Autor: Martin Klekner Publikováno: 12.června 2008 |
![]() ![]() V době, kdy byla většina lidí zvyklá na hry, v nichž šlo pouze o prostřílení se co největším počtem nepřátel pomocí co největšího počtu zbraní, stealth postup šokoval. Najednou nešlo prostě naběhnout s paňďulákem doprostřed koridoru a sledovat, jak se nepřátelské postavičky za doprovodu roztomilé animace rozprskávají. Být spatřen znamenalo problém, intenzita průšvihu měla jen dva stupně – jeden vykřičník nad nepřátelskou hlavou na vás poštval protivníky přítomné na obrazovce, dva vykřičníky znamenaly všeobecný poplach a nutnost útěku do zcela jiné části mapy. Nezkušený hráč si velice brzy krutě naběhl a byl tak nevybíravě zaučen v základech stealth: pohybovat se v rozích, mimo nepřátelský úhel pohledu, ve stínech a za překážkami. Záviselo na tom přežití – a lidi to bavilo! ![]() Co se nepodařilo zkušenějšímu kolegovi, daří se za pomoci hráčů zelenáčovi. Outer Heaven se brzy ukázala jako základna, skrývající zcela nový typ neznámé zbraně, z níž se vyklubal gigantický tank, schopný vypustit jadernou hlavici z jakéhokoliv místa planety. Snake naštěstí nalezl jeho tvůrce, objevil slabé stránky a zničil stroj dřív, než došlo ke katastrofě. Nečekaným zvratem se na samém konci ukázala být skutečná povaha hlavního šéfa Fox Hound, Big Bosse, jako vůdce Outer Heaven a skutečného hlavního padoucha. Jeho jediná smůla byla, že byl nucen zkřížit své síly se Solid Snakem – neúspěšně. Metal Gear 2 (1990) Druhý Metal Gear pokračoval ve šlépějích svého předchůdce, tentokrát však na systému MSX2, s lepší grafikou a několika vychytávkami (poprvé se objevil radar). Příběh hráče zavedl do roku 1999, kdy se jaderná situace začala pozvolna uklidňovat, světové mocnosti se vydaly na cestu mírového odzbrojování a vše by se možná vyvíjelo velmi dobře, nebýt jedné výjimky – Zanzibaru. Zdejší militaristický režim se několika nečekanými akcemi zmocnil jaderných hlavic a k tomu ještě velice šikovně využil horšící se energetickou situaci, způsobenou klesajícími zásobami ropy. Unesením Dr. Kio Marva, tvůrce technologie OILIX, schopné čistit surovou ropu, ovládl Zanzibar kromě jaderného arzenálu i světový energetický trh. A pro koho se pošle, když se padouši chtějí zmocnit světa...? ![]() ![]() Pro Fox Hound. Přesněji, pro nový Fox Hound, vedený velitelem Royem Campbellem. A ten neváhá ani minutu, ruší dovolenou svému nejlepšímu agentovi a vysílá ho do akce. Solid Snake má za úkol infiltrovat zanzibarský stát, nalézt hlavní základnu režimu a zlikvidovat hrozbu jakýmkoliv způsobem. Otázky nezodpovězené v minulém díle brzy vypluly na povrch. Ta nejdůležitější – kam zmizel Grey Fox? Ano, za ty čtyři roky, kdy byl považován za nezvěstného, rozhodně nelenil. Byl to právě on, kdo nastolil zdejší režim a stanul v jeho čele...tedy alespoň zdánlivě. Po Foxově likvidaci totiž Solid Snake opět natrefil na starého známého přítele, Big Bosse, který přežil zkázu Outer Heaven a s novým Metal Gearem prchl za Grey Foxem. Škoda jen, že měl i tentokrát smůlu na Snakea – i podruhé byl hlavní zloduch zneškodněn. ![]() Metal Gear Solid (1998) Bylo to však až o pár let později, kdy začala hra velkých es. Jeden z nejočekávanějších Playstation titulů roku daleko předčil všechna očekávání a způsobil, že starší díly Metal Gear byly