Letos vyjde nový Battlefield, Anthem se mu radši klidí z cesty
zdroj: tisková zpráva

Letos vyjde nový Battlefield, Anthem se mu radši klidí z cesty

1. 2. 2018 10:15 | Téma | autor: Adam Homola |

Finanční výsledky EA za kvartál, kdy vyšel Battlefront II jsou za námi, ale zrovna informace o kontroverzně přijatém titulu z univerza Star Wars patří k těm méně zajímavým. EA totiž na letošní rok potvrdila nový Battlefield z dílny DICE a raději kvůli němu odložila Anthem. Jenže tvrdí, že o odklad nejde. Což je odvážné popření faktů.

Anthem

Novou online akci od BioWare jsme si měli zahrát už letos na podzim, jenže z toho se teď vyklubal začátek příštího roku. Vtipná je snaha EA opakovaně zdůrazňovat, jak o odklad nejde. Řekl to šéf firmy Andrew Wilson, a finanční ředitel Blake Jorgensen pro Wall Street Journal dokonce prohlásil, že „to není odklad, lidé se z toho jen snaží udělat zprávu.”

Vedení EA své investory chlácholí a dodává, že po tomto neodkladu v nové datum vydání opravdu věří. Vývoj jde prý BioWare od ruky a start hry v prvním kvartálu příštího roku bude pro Anthem podle firmy mnohem zdravější, než kdyby šla přímo proti novému Battlefieldu.

Vydávat Anthem hned vedle Battlefieldu by novince od BioWare neprospělo, stejně jako to v roce 2016 neprospělo druhému Titanfallu. EA ve zprávě pro investory tvrdí, že chce s Anthem oslovit široké hráčské publikum a dlouhodobě jej u hry udržet, s čímž jí právě oznámený neodklad hry na příští rok pomůže.

Anthem se tak (na rozdíl od Titanfallu 2, který chytil druhý dech až loni) nejspíš dostane řádné marketingové péče, kdy bude moct hra mnohem volněji dýchat a bude mít větší prostor pro výrazný start, než jaký dopřálo vedení EA hře od Respawn.

zdroj: Archiv

Nový Battlefield

A teď k Battlefieldu. Už nemusíme spekulovat, co že to letos EA vydá za střílečku. Firma ve zprávě opakovaně potvrdila, že na trh půjdou se svou prémiovou značkou opět vývojáři z DICE. Nový Battlefield má sice inovovat „na každém kroku”, ale nejspíš o žádnou divočinu nepůjde. EA promlouvá k investorům a snaží se každé prohlášení co nejvíc načančat. Mě ale prohlášení o tom, jak hra zaujme všechny fanoušky Battlefieldu, nenaplňují vírou v cokoliv zběsile originálního.

To pochopitelně není vůbec špatně, jen bychom se měli připravit na to, že letos dostaneme nejspíš standardní válečný Battlefield a ne třeba dobrodružný experiment z pohledu třetí osoby zasazený do několik set let starého konfliktu. Pro podobně nečekané odbočky série není momentálně v hlavním proudu EA prostor.

Chybět by neměla ani nějaká forma příběhové kampaně, neboť „neuvěřitelné příběhy” mají být jádrem hry. Nový díl se má pyšnit také úžasnou grafikou, ale tu už stejně od každého velkého Battlefieldu tak nějak očekáváme.

Zajímavější je poznámka o blíže nespecifikované službě, v rámci které „se budou moct hráči se svými kamarády volně pohybovat.” Jestli je tím myšlena obdoba módu Headquarters z loňského Call of Duty: WWII, nebo něco úplně jiného, nechává EA na naší představivosti.

Během rozhovoru pro investory nemohl nepadnout dotaz ani na Playerunknown's Battlegrounds. Neslábnoucí fenomén EA bedlivě sleduje, považuje jej za inovativní a sama prý o inovativních věcech také přemýšlí. Údajně to ale neznamená PUBG ihned okopírovat a nacpat hru za každou cenu do univerza Battlefieldu. Znamená to, že „naši vývojáři Battlefieldu řeší, jak inovovat každičký aspekt hry, včetně jádra hratelnosti a designu map.”

Možná tak bude mít letošní Battlefield svůj vlastní multiplayerový mód Battle Royale, nebo se třeba chystá nějaký samostatný free-to-play Battlefield. Anebo se ničeho z toho nedočkáme a v DICE malá skupinka vývojářů s různými variacemi jen experimentuje. Jako nenápadné oznámení nové hry odrůdy Battle Royale bychom to brát zatím neměli. 

Nekontroverzní Battlefront

Řeč přišla pochopitelně i na Star Wars: Battlefront II, ale nic obzvlášť šťavnatého jsme se nedozvěděli. Firma jen prozradila, že namísto plánovaných osmi milionů prodaných kusů prodala něco přes sedm milionů. Ztráty z necelého milionu neprodaných kusů prý ale bohatě vynahradily příjmy ze služeb, tedy mikrotransakcí a jiných poplatků spojených s ostatními hrami.

Singleplayerovou kampaň druhého Battlefrontu si podle šéfa EA Andrew Wilsona vyzkoušelo téměř 70 procent hráčů a firma si obecně pochvaluje, jak moc lidé Battlefront II hrají. Do hry se plánuje dodatečný obsah a dostali jsme další potvrzení toho, že mikrotransakce se ve hře znovu objeví.

Měly by se vrátit, ve smysluplné formě, někdy v nadcházejících měsících, na čemž vývojáři v současné době usilovně pracují. Padl také dotaz na údajný telefonát z Disney směrem k Wilsonovi. Disney si údajně měla na celou kontroverzi kolem hry stěžovat, a nakonec se zasadit o okamžité stažení mikrotransakcí ze hry. To Wilson explicitně nevyvrátil, pouze odvětil: „Neměli byste věřit všemu, co čtete v médiích. S Disney máme úžasné vztahy.”

zdroj: Vlastní

Zanedbatelná ztráta

Obecně vzato se EA ve třetím fiskálním kvartálu 2018 dařilo, a to navzdory skutečnosti, že firma za toto období vykázala ztrátu 186 milionů dolarů. V potaz je ale potřeba vzít několik faktorů, a to například rozdíl mezi masivně úspěšným startem Battlefield 1 ve stejném období minulého fiskálního roku a „pouhými” 7 miliony kusů Battlefront II.

EA ve třetím fiskálním kvartálu také koupila tvůrce Titanfallu, studio Respawn Entertainment, což ji přišlo na 151 milionů dolarů. Nepříznivě se na výsledcích firmy podepsala i americká daňová reforma. Právě ta je podle vedení firmy nejvíc na vině, jinak by totiž příjmy EA byly nad jejich vlastní očekávání. V reakci na zveřejnění finančních výsledků za třetí kvartál se firmě také o několik procent zvedla hodnota akcií, která dlouhodobě roste.

Pět žánrů a dominantní digitál

Až na Anthem, Battlefield a každoročně předvídatelné sportovní hry toho o chystaných projektech EA tolik neprozradila. Na příští rok ale chystá hned několik titulů napříč pěti různými žánry: sportovní, akční, střílečka, realtime strategie a simulátor.

Hry z těchto žánrů se objeví na PC, konzolích i mobilech, a proto bych případná očekávání držel na uzdě. Těžko si představit, že by zrovna EA v současné době investovala do velkého tradičního strategického Command & Conquer na PC. Možné to je, ale mnohem pravděpodobněji se jeví například mobilní strategie.

zdroj: Archiv

V případě simulátoru („sim”) může jít zase o dalších díl či datadisk stále populární a výdělečné série The Sims. Pak je také otázka, zda se střílečkou a akční hrou myslí dva odlišné tituly. EA sice mluví o pěti žánrech, ale už ne o pěti hrách. A zrovna neodložená Anthem by se mohla kvalifikovat jako střílečka i akční hra.

Dlouhodobá a obecná očekávání EA jsou pak velmi podobná těm, která má Ubisoft, Activision, Take Two a většina herního průmyslu: příjmy z digitálu budou i nadále převyšovat příjmy z prodeje krabicových verzí her, porostou mikrotransakce, předplatné, mobilní byznys, esporty... Jak chce tyhle trendy letos a příští rok podchytit EA ve chvíli, kdy si pod třemi svými velkými značkami podřezala loni větev, uvidíme už brzy.

Nejnovější články