Autor: Nukem Publikováno: 15.dubna 2003 |
![]() Vzpomínáte na Josefa Stalina? I ten, po upevnění své neomezené moci, obrátil svoji paranoiu proti svým nejbližším a začal systematicky likvidovat zdánlivě nepohodlné soudruhy ve straně, vysoké vojenské důstojníky a vůbec všechny, kteří snad jen naznačili jistou nespokojenost či nesouhlas. Obavy ze spiknutí zastínily jeho poslední zbytky rozumu. Stejně tak i Sopot z Red Faction podepsal rozsudek smrti pro dva tisíce svých věrných. V tomto případě šlo o vojáky, lidské jedince, posilněné posledními technologickými výdobytky vědy - nanotechnologí. Tato vymoženost, dávno vymyšlená, ale poměrně nedávno na Marsu sestrojená, umožnila pomocí nanoimplantátů vytvořit z obyčejného člověka kybervojáka. Pokud nechcete prozradit zápletku příběhu, přeskočte prosím následující dva odstavce. Na okraji společnosti Hlavní hrdina Red Faction II, demoliční expert Alias, je rovněž jedním z těch na seznamu smrti. Má však oproti mnohým dalším kolegům jednu výhodu - dosud žije. Společně s dalšími pěti přeživšími vojáky tvoří zárodek odpadlíků, rebelů, kteří se postaví Sopotovi čelem. Jeho kamarády ve zbrani jsou pilot Shrike, expertka na elektroniku Tangier, ostřelovačka Quill, kulometčík Repta a velitel týmu Molov. Úctyhodné dovednosti týmu dokáží úspěšně čelit Sopotovým jednotkám a tak se brzy stane to, čeho se Sopot, vlastně oprávněně, stále obával. Skoro by se zdálo, že tady by tato hra, která má původ na konzoli PlayStation 2, mohla skončit. ![]() ![]() ![]() Avšak následujícím událostem se dostává nečekaného zvratu. Ona je ta touha po neomezené moci patrně dost nakažlivá choroba. Zvláště pro ty, kteří cítí, že by ji mohli lehce dosáhnout. A tak jsme záhy svědky odhalení skutečného Molovova plánu o převzetí moci. Tyranie má tedy setrvat, jenom změnila pána. No a nebyl by to správný diktátor, kdyby se okamžitě nezačal zbavovat těch, kteří by jej mohli jakýmkoliv způsobem ohrozit. Váš dosud nerozdělitelný tým se tedy rozpadá na dvě poloviny. Molovovi lovci a jeho kořist. A samozřejmě, že vy musíte být opět tou kořistí. Zase žádný převrat? ![]() Za onu zlomovou hru by se patrně dal pokládat Half-Life. Tady se už cosi děje, na co má náš postup ve hře zdánlivě vliv. Další fází jsou pak hry, kde postup tvoří s dějem ještě užší vazbu. V průběhu hraní pomalu odhalujete kousky příběhu, které postupně utváří celkový obraz, až na samotném konci si řeknete“ „Tak takhle to tedy bylo.“ Jako příklad této kategorie bych si dovolil označit detektivní hru Max Payne a z doby nedávné jednoznačně Mafii. Red Faction II bohužel patří spíše ještě do té druhé kategorie. Příběh tu je, ale výsledky vašeho snažení jsou známy na mnoho misí dopředu. Za prvé - zabij Sopota. Za druhé - zabij Molova. Za třetí - více než jedno překvapení nečekej. Ale budiž. Podobných her stále je a nějaký čas asi ještě bude většina. ![]() ![]() ![]() Vylepšená grafika Pochopitelně by to nebylo správné pokračovaní prvního dílu, kdyby zde chyběla vylepšení. To možná zaznamenáte okamžitě po vstupu do první mise, možná až později. Mám na mysli především grafiku, na které je nějaký ten časový odstup samozřejmě znát. Jde zejména o vyšší detailnost a to jak postav, tak pochopitelně i prostředí, vašich zbraní apod. Pozadu nezůstaly ani světelné efekty, které jsou zase o něco věrohodnější. Globální i lokální osvětlení, efekty ohně, páry či výbuchů, velmi reálné jsou pak výbuchy pod vodní hladinou. Anebo zkuste třeba vystřelit brokovnicí či jinou střelnou zbraní do vody. Uvidíte, jak krásně se nad hladinu vznesou kapky vody. Dobré jsou i animace postav - útěky, odskoky, krčení, panika. Geo-Mod skutečnou součástí hry ![]() Z ostatních stříleček jsme naučeni, že cesta vede dveřmi, oknem, průlezem, nebo přes stěnu, na kterou vyskáčete přes nějaké bedny či ruiny. Teď tu je ovšem možnost si