozen Synapse, Nitronic Rush, Reflow, Super T.I.M.E Force a Tiny and Big – Grandpa’s Leftovers.
Excellence In Design (Cena za znamenitý design) poputuje k jedné z těchto nominovaných her: Atom Zombie Smasher, English Country Tune, Frozen Synapse, Gunpoint nebo Spelunky. O čestné uznání se zasloužily: Faraway, FTL, Johann Sebastian Joust, SpaceChem a Where Is My Heart.
Excellence In Audio (Cenu za perfektní zvuk) může mít pouze jedna z těchto nominovaných her: Botanicula, Dear Esther, Pugs Luv Beats, To The Moon nebo Waking Mars. Čestná uznání si zasloužily: Beatbuddy, Beat Sneak Bandit, Fez, Proteus a Where Is My Heart.
Best Mobile Game (Cenu za nejlepší mobilní hru) dostane: ASYNC Corp, Beat Sneak Bandit, Faraway, Ridiculous Fishing nebo Waking Mars. Čestná uznání mají: Fingle, Hundreds, iBlast Moki 2, Temple Run a Tentacles.
Nuovo Award (Cena Nuovo) bude náležet jedné z těchto nominovaných her: At a Distance, Dear Esther, Fingle, GIRP, Proteus, Johann Sebastian Joust, Storyteller nebo Way. Čestné uznání zaručeně mají: Deep Sea, Four Letter Word, GlitchHiker, Hundreds a POP.
Seumas McNally Grand Prize (Velkou cenu Seumase McNallyho) včetně 30 000 dolarů (597 570 korun) získá také pouze jedna z těchto nominovaných her: Dear Esther, Fez, Frozen Synapse, Johann Sebastian Joust nebo Spelunky. Čestná uznání si vysloužily: Antichamber, FTL, Proteus, SpaceChem a Where Is My Heart.
Jak to celé nakonec dopadne a které tituly získají výše vypsaná ocenění, na to si musíme počkat, až IGF v San Franciscu již počtrnácté propukne (od 5. do 9. března). Snad mluvím za celou redakci, když řeknu, že fandíme české Botanicule. Budete-li mít tou dobou volno, peníze a chuť, určitě se do Kalifornie proleťte – GDC (Game Developers Conference) spolu s IGF patří k tomu nejlepšímu z videoherních akcí.
Svérázný cyberpunk
Těžko se popisují hry od Phr00ta. Použiji tedy zcela zjevný popis a pak jeho vlastní slova. Tedy: 3079 je pokračováním číselné řady 3059 (roguelike) a 3069 (Phr00tův první pokus o 3D akceleraci). „3079? Představte si, jak by vypadala hra, jež by vzala Fallout 3 a smíchala ho s Minecraftem. Tvůrci obou her by mi tuhle definici asi neuznali, ale co,“ píše Phr00t hrdě na svých stránkách.
3079 je především pěkné psycho. Ocitáme se na planetě zmítané permanentní válkou mezi znesvářenými frakcemi. Nevíme proč, nevíme jak, nicméně tušíme, že bychom to všechno mohli a měli rozlousknout… časem. Možná tak planetě i vrátit její dávnou svobodu a nastolit všeobjímající mír. Jenže cesta k pohodě je krvavá, a tak se infiltrujeme do nepřátelských budov, zabíjíme sviňáky z cizích frakcí, plníme úkoly, sbíráme předměty a tak nějak se prostě snažíme zapadnout.
Zapadnout… to je to slovo. Mnozí z vás budou mít možná problém s vizuálním zpracováním enginu jMonkey, jenž je dostupný zdarma všem, již by rádi tvořili Java OpenGL aplikace. Tvůrčí styl není, pravda, tak uhlazený jako Notchův Minecraft, ale pokud pak zjistíte, že hra je stále ve fázi beta a nejen na úpravě textur se takřka bezustání dělá – 3079 to odpustíte. Vždyť jaká jiná hra z poslední doby vás tak praštila do očí? 3079 čeká na vaše vyzkoušení (k dispozici je demo) nebo rovnou plné zapojení do hry jednoho/více hráčů. Dostupné verze jsou jak pro PC, MAC, tak i Linux.
Byl jednou jeden hrad
Velmi raný projekt Françoise Alaina a Germaina Couëta, dvou čerstvě vystudovaných vývojářů herního designu z Montréalu, se vůbec poprvé prezentuje videem. Ke Castle Story zatím moc dostupných informací není, tak si ho pojďme aspoň pustit a vypíchněme několik skutečností.
Castle Story by se svým způsobem dal připodobnit k Dwarf Fortress – nevíme, jak to s vývojem půjde dál, ale stejná mechanika nepřímého ovládání svých panďuláků je zjevná. I název se v lecčems shoduje s trpasličí ASCII legendou. Jinak je tato strategie navržena s využitím voxelů – čekejme tedy pořádnou destrukci prostředí a ustavičnou těžbu surovin. K té nám pomůžou žlutí (rozumějte nahatí) Bricktroni, již čekají pouze na příkazy, kde, co a jak se má vytěžit, aby to pak následně šli vyřešit. K tomu jim dopomůže schopná UI, jež by měla pracovat co nejefektivněji. Obrana i boj bude v Castle Story snad samozřejmostí. Jak to však bude se sociálním aspektem Bricktronů, to nám ukáže až čas.
Co se všechno odehrálo, zatímco jste hráli
Máte i vy nějaké nezávislé tipy? Jakékoliv: nedávno zakoupené indie hry, jež byste chtěli doporučit, nebo naopak tituly, od kterých byste rádi čtenáře odradili, nově objevené stránky „zapadlých“ nezávislých tvůrců, tipy na videoherně-filmový / hudební / divadelní / prostě umělecký underground, cokoliv. Pak se je nestyďte napsat do diskuse. Prozraďte rovněž, jakou hru budete v nejbližší době hrát a na jakou další se těšíte?