zavřít

Golf Resort Tycoon II - recenze

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Pokud se zabýváte vývojem her, tak tato hra by pro vás mohla být krásným návodem jak vyrobit prvotřídní propadák. V porovnání se SimGolfem Sida Meiera ji nezachrání ani nižší cena (20 dolarů) jako u jiných budgetovek.

Hodnocení redakce 4/10

Jak hodnotíme

metacritic 56/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Po vynikajícím SimGolfu od Sida Meiera přichází další podobná hra s tématikou budování golfového hřiště, ve které si také můžete otestovat své umění odpalu přímo na zeleném pažitu.

Autor: Bergy
Publikováno: 17.března 2002


Není to tak dlouho, co jste mohli číst naší recenzi na velmi povedenou hru jménem SimGolf a už tady máme další strategický titul s podobným námětem. Tentokrát se ale jedná o pokračování hry Golf Resort Tycoon, které pravděpodobně vzniklo velmi narychlo, ve snaze odpovědět na velkou úspěšnost SimGolfu. Ono se to totiž má následovně. Když se vyvíjel první díl GRT, o Simgolfu se toho ještě moc nevědělo (v době vydání hry byl SimGolf teprve ve fázi příprav) a tudíž nebyl důvod vymýšlet pro GRT nějaký originální způsob hry. Cat Caddy Games zkrátka udělali klasický tycoon, kde byl hráč nucen budovat golfový klub, stavět jamky a starat se o veškeré klubové příslušenství včetně personálu. Vcelku vysoké hodnocení 70% dostala u nás tato budgetová hra zřejmě jen proto, že se jednalo o netradiční prostředí golfového hřiště.

 Side Meiere, třes se!
Pak ale přišel Sid Meiers Simgolf, který mnohé změnil. Nejenže se z vás stali správci golfového klubu, vy jste si navíc i doopravdy zahráli a zasoutěžili s dalšími hráči v osobních soubojích nebo velkých golfových turnajích. Právě díky tomuto hernímu módu byl a stále je SimGolf tolik úspěšný. Svůj podíl na tom ale možná měla i méně náročná 2D grafika s isometrickým pohledem na hrací plochu.

Golf Resort Tycoon II tedy musel nějakým způsobem reagovat a pokusit se minimálně srovnat krok s konkurencí. Proto je v druhém díle zbrusu nový mód, ve kterém si (stejně jako v SimGolfu) můžete zkusit osobně zahrát na vámi zbudovaných jamkách. Ovšem zde se na chvilku zastavíme, protože tohle vážně stojí za to.



Zatímco u Simgolfu se jednalo o velice zábavnou formu zápasů, kdy jste pouze vybrali typ úderu a naznačili směr, u GRT II je tento mód doslova frustrující záležitostí. Že vám to nejde na rozum? No, já se vám nedivím, každý by asi čekal, že v takové hře jde autorům o to, aby se hráč dobře bavil a nepřicházel o nervy. Zde je tomu ale jinak. Tento mód je totiž pojat jako arkádový golfový simulátor. Jelikož má GRT II trojrozměrnou grafiku, neměli vývojáři pravděpodobně větších problémů při vytváření nového prostředí. Horší ovšem je, že grafika je v tomto módu až příliš odporná, než aby se o ní dalo mluvit v kladném smyslu slova.

 Jak hrát golf a nezbláznit se
Pokud by ovšem bylo jediným problémem ono grafické ztvárnění, dalo by se to určitě ještě nějak překousnout. Doslova noční můrou pro vás ale bude samotné zápolení s golfovou holí a míčkem. Ovládání hráče nejenže není nikterak intuitivní, je naopak přímo děsné. Pro mě samotného nebylo téměř možné docílit toho, abych míček odpálil tam, kam jsem chtěl a to ani po určité době soustředěného tréninku. Zádrhel nastává v momentě, kdy se chystáte švihem odpálit míček. Nastavení síly úderu je hrozně zmatené a ve většině případů to dopadne tak, že míček si prostě letí kam chce. Ještě horší to je, když máte provést závěrečný pat na krátkou vzdálenost. Po několika zcela nepochopitelných úderech, kdy přes mou snahu lítal míček po greenu za strany na stranu jak blázen, se už o mě pokoušela málem mrtvice.

