Starsky & Hutch - recenze
7/10
zdroj: Archiv

Starsky & Hutch - recenze

23. 6. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Dámy a pánové, přivítejte na svých obrazovkách Starsky & Hutch, svérázné detektivy z kriminálního seriálu ze 70.let, kteří budou usilovat o přízeň co nejvíce diváků. Čím překonají Grand Theft Auto?

Autor: Nukem
Publikováno: 23.června 2003


Obrázek zdroj: Archiv Počátkem února jsme vám přinesli žhavé informace v podobě prvních dojmů z novinářské betaverze akční hry Starsky & Hutch. Mohli jste se zde dočíst, a z přiložených obrázků i přesvědčit, že jde o celkem blízkou příbuznou jiné známé hry - Grand Theft Auto III, případně GTA: Vice City, v té době rovněž ve vývoji. Testovaná verze nebyla zdaleka podobná té finální, přesto jsme díky ní mohli nahlédnut do kuchyně Minds Eye Productions a podívat se, co pro nás firemní šéfkuchař přichystal na toto léto jako hlavní chod. Nyní, po odehrání finální prodejní verze hry se zdá, že závěry, vyřčené nad pracovní verzí nebyly zase až tak předčasné, jak by se obvykle dalo čekat. Ale hezky po pořádku.

 Z televize na monitory v přímém přenosu
Starsky a Hutch nejsou na poli zábavního průmyslu žádnými nováčky, neboť se tito dva svérázní detektivové objevili na televizních obrazovkách již v 70. letech minulého století, co by hrdinové populárního kriminálního seriálu. Detektiv Ken Hutchinson je uhlazený a vzdělaný policista, jehož role byla svěřena Davidu Soulovi. Naproti tomu David Starsky (Paul Michael Laser) je typickým příkladem muže, kterého vychovala ulice. Těžko se asi někdy dozvíme, jak se ten věčně hladový a rozpustilý pobuda mohl kdy stát policistou. Třetí důležitou postavou, se kterou se ve hře setkáme, je Huggy Bear (Antonio Fargas), v seriálu majitel bistra a cenný informátor, jenž ve hře sehrál rovněž roli vypravěče a komentátora. Nasedněme tedy do rudé Zebry 3 a vyražme do ulic potírat zločin.

Asi se mnou budete souhlasit, když řeknu, že základem úspěšnosti každého filmu či seriálu je bohatá základna diváků, kteří jsou ochotni v daný okamžik zahodit veškeré starosti a povinnosti za hlavu a vždy rádi usednout před obrazovku, aby s napětím sledovali, co nového odhalí jejich milovaní televizní hrdinové. Pokud je série úspěšná, nic nebrání pokračování a natáčení dalších dílů. Pokud si ale seriál nezískal potřebný počet obdivovatelů, show se ruší. A právě na tomto principu je založena i recenzovaná hra Starsky & Hutch.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Představte si obrovské plátno, stojící někde uprostřed města na velkém oploceném placu, na němž se promítá právě ta epizoda, kterou hrajete. Před plátnem stojí obrovský počet prázdných křesel. Kolem vstupu pak proudí davy lidí a je jenom na vás, abyste svým počínáním ve hře zaujali kolemjdoucí natolik, že si u pokladny koupí lísky, posadí se do křesel a začnou sledovat vaši hru. Čím více lidí přichází, tím lépe pro vás. Jestliže ale začíná počet diváků klesat, měli byste s tím rychle začít něco dělat, protože odejde-li i ten poslední, vaše představení končí a vy musíte danou misi opakovat (odečítá se i každý, kdo v křesle usne ;-)

 Hra na efekty
Zvětšit zdroj: Archiv A jak to tedy konkrétně vypadá? Huggy Bear vás v krátkém animovaném úvodu, v podobě rozpohybovaných komiksových kreseb uvede do problému, načež jste vrženi do mise. Cíl většiny misí je zcela prostý - dříve či později dohnat a zastavit zločince, prchajícího v nějakém dopravním prostředku. Ojedinělými případy jsou doprovodné mise, kde budete nějaký vůz bránit před zlotřilými nájezdníky. Přitom zneškodnit nepřátelské vozy můžete nárazy svým vozem, čímž ale riskujete i jeho likvidaci. Naštěstí se zdá, že toho vaše Zebra 3, případně i jiné vozy, vydrží mnohem více.