cestu vytvořit tím, že granátometem odstřelíte kus zdi, nebo časovanou náloží si uděláte díru v podlaze a jdete dál. Jenže zatím to nemáte úplně v krvi a alespoň já jsem na takových zdánlivě „slepých“ místech chvíli pobíhal a hledal průlez dál než mi došlo, že mám nástroje, kterými si mohu průlez vyrobit sám a navíc ne jen na jednom místě. Jistěže z mnoha jiných her už víme, že se dá odstřelit kryt ventilace, nebo narušená podlaha, kde trčí několik trámů. Jenže tato místa jsou takříkajíc nasnadě. Zde máte rovnou, neporušenou podlahu nebo stěnu a je na vás, ve kterých místech jí porušíte. Nutná omezení volnosti Samozřejmě, že v rámci zachování jisté standardní cesty nelze bourat jakékoliv povrchy, navíc těchto neporušitelných povrchů je pochopitelně většina. Ale stále je tu více těch tvarovatelných, než v jakékoliv jiné hře. Vzpomínám si na Medal of Honor, kde lze třeba tankem zbořit dům, ale pro postup dál to myslím nutné nebylo nikdy. Díky Geo-Modu a jeho užšímu začlenění do hry je možné v jistých situacích volit mezi vícero postupy. Automatický kulomet můžete odstřelit granáty, prokličkovat mezi kulkami ukrývajíc se za občasnými překážkami, nebo si v klidu probourat cestu kolem a zezadu na něj posléze položit nálož. Nabídka více možnosti je sice omezená, ale přesto existuje. ![]() ![]() ![]() Stále je ale třeba mít na paměti, že neomezeným geomorfingem byste se mohli ocitnou v situaci, ze které není návratu, či obejít mnoho míst, která byste za standardních podmínek byli nuceni procházet. Zkrátka všeho s mírou, i když v tomto případě je, dle mého názoru, tato míra o něco vyšší. Co ale zůstalo stejné, je způsob ničení například vybavení kanceláří (kopírky, lampy atd.). Po vzoru první Red Faction se tato po zásahu doslova vypaří a nezůstane po nich ani ten mastný flek. Pestrá výbava ![]() Celý arzenál uzavírají exotické zbraně jako je precizní ostřelovačka, antipersonel - jakýsi multigranátomet a z jedničky známý Rail Driver, který pomocí elektromagnetické energie urychlí malý projektil na takovou rychlost, že je schopen prostřelit bez výrazného zpomalení leckterou překážku (že by gaus?). Užitečné drobnosti K tomu musíme připočíst ještě několik typů granátů a časované nálože, které je možné používat současně s hlavní zbraní, aniž byste ji museli odkládat. Máte-li levou ruku volnou, tedy nedržíte-li obouruční těžký kulomet nebo dvě pistole či Uzi, můžete na nepřátele při střelbě ještě házet granáty. Samozřejmostí jsou sekundární módy některých zbraní. Jiný styl střelby, u zdvojených zbraní můžete střílet nezávisle z levé či pravé pistole. ![]() ![]() ![]() U snajperek je to přiblížení cíle pomocí optiky, které je sice graficky vyvedeno značně efektně, ale všemožné kroužky a podbarvení znesnadňují samotnou viditelnost objektů v zaměřovači. Podobně je na tom i optika u Rail Driveru, pomocí níž sice vidíte polohu nepřátel stojících třeba za zdí, ale díky agresivní světle modré barvě hledáčku, či spíše mini-displeje, nevidíte zhola nic. Pouze kroužky označující vzdálené postavy, maximálně lehké obrysy bližších objektů a osob. Také kurzory zbraní jsou zbytečně velké a vzdálenější cíl není přes ně téměř vidět. Kurzor lze sice vypnout úplně, ale pak nezamíříte vůbec. Po svých i jako mech ![]() Zase si to ukládá samo Jako nepřítel nesvobodného ukládání si nemohu nepostěžovat (to je ale pěkná řádka záporných výrazů ;-) na „konzoloidní“ systém ukládacích pozic. Hru nelze ukládat libovolně, nýbrž musíte dojít na předem dané místo, které tvoří předěl mezi částmi aktuální mise. Tam se hra uloží a tam se také ocitnete, pokud zemřete. Někdy začátek určité části tvoří ještě nějaká ta animace, kterou nelze přeskočit, takže pokud se periodicky ocitáte na začátku, protrpíte si znovu i animaci. Na druhou stranu je nutné poznamenat, že alespoň na střední úroveň není hra až