zavřít

HoMM IV: Gathering Storm - recenze

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Fanouškům mi nezbývá než datadisk doporučit, budou mít zase na nějakou dobu o dobrou zábavu postaráno. Ti ostatní, pokud Heroes tak nepropadli, ať radši Gathering Storm nepořizují, pravděpodobně by se po nějakém čase nudili.

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

metacritic 64/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Všichni příznivci série tahových fantasy strategií Heroes of Might & Magic si jistě nenechají ujít první datadisk The Gathering Storm. Jedná se o opravdu vydařený přídavek nebo jen o nastavovanou kaši?

Autor: Firebird
Publikováno: 31.prosince 2002


Před dávnými a dávnými dobami existovalo velké a mocné království. Rozprostíralo se v bájných krajích daleké a tajemné země Enroth. Královstvím vládlo mnoho králů a všude byl mír a blahobyt. Jednou ale přišla ohromná pohroma, dva nejmocnější meče světa (Sword of Frost & Armageddon’s Blade) se střetly a zem se řítila do záhuby. Jediná možná záchrana byla teleportovat se do jiné, doposud nezničené země. Byla to země Lodwar, ale jak už to tak bývá, každá zem má své hrdiny a své nepřátele. Čaroděj Hexis se rozhodl ovládnout celou zemi a ti jenž mu pomáhali, potkal strašný osud. Byli proměněni v hrůzné stvůry zdejších světů. Záchrana země stojí nyní na pěti vyvolených, kteří musí čaroděje porazit ... dokáží to?

 Ohlédnutí za předchozími díly
V úvodním odstavci, jak mnozí z vás doufám poznali, jsme se přesunuli od začátku druhého dílu až do začátku datadisku Heroes 4. Je to již mnoho let, kdy Jon Van Caneghem dostal ten geniální nápad převést svět Might and Magic do tahové strategie. Heroes byli hráčským publikem přijati výborně a stal se z nich velmi brzy hit. Netrvalo dlouho a byl zde druhý díl. Ten přinesl mnohá vylepšení oproti prvnímu dílu, potom následoval díl třetí, který se dočkal dvou datadisků. Po nepříliš úspěšných Heroes Chronicles, které měly asi za úkol vytahat nějaké zlaťáčky z nás hráčů, je zde přídavek The Gathering Storm do dílu čtvrtého, který jsme na Tiscali recenzovali na jaře. Půjde o vydařený přídavek, nebo jen o nastavovanou kaši?

Po pravdě řečeno zde příliš novinek není a čekal bych mnohem více, ale třeba si autoři schovávají vše do připravovaného druhého datadisku Winds of War. Ale nyní hezky popořadě. To hlavní a nejdůležitější, co datadisk přináší jsou mapy a hlavně kampaně. Kampaní zde naleznete šest, v nichž bude mít pět hrdinů za úkol zachránit Lodwar před čarodějem Hexisem.



Každý hrdina zažije svůj vlastní příběh, aby na jeho konci nalezli mocný artefakt, s jehož pomocí je čeká všechny dohromady finální šestá kampaň. Ta je přístupná až po úspěšném absolvování prvních pěti kampaní. Ani jedna kampaň neobsahuje žádnou XL (level největšího formátu ve hře) mapu, ale na druhou stranu je to možná dobře. Protože stačí si zahrát XL mapu z původních Heroes4 (v datadisku není žádná nová) a je to opravdu velké čekání na to, než se počítač rozmyslí.

 Kampaně a mapy
Nyní několik málo slov k jednotlivým kampaním. Ta první nese název Masters of Magic (5 misí) a vypráví o putování prvního z pětice hrdinů, konkrétně arcimága Bohdy, který musí najít Nevarovy artefakty. Druhá kampaň Opposites Attract (4 mise) je cestou čaroděje Kozusse, jehož cesta vede k nalezení Náhrdelníku rovnováhy. Další v pořadí je Another Bard’s Tale (4 mise) se týká Agraynel, která hledá kouzelnou mandolínu bardky Aiffe.

Ve čtvrté kampani Might Makes Right (4 mise) se vydá barbar Dogwoggl na cestu za tygří přilbicí a brněním. Předposlední neuzavřenou kampaní je A Matter of Life and Death (6 misí), kde v roli nekromantky Ality budete hledat prsten světla a plášť temnoty. A konečně poslední je The Gathering Storm (4 mise), kde se všech pět hrdinů i se svými artefakty utká se samotným Hexisem.

