| Autor: Lichtenberg Publikováno: 6.června 2006  | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: pár týdnů  | 
    
  
    
      
      
      
        
        
            
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Stylové logické hádanky  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Scratches             je naprosto rutinní point&click adventura viděná v pohledu z vlastních             očí, kterými (narozdíl od některých podobných her) můžete plně pohybovat             do všech světových stran. O prakticky veškeré vaše kroky se postará             levé tlačítko myši, se kterým lze nejen chodit, ale i brát či přibližovat             předměty. Pravé poté slouží jen jako možnost vstupu a odchodu z inventáře.             Ten je díkybohu jednoduchý a přehledný; kombinovat se v něm musí jen             v několika výjimečných případech. Potěšilo mne, že nemůžete po kapsách             nosit takové věci, jako je žebřík, nýbrž jen reálné věci jako jsou             klíče, sirky, zrcátko či víčko od konzervy.Hra se striktně vyhýbá pixel-huntingu, čili hledání aktivního předmětu na obrazovce. Většina sebratelných předmětů je umístěna například na stole či v zásuvkách. Hledání malého klíčku schovaného téměř neviditelně za novinovou hromadou, jak tomu bylo například v Martin Mystere, se tady nekoná a jedinými zákysy zůstávají ty, na které si nepřijdete sami. Za zmínku stojí třeba skládání číselného kódu z označení hracích kostek, lovení stříbrné věcičky z odpadu či kopání zahrady na základě indicií z fotografie. Velice mne pobavila variace na stokrát omílané získávání klíče, který se nachází na opačné, zamčené straně dveří. Hračka, řeknete si, dáte pod dveře noviny a anténkou jej zkusíte vystrčit. Ejhle, vše se povede až na detail, že se padající klíč netrefí na ležící cár novin...  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Za stěnami             ložnice   
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Zhasněte světla Dokončení hry mi trvalo 6 hodin. S některými tužšími zákysy se může vyhoupnout i o tři hodiny výše, protože Scratches je adventura poměrně těžká a radost z ní budou mít spíše zatvrzelí přiznivci žánru než zelenáči. Příběh v druhé kapitole nebezpečně graduje, aby v té třetí šla úroveň krapet dolu. Jako alternativu k Scratches, jež si můžete zakoupit zde za příjemných 20 dolarů, čili ani ne 500 korun českých, lze doporučit Delaware St. John Vol 1: The Curse of Midnight Manor, která rovněž přináší slušnou duchařinu odehrávající se též ve starém domě s temnou minulostí. Návod Tento návod popisuje nejrychlejší cestu k dokončení. Záměrně se nezmiňuji o příběhu a některé z postupů vám nemusejí dávat smysl, ale pokud proniknete do hlouby příběhu, vše asi nakonec pochopíte.  Sobota, 12. října  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Po           zaparkování jděte k hlavnímu vchodu. Dveře jsou zamčené. Odemkněte je           klíčem z vašeho inventáře. Vstupte dovnitř. Napravo je obývací pokoj,           nalevo točité schodiště a před vámi předsíň. Chvilku počkejte. Zazvoní           telefon. Ten je na stolku v předsíni. Zvedněte sluchátko a promluvte           si s přítelem Jerrym. Poté běžte po schodišti do prvního patra. Napravo           je vaše budoucí pracovna. Vstupte do ní, na stůl položte psací stroj           s papíry. Kufr s vašimi věcmi položte na stolek v rohu místnosti a vezměte           si z něj pero a zápalky. Prozkoumejte navštívenku, dopis a poznámkový           blok. U pracovního stolu prozkoumejte všechny šuplíky a mrkněte se na           anatomické kresby. Zřejmě zde přespával nějaký