Autor: Pavel Oreški Publikováno: 15.října 2007 |
![]() ![]() ![]() Poslední skupina povolání osloví zejména klidnější povahy, které hrají pro tým a nehrnou se do předních linií. Ti mají na výběr z Medica s jeho nevyčerpatelnou studnicí zdraví a občasným nesmrtelným efektem. Samozřejmě nemůže chybět Sniper, jehož profesionální výraz mě po každé exekuci dokáže rozpálit do ruda. A nakonec doslova neviditelný Spy, který útočí ze zálohy a v přestrojení. Nebudu znovu detailně popisovat všechny vlastnosti hráčských tříd, když už to udělali jiní, například v preview. ![]() Zběsilost Tohle slovo nejlépe vystihuje, co se na bojišti děje. Akce je vždy koncentrovaná do určité linie, která se posunuje podle toho, který tým je lepší. Nejde ani tak o přesné fragy, ale zejména o dokonalé skloubení všech povolání. Jestliže se na jedné mapě pohybuje kolem dvaceti lidí, je poměrně důležité, aby byla v obvykle dvanáctičlenném (někdy o čtyři početnějším) týmu zastoupena pokud možno všechna povolání. Jedinec nemá šanci sám bitvu rozhodnout, protože ho prostě převálcuje lavina protivníkova týmu. Jako příklad si vezměme nejznámější mapu, která byla i v původní hře, tedy 2Fort. Úkolem je ukrást nepřátelské dokumenty z nejzašší místnosti hluboko v podzemí základny, kam vedou pouze dvě cesty. ![]() ![]() ![]() První, co by každý tým měl udělat, je postavit nějaké věže u svých dokumentů, což se také v 99% her stane. Další důležité postavy jsou v tomto případě ostřelovači, kteří hlídají jediný most mezi oběma bázemi. Nicméně ostřelovač potřebuje poměrně dlouhou dobu ke klidnému zaměření a proto není tak silný jako v jiných hrách. Mezi tím samozřejmě běhají všichni ti Soldieři, Scouti, Heavyguyové, Demomani, Pyromeni či Medici a snaží se dostat co nejblíže k vytouženému cíli. A jako stíny se v téhle zběsilé řežbě pohybují oblíbení špióni. Jenže ani s největším arzenálem se obvykle nedá dobýt místnost s dokumenty, protože je střežena několika věžemi s raketami. Právě teď musí na scénu nastoupit špióni, věže v přestrojení odstranit, na což jsou patřičně vybaveni. Následně by těžce ozbrojená tlupa měla vletět dovnitř a uzmout drahocenný kufr. Jenže to není vše, ještě je nutné se dostat zpět do své základny. K tomu nejlépe poslouží Scout, jehož rychlé nohy dopraví zásilku na místo určení za pár sekund. ![]() ![]() ![]() Mapy V základním balení je šest map, což je docela málo. Na druhou stranu se všechny radikálně liší a krátce po vydání se objevily fanouškovské výtvory. Klasikou je již zmíněná 2fort, která se zřejmě opět stane nejhranější ze všech - znáte ji z trailerů. Neexistuje tu žádný zaručený recept k vítězství a těžko vás někdo překvapí neobvyklou strategií. Dustbowl je mapa o dobývání bodů. Jeden tým brání, druhý útočí. Když už nějaké místo získáte, nelze o něj přijít a okamžitě se posouváte vpřed dobýt následující prostor. Takto se prokousáváte postupně až na šest stanovišť. Mapa je to určitě zajímavá a nejlepší je odhodlání, s nímž bránící tým odolává u posledního bodu. Zatím nikdy se mi nestalo, že bych ho s útočícím týmem dobyl. ![]() ![]() ![]() Granary je opět o zabírání, ale tentokrát můžete získat zpět i ztracené pozice. Když mají obě skupiny hráčů přibližně stejně zkušeností, je to vynikající mapa, ale až příliš často se mi stalo, že jeden tým byl téměř výhradně složen ze Scoutů. Ti díky své rychlosti a tomu, že se u zabírání bodu počítají za dva, ovládnou celou mapu za velmi krátkou dobu. zdroj: Archiv Team Fortress 2 Tiscali video 1 - stažitelná verze (30 MB, high-res) Mapa Well je co do systému hraní totožná s Granary. Nicméně je díky podvodním tunelům, vlakům jezdícím středem mapy a podstatně lépe opevněným základnám mnohem tužší a Scouti nemají tak jednoduchý život. Naopak, díky množství překážek a velkým prostranstvím, se zde předvedou Soldieři s raketometem a odstřelovači. Pátá mapa Hydro se mi zdá ze všech nejslabší. Obě základny jsou blízko sebe a vždy jde jen o to, zabrat jediný bod protivníka. Akce jsou většinou velmi krátké, i když jsem zažil pár delších. Nicméně zkušený Špión nebo Scout dokáže při chvilce nepozornosti zabrat nepřátelský bod vcelku snadno. Poslední Gravelpit jsem měl zpočátku dost rád. Jedná se o mapu se třemi body. Nejprve je nutné zabrat levou a pravou stranu, aby se mohl sehrát souboj o prostřední část. Opět jeden tým pouze brání a není možné získat body nazpět. Jenže bránící tým je silně v nevýhodě, protože musí hlídat dvě místa, kdežto