Kvalita kampaní byla vždy v sérii Heroes na velmi vysoké úrovni a ani v GS tomu není jinak, snad jen mohla mít každá alespoň o mapu více. Doporučuji nehrát kampaň na nejlehčí obtížnost, sice i tak to není zrovna nejlehčí, ale to pravé kouzlo má hra až na vyšších obtížnostech. Samotných map je zde 29, z nichž ve třech z nich si můžete zahrát v allianci s nějakým z počítačů.


 Jednotky, hrady, artefakty...
Kromě map a kampaní je další novinkou několik nových jednotek. Bohužel jsou jen čtyři a ani jedna z nich nepatří do žádného již existujícího hradu, ale všechny jsou neutrální. Jsou to Dark Champion, celkem silná jednotka, ale neměl jsem tu čest ho moc potkat na nějaké bližší seznámení s jeho schopnostmi. Dále zde máme Gargantuan, který představuje silnou střeleckou jednotku, potom Goblin knight, který by se dal asi nejlépe přirovnat k rytířům z hradu Života. A konečně poslední novou jednotkou je Evil Sorceress, která vaše kouzla na ní obrací proti vám, což je mnohdy velmi nepříjemné.

Co se týče nových hradů, tak zde žádný nehledejte. Je to škoda, to bylo asi to, na co mnoho lidí čekalo. Artefaktů zde máme 16, které se dají kombinovat a máte-li všechny, získáte nějaké to zlepšení k už tak mocným silám. Z toho plyne, že se jedná o artefakty vzácné, které nepotkáte na každém rohu jako třeba obyčejnou Trpasličí sekeru. U té se mi někdy stávalo, že jsem jich měl třeba i pět ke konci mapy.

Nových budov v GS máme 11 a jedná se o místa, kde se dají nakupovat kouzla pro tu kterou magii. Několik rekrutovacích budov a taky místo, kam může vstoupit pouze hrdina, kde se sám utká s nějakou vysokou nestvůrou (většinou drak). Odměnou mu pak je získání zkušeností pro dosažení dalšího levelu.

Editor map nedostal žádné podstatné změny, když nepočítám nějaké nové druhy kytiček. Škoda, že nebylo doplněno menu zobrazované po najetí myší nad určitý artefakt nebo budov v menu. Takhle musíte kvůli tomu, abyste věděli, co který artefakt nebo budova dělá, pouštět hru. Což není zrovna to pravé ořechové a pochybuji, že si u všech věcí pamatujete, co k čemu je (alespoň já tedy ne).


další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Shrnutí
Heroes nikdy nebyli špatná hra, vždy se jednalo (a doufám že i nadále bude jednat) o výbornou zábavu. Jen se mi systém hradů v Heroes 4 zdá být poněkud nešťastným, ale to je pouze můj názor. Nebylo by na škodu umožnit v hradu rekrutování většího množství jednotek, nebo alespoň nějakou přidat. Doufám, že další přídavek, který je již v přípravě, přinese opravdu nějaký nový hrad. Editor map by mohl být také vylepšen - vzpomínám na geniální editor v Heroes 3. Kolik českých map bylo uděláno do třetích Heroes? Mnoho. A kolik jich je do Heroes 4? Já vím asi o třech, co jsou na internetu přístupné pro všechny.

Byl bych rád, aby si autoři dali s HoMM IV: Winds of War více práce. Pokud by zapracovali ještě více na editoru nebo nějakém novém hradu a dalších kampaních, může z toho být naprosto dokonalý datadisk. Nyní v případě Gathering Storm se jedná „pouze“ o velmi chytlavou zábavu. Hra se již u nás prodává, cena je příznivá (599,- Kč) za kompletní českou verzi, jak už ale bývá u her z distribuce firmy CD Projekt zvykem. Ale k instalaci české verze datadisku musíte mít i původní hru v češtině. A ještě na závěr se musím zmínit o podpoře multiplayeru, který je součástí Gathering Storm, ale ti, co ho nemají, si ho mohou stáhnout i z internetu ve formě patche.

Stáhněte si: Cheaty
Související články: Heroes of Might & Magic IV recenze, Novinky

 
Firebird
připravil: jd




 
 

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.