FIFA Football 2003 - recenze
9/10
zdroj: Archiv
Recenze

FIFA Football 2003 - recenze

5. 11. 2002 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Od tohoto týdne se v Čechách prodává nový ročník kopané FIFA Football 2003 od EA Sports, která na rozdíl od NHL příjemně překvapila díky revolučním změnám v herním enginu a větší fotbalovosti.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 5.listopadu 2002


Obrázek zdroj: Archiv Již pěknou řádku let nás každý podzim čeká fotbalové ztvárnění kopané z dílny EA Sports a na tuto tradici navazuje i letos FIFA Football 2003. Po zklamání z nepovedeného NHL 2003 k tomuto titulu vzhlíží mnozí hráči virtuálních sportů s nadějí, kterou podpořilo hratelné demo. Jemu jsme se věnovali v tomto článku a dnes přinášíme recenzi na základě testování plné verze hry.

 Nástup na hřiště
Silnou stránkou hry je jako vždy audiovizuální část. Tu mají EA Sports zmáknutou od nepaměti a ani letos tomu není jinak. Vše začíná intrem s několika fotbalovými hvězdami (Giggs, Davids, Carlos), které naštěstí neplní jako v NHL funkci zaplacených papoušků a spíš ukážou něco fotbalových kousků. S čím si dali autoři velkou práci, jsou hráči. Dresy jsou tradičně výborně zpracované, včetně reklam a detailů jako loga, kapitánské pásky, různobarevné kopačky apod. - zkrátka radost pohledět. V tribunách bouří davy fanoušků a jejich chování je skvělým odrazem dění na hřišti - od burácivých pokřiků, klubových popěvků, dunění tympánů, přes pískot při faulech, až po hrobové ticho, když se domácím nedaří.

Hrou za různé týmy zaznamenáte rozdílné skandování a celkovou atmosféru v hledišti. Okolo trávníku stojící fotografové a kameramani přestali urputně mířit objektivy na míč a tak se za ním už automaticky neobracejí, kdykoli vyletí mimo trávník. Dynamiku podél hřiště tak zprostředkovávají spíše překlápějící se reklamy rozestavěné všude okolo. K letošním novinkám patří i jména hráčů na dresech, čímž vším se pohled na hru ještě víc přibližuje televiznímu přenosu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Velkým plusem jsou i velice rozmanité předzápasové nástupy na trávník, kdy nejsme odkázaní na jednu jedinou sekvenci, ale střídá se jich větší počet, čímž mizí stereotyp a vybuzuje se správná atmosféra každého utkání. Tým z Afriky je tvořen hráči černé pleti, Korejci rovněž vypadají na to, odkud pocházejí a takhle to platí v podstatě o všech týmech bez výjimky. Až si budete hrát s editací hráčů, zjistíte, jak bohatá je zde škála obličejů, které lze kombinovat s několika desítkami vlasových pokrývek a vousů různých barev (viz obrázek).

Z herních atributů má každý hráč ve vínku na deset parametrů jako výška, hmotnost, rychlost, přesnost, síla, zkušenost, agresivita, schopnost kličkovat a dokonce hra rozlišuje nohu, kterou hráč preferuje při střelbě. Důvod, proč se o tom rozepisuji je ten, že tohle všechno má na hráčovo chování znatelný vliv a na jeho hře to poznáte, což je výborné.

 Herní menu...
Zvětšit zdroj: Archiv ... je tradičně překresleným klonem toho, nač jsme v podstatě zvyklí. Snaha o maximální zjednodušení designu se negativně odráží v nutnosti více klikat při výběru. Hra dovoluje odehrát přátelák, sezónu, předdefinovaný či vlastní turnaj a multiplayer. Na výběr máme buď týmy sedmnácti - převážně zvučných - světových lig, jako ta francouzská, italská, španělská, brazilská, dánská, belgická, bundesliga, ale i třeba liga korejská, MLS a rovněž nároďáky (je tu i Česká republika). Nechybí ani známý „zbytek světa“, kde najdeme i naši Spartu a Sigmu Olomouc.