Především to je ale Hutchova přesná muška a jistý počet zbraní, kterými lze protivníky postupně likvidovat. Ovšem není to záležitost jen několika zásahů, honičky se mohou protáhnut i na desítky minut. Během jízdy ovšem svůj vůz nikdy neopustíte, vše musíte zvládnout ze sedadla.

 Město k likvidaci
Jenže nárazy a střílení nejsou tím jediným způsobem, jakým můžete zvyšovat počet sledujících diváků. Kromě ničení zločineckých aut musíte stihnout se svým vozem provádět různé ztřeštěné kousky, které zvýší atraktivnost celé té podívané. Jde o bláznivé skoky (čím delší, tím lepší), projíždění skrz výlohy, porážení hydrantů, kandelábrů a dřevěných sloupů elektrického vedení, rozrážení laviček, povalování plaňkových plotů, či rozjíždění dřevěných beden. Do toho se vám občas povede jet třeba po dvou kolech, udělat efektní hodiny za kvílení vašich pneumatik. Cení se rovněž střelba do barelů s výbušným obsahem, jakož i vyhýbání se ostatním vozidlům na poslední chvíli, střelba do semaforů, které kulkou přemluvíte, aby z červené či oranžové přepnuly na zelenou a také závory tímto způsobem donutíte se ztopořit, je-li to nutné.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Opačný účinek na počet diváků, jenž je stále aktualizován v levém horním rohu obrazovky, mají střety s vozidly, která se neúčastní honičky, porážení civilistů jakož i psů, ale i střelba do vlastních řad, tedy především do policejních vozů, či narážení do nich. Diváci nelibě nesou i zasažení osoby, která je vezena v nepřátelském voze, ale musí vyváznout živá. A konečně, dlouhé nudné jízdy bez čehokoliv zajímavého jsou přímo vrahy sledovanosti.

 Hra na bonusy
Zvětšit zdroj: Archiv Na pomoc v boji se zločinem přichází i různé bonusové ikony, které jsou roztroušeny po Bay City, tedy především v místech, kudy jedete. Dělí se na střílecí a průjezdové a mají mnoho užitečných funkcí, avšak s omezenou dobou účinku. Některé váš vůz zrychlí, jiné přidají na lepší manévrovatelnosti. Dále tu je štít proti kulkám, dvojnásobný účinek zbraní či siréna, která jednak zastaví provoz kolem vás, ale hlavně během jejího houkání neklesá sledovanost. Vzácnější jsou pak ikony ve tvaru hvězdy, po jejichž aktivování se stane nějaká zvláštní událost. Třeba vybuchne blízké seskupení barelů, z jeřábu se utrhne nákladový kontejner, nebo do ulice vjede třeba tahač s cisternou. Podaří-li se vám hvězdu aktivovat v pravý okamžik, způsobíte tím citelnou újmu nepřátelskému vozu, či jej alespoň zpomalíte.

Rovněž nadstandardní zbraně jsou zde rozesety v podobě ikon. Jde o účinnější pistole, brokovnici či automat. I ty ale mají omezenou dobu životnosti, přičemž po jejich brzkém vystřílení se vrátíte k základní nevyčerpatelné pistoli. A konečně důležitými ikonami jsou takové, které podporují zvýšení sledovanosti. Ty jsou buď jednorázové s různým stupněm účinku, nebo časově omezené, přinášející dvojnásobek normálního růstu.

