Na obzoru se však rýsuje změna a nelze vyloučit, že DotA hry povýší do role nového herního trendu, který zasáhne obsáhlejší skupinu hráčů mimo základnu pravověrných fandů. Ta změna má podobu DotA 2, nedávno oznámené komerční hry od spolutvůrce populárního Warcraft III modu (DotA AllStars) IceFroga a společnosti Valve, která má na tvorbu trendů a hitů z nenápadných konceptů výborný čuch (Left 4 Dead, Portal a další).
Jak se k oznámení hry staví vývojáři jiných DotA her? Opravdu může Valve DotA hry zpopularizovat a pomoci tak i ostatním týmům v boji o hráče a jejich peníze? Nebo jim naopak sebere vítr z plachet a plody několikaleté práce komunity sesbírá Valve sama?
Těžká cesta k úspěchu
Jedním ze základních problémů DotA konceptu, který je však zároveň pro početnou skupinu fanoušků i hlavním lákadlem, je komplexita a variabilita strategií vedoucích k vítězství. Hráč se musí neustále přizpůsobovat a reagovat na situaci. Pro hráče – nováčka je tedy nesmírně náročné se bez pořádné pomoci do hry dostat a začít vítězit proti zkušeným matadorům.
Jediná cesta, která k tomuto cíli vede, je cesta řady proher, což je pro hráče, nepatřící do kmenové komunity, automaticky odrazující. Vývojáři DotA her se sice snaží už nyní počáteční šok mírnit pomocí tutoriálů a průvodců, ale moc to nepomáhá.
Valve tento problém hodlá řešit herní funkcí trenér, která zkušenému hráči umožní nahlížet na obrazovku nováčka a rovnou mu na to konto konkrétně radit přes textový i hlasový chat. Přesto Chris Taylor z Gas Powered Games mírně pochybuje, že DotA 2 něco změní:
„Oznámení této hry je skvělá zpráva. Je to parádní žánr a podle mě DotA 2 poptávku po tomto druhu herního zážitku může zvýšit. Nemohu však s jistotou říci, že takový typ hry může uspět i mimo současnou fanouškovskou základnu. Možná ano. Pokud by však DotA 2 uspěla, určitě by to několikanásobně zvýšilo šance na vznik pokračování Demigod.“
Taylor tím bez okolků vyjádřil tajné přání, aby Valve potkal s DotA 2 komerční úspěch, protože by to podle něj znamenalo zvýšený zájem o žánr jako takový, potažmo o další hry ostatních výrobců, které do něj spadají.
Nezávislá závist
Podobný sentiment jako Taylor vnesl do diskuse i Marc DeForest z týmu S2 Games (Savage a Savage 2), který má na krku DotA hru Heroes of Newreth:
„Jsme vážně hrozně rádi, že tak respektovaná firma jako Valve, se začíná věnovat žánru akčních RTS. Valve totiž k tomuto skvělému, ale obecně málo známému PC žánru, přitáhne tolik potřebnou pozornost. Třeba náš titul: byl extrémně úspěšný, i když o něm široká veřejnost vůbec neví. Podle mě pro tento žánr, díky aktivitám Valve a jejich budoucímu marketingu pro DotA 2, neexistuje jiná varianta než růst.“
Nutno podotknout, že se ani jedna ze jmenovaných firem do žádné marketingové podpory své DotA hry příliš nehrnula, nemělo to smysl, nikdo nevěděl jak nové hráče přilákat, čím je zaujmout. Šéf týmu Riot Games Marc Merrill dokonce přiznal, že jejich jinak úspěšná hra League of Legends je novým hráčům jen velmi obtížně přístupná, a že firma záměrně nebude dělat žádnou marketingovou a promo kampaň dokud tento problém neodstraní. Nebo to někdo nevyřeší za ně, třeba Valve, sluší se dodat.
Přístup zmíněných firem se může zdát dosti alibistický. Prozatím si vystačily s početnou základnou oddaných hardcore fanoušků, a přestože letmo pokukovaly po úspěchu i v jiných kruzích, moc pro jeho dosažení neudělaly. Problém je v tom, že jde o malé - nezávislé firmy, jejichž marketingový rozpočet, pokud vůbec nějaký existuje, je hodně napjatý.
Valve jako velká firma nic podobného řešit nemusí a může DotA hry prostřednictvím svého vlastního titulu DotA 2 prosadit u veřejnosti hrubou silou – nákladnou a dlouhou kampaní všude včetně televize. Valve to ví, my to víme, nezávislí vývojáři to vědí, a s nadějí k Valve vzhlíží.
Nezapomínejme na komunitu
Přesto pozitivní pohled mají nezávislí vývojáři k aktuálnímu vývoji událostí určité výhrady. Valve si už v srpnu registrovala obchodní značku DotA, nad kterou by však dle Steva Mescona z Riot Games neměla mít kontrolu jedna firma, protože označuje obětavou práci desítek a stovek nadšenců.
„Věřím, že DotA by měla zůstat v rukou komunity, aby ji modeři, nezávislí vývojáři a hráči mohli nadále upravovat a hrát kdykoli se jim zachce,“ prohlásil v srpnu tohoto roku pro Gamasutru Mescon, jehož firma Riot Games si v reakci na krok Valve zaregistrovala (údajně pro ochranu komunity) obchodní značku Defense of the Ancients, což je plná verze zkratky DotA.
S ohledem na historii Valve a podporu, kterou ve svých produktech moderům a nezávislým tvůrcům poskytuje, se však obavy o budoucnost značku DotA jeví minimálně jako předčasné. Naopak lze od Valve očekávat, že s vydáním DotA 2 otevře brány nové skupině nejenom hráčů, ale i nadšenců, kteří si s principy tohoto konceptu začnou hrát a rozvinou jej do netušených rozměrů. Snad...