Nejlepší mody pro oživení Command & Conquer: Red Alert 2
zdroj: Archiv
Téma

Nejlepší mody pro oživení Command & Conquer: Red Alert 2

28. 4. 2014 20:30 | autor: Ladislav Loukota |

V říjnu loňského roku uplynulo 13 let od vydání real-time strategie Command & Conquer: Red Alert 2. Ačkoliv od té doby herním byznysem optikou AAA scény protekly tři další generace her, Red Alert 2 jakoby nezestárl ani o den a zůstává etalonem kvality i ve srovnání s dnešními konkurenty. Komu by však chyběl nový obsah rozšiřující původní hru, ten má šanci použít několik vybraných módů, které z Red Alert 2 činí docela jinou hru. Na pět způsobů.

Proč Red Alert 2

Ačkoliv real-time strategie žijí i dnes, klasická dílka válečného charakteru a návykové hratelnosti již nevznikají tak často. StarCraft II neustále dýchá vlastní e-sport životem a z jiných typů zaujme třeba indie pokus Meridian: New World. Naproti tomu vývoj Command & Conquer (Generals 2) byl nedávno více méně ukončen. Na trhu tak bolestivě chybí dílko na úrovni Red Alert 2 (míněno i s datadiskem Yuri’s Revenge). Proč ale stále opakuji, jak strašně skvělý Red Alert 2 je?

Red Alert 2, jako poslední C&C hra studia Westwood, funguje jako naprostý vrchol série. Po Red Alert 2 se vše začalo komplikovat přebíráním principů z Warcraft či StarCraft. Přitom si můžeme ukázat, že i jednodušší hratelnost má své kouzlo.

Typickým příkladem v rámci herního designu jsou sekundární schopnosti jednotek. Dnes jsou naprostým standardem a kvůli důrazu na mikromanagement dokonce daly tak trochu vzniknout i žánru MOBA. Red Alert 2 a původní C&C hry se bez nich však buď zcela obešly, nebo se jednalo o příslovečnou výjimku z pravidla (Artilerie Nodu v Tiberian Sun, GI v Red Alert 2). Absence sekundárních schopností sice do určité míry omezila taktické možnosti hráče, zároveň však vedla k mnohem pohotovější a odlehčenější hratelnosti.

Zvětšit zdroj: Archiv

V jednoduchosti byla krása a podobné příklady by se daly najít třeba i u odlišné mechaniky stavění. Kde v designu à la Warcraft hráč může budovat více staveb najednou, Red Alert 2 a předešlé C&C tituly nabízely možnost budovat v dané chvíli jen jednu (resp. v Red Alertu 2 dvě) stavbu. Ve finále tato odlišnost vyústila v odlišný typ hratelnosti, který vyžadoval jiný přístup k taktice.

Dalším důvodem výlučnosti RA2 je humor - zkuste dnes najít stejně povedenou a správně ironicky nadsazenou válečnou RTS. Pokusil se o to i takový Red Alert 3, překročil však pomyslnou hranici vkusu. Létající medvědi a jiné divnojednotky spíš způsobovaly samovolné záchvaty hanby i u hráčů, kteří nadšením vzdychali u ztělesněných béčkových klišé v druhém dílu série.

V neposlední řadě je Red Alert 2 stále svižně hratelný i na dnešních mašinách, ač možná u neznalých kolemjdoucích vyvolá poznámky ohledně podobnosti s FarmVille a CityVille hrami. Red Alert 2 byl a čtrnáct let po svém vzniku stále je nestárnoucím kusem klasiky, stejně dobře fungující hrou a ne jen nostalgickým vzpomínáním. Přesto je možné i jeho fazónu notně vylepšit - právě s pěticí vybraných modifikací.

Musím podotknout, že výčet modifikací rozhodně není kompletní a modů, mnohdy dokončovaných až v posledních letech, lze najít desítky a desítky – snažil jsem se však vypíchnout ty, které jsou z nějakého důvodu nejzajímavější.

Crossoverový C&C: Reloaded

Začneme pokusem o nekompromisní spojení "starého" C&C universa (tedy "tiberiového") s "novým" Red Alert. V modifikaci Reloaded mnoho nových jednotek nenajdete, v rámci vybalancování stran se však například GDI a NOD dočkají námořnictva, naopak frakce z Red Alert 2 si mohou zabojovat na pouštním terénu z Tiberian Sun: Firestorm.

Přiznám se, že z pětice modů v článku je Reloaded jediný, který se mi nepodařilo rozběhnout. Potenciál střetů odlišných univers na rozličných mapách mi však přesto přišel natolik nadupaný potenciálem, že jsem nehledal jinou fungující náhradu.