 Komplikace na každém kilometru
Jak vidíte, prostředků k udržení diváků v křeslech je tu víc než dost, ale někdy se prostě dařit nemusí. Občas na vás vjede naskriptovaný vůz, takže jednak ztratíte body za náraz do něj a jednak se vám vzdálí zločinec. A pokud neujede za hranice města, tak přijdete minimálně o další diváky během dohánění. Ovšem nejsou to jen tyto případy. Zhusta se Hutchovi do cesty nebo Starskymu do rány připlete nějaký vůz policie. Někdy se zdá, že policista za volantem je dočista namol, či se minimálně dusí koblihou, jak to šněruje od kraje ke kraji silnice. Jednou se mně přihodilo, že mi sledovaný vůz zmizel z mapy, jako naschvál právě ve chvíli, kdy jsem ho předjel a ztratil z očí. Než se mi podařilo těžkopádný a přetáčivý vůz otočit zpět, zločinci ujeli a já je jen marně hledal. Mezitím mi svižně vyprchala sledovanost. Přitom stačilo jen málo, abych misi úspěšně dokončil. Holt další chybička se vloudila.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Není to jen o zločinu
Celá hra obsahuje tři hlavní příběhy rozdělené na šest misí. Mimo tyto příběhy máte možnost volného projíždění se po městě, kdy sbíráte daný počet policejních odznaků a poznáváte svůj rajón. Dále je tu závod v ulicích, střelecká revue a jedna časovka. Jako přídavek se můžete dozvědět něco o Antoniu Fargasovi v jeho stručné biografii, či ve třech nafilmovaných rozhovorech pořízených v loňském roce. K poslechu tu je několik skladeb ze seriálu, které vás ale provázejí i během hry, nebo autentické fotografie.

Avšak většina těchto přídavků není přístupná okamžitě, neboť k jejich odblokování je třeba během hraní hlavních misí splnit jistá kritéria, jako třeba nasbírání určitého počtu Huggyho karet, klíčků od aut, či splnění postranních úkolů. Abyste se např. dozvěděli, jak je na tom Antonio Fargas s hraním počítačových her, resp. dle jeho gest soudě spíše videoher, musíte nasbírat celých 36 Huggyho karet. Ani nechtějte vědět, kolik opakování misí to znamená.

 Divácké ohlasy
Zvětšit zdroj: Archiv Také divácký ohlas je po každé splněné misi zvlášť honorován. Za určitý počet získaných diváků dostanete bronzový, stříbrný či zlatý policejní odznak. Pokud ale nedosáhnete ani na bronz, čeká vás ostudné vyznamenání v podobě známého toroidního koblížku. I tyto odznaky jsou důležité. Jednak pro získání dalších přídavků, ale hlavně pro postup do třetí epizody. Každou misi lze samozřejmě opakovat, takže všechny nedosažené bonusy či chybějící diváky si můžete kdykoliv doplnit. Podmínkou je ale vždy splnit hlavní úkol, jinak se pokus nezapočítává.

Tady bohužel musím upozornit na zvláštnost v počítání hlasů, kterou jsem osobně nepochopil. Zprvu se zdálo, že konečné číslo je dáno v misi dosaženým maximem. Avšak například v poslední misi druhého příběhu se mi vždy započítal jen aktuální stav v momentě dopadení zločince, ačkoliv jsem během mise získal mnohonásobně více. Dobrá, řekl jsem si. Vyzkouším si zopakovat jinou misi a sledovat maximální počet hlasů a stav na konci. A hele! Teď mi to ukazuje ještě vyšší počet, než bylo mnou registrované maximum. Hmm, všechno je, zdá se, relativní.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Srovnání s Grand Theft Auto
Grafika hry je dost blízká konkurenčnímu Grand Theft Auto, nablýskaná auta tu působí dokonce lepším dojmem, než zašlé laky vozů z ViceCity :-) Zbytek je, dle mého názoru, srovnatelný, s výjimkou absence změny denní doby nebo dokonce počasí. O to více zvláštní mi pak, přinejmenším z počátku, připadla odezva hry na podněty z klávesnice. V angličtině to je výstižně nazýváno slovem „lag“. GTA se zdá být mnohem svižnější. Ale je to jen otázkou zvyku, nyní mi to už tolik nepřijde. Těžko říct, zda je hra snad náročnější, nebo je to schválně, aby vynikla těžkopádnost mohutných vozů 70. let. I když. Podíváte-li se do strohých FAQ na stránkách podpory distributora Empire Interactive, naleznete zde odpověď přesně na tento problém. Pochopitelně se nedozvíte nic jiného, než že si máte stáhnout poslední ovladače ke grafické kartě a zavřít nadbytečné programy či dokonce antivir, který může způsobovat pomalejší nahrávání.

