Pět kouzelných amuletů - recenze

Pět kouzelných amuletů - recenze

9. 4. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Kreslené adventury se v tuzemsku odjakživa těšily velké oblibě. Na komerční scéně jich bohužel už moc nevzniká, ale situaci naštěstí zachraňuje freeware scéna, kde díky OFF Studiu vznikla pohádka Pět kouzelných amuletů.

Autor: Dyler
Publikováno: 9.dubna 2005
Verze hry: volně stažitelná/česká
Doba hraní: týden
Kreslené adventury se v tuzemsku odjakživa těšily velké oblibě. Bohužel, na komerční scéně jich už kvůli malé prodejnosti nevzniká tolik, co před několika lety, ale naštěstí existuje freeware scéna, která situaci zachraňuje vytvářením nadějných kousků a jejich vydáváním zdarma. Jedním takovým je i nová adventura Pět kouzelných amuletů, kterou má na svědomí OFF Studio. Zda se vyplatila dlouhá několikaměsíční práce můžete posoudit sami po stažení stopadesátimegového souboru odsud.

Příběh
Pět kouzelných amuletů má zajímavý, pohádkový příběh, což v člověku budí zvědavost, zda autor scénáře Tomáš Krajča četl skvělé GameBook knížky, které byly v polovině devadesátých let hitem a dodnes jsou vydávány další díly. Uvolněné vyprávění a dialogy jsou totiž hodně podobné stylu psaní autorů GameBooků a mému srdci blízké. Pokud jste tuto literaturu četli a poté si hru zahrajete, budete jistě vědět, o čem mluvím.

Hlavní postavou hry, která se odehrává v zemi Nyron, kde vládnou pohádkové síly, je dívka Linda. Ta je pověřena svou opatrovnicí Twelgou o to, aby Nyron pomocí pěti kouzelných amuletů zachránila. Každý amulet má jinou schopnost. Je tu amulet země, ale i ohně, vzdchu, moře a času. Na scéně se ovšem objevuje zlý čaroděj Zarkyran, který má amulety, jichž se chce zmocnit, v hledáčku a ovládnout Nyron pevnou rukou. A jak již správně tušíte, jedině Linda je tou vyvolenou, která to všechno může zvrátit.

Pohádkové hádanky
Začátek hry se celý odehrává v lese, kde pořešíte pár naprosto logických úkolů, které zvládnou i sváteční hráči adventur (např. medvěd vám brání v cestě, takže mu dáte chléb s medem) a směle se můžete přesunout do další části hry. Už na začátku vás ale přinejmenším naštve, že hromada předmětů je aktivních, tzn. že se kurzor rozsvítí červeně, oproti normální oranžové, kdy není v aktivním stavu. Na každou prkotinu pak musíte kliknout a suše zjistit, jestli vám bude k něčemu platná, nebo ne. A je to docela otravné.

Po dokončení první kapitoly se podíváte do městečka Gadmor, kde strávíte o dost více času oproti lesu a také zde narazíte na celou řadu postav - od prodavače až po štamgasty v hospodě. Vaším úkolem je najít Tveirana, což je syn opatrovnice Twelgy, a to by se vám po nějaké chvíli mělo povést. Dále se dostanete i do pouště a navštívíte také ledovou krajinu.
Důležitým místem, kde se možná někdo zasekne, je hrad zmíněného čaroděje Zarkyrana. Tam narazíte třeba na hádanky, kterých se vám může celkově objevit 12, protože se náhodně generují. Co se týče puzzlů, jejich řešení není tak těžké, jen nad nimi chce chvíli přemýšlet. Kdyby se ale někdo z vás zasekl, návod je již k dispozici.

Zpracování
Ručně kreslená grafika je fajn. Nikoho neurazí ani nenaštve a kupříkladu animace postav jsou na freeware hru více než dobré. Sami autoři přirovnávají 5 kouzelných amuletů k legendární Kyrandii nebo k sérii King's Quest. Problémy s ovládáním by snad neměl mít nikdo. Vystačíte si jen s myší.

Jak jsem již výše předeslal, po najetí na daný objekt buď kurzor zčervená nebo se jeho barva nezmění. Pakliže zčervená, pravým tlačítkem si můžete vybrat z několika možností, jak s předmětem naložit. Najedete-li do horní části herní obrazovky, objeví se vám klasický invertář a vyzdvihnout musím i některými lidmi oblíbený dvojklik, kdy nemusíte čekat, až vaše postava přejde na určené místo, ale přesun jí tímto urychlíte. To samé se týká i odkliknutí dialogů.

Vše běží na, mezi domácími vývojáři dobře známém, Wintermute Engine, který je tvorbě her tohoto typu uzpůsoben a pokud s ním člověk umí zacházet, mohou vzniknout tak kvalitní kousky, jako jsou právě Amulety. Požadavky hry jsou: Windows 98/Me/2000/XP, DirectX 8.0 nebo vyšší, 170 MB místa na disku, 64 MB RAM. Doporučuje se 3D akcelerovaná videokarta.

Hudební doprovod je výborný, perfektně zapadá do pohádkového stylu hry a co je důležité, neoposlouchá se vám, alespoň mě se to nestalo. Co trochu zamrzí, je absence dabingu, který by si taková hra, jakou 5 kouzelných amuletů rozhodně je, zasloužila. Na druhou stranu je ovšem pravda, že je lepší nemít namluvení žádné, než aby znělo nadmíru amatérsky. A přeci jen, co bychom chtěli, je to zadarmo a tvůrci ji vytvořili ve svém volném čase bez nároku na honorář.

další obrázky z této hry najdete zde

Resumé
Procentuální hodnocení hry by asi nebylo na místě, jak už bylo řečeno, jedná se o freewarový titul. S čistým svědomým ovšem mohu říci, že Pět kouzelných amuletů je jedna z nejlepších českých volně šířitelných her vůbec. Srovnání s další freewarovou adventurou - 6 ženichů a 1 navíc, která se objevila předminulé Vánoce - by asi nebylo na místě, protože tým Enteron měl s tvorbou her o dost větší skušenosti než OFF Studio a navíc ho jeho členové dělali pro peníze.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dobrá věc se tedy podařila a já jen doufám, že se někdo pokusí o totéž. Snad to vyjde chystané 3D adventuře DeMorte od Nihilis Games, do níž jsou vkládány velké naděje. A nebo se do dalšího podobného projektu pustí samotné OFF Studio s cílem Amulety trumfnout.

Stáhněte si: Plnou verzi hry, Patch, Trailer