doktor. Poté zkuste rozsvítit           světlo vypínačem u dveří. Nejde proud (klasika).Běžte tedy zpět do vstupní haly a zavolejte Jerrymu. Poví vám, že se brzy objeví elektrikář, který dá vše do pořádku. Zavolejte Barbaře (vaše sekretářka), dozvíte se, že se učí cizím jazykům. Na stole v obýváku (napravo od hlavního vchodu) leží diář, který si rozhodně přečtěte, obsahuje spoustu zajímavých informací. Dveřmi projděte do studovny. Přečtěte si deník na stole. Prozkoumejte všechny předměty v šuplících (získáte malý vrtáček a prázdnou obálku). Opusťte studovnu dvojitými dveřmi do jídelny. Dveře nalevo vedou do vstupní haly. Projděte pravými dveřmi do malé chodby. Nalevo odhrňte závěs. Na zemi strojí tři vázy (brzy se k jedné vrátíte). Schodiště si zatím nevšímejte a dalšími dveřmi vstupte do kuchyně. Ze skříňky u dřezu vezměte nůž. Všimněte si věšáku na klíče (bez klíčů), mlýnku na kávu a zamčených dveří do sklepa. Dále jsou tu dveře vedoucí ven ke kryptě a dveře do pokojíku služebné. Vstupte do něj a ze stolu seberte dopis. Otevřete horní šuplík, vezměte pero, které následně použijte na dopis. Je v italštině, se kterou by vám mohla pomoci Barbara. Prohlédněte si také fotografii (v šuplíku pod poznámkovým blokem). Je na ní vidět věšák na klíče a váza, která tam momentálně není. Dalšími dveřmi projděte do koupelny a prozkoumejte všechny fotografie. Vraťte se přes kuchyň do malé chodby se závěsem a třemi vázami. V jedné z nich (ta z fotografie) je klíček od sklepa (spadnul z věšáku přímo do vázy, kterou pak někdo odnesl sem). Běžte zavolat Barbaře. Ráda vám s překladem dopisu pomůže. Vložte ho tedy do obálky, napište na ní perem adresu a běžte před dům k hlavní bráně. Otevřete poštovní schránku a přečtěte si zprávu, kterou tam zanechal elektrikář.... Opravy se asi hned tak nedočkáte. Vložte dopis pro Barbaru do schránky a vraťte se do domu. Zavolejte Jerrymu. Poví vám, že elektrikáři znovu zavolá, ale dříve jak zítra to nebude. Zůstalo to tedy na vás. Běžte do kuchyně a klíčem z vázy odemkněte dveře do sklepa. Sejděte po schodišti dolů a zkuste nahodit pojistky. Nic se nestalo, jen ten podivně mrazivý pocit v zátylku se nedá vydržet, takže rychle pryč.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      V           místnosti se třemi vázami je schodiště. Vyjděte po něm do prvního patra.           Nalevo je koupelna. Běžte do ní a z jednoho ze šuplíků vezměte hadr.           Vraťte se zpět na chodbu. Na jejím konci je vaše pracovna. Ve středu           chodby jsou dvě místnosti. Nalevo je galerie. Napravo hlavní ložnice.           Běžte do ní. Prohlédněte si obraz se ženou držící krystal, objevíte           trezor, který zkuste otevřít. Opusťte ložnici a běžte do galerie naproti.           Všimněte si náhrdelníku se lvím zubem a prázdným místem ve vitríně s           maskami. Vraťte se zpět ke schodišti a běžte do druhého patra. Dveře           nalevo od schodiště nejdou otevřít. Vstupte do jednoho z pokojů naproti           schodišti. Obě místnosti jsou propojené. V jedné z nich leží nefunkční           kamínka. V druhé se pak na zemi mezi cihlami povaluje kovová tyčka,           kterou použijte na kamínka a opusťte místnost.Naproti dveřím je dřevěné schodiště, vedoucí na půdu. Napravo je další místnost s dveřmi s klíčem v zámku z druhé strany (typické) a schodištěm do věže. Vylezte po dřevěném schodišti na půdu. Před vámi je hromada novin (ještě se k nim vrátíte) a velká truhla. Uvnitř je lampa (seberte jí) a pár dokumentů. Běžte zavolat znovu Jerrymu. Poví vám, ať zkusíte najít nějaké svíčky. Je důležité, abyste se podívali do truhly na půdě, skříňky v kuchyni (u dřezu), šuplíku v jídelně, pokoji pro hosty a studovně. Poté znovu zavolejte Jerrymu. Poradí vám, ať zajedete pro svíčky do města. Běžte tedy ven ke svému autu. Nastupte do něj. Otevřete kaslík, vezměte klíč a strčte ho do zapalování. Zkuste nastartovat. Nechali jste zapnutá světla a vybili baterii. Běžte se pochlubit Jerrymu. Sdělí vám, že nedostatek světla navodí tu správnou atmosféru pro psaní knihy. Znovu mu zavolejte a zeptejte se na předešlé majitele a poté na trezor v hlavní ložnici. Číselnou kombinaci zapomněl, ale slíbí vám, že jí do příštího dne zjistí. Skočte ještě na půdu a podívejte se na noviny z května 1963. Přemoženi únavou si běžte lehnout do postele ve své pracovně. Sobotní noc  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Sníte           nebo bdíte? Těžko říci. Běžte do galerie (jinam vás to stejně nepustí).           V rohu místnosti spatříte tajné dveře. Ze země seberte kladivo. Probudí           vás škrábavé zvuky, jejichž zdroj budete muset zjistit. U krbu leží           lékařská brašna. Otevřete jí a seberte stetoskop. Použijte ho na stěnu           krbu. Zdá se, že zvuky jdou z přízemí. Zajděte do obýváku a použijte           stetoskop na stěnu krbu (pozor, pokud ho použijete na polena, Michael           vám oznámí že nic neslyší). Zvuk jde určitě ze sklepa, ale tam je teď           tma. Vraťte se proto do postele. Neděle, 13. října Venku zuří bouřka, takže procházky po okolí se nekonají. Sejděte do přízemí. Brzy se ozve Jerry a řekne vám slíbenou kombinaci k trezoru. Zajděte tedy do ložnice a otevřete ho. Uvnitř najdete modrý klíč a účet za rekonstrukci domu. Všimněte si bankovního spojení (01912 94144). Nyní běžte do místnosti se schodištěm do věže, kde je potřeba otevřít dveře s klíčem z druhé strany. Na zemi napravo od nich na zemi leží noviny, které pod dveře podsuňte a do klíčové dírky strčte vrtáček. Klíč by měl dle již stokrát ohraného principu spadnout na papír, což se nestane. Nevadí, dveře jdou otevřít modrým klíčem z trezoru. Vstupte dovnitř a ze stolu seberte další klíč a malou mističku. Prozkoumejte plány domu (v levé části stolu). Pokud na jednotlivé místnosti kliknete, Michael vám je popíše. Vypadá to, že je mezi hlavní ložnicí a schodištěm tajná místnost. Ze stoličky ještě seberte kladivo a projděte dveřmi do vedlejší místnosti. Seberte kladivo, vylezte po žebříku a nožem uřízněte lano. Z poličky seberte olejničku. Hadrem otřete levou plechovku, vrtáčkem do ní udělejte díru a použijte na ní lampu, které tak konečně dodáte ´palivo´. Ještě si ze země vezměte lano a takto vybaveni vyběhněte po schodišti do věže. Zeď je nalevo od lampy poškozená. Udeřte do ní kladivem. Na lampu ve zdi uvažte lano a protáhněte ho vzniklým otvorem. Jděte kousek dolů po schodišti a otevřete okno. V pravém horním rohu je vidět lano. Klikněte na něj a sešplhejte po něm až do tajné místnosti. Uvnitř narazíte na dětskou postýlku, houpacího koně a pár dětských hraček. Prozkoumejte šuplíky ve stolku a přečtěte si rodný list. Ještě se podívejte na kostky na zemi. Písmeno O se povaluje stranou, další tři kostky tvoří slovo BIN. Zapamatujte si čísla u jednotlivých písmen. Přes okno pokoj opusťte a běžte do galerie. Prozkoumejte patu úzké vitríny v rohu místnosti a nožem odstraňte dřevěný panel. Pod ním jsou na každé straně kolečka. Ty promažte olejničkou a madlem vitrínu posuňte. Na prkna přitlučená k tajným dveřím použijte kladivo a vstupte dovnitř. Zapalte lampu zápalkami a použijte ji na místnost. Posuňte bambusové tyče od okna, čímž do místnosti pronikne denní světlo, a vy tak ušetříte olej v lampě. Přečtěte si dva dopisy ležící na krabici. Vyběhněte na půdu a podívejte se na noviny ze srpna 1961. Poté zavolejte Jerrymu a běžte do své pracovny. Do psacího stroje vložte prázdný papír a pusťte se do práce. Přečtěte si, co jste napsali a jděte si lehnout.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Nedělní nocBěžte do tajné místnosti v galerii. Něco podstatného tam chybí. Zkuste se tedy vrátit zpět. Opět vás probudí podivné škrábání. Vybaveni lampou můžete konečně prozkoumat sklep. Zapalte olej v lampě a sejděte po schodech k bojleru. Otevřete dvířka a vlezte dovnitř. Zdá se, že na konci něco je. Propližte se až na konec a v mírném šoku si běžte raději ještě lehnout. Pondělí, 14. října Sejděte po schodech do obýváku a zapalte dříví v krbu. Zavolejte Jerrymu. Poté můžete zavolat na číslo 01912 94144 (bylo na účtu z trezoru) a pokusit se získat z bankovního úředníka nějaké informace (na postup ve hře to vliv nemá). Nyní je čas prozkoumat okolí. Vyjděte hlavním vchodem před dům a běžte ke garáži (naproti autu). Odemkněte zámek a uvnitř seberte páčidlo, šroubovák a kleště. Všimněte si také jízdního kola. S ryze údržbářskou výbavou se vraťte do sklepa, kde použijte páčidlo na uzávěr vody a bouchněte do něj kladivem. Problém s vodou je tím vyřešen. Páčidlo si vezměte zpět. Skočte do hlavní ložnice odšroubovat malé zrcátko (pochopitelně šroubovákem) a v galerii použijte kleště na lví zub. Přes dveře v kuchyni jděte ke kryptě. Drát odstřihněte kleštěmi a vstupte dovnitř. Běžte k rakvím před vámi a podívejte se na cedulky u země. Podle všeho by v nich měli být James Blackwood se ženou. Seberte ze země kámen a podívejte se do rakví. Jedna z nich je prázdná. Seběhněte po schodech dolů. Prozkoumejte pootevřenou rakev a podívejte se na cedulku pod dětskou rakví. Kvůli tmě ji však nelze přečíst. Vyjděte proto po schodech, zkombinujte zrcátko s drátem a upevněte ho na svícen nad schodištěm. Bohužel to stačit nebude. Podívejte se tedy ke stropu a hoďte kámen na okno. Pochopitelně se netrefíte. Seberte znovu kámen (je v rohu pod schody) a zkuste to ještě jednou. Tentokrát budete úspěšní. Znovu připěvněte zrcátko na svícen, sejděte po schodech dolů a znovu se podívejte na cedulku. Čitelné je pouze první písmeno R. Pokud ho přidáte k písmenům z kostek, získáte jméno ROBIN a zároveň kód 59097 (každé písmeno na kostkách mělo své číslo, pamatujete?). Běžte se pochlubit Jerrymu. Zdělí vám důležité datum (červen 1963) , o kterém se více dozvíte z novin na půdě.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Zapamatujte           si telefonní číslo z novin (01665 65217) a zavolejte na něj. Ozve se           vám jistý pan Barley, který z hovoru nebude mít přílišnou radost, ale           přeci jen poodkryje část příběhu. Opusťte dům a podívejte se do poštovní           schránky, jestli vám Barbara nezaslala přeložený dopis. Je tam. Přečtěte           si ho. Je v něm zmínka o tajné skrýši pod nočním stolkem v pokojíku           služebné. Jděte si to ověřit. Pod nočním stolkem je opravdu malá skrýš,           ve které leží důležitá fotografie, zachycující pana Blackwooda, jak           něco zakopává před domem. Všimněte si především stínu věže, později           se vám to bude hodit. Opusťte dům a dejte se pravou cestou od kašny.           Cesta se dále dělí. Nalevo je malé jezírko, napravo se po pískové cestě           dostanete ke kapli. Pokračujte stále rovně až dojdete ke skleníku. Na           zámek použijte olejničku a vstupte dovnitř. Vyběhněte po železném schodišti. Na zemi leží hadice. Jeden konec hoďte dolů, druhý položte do vybetonovaného záhonku s lopatou, se kterou nemůžete pohnout. Běžte ke stolku na přesazování rostlin. Všimněte si živého keříku (zřejmě jediný). Prozkoumejte oba šuplíky. V jednom je dopis, ve druhém najdete zahradnické nůžky. Ty použijte na keřík, získáte tím pár listů. Seběhněte po schodišti dolů a konec hadice napojte na trubku. Otočte kohoutem. Tím se uvolní lopata, kterou si tak můžete vzít. Vypněte vodu, odpojte hadici a obejděte strom. Pod mřížkou na zemi je něco stříbrného. Nůžkami odstraňte pár větví z keříku v převráceném květináči (bránily odtoku) a pusťte vodu. Vyjděte ze skleníku a běžte k jezírku, ze kterého vylovte stříbrný klíč. Vraťte se do domu a ve studovně jím odemkněte zamčený šuplík u stolu. Uvnitř je mimo jiné schránka s číselným zámkem a dopis. Na schránce namačkejte správnou kombinaci (59097) a vyřešte jednoduchý hlavolam (klikněte 1x naprostřední blok, poté 1x na levý, 2x na prostřední, 1x na pravý a 1x na prostřední). Odstraňte falešné dno. Uvnitř je klíč. Běžte ke kapli a dveře odemkněte získaným klíčem. Uvnitř vyběhněte po schodišti a přečtěte si bibli (leží v šuplíku ve skříňce). Mezi stránkami je velký hřeb, který se bude brzy hodit. Nyní běžte k oltáři a prohlédněte si krucifix (dřevěnou sochu Krista). V nohách mu něco chybí. Vložte tedy do otvoru hřeb. Na podlaze si všimněte malého kroužku. Použijte na něj páčidlo a podívejte se na Kristovo hlavu. Cedulku s nápisem INRI narovnejte páčidlem, čímž otevřete tajný vchod pod oltářem. Vstupte do něj a zapalte svíčku napravo od vás. Na stole si přečtěte dopis a nepříliš přesný návod na výrobu jakéhosi amuletu. Budete potřebovat tři předměty. Něco z oběti a toho, kdo oběti ´vytváří´. Dále vzácnou rostlinu a dřevěnou rukojeť. Tu seberte ze stolu a běžte zavolat Jerrymu.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Poté           opusťte dům hlavním vchodem. Zdá se, že byl někdo u brány. Běžte se           podívat do poštovní schránky. Uvnitř je dopis od National Trust, který           vás vyzývá k opuštění panství. Běžte tedy k autu a ze zadní části vyjměte           baterii. S tou dojděte do garáže a položte ji na bedýnku vedle kola.           Připojte dráty k dynamu a zatočte šlapkama. Tím se baterie nabije (v           reálu to raději nezkoušejte). Vraťte ji zpět do automobilu a nastupte           do něj. Michael nebude chtít pozemek opustit dokud celou záhadu nevyřeší.           Vystupte a běžte k cestě vedoucí ke skleníku. Ta se větví doprava, kam           musíte zamířit. V jedné části spatříte stín věže, který jste mohli vidět           na fotografii ve skrýši pod nočním stolkem. Kopejte tedy přímo ve středu           vrcholu stínu.Narazíte na nebohou paní Blackwoodovou. Kleštěmi jí vytrhněte zub a běžte do domu. Se zuby zajděte do kuchyně, kde je postupně semelte v mlýnku na kávu. Získanou drť zkombinujte a zabalte ji do listu. S tímto polotovarem běžte do místnosti s kamínky (u schodů na půdu). Na vrchol položte kovovou mističku a na ní list se zubní drtí. Kamínka zapalte a získaný zelený kámen vsaďte do dřevěné rukojeti.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Takto vyzbrojeni           vstupte do tajné místnosti v galerii a amulet použijte na masku. Nyní           seběhněte po schodech do obýváku a prozkoumejte krb. Objevíte další           tajnou místnost. Vlezte dovnitř a otevřete dveře. Podívejte se na otvor           ve zdi, kterým se někdo (nebo něco?) snažil dostat ven. Podrobně si           prohlédněte dětského medvídka a kostí na stole. Znovu se podívejte do           otvoru ve zdi a po vzpamatování si už jen vychutnejte titulky.Stáhněte si: Dema... Související články: Novinky...  | 
| Lichtenberg | |
| editor: jd |