útočníci si většinou vyberou jednu stranu a tam udeří veškerou silou, což se dá velmi těžko ubránit. Tahle mapa bývá plná těch nejostřejších chlapů - Heavy, Soldier, Pyro a Engineer. ![]() ![]() ![]() Náhlá smrt Jak jsem popsal výše, každá mapa má určité charakteristiky, což je dobře. Nicméně vždy se hraje na časový limit - na zabrání jednoho bodu a běží i čas vytyčený celé úrovni. Pokud se nejedná o mapy, kde jeden tým musí bránit až do konce, tak se počet minut strávených na bojišti úměrně rovná vyrovnanosti týmů. Při přetlačované totiž za získaný bod přibude určitý čas a když se obě skupiny perou stále o střed mapy, jsou bitvy dost dlouhé. Naštěstí se nehraje donekonečna, ale po uplynutí celkovém limitu je vyhlášena náhlá smrt. Zmizí všechny lékárničky, šrot pro Engineery a všichni mají jen jeden pokus na to vyvraždit protivníkův tým. V té chvíli mají velkou váhu jak Medic, tak Engineer, protože dokáží ozdravovat a dodávat náboje (inženýr skrz Dispenser). Ale i tahle část může skončit remízou, to když obě mužstva hrají příliš pasivně. Váš výkon velmi podstatně ovlivňují takzvané kritické zásahy. Podle toho, jak agresivně si počínáte, je jednou za čas vašim projektilům přidán jakýsi bonus. V ten moment náboje září v barvě týmu a ten, koho trefíte, má oproti normální situaci mnohem větší problém. ![]() ![]() ![]() Ještě si to vyřídíme! Svěží vzduch do bezhlavého střílení vnáší Domination a Revenge. Jestliže si vás určitý protivník ve hře podá několikrát za sebou, stanete se úhlavními nepřáteli. Dokud ho nezabijete, má nad hlavou jakési boxerky, které vás upozorňují právě na to, že s tímhle týpkem byste si to měli vyřídit. To dodává hře jakýsi osobitý nádech. Například Medikům stačí, aby léčili postavu, která jejich nepřítele zabije a dostane se jim zadostiučinění - famfáry. Celkově se v Team Fortress hraje hodně na asistence. Často se počítají fragy dvěma lidem, při zabírání bodů jsou oceněni všichni přítomní. Hodnocena je zejména spolupráce a jak můžete vidět i na jednom z obrázků, dosáhnout nejlepšího skóre jde i s medikem, i když nikoho přímo nezabijete. zdroj: Archiv Team Fortress 2 Tiscali video 2 A opět hra jako z křišťálu Tak jak je u Valve zvykem, je i Team Fortress 2 technicky naprosto dokonalá. Nikde žádný problém, interakce s hrou není ani pro začátečníka problém. Pokud nevíte, o co se na dané mapě jedná, stačí si před volbou strany prohlédnout krátké instruktážní video. Počet kláves, které potřebujete k plnohodnotnému hraní, se smrsknul na minimum, což pomáhá dynamice. Stejně jako v Episode Two tu jsou přítomny Achievements a nechybí statistiky. I díky unikátnímu komiksovému ztvárnění se budete často smát. Na mimiku, pohyby a celkově všechny animace postav se s chutí dívám stále dokola. Velmi vtipné jsou hlášky po vaší smrti, kdy se na zemi váli změť vnitřností a utrhaných končetin a vy jste jen tak mimochodem upozorněni, že ten flák masa, je váš zbytek. A ten o kousek dál také. Parádní jsou momentky strůjců vaší smrti. Hra vás dokonce nabádá si je uložit. Podobných drobností jsou v Team Fortress 2 mraky. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Grafické zpracování celkově musím hodnotit na jedničku. Jelikož se nehraje na realitu, ale vše je podáváno s nadsázkou, Source engine naprosto vyhovuje. Zejména schopností fungovat velmi rychle i na starším železe. A věřte, že plynulý framerate je zde opravdu potřeba. Unesený jsem byl rovněž ze zvukové složky. Válečná vřava je všude kolem vás, pokud samozřejmě vlastníte prostorové ozvučení. Na druhou stranu je to takový masakr, že se nedá podle efektů orientovat, protože vybuchuje vše okolo. Nějaké zápory? Jen velmi těžko se mi na Team Fortress 2 hledá nějaká chybka. Pominu vzlyky veteránů, kterým chybí granáty nebo schopnost Medica otrávit protivníka injekcí. Pro ně a pro všechny, kterým přijde koncept jednoduchý, je určena například modifikace Fortress Forever do Half-life 2. Jinak je ale TF2 výborně vybalancovanou směsí mezi komplexností pro náročnější hráče a zároveň přístupností širokému publiku. ![]() P.S. výhercem v mini-soutěži o darování Half-Life 2 a Episode One je Jakub Jindra, který uhádl, jakou hru z Orange Boxu budeme recenzovat jako druhou a její hodnocení. Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Preview, Benchmarky bety poprvé a podruhé, Novinky, Half-Life 2 Episode Two recenze |
Pavel Oreški | |
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem |