SimCity Societies Destinations CZ recenze
6/10

13. 8. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zdálo se vám SimCity Společnost příliš jednotvárné? Přídavek obohacuje starostování o cestovní ruch a davy turistů, se kterými se musíte vypořádat a náležitě jim odlehčit nadité prkenice.

Autor: Bergy
Publikováno: 13.srpna 2008
Verze: česká/PC/prodávaná

Minulý přírůstek do rodiny SimCity pro PC z loňského podzimu, Societies (Společnost), zrovna neoslnil a EA asi nebylo spokojeno s počty prodaných kusů. I proto zřejmě došlo k trochu nečekanému kroku, kdy datadisk Destinations (Turistické Destinace) nebyl na poslední chvíli uveden na evropský trh. Namísto toho vznikla kompilace původní hry s přídavkem, jenž nese označení SimCity Společnost Deluxe. Pokud si tedy chcete zahrát nový datadisk a jste již vlastníky původní hry, nezbude vám asi nic jiného než si časem pořídit tuto re-edici nebo eventuálně zakoupit samostatně datadisk na americkém trhu.

Pasti na výletníky
Datadisk se zaměřuje na cestovatele a různá turistická lákadla, s čímž souvisí nový styl hry. Dosud jste mohli v SimCity Společnost budovat pouze klasické město a rozvíjet potřeby různých skupin svých obyvatel. Drtivá většina výdělků proto šla z příjmů domácího průmyslu, firem a obchodů. Nyní je ovšem možné velmi dobře profitovat i z masového cestovního ruchu, který byl do hratelnosti začleněn. V základní hře vaše město sice mohlo navštívit pár turistů, ale ti vás nikdy nevytrhli. Navíc herní systém nedisponoval dostatečným množstvím správných lákadel.

V přídavku je vše jinak. Už při generování nové hry máte k dispozici nástroj, kterým do mapy zdarma začleníte až tři unikátní památky typu zřícenina hradu, egyptská pyramida, starořecký chrám či jiné zajímavosti jako je třeba kouřící sopka, jeskyně či pěkná propast. Tyto objekty se pak stávají hlavními pastmi na turisty, které přivádějí do vašeho města výletníky za poznáním a dobrodružstvím. Jestliže si však budete chtít hraní ztížit, můžete aktivovat příslušnou volbu, díky níž se žádný z těchto bonusů do vaší mapy nezanese. Tím pádem budete mít více práce s tím, jak k vám návštěvníky nalákat. Rozhodněte se tedy, jak chcete.

Dalšími vábidly jsou různá rekreační střediska, plážová centra, lyžařské areály, bazény, pláže či delfinária. Nechybí ani herny, kasina a desítky dalších možností, kde Simíci mohou hledat povyražení na své dovolené. Nesmíte ale zapomínat, že každý hledá trochu jinou zábavu. Někdo chce hazard, jiný koupání a slunění nebo výlety do přírody či za památkami. Spolu s tím souvisí i přidružené potřeby turistů, kterými jsou ubytování a stravování. K tomu vám poslouží řada hotelů od špičkových pětihvězdičkových až po obyčejné noclehárny či kempy. Stejné je to i s restauracemi. Nabídka je velmi slušná (oficiální údaje mluví až o stovce nových objektů), takže rozhodně je z čeho vybírat.

Budování turistického centra

Bylo by ovšem bláhové myslet si, že díky turistům stačí na začátku scénáře vybudovat pár hotelů a atrakcí a máte tím vystaráno po zbytek hry. Tak jednoduché to skutečně není. Aby totiž do vašeho města mohli proudit návštěvníci opravdu ve velkém, je potřeba zbudovat buď námořní přístav, letiště nebo autobusové nádraží (nejlepší je pochopitelně kombinace všech tří). Vtip je ale v tom, že na začátku hry nejde postavit ani jedno. Výstavba těchto důležitých budov je totiž podmíněna požadavky, které musí být splněny.

Například autobusové nádraží si nepořídíte dříve, než bude mít vaše město alespoň dvacet cestovatelů získaných jiným způsobem. Námořní přístav zase vyžaduje hodnocení cestovního ruchu ve výši tří hvězdiček, což není úplně málo a letiště se pro změnu zpřístupní až ve chvíli, kdy vaše město disponuje minimálně padesáti lůžky pro přespání turistů.

Z toho tedy vyplývá, že než se vydáte cestou turistického letoviska, je potřeba položit základy klasického města. To znamená mít obytné budovy, kanceláře, podniky a veřejné služby. Bez toho nemůže ani prázdninové centrum fungovat dobře a až poté je možné se vrhnout na pláže a další atrakce.

Obtížnost přídavku se mi jinak zdá krapet vyšší, nicméně stejně jako v základní hře stačí překonat prvotní problémy a peníze se opět hrnou jedna báseň. I SimCity Společnost: Turistické Destinace jsou proto vyloženou oddychovkou, která hardcore hráče nadchnout nemůže.

Nové typy měst
Kromě klasického (ničím neomezovaného) budování je možné vyzkoušet si i hraní scénářů. K šesti misím známých už z minula, přibyla ještě sedmá s názvem „Za penězi“. Úkolem je dopracovat se ke stavbě letiště, sportovního stadiónu a kasina v časovém období třiceti dnů. V opačném případě nebude scénář dokončen úspěšně.

Dále se v datadisku Turistické destinace nachází pět nových typů měst, které můžete zužitkovat při výstavbě své metropole. Jedná se o Rodinnou zábavu, Dobrodružství, První třídu, Duchovní útočiště a Vynucený oddych. Sami vidíte, že nové typy jsou navrženy tak, aby co nejlépe zapadaly do prázdninových a odpočinkových prostředí. Budovy se dají opět vzájemně kombinovat a tak je možné na jedné mapě vytvořit centra s rozličným zaměřením a vyhovět touhám co možná nejobsáhlejšímu spektru Simíků.

K dokonalosti stále daleko
Hratelnost se od minula nesporně zlepšila a to díky širším možnostem, které nyní máte. Je zcela na vás, jestli lákadlům turismu podlehnete či ne, ale je to zkrátka přidaná hodnota, jenž má svůj nesporný význam. Možná škoda, že tohle vše už nebylo obsaženo v základní hře, určitě by to ovlivnilo výsledné hodnocení. Na druhou stranu oblast turismu ještě více vzdaluje herní koncept SimCity Společnost od klasických SimCity, což skalní fandy opět nepotěší. Takhle nezbývá doufat, než že se EA rozhodnou svěřit vývoj dalších dílů někomu jinému, kdo navrátí tuto sérii zpět do těch správných kolejí.

Grafická stránka doznala pouze kosmetických změn. Stále nepůsobí nijak oslnivě a slabší sestavy s ní pořád mají problémy. Nic se nezměnilo ani na systému, ve kterém se žádná z budov nikterak nevyvíjí. Postavíte-li ošuntělý barák, nikdy už hezčí nebude a podobně. Pravdou ale je, že města z datadisku jsou o poznání rozmanitější díky více druhům budov a atrakcí, které lze stavět. Svou roli sehrávají i mohutné unikátní památky, jenž působí poměrně dominantně.

další obrázky z této hry v galerii

Stejně jako v základní verzi je i přídavek Turistické destinace vybaven českými texty. Trochu mě ale zaráží, že se zde objevují stejné chyby a nedostatky, které byly k vidění v původní hře. S podivem je i fakt, že přes existenci české lokalizace, která je obsažena v zahraniční Deluxe verzi hry, nebyla zatím vůbec hra uvedena na domácí trh.

Stáhněte si: Patche, Videa...

Související články: SimCity Societies CZ recenze, Novinky...

Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře

Bergy

S datadiskem došlo ke zlepšení hratelnosti díky přidání masového turismu a ke znatelnému nárůstu budov souvisejících se zábavou i cestováním. Pokud jste ale čekali zásadnější změny, které by radikálně změnily koncept základní hry, nedočkáte se.