Zvětšit zdroj: Archiv Hudební repertoár hry je oproti GTA chudší, ale postavy jsou namluveny stejně pěkně, se stejně věrohodnými hlasy, odpovídajícími dané době i daným postavám. Pestrý je i vozový park, byť vaše osobní výbava je omezená jen na několik typů vozidel a rozhodně si nemůžete cestou vybírat další. Na začátku máte k dispozici pouze Zebru 3 a jen časem, při opakování již splněných misí si můžete vybrat i jiný vůz.

Destruktivnost vozů je značně omezená, neboť se zde počítá s tím, že narážet budete častěji a úmyslně. Proto se váš vůz ničí mnohem pomaleji a jen na několika málo místech. Podobně i vozy zločinců trpí daleko méně. Ulétnout může tak přední kapota, nárazníky, nebo se otevřou dveře či kufr. Kouřit či hořet začne motor až po dlouhé době a převrácený vůz se vždy sám vrátí na všechna čtyři. Vozy, které se neúčastní honičky pak nelze ničit už vůbec. Ani chodce nemůžete přejet, maximálně odhodit stranou. Krev tu rozhodně neteče.

 Chopte se volantu
Možnosti ovládání působí ve srovnání s GTA doslova chudě. Je tu pouze řízení vozu a jeho brždění i ruční brzdou, střelba, jeden pohled z Hutchových očí a dva boční pohledy. Střelba je volitelně buď poloautomatická, kdy počítač zaměřuje na nejbližší vhodný cíl a vy jen mačkáte spoušť. Bohužel počítač zaměřuje i na policejní vozy jakož i na osoby, které nesmíte zranit, takže se vám i v tomto módu může povést je zasáhnout. Navíc zaměřen je často jen cíl před vámi, na boční cíle je nutné vozidlo natočit. Nebo je tu zcela manuální mód, kdy míříte a střílíte myší. Tato možnost je ale určena spíše pro hru ve dvou, kdy jeden hráč řídí na klávesnici a druhý střílí myší. Asi jen málokdo je na obě ruce natolik zručný, aby dokázal přesně řídit i střílet.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Přínosem oproti GTA je podpora ovládání volantem a to včetně funkce forcefeedback. Chviličku to sice trvá, než se přeorientujete z klávesnice, ale přechod je určitě výhodou. Škoda, že zde leze nastavit sílu odporu volantu jakož i zpětného rázu. Rovněž uživatelské nastavení, provedené nad ovladači v operačním systému, je hrou nemilosrdně přebito. Na druhou stranu to není zase tak hrozné. Odezva na nerovnosti je tak akorát, snad jen odpor volantu bych si o kapku snížil. Nutno ovšem dodat, že podporu volantu získáte až po nainstalování patche 1.31, který vyšel pár dní po vypuštění finální verze do světa, ovšem avizován byl už nějakou dobu před tím. Záhadou pak zůstává, proč si hra nepamatuje zapnutí titulků a po každém jejím spuštění je vypíná.

 Předpověď nezklamala, hra ano
Zvětšit zdroj: Archiv Myslím, že je na čase všechny výše uvedené poznatky shrnout a vyslovit ortel. Starsky & Hutch nesporně čerpá z nápadu série GTA, bohužel kvalit posledních dvou dílů této legendy nedosahuje. Nejde ani tak o grafické ztvárnění, v tomto ohledu si jsou obě hry celkem podobné, ale především o škálu možností, jak se vydovádět. 18 hlavních misí plus několik postranních oproti vlastně desítkám hlavních i postranních misí v GTA hovoří za vše, stejně tak jako čas strávený nad hrou. S GTA se můžete bavit týdny, Starsky & Hutch vás zabaví na pár dní, možná týden, když to nebudete přehánět.