Kromě toho jsou v jednu ligu seskupeny i týmy nejzvučnějších jmen, se kterými lze rovněž odehrát přáteláky anebo turnaj. Jejich devizou je i zpracování hráčů, kteří jsou snad bez výjimky vytvořeni podle svých reálných předloh a poznáte je na dálku, jako byste sledovali přenos v televizi. Ale i ostatní týmy jsou zpracovány skvěle a zatím jsem snad každého hráče, kterého znám, poznal i ve hře.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Slabé trenérské možnosti
Co trochu zamrzí je nemožnost uložení vybraných týmů (což dříve šlo) a tak je potřeba se před každým zápasem proklikat k těm, se kterými chcete hrát. Dalším mně trochu nepochopitelným tahem je omezení taktických možností, které asi přenechali definitivně specializované hře Total Club Manager 2003 taktéž od EA. V trenérských volbách si klasicky vybíráte rozestavení hráčů v poli, ale jen v několika málo případech lze vybrat, zda hrát spíš útočně, neutrálně či obranně. Nenajdete zde ani globální taktiky jako vyšší tlak, zóna, osobní obrana či třeba offside systém, což nemůžu hodnotit jinak než jako další zbytečné herní omezení. Vše se řeší pouze výběrem rozestavení hráčů, kde pouze u několika málo variant lze ještě nastavit, zda hrát útočně, obranně či něco mezi tím.

Na možnost rychle přepínat mezi taktikami za hry jsme zapomněli už zhruba před rokem, z čehož je jasné, že EA jdou v tomto směru kupodivu zcela proti proudu, který žádá právě naopak co nejvíce možností hru měnit a kombinovat. Aby toho nebylo dost, chybí i možnost volit si počasí a denní dobu. Obojí se sice mění, ale automaticky, nezávisle na vaší chuti. Tohle jsou sice drobnosti, ale je škoda se jimi omezovat. O komentář se starý známý John Motson a pomáhá mu "nováček" Ally McCoist - vše ve standardní kvalitě, na kterou jsme u FIFY zvyklí.

 Skutečně nový engine
Zvětšit zdroj: Archiv Letošní engine je (stejně jako každý, co kdy vyšel) vydáván za zcela nový a revoluční, nicméně letos na tom bude pravdy o něco víc než jindy. Na první pohled vidíte zase lepší grafiku, pohyby hráčů i skandující ochozy. Pohledem na způsob ovládání nabudete dojmu, že je vše při starém, ale nenechte se mýlit. Po stránce ovládání a chování hráčů došlo k velkým změnám, které odhalíte až po delším hraní. Vše začíná již vedením míče, který není přilepený na kopačce, ale hráč si jej předkopává. S míčem lze i sprintovat, což vede k ještě delšímu předkopnutí míče, navíc v okamžicích, kdy není míč na kopačce nelze měnit směr, přihrávat apod.

Změnou směrů se dá i šikovně kličkovat, ale kličku lze provést i speciálně pro to určenou klávesou a nejedná se naštěstí o žádnou ekvilibristiku. Tradičně je řada zákroků skryta a je na hráči, aby přišel na různé vychytávky, jež hra nabízí (nejsem si jist, zda tohle tajnůstkářství je na místě), a to nejen v dvojstiscích, ale kouzlo je často skryto ve vhodném načasování použití té které klávesy.

V každém případě se mi nové ovládání a chování hry moc líbí a odpadá z velké části stereotyp a automatika, kdy vypracování šance a vymetení pavučiny bylo otázkou několika nacvičených hmatů. Nyní má na střelbu i přihrávky vliv podstatně více faktorů a hra je tak mnohem fotbalovější. Tak jako jsem hrával dřívější FIFY na World Class, letos jsem začínal na obtížnost nejnižší a hodně dlouho mi trvalo, než jsem si v ní byl schopen vůbec vytvářet brankové šance a ještě déle než jsem z nich dokázal soupeře ohrozit. Na nový herní systém je potřeba si zvyknout a často zapomenout na podvědomé návyky z předchozích ročníků. Byla by chyba nadávat, je to prostě jiné a dle mého názoru mnohem lepší.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Standardní situace
Velkých změn doznalo zahrávání všech standardních situací. Moc povedené jsou přímé kopy (i když faulů je pořád poskrovnu), kdy se vám ukáže vzdálenost k brance a můžete nastavit bod (na trávníku i přímo v brance), do nějž míříte a faleš, kterou chcete míči udělit. Poté přichází na řadu pohyblivý ukazatel, jehož ručičku se snažíte zastavit co nejblíž ideální pozici, aby byla střela co nejpřesnější tomu, co jste si navolili. Vliv mají pak i atributy hráče, což celé dohromady dělá exekuci zajímavou, zábavnou a blízkou realitě. Dají se tak zažít moc zajímavé situace a oproti dřívější ohnuté šipce, ukazující kamkoliv a nikam zároveň, jde o velký pokrok.