rázem zapomenuty, naprosto zastíněny svým novým bratříčkem. Pro mnohé rok nula celé série. Stealth postup a kvalitní příběh nejenže slavily svůj comeback – byly dotaženy téměř k dokonalosti. A Hideo Kojima k tomu navíc přihodil styl vyprávění známý spíše ze stříbrných pláten, čímž redefinoval pojem interaktivního filmu. Úspěch byl fenomenální, počet prodaných kopií pro PS a PC přesáhl 6 milionů celosvětově. Plynule jsme se posunuli do roku 2010, kdy do zajetí padla americká základna na ostrově Shadow Moses. V rukou teroristů, čítající mnohé bývalé agenty Fox Hound, zde spočinuly nejmodernější ničivé zbraně, za jejichž neodpálení vyžádali jediné – DNA Big Bosse. To samozřejmě nepřipadalo v úvahu, Solid Snake tak znovu vyrazil do akce. Jaké však bylo jeho zděšení, když zjistil, že v čele teroristů stojí jeho vlastní dvojče, Liquid Snake. Pod jeho velením se nacházeli dnes již notoricky známí padouchové jako Revolver Ocelot, Psycho Mantis, Sniper Wolf, Decoy Octopus a další, k tomu všemu navíc přibyly i geneticky upravené hordy speciálních vojáků. ![]() ![]() ![]() Vedle mnoha zajímavých setkání, z nichž mezi nezapomenutelná patřila především ta s Meryl Silverburgh a tajemným kyborgem (z něhož se vyklubal geneticky upravený Grey Fox), došlo brzy i na Metal Gear. Přesněji jeho nejnovější verzi Rex, kterou v závěru Snake zlikviduje. Při vítězné konfrontaci s bratrem Liquidem se však dozvídá šokující pravdu – oba jsou jen genetické pokusy, vzniklé z genů Big Bosse. A zde nesmírně složitou dějovou linii přerušíme, neboť kapacita našeho tématu je omezená, zato příběh MGS nejenomže se zdá nadlidsky obsáhlý – on takový skutečně je. Jeho smysl již krásně popsal Martin Zavřel ve svém tématu, my si nyní vystačíme s faktem, že Liquid Snake je zneškodněn a Solid Snake s Meryl míří vstříc happy endu. ![]() Jádro hratelnosti zůstalo nezměněné, vše ostatní se vydalo vstříc moderní době. Trojrozměrná grafika umožňovala nový systém plížení podél stěn, tentokrát s dynamickými záběry kamer, tu z pohledu první osoby, jindy s inteligentním nahlížením za překážky. Stejně jako v předchozích dílech, i tady Snake začínal neozbrojen, nucen sehnat si vybavení až v průběhu mise. K dispozici byla poměrně široká paleta zbraní, od pověstné pistole SOCOM po raketomet, zdaleka nejpopulárnější však stále zůstávala likvidace nablízko. K nesmlouvavým pěstem, lepenkovým krabicím pro mobilní úkryt a cigaretám pro odlákání stráží navíc tentokrát přibyla možnost přiblížit se k protivníkovi zezadu a jediným pohybem mu zlomit vaz. Metal Gear Solid 2 (2001) Ohlasy, jež vzbudila ukázka Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty na E3 2000, byly fenomenální. Jen málokdo se odvážil zaváhat o tom, že druhý díl snad nebude naprostá bomba – a ten samozřejmě bombou i byl. Tedy alespoň na PS2, neboť konverze se úplně nepovedla. Jenže...hráči se cítili asi jako kdyby přišli do restaurace, objednali si pizzu a dostali makarony. Jistě, makarony taky nejsou k zahození, ale oni přece chtěli pizzu! O čem že to mluvím? O tom, že triumfální návrat Solid Snakea se konal pouze během první mise – poté nás Kojima nechal v domnění, že hlavní hrdina zemřel a místo něj nasadil někoho úplně jiného. Bělovlasého manekýna Raidena, kterého právě z důvodu nemožnosti ovládat Snakea začali všichni svorně nenávidět. Ale vezměme to pěkně od začátku. Píše se rok 2005 a Solid Snake, zklamaný zrádnými praktikami vládních organizací, je členem zcela nové skupiny Philantropy, určené k vyhledávání a zneškodňování nových typů Metal Gear. A je to zatraceně potřeba – Ocelot Revolver, který unikl zkáze Shadow Moses, poskytl plány na tuto ultimátní zbraň armádám celého světa, takže se jich rázem všude vyrojilo jako hub po dešti. Americká vláda naštěstí vyvíjí systém, jenž má být účinnou zbraní proti všem Metal Gearům...Ten naneštěstí padne do rukou ruských teroristů poté, co obsadí loď USS Discovery, jež prototyp převáží. Solid Snake je vyslán do akce – a po konfrontaci s posedlým Ocelotem umírá uvnitř potápějící se lodi. ![]() ![]() ![]() Děj se posouvá o dva roky dopředu, kdy na místě zkázy USS Discovery vznikla velká ekologická stanice Big Shell, likvidující přírodní škody po havárii. Tak to alespoň má vypadat. Není však náhoda, že právě tu obsadí teroristická skupina Dead Cell, vedená zákeřným (a nesmrtelným) Vampem. Zajmou amerického prezidenta, vyžádají si 30 milionů dolarů a jediné, co dostanou v odpověď, je příchod speciálního agenta Raidena ze staré známé jednotky Fox Hound. Zachránit prezidenta je cíl číslo jedna, odhalit, proč podle všeho stojí za vším Solid Snake, cíl druhý. A cíl třetí, tentokrát přímo pro hráče – nějak se v tom pokusit zorientovat. ![]() Samotná hra doznala mnohá zlepšení. To první a největší byl samozřejmě vylepšený grafický engine, který na PS2 vyrážel dech každému, kdo ho poprvé spatřil. Interaktivní prostředí bylo možné aktivně využívat ve svůj prospěch – rozbíjení světel pro menší viditelnost, rozstřelení hasícího přístroje a únik v oblaku jeho kouře, to vše přebylo i oblíbenou lepenkovou kraibici, která tentokrát mohla v dešti namoknout. Stealth postup zintenzívněl, výbornou umělou inteligenci se nevyplatilo dráždit, pro lépe mířené výstřely (nejčastěji do hlavy) přibyl plně podporovaný pohled z první osoby, na prozkoumání se těšilo množství alternativních cest a skrytých překvápek. Výsledek tak nakonec kazily jen tři zápory: zmíněná přehnaná komplexnost příběhu (což je ovšem pro mnohé spíš plus), velká část hry bez Snakea a nepovedená PC konverze Substance, která v roce 2003 znamenala značné zklamání pro všechny uživatele klávesnic a myší. Není remake jako remake. Některé jsou srovnatelné, některé svému předchůdci dělají ostudu – a jiné ho z uměleckého díla povýší na ryzí dokonalost. A přesně to je případ Metal Gear Solid: Twin Snakes, předělávce původního MGS na konzoli Gamecube. Tvůrci ze Silicon Knights odvedli v roce 2004 znamenitou práci, když vzali původní hru a postavili ji na enginu Sons of Liberty. Tou největší výhrou se ale nakonec ukázal být výkon Ryuheie Kitamury, slavného japonského režiséra, který se ujal příběhových sekvencí a přetavil je do podoby, za kterou by se nemuseli stydět ani v Hollywoodu. Jen si je sami prohlédněte – berte to jako povinnost. ![]() ![]() ![]() Rok Snaka (2004) Konami prohlásilo, že rok 2004 bude rokem Snakea a svůj slib hodlalo dodržet. Po báječném Twin Snakes tak přišel na řadu i regulérní třetí díl MGS, s podtitulem Snake Eater (recenze). Množství otázek, které zůstaly nezodpovězené na konci druhého dílu, však ještě chvíli muselo vydržet u ledu, neboť