Against Light (download)
Abychom občasné hráče nevyděsili hned v úvodu, dáme si zpočátku něco normálnějšího – jmenovitě Against Light, který by také bylo možné popsat jako "fantasy Commandos". Ovládáte tu totiž šamana, který se za své vyhoštění z fantasy městysu rozhodne jeho obyvatelům pomstít s pomocí záhrobních sil. To v praxi znamená nutnost projít sérií map, na nichž musíte kombinovat schopnosti svých duchů, přízraků a dalších nadpřirozeňat k tomu, abyste se vyhýbali zdrojům světla a zornému poli vesničanů tak dlouho, dokud nebudete schopní je zezadu k smrti vyděsit.
Jak vidno z traileru níže, Against Light má poměrně profesionální fazónu ve formě Unreal Enginu – jde ostatně také o velký dvouměsíční projekt zhruba čtyřicítky (!) studentů québecké vývojářské školy UQAT. Na výsledku je odborná péče znát, a při trochu větší plynulosti a variabilitě by se klidně mohl prodávat za pár drobných na Steamu.
The Spicy Meatball Saves The Day (download)
Jdeme k prvnímu textovému experimentu a nejde věru o titul, který by byl zrovna na vrcholu evolučního žebříčku. The Spicy Meatball je přesto náležitě zajímavý – jde totiž o hru postavenou na experimentálním enginu Icicle. Ten dovoluje vytvořit hybrid mezi textovkou a first-person hrou. Jak? V Icicle, a tím pádem v The Spicy Meatball, se můžete volně rozhlížet pomocí myši. Namísto předmětů však kolem sebe vidíte jen napsané fráze.
Již několikrát jsme měli ve hrách zdarma podobný hybridní přístup – povětšinou walking simulátor využívající velmi minimalistických kulis plných velkých textových frází, v němž hráč volbou cesty doleva či doprava činil dějová rozhodnutí. Že takový přístup může nést ovoce ukazuje i Fallout 4, který něco podobného nabídl skrze intermezzo v Keeloqově hlavě. Problém je, že v The Spicy Meatball, potažmo v celém enginu Icicle, je velmi nepřehledné se orientovat. Systém v sobě kombinuje nutnost číst pro chápání děje a omezený úhel pohledu známý z FPS. Výsledek se nehraje zase tak špatně, na tradičnějším enginu od inkle by však asi fungoval mnohem lépe.
Stalag ZERO (download)
A teď ještě jedna hra, která není čistokrevnou textovkou. Stalag ZERO od Technocrata (Technobabylon) je pro změnu klasickou klikací adventurou. Roztomilé podání a sympatická herní doba kolem půl hodiny brnkají na ty nejlepší struny.
Jakožto sestřelené letecké eso Johnny Hurricane tu máte za úkol dostat se ze zajateckého tábora Stalag ZERO. Finta je v tom, že tábor je "automatizovaný" a není v něm ani noha. Namísto toho, abyste se ven prostříleli, jako je zvykem v jiných žánrech, je tak ve Stalag ZERO nutné sbírat předměty, kombinovat je s prostředím a nakonec tak překonat nástrahy na cestě na svobodu.
Sol 705 (download)
Další na řadě je lehce starší, ale teprve nyní světem kolující klikací adventura Sol 705. K duhu přijde zvláště v dnešní době, jedná se totiž o jakousi argentinskou adventurní verzi seriálu Stranger Things. Ve státečku Latinské Ameriky tu během 70. let máte jako parta maloměstských dětí za úkol vyřešit tajemnou záhadu… setkání s opačným pohlavím. Plus musíte najít i mimozemšťany, kteří jsou údajně na dně jezera.
Takhle to zní možná až příliš dobře, jenže úvod hry je už tradičně pomalejší a nudnější než nedělní dopoledne. Navíc – zdarma je k dispozici jen demo první kapitoly, zbytek hry je zpoplatněný pár drobáky. Sol 705 však působí po všech směrech sympaticky, a jakmile hráč překoná úvodní nudné minuty, otevřou se mu nové, zajímavé lokace.
Holey Suit (download)
Na závěr si dáme mírně náročnější, ale třeskutě zábavnou 2D střílečku v mikrogravitaci. Holey Suit rozhodně není první hrou, u níž si vývojáři uvědomili, že ve stavu beztíže se musí počítat se zákonem akce a reakce, a vaše zbraň vás tak kopne dozadu. Holey Suit ovšem patří v poslední době mezi ty povedenější. Nebudu totiž daleko od pravdy, když napíšu, že i se svou infantilní fyzikou jde o akurátnější ukázku kosmických soubojů než třeba Call of Duty: Infinite Warfare.
Díky top-down 2D je totiž newtonovská fyzika krásně "chaoticky přehledná". Hráč ve snaze zabíjet oponenty odlétá na opačnou stranu, než jsou jeho sokové, což v prostředí plném předmětů vede k celé řadě bizarních situací. Zároveň má však člověk o celém tom chaosu slušný přehled. Výsledkem je další příklad hry, kterou je zábavné i kazit.
Může se hodit, aneb ještě více adventur:
The Last Supper, A Whodunnit – co kdyby Ježíše namísto Jidáše mohl zradit kterýkoliv z apoštolů? A co kdyby bylo možné pachatele identifikovat postupy Hercula Poirota? Odpovědí na obě otázky je tato konina měsíce.
Larme – hopsačka dávající možnost nahlédnout do alternativní reality a tak vlastně přepínat mezi dvěma typy mapy. Působivě vypadající, ale zatím ve velmi rané fázi vývoje.
zdroj:
Vlastní foto autora
Witch: A Special Delivery - sympatická hopsačka v duchu Metroidvanie, která je však na můj vkus poněkud příliš retro. To nemusí vadit každému!
The Tower at Tortenna – pokud máte rádi Myst a přijde vám smutné, že her zasazených do podobně snové krajiny dnes vzniká málo, tento titul vaše tužby zřejmě promptně ukojí.
Short Trip – krásný ručně malovaný (!) vlakový "sim", v němž jako medvěd řídíte tramvaj. Díky detailní malbě hratelný čistě pro svou grafiku. Něco podobného prostě běžně nevidíte, snad krom dalšího přehledu Her zdarma, který dorazí zase za měsíc.