NHL 19 - recenze
9/10

NHL 19 - recenze

21. 9. 2018 18:20 | Recenze | autor: Lucie Jiříková |

Kdybych vám před pár měsíci řekla, že Verva Litvínov bude v nové sezóně po dvou kolech na prvním místě Extraligy, že Jaromír Jágr do ní ani nenastoupí, a že nové NHL bude zase o poznání lepší než předchozí díl, asi byste mi právem nevěřili. Verva do posledního zápasu hrála o záchranu. Jarda Jágr sice nedohrál sezónu, jenže s ním se konec hokejové kariéry nikdy spojovat nebude. No a NHL loni předvedlo tolik zajímavých a hru měnících novinek, až si člověk myslel, že novinky jsou na pár let vyčerpané. A vida. Ve všech třech případech jsme se přesvědčili, že realitou se mohou stát i věci zdánlivě nemožné.

Zpět na rybník

Samozřejmě, pro účely recenze je nejdůležitější nový ročník NHL. Loni představený, silně arkádový mód Threes, který na led vyhnal tři hráče na každé straně, je nyní pouze jedním ze čtyř módů ukrývajících se pod honosným označením World of CHEL.

V něm si vytvoříte svého hráče a toho postupně vylepšujete, ať po stránce dovedností, tak i po stránce vzhledu, respektive oblečení. Klíčem k postupu jsou samozřejmě zápasy hratelné ve všech čtyřech módech. Kromě Threes je k dispozici onlineová amatérská liga a dále dvojice fungl nových a značně neotřelých módů Pro-Am a Ones.

Oba nové módy odkazují k začátkům většiny hokejistů. Oba vás berou zpět na rybníky a nechávají vás hrát bez přísných verdiktů sudích i bez chráničů. Pro-Am je singleplayerový mód, kde si zahrajete tři na tři s těmi nejlepšími hráči ze současnosti i minulosti. Ones je pak multiplayerový mód, který nabízí souboj tří hráčů proti jednomu brankáři.

Obojí mě chytlo za srdce, protože i my jsme takhle kdysi na rybníku začínali. Ale nemůže za to pouze nostalgie. Oba tyto módy jsou velmi zábavné a díky možnosti přizpůsobení různými oblečky hodně stylové. V jistých ohledech mi to připomnělo například FIFA Street (tu z roku 2012), na níž dodneška nedám dopustit.

V roli manažera

V každém novém díle se těším na aktualizaci soupisek, protože v nabídce volných hráčů v mém oblíbeném módu Organizace vždycky visí ty samé obličeje (sorry Jardo, ale fakt jsem se tě ráda zbavila), zatímco hráči, kteří na sebe v sezóně upozornili, chybí, nebo například nemají fotky. EA v sezóně do soupisek asi nechce zasahovat, já bych ovšem byla alespoň pro jednu – půlroční – a případně zcela dobrovolnou aktualizaci. V módu Organizace však na mě letos čekaly mnohem zásadnější novinky.

EA přepracovala karty hráčů, stejně jako způsob zobrazování některých informací. Nejcitelnější je ovšem rozšíření skautingového oddělení, kde se nyní nachází až 20 skautů najednou. Skauti se odlišují svými schopnostmi, platy, jakož i svojí specializací (rozdělení podle států a lig, například Rusko, Skandinávské země, Evropa, Kanada, případně NHL, AHL atd.).

Ty pak můžete posílat na různé úkoly, jako je hledání nových talentů, hledání konkrétního typu hráče nebo zjišťování schopností a aktuální formy stávajících hráčů, což se dá využít například při tradování. Čím více o hráčích víte, tím spíše uzavřete výhodný obchod.

Jakkoliv se mi představená novinka zprvu moc nelíbila, brzy jsem si na ní zvykla a teď jsem dokonce přešla do stádia, kdy na ní nedám dopustit. Jenom doufám, že napříště už fakt přijde na řadu chemie hráčů, vazby mezi nimi a případně i nějaká ta motivace a schopnost řídit je na trenérské úrovni. Tohle mě prostě láká víc než manažerská práce.

Dotkni se hvězd

EA u tohoto ročníku hodně propagovala novou technologii RPM (Real Player Motion), díky níž je pohyb na ledě za všech okolností plynulejší. Tato technologie byla často podporována hláškami o tom, že nyní můžete být „stejně rychlí jako Connor McDavid“ a podobně. Zákazníci na to nejspíše slyší, ale já se přiznám, že jsem zase tak velký rozdíl nezaznamenala. Je sice pravda, že NHL 19 mi přijde plynulejší než předchozí díl, nejedná se však o skokový rozdíl. A troufnu si tvrdit, že příležitostný hráč tuto změnu vůbec nezaznamená.

Mnohem zajímavější mi přišla druhá hojně propagovaná novinka, kterou jsou fyzické proporce a jejich vliv na hru. Když se vám do cesty postaví takový Dustin Byfuglien (nejtěžší hráč NHL), tak to pořádně pocítíte, zatímco třeba u Brada Marchanda pocítíte spíše sílu tvrzení „jsem malý ale šikovný“, takže nakonec i posun na ledě je skutečně přínosem.

Možná největším tahákem pro příležitostné hráče však nakonec bude digitální podoba některých skvělých hráčů. Do NHL se dostalo celkem deset legend, jako například Teemu Selanne, Peter Forsberg, Joe Sakic, Mark Messier, Patrik Roy, Mario Lemieux a Wayne Gretzky. Tyto legendy dostaly svoje statistiky a podoby a je velká zábava s nimi (nebo proti nim hrát). Jedná se o výborné oživení pro příležitostné hráče a skvělé zpestření pro tvrdé fanouškovské jádro.

Liga mistrů konečně vyprodaná

Příležitostní hráči nejspíše ocení také zcela nově přepracovaný mód Ligy mistrů. V něm si, stejně jako ve stejnojmenném turnaji, můžete zahrát s těmi nejlepšími týmy Evropy (za nás letos Třinec, Plzeň, Kometa a Hradec).

Tvůrci se novému módu věnovali o poznání víc než tvorbě jednotlivých evropských lig, takže tu najdete aktuální soupisky a mnohem autentičtější stadiony. Třeba v Plzni to tím pádem není navoněné jako ve Washingtonu, ale na první pohled je stadion cítit pivem a klobásou (kotel na některých stadionech má místa ke stání). Rozdíl je jenom v tom, že stadiony jsou na zápasy vyprodané, což se v reálu moc často neděje, zvlášť na zápasy, které se hrají v severských zemích, jako je Švédsko nebo Finsko.

Zase o krok dál

Jak už jsem naťukla v úvodu, NHL 19 mě letos mile překvapilo. Opět dokázalo přijít s viditelnými inovacemi i detaily, které potěší hardcore fanatiky. Vypíchnout musím především nové módy, díky nimž je NHL 19 ještě mnohem barvitější a návykovější než kdy dřív, zapomenout ovšem nesmím ani na fyzické proporce hráčů, díky nimž vám pod rukama neožívají uniformní modely, ale máte reálnější pocit z jejich pohybu. Příjemné nové detaily však zakusíte i na spoustě dalších míst, takže pro koupi nového NHL mluví mnohem víc věcí, než jsou nové soupisky. Tenhle ročník by měl každý fanda virtuálního hokeje mít.

Novinkami nabitá hokejová hra, ve které si s přáteli můžete zahrát třeba i na rybníku. NHL 19 přináší dva zábavné nové módy, vylepšenou Ligu mistrů stejně jako fyzické parametry hráčů a jejich plynulejší pohyb. Pro upgrade tedy máte dostatek důvodů.