tentokrát jsme se vydali do období studené války, a to v kůži nikoho menšího než Big Bosse, biologického otce Solida Snakea. Po překombinovaném druhém díle se tak Kojima rozhodl zavést hráče zpět, před děj původních Metal Gear her a osvětlit záhadu prokletých genů jednotky Fox Hound. V roce 1964 se, ještě jako nezkušený agent s krycím jménem Naked Snake, vydává do asijské džungle, kde v zájmu světového míru pátrá po ruské odpadlické skupině vedené ďábelským Volginem. Ten má co do činění s tajemnou skupinou The Philosophers, po jejímž rozpadu zbyla obrovská finanční konta, která si Volgin ilegálně přivlastnil a nyní s nimi hodlá ovládnout svět. To ale USA nemůže dopustit a hlavní Naked Snakeův úkol je tak na světě – zastavit padoucha za každou cenu. To ovšem ještě netuší, že se nakonec bude muset střetnout nejen s ním, ale i s vlastním mentorem - agentkou The Boss. Po jejím zneškodnění přijímá čestné přízvisko Big Boss... ![]() ![]() ![]() Jestliže předchozí hry byly po stránce hratelnosti naprosto vytříbené, pak Snake Eater překonal nejdivočejší představy. Nejenže byla stealth akce vymazlená do nejmenších detailů a umělá inteligence daleko předčila většinu ostatní her v žánru. Třetí díl MGS ještě přihodil i originální systém přežití v džungli. Při bojích jste si museli hlídat nejen stav života, ale přibyla i stupnice staminy, pro jejíž uživení bylo nutné pravidelně jíst, lovit divoká zvířata a připravovat z nich zásoby. Po delší době se jídlo v batohu zkazilo a při požití způsobilo zdravotní problémy, nehledě na různé zlomeniny, které bylo nutné opečovávat pěkně s bandáží v ruce. Nezbytností se stalo i shánění vhodné kamufláže, bez níž byste nedali ani ránu. Jediným skutečným záporem se tak ukázala být poměrně nešikovná kamera, což ovšem již v roce 2005 napravilo vydání MGS3: Subsistence, který navazoval na tradici rozšiřujících mezinárodních verzí. Přidával množství drobných změn, ale především PS2 Metal Gear Online mod a opravené verze starých Metal Gear her. ![]() Rok návratu (2008) Překrásný na celé sérii je fakt, že i když se příběh, grafické zpracování i kvanta doplňujících detailů okolo Metal Gear her neustále měnily a vyvíjely, základ zůstal stejný. Taktická špionážní hra, která definovala pojem stealth v akčních hrách zůstala tou samou hrou, kterou jsme před mnoha lety poprvé zkusili a od té doby neopustili. Strhující příběh sice občas sklouzával až k laciné inspiraci telenovelami, sám Kojima však mnohokrát podotkl, že ho fanoušci přece nemůžou brát pořád jenom vážně. To ale nic nemění na tom, že novátorský filmový přístup, který série představila, pravděpodobně dodnes nemá skutečnou konkurenci. ![]() Otázky typu „Nevyplatí se raději kouknout na film, než vysedávat u nějaké interaktivní pitomosti na konzoli?“ bych nechal stranou. Metal Gear je tak specifickým druhem umění, že jediné, co pro něj objektivně platí, je, že neuvěříte, dokud neokusíte. A troufám si tvrdit, že ta pravá éra Snakea teprve přijde – právě dnes, při dlouho očekávaném vydání Metal Gear Solid 4: Guns of Patriots pro PS3. Recenzi zveřejníme příští týden...
|
Martin Klekner | |
autorovi je 19 let a studuje gymnázium; hrami se zabývá od útlého dětství a dříve psal pro GameZone; nejraději má RTS, FPS a RPG; ve volném čase rád točí filmy, sportuje a píše povídky |