Autor: Martin Zavřel Publikováno: 23.března 2007 | Verze: evropská/review/PS3 Doba recenzování: pár dnů |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Aut jako z hračkářství Nablýskaná auta v Ridge Racer 7 se po nepřirozeně čistých tratích prohání tak trochu jako hračky po autodráze: náraz do protivníka znamená vzájemné lehké popostrčení a ztrátu rychlosti, náraz do neustále přítomných svodidel v libovolné rychlosti vás zbrzdí bez jakýchkoliv doprovodných efektů (žádný prach, kouř, jiskry, nebo poškození vozu). Samotný ústřední prvek hratelnosti – totiž draftování neboli klouzání smykem do zatáček – působí tak nereálně, že budete mít problém zpočátku uvěřit tomu, co vidíte. Vedle her jako jsou Gran Turismo či Burnout působí Ridge Racer jako brutálně zjednodušená, roztomilá srandička pro děti od tří let. První dojem ale klame: nelítostné herní mechanismy se zkrátka bezvýhradně soustředí na udržení vozu v ideální stopě, což vyžaduje odpovídající dávku talentu, cviku a soustředění. Ridge Racer 7 rozhodně není primitivní arkáda pro kohokoliv: pozdější trati či testy ve hře neodpouštějí prakticky žádnou chybu (taky obsahují více zatáček). Ačkoliv je hra soustředěna na čirou zábavnost, vypilování vašich driftařských schopností je klíčové. Začněte tím, že zapomenete na přibrzďování v prudké zatáčce: lepší je dostat se do smyku pouhým puštěním plynu, stočením volantu a opětovným „sešlápnutím“ plynu. Tak budete mít smyk mnohem lépe pod kontrolou, ačkoliv pořád ještě zbývá naučit se netisknout analogovou páčku příliš do opačné polohy během smyku, protože jinak z něj vyjedete s koly otočenými na druhou stranu a rovnou se propadnete do smyku opačného. ![]() ![]() ![]() Věc zvyku Zpočátku mi připadalo, že prakticky neovladatelné a dlouhé smyky jsou v přílišném rozporu s citlivostí zatáčení, takže se mi kola pletla do nesmyslných poloh bránících rozumnému „vystoupení“ ze smyku na jeho konci prakticky neustále. Po pár hodinách jsem systému trochu proniknul pod kůži a začalo se mi dařit vyhrávat. Mechanismy jsou sice jednoduché, ale přísné: během postupu hrou se budete muset naučit znát tratě (což není problém vzhledem k jejich nízkému počtu, byť vás čekají i zrcadlově obrácené verze) a využívat další tři klíčové prvky hratelnosti: pravidelné vylepšování vašeho vozu (v nabídce je 40 různých modelů a několik set tisíc kombinací součástek), používání nitra pro chvilkové absolutní zrychlení a jízdu v proudu vzduchu za vozidlem protivníka. ![]() Nakupování součástek jako je lepší motor, pneumatiky, nitro a další má citelný vliv na jízdní vlastnosti vašeho vozu, takže se rozhodně nesmí podceňovat. Kromě toho si ale můžete koupit také nový nátěr. Nitro se příhodně nabíjí smykováním, přičemž je rozděleno do tří dílků. Po dokoupení vylepšení je možné jej využít nejen jako tři drobná zrychlení, ale také jako jedno velké - „trojité“. Poslední zmiňovaný prvek, který se budete muset naučit využívat, je jezdit ve stopě protivníka: jelikož vám rozráží vzduch, budete díky jízdě za jeho zády rychlejší. ![]() ![]() ![]() další oficiální obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Věc vkusu I když si vypěstujete cit pro nereálnou fyziku hry, stejně vás občas na nové trati překvapí nereálné klouzání v určitých zatáčkách. Hra je obzvláště ke konci (kdy díky lepším vozům navíc smykujete v dvojnásobné rychlosti) dost přísná vzhledem ke své určité nevypočitatelnosti. Na druhou stranu ale nabízí pestrou nabídku herních režimů. Od bleskového Arcade (vyberete si trať i vozidlo a jdete na to… bohužel při hře na rozdělené obrazovce se zhoršuje grafika i plynulost), přes ústřední „Ridge State Grand Prix“ až po řadu online soubojových režimů - včetně týmových, kooperativních, stínových a osamělých „pouze na čas“ závodů. Online podporuje až 14 hráčů, kromě toho nabízí masivní statistiky a hitparády. ![]() Související články: Novinka, Recenze Ridge Racera pro PSP |
Martin Zavřel | |
autorovi je 27 let, pracuje v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech Brněnských Otaku |