Součástí Reloaded je navíc celkem 53 singleplayer misí z Yuri's Revenge, původního Red Alert 2 a z Tiberian Sun, překopaná umělá inteligence a lepší podpora multiplayerové hry. Je jenom příznačné, že plná verze Reloaded vyšla až v roce 2012, po sedmi letech vývoje! Hlavní vývojář FS-21 navíc stále čeká na vylepšení moderské utility Ares.

Zvětšit zdroj: Archiv Modifikace C&C: Reloaded

Vzpomínkový It Came From Red Alert!

Na strunu nostalgie hraje i druhá vybraná modifikace, i když je co do obsahu naopak notně minimalistická a zřejmě nejméně obsáhlá ze všech pěti vybraných. It Came From Red Alert! však nabízí grafickou úpravu herního enginu Red Alert 2 do podoby prvního Red Alertu.

Mimo úprav grafiky nenajdete v modifikaci ani nové mise, ani nové jednotky - jediným ozvláštněním je přítomnost rasy agresivních mravenců z původní tajné mise Red Alert. Přesto jde o populární volbu pro oživení skirmishe trochou jinak vypadajícího grafického pozlátka.

Nutno připojit varování, že modifikace It Came From Red Alert! nebyla nikdy plně dokončena, a tak jí trestuhodně chybí třeba audio z původní hry, ale problematické je i plnohodnotné rozpohybování modifikace. I v současné verzi však poslouží jako sympatická platforma na rozvíření vzpomínek, které sahají až za Red Alert 2.

Kdo by měl navíc zájem o jinou vizi inovovaného původního Red Alertu, může sáhnout po modifikaci Reloaded pro Tiberian Sun (jiný Reloaded než výše zmíněný).

Zvětšit zdroj: Archiv Vzhled modifikace It Came From Red Alert!

Zcela odlišný D-Day

Slíbil jsem skutečně totální modifikaci a jenom stěží lze najít lepší než D-Day. Jak si lze domyslet z názvu, mod upravuje celý Red Alert 2 do kulis 2. světové války, samozřejmě hrané dle pravidel i omezení původního RA2 enginu. Činí tak však s grácií plnohodnotné hry, která může bez problémů konkurovat i Sudden Strike (pamatujete!).

Oproti Sudden Strike se D-Day zaměřuje na skirmish, kompletně však překopává zvyková pravidla C&C her – například základní pěchota zde obrněnce ani neškrábne a je proto třeba ji budovat dohromady spolu s protipancéřovými jednotkami. Na změnu však došlo i v plejádě dalších jednotek a principů. Od často potlačené potřeby energie v managementu základny přes přítomnost efektivní artilerie po arzenál fungujících protiletadlových stíhaček.

D-Day se však nejen hraje zcela jinak než běžný díl C&C série, ale také vypadá naprosto odlišně. Hra obsahuje jenom několik skirmish map, které jsou ovšem vyvedeny se smyslem pro absolutní detail. A vzhledem k nepřebernému množství jednotek (nepřehledně velký počet techniky je zároveň i významnou pihou na kráse) i své velikosti však rozhodně vystačí na několik hodin experimentování. Zároveň D-Day při správném uživatelském nastavení (USA vs. Sověti) funguje (co do složení techniky) i jako tematický ekvivalent prvního Red Alertu…

Zvětšit zdroj: Archiv Toto je skutečně vzhled D-Day pro Red Alert 2...

Úletový Doom Desire

Red Alert 2 posloužil hned několika autorům modifikací ve snaze přijít s vlastním sci-fi univerzem plným zcela nových jednotek nebo příběhů. Pokud mě paměť neklame, snad všechny do jednoho nakonec skončily na smetišti dějin modifikací. Stále vyvíjený Doom Desire je možná jedinou modifikací, která v tento okamžik funguje.

Zápletka Doom Desire operuje s jakousi mimozemskou invazí, což je ale vcelku zbytečná informace. Důležitější je, že obě strany disponují naprosto nepříčetnými a ze řetězu utrženými jednotkami. Již základní pěchota jedné strany tak zvládá teleportaci, základny jsou plné budov roztodivného designu a ještě roztodivnějších jmen - proniknout do světa Doom Desire tak vyžaduje dlouhou průpravu. Na druhou stranu, odměnou je pocit ze zcela nové hry, byť v tomto okamžiku ještě běžící na výrazné části nepůvodní grafiky.

Totální modifikace Doom Desire má řadu nešvarů, ostatně stále ještě probíhá její vývoj. Ovšem fakt, že je naprosto netypická co do práce s jednotkami i budovami tuto slabinu vyvažuje.