Rovněž náplň jednotlivých misí je prakticky bez nápadu. Zkrátka rozstřílet protivníka dřív, než vám uteče z města a přitom udržet ukazatel atraktivnosti na co nejvyšší míře. Že to je někdy dost obtížné mi asi uvěříte bez delšího přesvědčování. Někdy stačí málo a dobře rozehraná mise se zvrtne v rychlý úpadek a to jen proto, že vám do cesty vjel naskriptovaný vůz, obrátil vás na záda a ještě do opačného směru. Než se vzpamatujete a otočíte, zločinci jsou v nedohlednu a diváci rychle odchází.

Ale nejsou to jen cizí vozy. I policisté se vám do cesty spíše pletou, než aby pomáhali ve stíhání a zpomalování zločinců. Často i úspěšně udělanou misi musíte opakovat jen proto, že jste nezískali potřebný počet stříbrných či zlatých odznaků, takže je pro vás třetí epizoda uzavřena. Alespoň, že zločinci občas mění trasy, ovšem i tak jde někdy spíše o iritující záležitost, když s vypětím všech sil dosáhnete třeba 600 diváků, což by, dle zadání mise, mělo na zlato stačit, ale hra se prostě rozhodne, že vám stříbro i nadále ponechá, snad za ty nadávky během hraní.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Ani volné ježdění po městě k zábavě nepřidá. Až nasbíráte daný počet policejních odznaků, zbude vám jen nudné ježdění po městě a klesající údaj o divácích, který můžete udržovat při životě jen demolováním okolí a „myškováním“ mezi automobily. Přínosem tohoto módu je snad jen poznávání města, zkoušení skoků a přivykání si na neohrabanost vašeho vozu. Nenarazíte ale na žádné ukryté balíčky, ani třeba na nějaké krátké speciální úkoly.

Z auta se nedostanete, i kdybyste hodně moc prosili. Po většinu času máte k dispozici pouze základní zbraň, jen během misí si můžete na chvíli polepšit, pokud si výkonnější zbraně všimnete a pokud máte čas pro ní zajet. Zkrátka, hra může bavit asi jen na začátku, pak začíná být stále nudnější, neboť se tu dokola opakuje ten samý scénář. Příliš nepomohou ani výše zmíněné přídavky točící se kolem seriálových postav, které ale drtivé většině z nás nic neřeknou.

 Několik pozitiv na závěr
Zvětšit zdroj: Archiv A nějaké klady oproti GTA? Tak nejvíce asi ten volant, který udělá řízení reálnějším. Nikdy vás nestíhá policie, i když přejedete třeba sto chodců nebo nabouráte policejní vůz. Střílet můžete na co chcete, každý cíl je povolený. Jenže ono to střílení kromě na zločince a bonusy nemá vůbec žádný význam. Asi tu je víc možností k demolování okolí, jako jsou zmíněné sudy, výlohy, krabice, hydranty, ploty, sloupy, poštovní schránky či popelnice. Rodiče se nemusí bát, že by jejich dítko u hry zvlčilo. Jednak tu stojí na straně zákona a druhak tu neteče krev, ani nikdo nepřijde o život. A ačkoliv zničený zločinecký vůz vždy skončí v plamenech, posádka je vyproštěna živá bez zjevných zranění.

Stáhněte si: ECTS video, TV reklama, Patch, Cheaty

Související články: První dojmy, Novinky, Grand Theft Auto: Vice City recenze

Nukem
autorovi je 29 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora)




 
 
Nukem

Verdikt:

Velice střídmý klon Grand Theft Auto. Co se týče hratelnosti a rozmanitosti inklinuje spíše ke GTA2. Graficky shodné s trojkou, hudba i dabing jsou neméně dobré. Hra může posloužit snad jako příprava na opravdové dobrodružství v Liberty City nebo Vice City, ale celkově jde o méně nápadité a krátké oživení staré seriálové legendy.

Nejnovější články