tolik obtížná, takže drtivou většinu levelů projdete bez opakování. Ty nastanou spíše při boji s bossy, nebo třeba díky vaší neopatrnosti spojené s nějakým tím pádem z hodně vysoké budovy. Navíc lékárniček, jakož i munice se všude válí požehnaně. ![]() ![]() ![]() Zdraví máme jen tři A když už mluvím o lékárničkách a potažmo o zdraví, tak to je řešeno celkem zajímavě. Má tři hlavní stupně, naznačené počtem hvězdiček, přičemž úroveň zdraví na každém stupni klesá plynule, což naznačuje horizontální ukazatel stavu. Pokud ukazatel klesne na nulu, postava použije jednu z maximálně tří lékárniček, které u sebe může mít, čímž ztrácíte hvězdičku a ukazatel se vrátí na maximu. Pokud ale ukazatel klesne na hodnotu třeba jen o málo vyšší než nula, po čase se vám zdraví doplní samo a to bez použití lékárničky. Snad jde o nějaký samoopravovací či samoléčící režim. Čili, podaří-li se vám z těžké palby utéci do bezpeční, stav zdraví na daném stupni se doplní a vy se můžete opět vrátit do boje. Díky tomuto systému je počet vlastních úmrtí výrazně omezen. Mise hromadného ničení ![]() V některých úsecích připomíná hra známé Slepice, kdy musíte uhájit svoji pozici tím, že střílíte nepřátele, kteří se objevují v různých oknech, na střechách, za barikádami, či na vás vybíhají zpoza rohů budov. To vše tak dlouho, dokud pro vás nepřijede odvoz nebo nedorazí posily. Za těch pár minut pak můžete vyplýtvat více munice, než během celého levelu. Ovšem díky tomu, že zásah do hlavy nepřítele je mnohonásobně účinnější než třeba do trupu, lze mnoho střeliva ušetřit. A rovněž udržet si nepřátele od těla. Statistika na pozadí ![]() Nezbytné přídavky Ačkoliv vás čeká v singlu 11 misí, obsahujících dohromady 44 levelů, budete s nimi hotovi možná už za den, ale určitě za dva až tři večery. Naštěstí zde nechybí alespoň multiplayerový mód, kde můžete soupeřit pouze s počítačovými boty, zatímco možnost online hraní po síti/internetu proti živým protivníkům zde bohužel chybí (info). Nicméně nabízí se vám standardní módy jako deathmatch, CTF a jejich týmové variace, dále pak diktátor a bagman (kdo nese kufřík, sbírá body a je proháněn ostatními). Nechybí ani aréna, ve které se máte k dispozici pouze pistoli. Bohužel u ní se pro každý výstřel musí zmáčknout tlačítko myši, takže si dovedete představit, jak dlouho byste arénu hráli, než by se s vámi myška rozloučila. Majitelé bezdrátových optických myší tento mód s pistolí asi hrát nebudou, rozhodně ne s touto myškou. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Závěrem vzpomenu další přídavek ke hře, kterým je jedna položka v hlavním menu - Extras. Tady si v galerii můžete prohlédnout dostupné zbraně, postavy účinkující jak na vaší straně, tak i u protivníka a rovněž nestranné civilisty. Dále tam naleznete všechna videa či animace a artworky. Předposlední položka před titulky je věnována pro pohodlné vkládání cheatů. Zde vložíte jednotlivé cheaty a ty pak můžete libovolně zaškrtávat chcete-li, aby byly ve hře aktivní. Nakonec bych se zmínil o takové maličkosti. Na této adrese si můžete stáhnout Desktop Destroyer. Známý nástroj pro upuštění vysoké hladiny adrenalinu vyvztekáním se na wokenní ploše. V tomto případě si to s Windows rozdáte pomocí čtyř zbraní z Red Faction II. Tak jaké to je? Nastal čas rychlého shrnutí. Red Faction II představuje graficky vylepšeného nástupce původní hry, kde i Geo-Mod není jen třešničkou na dortu, nýbrž se stává někdy i nutnou pomůckou k postupu. Dějově i zpracováním misí nevybočuje z řad mnohých akčních her a tak rychle dohraný singleplayer asi brzy nahradí multiplayer jen s počítačovými protivníky. K dispozici je k tomu slušná sada map, která čítá několik desítek kousků. ![]() Stáhněte si: Intro, PS2 trailer, Patch, Cheaty, Související články: Red Faction recenze (9/2001), Novinky |
Nukem připravil: jd |