Zvětšit zdroj: Archiv Krom loga toho Doom Desire zatím tolik nepředvádí, ambice však neskrývá

Nejlepší Mental Omega: Almost Perfect Yuri’s Revenge

Na konec se ale vraťme k tomu zdaleka nejlepšímu – navzdory svému názvu je modifikace Mental Omega absolutním vrcholem toho, jak lze Red Alert 2 vylepšit, aniž by hra přišla o původní atmosféru béčkové třetí světové.

Oproti jiným modifikacím zde máme tu čest s modem rozvíjejícím původní hru o souboj Sovětů, Spojenců a Yuriho. Mental Omega se nesnaží hru totálně překopat a rozkopat, ale prostě rozšířit, což se jí daří takřka dokonale. Ostatně právě objev Mental Omega původně vedl k sepsání tohoto článku.

V oblasti jednotek Mental Omega zachovává rámce původních tří stran a ke své cti je omezena hlavně na rozšíření variability jednotlivých podskupin. Ačkoliv tak například Spojence tvoří jenom tři menší strany (USA, Japonsko/Korea, Evropa) oproti původně většímu počtu v Red Alert 2 (USA, Británie, Francie, Německo a Korea), každá z nich má diametrálně odlišné pokročilé jednotky a jejich použití.

Totéž platí pro komunistické síly a Yuriho frakce. Nejpodstatnější však je, že v danou chvíli má hráč k dispozici jenom několik jednotek, takže zůstává zachován systém kámen-nůžky-papír a sympatické experimentování bez velké nepřehlednosti. Tím si Mental Omega vysloužila status jednoho z mála RTS modů na světě, který nezaměňuje kvantitu za kvalitu.

Zvětšit zdroj: Archiv První Yuriho mise v Mental Omega rozepisuje zápletku z intra Red Alert 2

Neznamená to však, že Mental Omega není tuna dalšího obsahu. Modifikace obsahuje nové kampaně a nikoliv jako pouhý přívěšek – najdete zde více misí než v původním Red Alert 2, dohromady 3 krát 12 misí za všechny tři hlavní strany plus kooperativní mise! Nejde přitom o bohapusté splácaniny na skirmish mapách, ba naopak. Mise jsou tradičně extra vypečené co do náročnosti a dokončení jedné tak trvá klidně i několik hodin.

V Mental Omega najdete buď přepracované verze původních misí z Red Alert 2 (například hned druhá za Spojence předělává druhou misi původní americké kampaně na extra tuhou dvouhodinovou bitvu), nebo mise, které poskytují nový pohled na známou bitvu z druhé strany (za Američany si tak užijeme obranu Pentagonu v alternativě sovětské první misi z původního Red Alertu 2). Nechybí tuny skriptů a vysoká obtížnost, k dokonalosti tak vývojářům zbývá už jenom sehnat herce z původních filmečků a natočit s nimi nové…

Jediným problémem misí i skirmishe je skutečnost, že hra v současné verzi nepodporuje ukládání pozic, což je věru nemilé, poněvadž podstatná část misí spoléhá na „chodící“ provedení a část zase po hráči chce, aby neztratil některý kritický element (budovu, jednotku).

Hrát kampaň v Mental Omega tak znamená neustále se potýkat s hrozbou jakési permanentní smrti. Po čase to jednoho začne dost iritovat, zvlášť v případě hráčů s touhou po pomalejší hratelnosti. Na druhou stranu se jedná o prvek vlastní snad všem pokročilým modifikacím Red Alert 2 běžícím na skriptovacím nástroji Ares.

Zvětšit zdroj: Archiv Zásadní výhodou Mental Omega oproti konkurenci je relativně limitovaný a přehledný počet nových jednotek

Věčný dříč

Kdo by se dožadoval více obsahu, dotázaná facebooková skupina zaměřená na modifikace krom výše zmíněných doporučila rovněž modifikace MooMan’s RulesWhiteboy’s Rules a C&C Reborn. Ty však „pouze“ upravují původní Red Alert 2 bez snahy o radikálně nový obsah, proto jsem je detailně neproklepnul. Jinak ale každodenně dochází na hubu všech modifikací ModDB k aktualizaci dalších projektů, pro rozličné novinky je tedy možné zabrousit i sem a objevit tak například sympatickou, leč stále pouze rozpracovanou modifikaci světa střílečky Doom do mechanik Red Alertu 2…

Rozpracované modifikace, včetně Mental Omega, jsou stále daleko od skutečné finální verze. Totéž platí i pro moderský nástroj Ares, aktuálně snad pouze ve verzi 0.5. Lze se tak domnívat, že Red Alert 2 zůstane stejně zajímavý i v budoucích letech.

Zvětšit zdroj: Archiv
Promo C&C Reborn

Nejnovější články