A to ještě nemluvím o tom, že všechny greeny jsou malé a zcela nesmyslně vyvýšené nad úroveň okolního terénu, takže když se vám pat nepovede (tedy skoro vždycky), sjede vám míček pro jistotu ještě do příkopu. Gratuluji vám páni vývojáři, ještě by mohl z toho příkopu vykouknout krtek, který by případně míček sebral a pelášil s ním k lesu, aby nebyla hra tak jednoduchá :)


 Chabá nabídka pastí
Vraťme se zpátky ke strategické části. To je totiž asi to jediné, co je jakžtakž použitelné. Na výběr máte buď Instant Action nebo kampaň s jedenácti misemi. Jednotlivé mise nejsou nikterak těžké a jejich úkoly, které musíte plnit, vám mnoho času nezaberou. Zde to možná chtělo také více zapracovat a vymyslet něco, kde by se mohla rozvíjet hráčova kreativita a fantazie. Takhle vám bohatě stačí, když na vyčištěnou plochu umístíte 9 jamek, pár domků údržbářů a máte vystaráno.

Opět se neubráním srovnání se SimGolfem, který prakticky ve všech směrech vyniká nad GRT I i II. Krásným příkladem je budování jednotlivých jamek. Zatímco u SimGolfu jste stavěli jednotlivá hřiště doslova čtvereček po čtverečku, zde prostě plácnete na plochu celou jamku najednou a maximálně určíte, jak bude dlouhá a případně její zakřivení. Ano, můžete si následně pohrát s terénem, udělat prohlubiny a vyvýšeniny, ale pokud budete chtít svým návštěvníkům zpestřit hru různými pastičkami, zjistíte, že výběr je u GRT II velice chudý. Ve své podstatě si můžete vybrat pouze mezi několika variantami písečné a vodní pasti. Pokud si dobře vzpomínám, SimGolf nabízel daleko širší paletu různých nástrah. Například různé kameny, štěrky, hliněné povrchy atd.

 Nebát se a nakrást
Dalším dost velkým minusem GRT II je fakt, že až na onen pochybný simulační mód, se vlastně jedná o lacinou kopii prvního dílu. Krom několika drobností je to úplně to samé v bledě růžovém. Nevím jak vám, ale mě to ze strany Cat Caddy Games přijde jako docela slušný podvod. Když už chtěli nějakým způsobem reagovat na výbornou hratelnost a nápady Sida Meiera, mohli třeba vydat datadisk ke své původní hře a ne dělat celou „novou“ hru. Nebo počkat, notně vylepšit simulační mód, vymyslet pořádnou kupu novinek do strategické části a až pak toto dílko prezentovat jako druhý díl. Takhle je z GRT II propadák, který navíc dělá ostudu všem kvalitním strategiím, které nesou ve svém názvu tycoon.


Ani celkové grafické zpracování strategické části nedoznalo žádných změn. Opět se tedy setkáváme s tou stejnou grafikou jako v prvním díle. Jak už jsem jednou zmínil, vše je trojrozměrné, což je sice hezké, ale pro hru tohoto typu zcela neúčelné. Otáčení hrací plochy se stejně provádí po 90°ti stupních a zoom má pouze 4 úrovně. Tyto dispozice má i kterákoli 2D strategie s isometrickým pohledem, který je daleko přehlednější a několikanásobně méně náročnější pro vaše pécéčko. Vím, že můj počítač (PIII 800, 256 MB RAM a GF2MX) už nepatří mezi ty silné stroje, ale stejně, aby se mi sekala pitomá strategie, jakmile naházím na plochu pár věci, to už je vážně příliš. Někdy mám pocit, že někteří herní vývojáři se zuby nehty drží pravidla „proč dělat věci jednoduše, když jdou dělat složitě“. 2D grafika by této hře podle mého určitě jenom prospěla.

Celkově je tedy Golf Resort Tycoon II ubohou kopií svého předchůdce, který navíc ukradl skvělý nápad Sida Meiera a ještě ho pěkně zmršil. Jestli se najde nějaký nešťastník, který si tuto hru z nějakého důvodu omylem koupí, upřímně ho lituji. Pokud toužíte spravovat golfový klub, jděte raději do mnohem kvalitnějšího SimGolfu Sida Meiera.

Stáhněte si: Cheaty
Související články: Golf Resort Tycoon recenze (červen 2001), Sid Meier's SimGolf recenze (únor 2002)

 
Bergy
připravil: jd




 
 

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.