Zvětšit zdroj: Archiv Nicméně nechápu, proč není možné spoluhráče před exekucí rozestavovat ani jinak měnit jejich postavení v poli tak, jak tomu bývalo kdysi dávno, což by jistě hře ještě víc prospělo. Pokud je naopak exekutorem kopu soupeř, můžete bočně upravovat postavení zdi, nicméně ani tady nelze třeba ovládat a rozmísťovat hráče a účinněji rozestavit svoji obranu.

 Omezení v ovládání hráčů
Obdobně je zpracováno i zahrávání autových vhazování soupeře, kdy už vůbec netušíte, jak hráči v poli stojí. Objeví se detail na vhazujícího a pak se rychle přepne pohled, když už míč letí od něj (v multiplayeru tomu tak není a vidíte, kam hráč hodlá vhazovat). Podobná situace je při výkopu od branky, kdy pohled zachycuje golmana bez možnosti nějak blíž zaměřit míč či pohnout útočníky.

Zvětšit zdroj: Archiv Rohové kopy používají pohyblivý ukazatel přesnosti stejně jako kopy přímé a ani zde nelze jak obráncem, tak útočníkem vůbec hýbat, dokud míč není vykopnut směrem k vápnu. Ono velké vápno jako takové je také jediný prostor, kam lze míč z rohu vyslat, nelze zahrát nakrátko (i když jde poslat míč po zemi a hráč si pro něj přijde) či přihrát obráncům dozadu. Globálně je nový způsob ovládání jistě přínosem, ale různá omezení zbytečně sráží jeho možnosti a herní variabilitu.

 Přihrávky a hlavičky
Z přihrávek najdeme klasickou nahrávku tam, kde hráč stojí, i možnost vyslat spoluhráče dopředu a následně přihrát do běhu, přičemž bude záležet na síle, kterou do přihrávky vložíte. Je to šikovné a vysílání spoluhráčů do prostoru patří k technice, kterou budete velice často uplatňovat, už proto, že tak poženete svůj tým rychleji do útoku. Vhodným načasováním jde pak provádět i ťukec na jeden dotek a časem najdete i další fotbalové vychytávky jako přihrávky a střely z voleje, patičky, ránu z první, atd.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Při přihrávce stejně jako při střele záleží, zda sprintujete, běžíte či stojíte na místě a na správném načasování. Zjistíte, že když protivníka atakujete a necháte mu málo času na rozmyšlení, dělá větší chyby a často přihrávku či střelu zkazí. Přihrávat lze i vzduchem, kde rovněž bude hodně záležet na síle. Navíc při zpracování vzdušných míčů hraje roli, jak vysoko a daleko od hráče míč letí, abyste mohli střihnout nůžky, přihrát z voleje, vystřelit na branku apod.

Co jsem bohužel neobjevil a ani u počítače nijak výrazně nezaznamenal jsou efektivní hlavičky. Hlavičkovat se mi daří jen při soubojích, třeba po výkopu od branky nebo rohovém kopu. Ty jsou mimochodem zajímavé tím, že je vyhrává zpravidla ten, kdo stiskne klávesu jako poslední, což je velká změna a souboj pak vypadá jako opravdový hlavičkový boj o míč, kdy v poslední chvíli mačkáte klávesu ve snaze míč vybojovat. Hlavičky to jsou ale takové neslané, nemastné, žádná razance. Vůbec se mi nepodařilo přimět osamoceného hráče odehrát míč hlavou (počítač to ale občas dělá) - vždy jej zpracuji na prsa anebo nohou. Snad je to další z tajemství, které jsem dosud neodhalil, protože nemít možnost pořádně hlavičkovat by bylo (a pro mě zatím je) dalším omezením.

 Náročnější střelba
Obrázek zdroj: Archiv Střelba vás bude dlouho zlobit a k odhalení jejího principu je třeba čas. Poté, co vás zlobit přestane, začne naopak děsně bavit. V podstatě se na jejím provedení podílí jednak ukazatel síly a výšky, který je bohužel velice titěrný a při hře jej téměř neregistrujete a naučíte se hrát spíš citem. Dále má na střelbu kromě parametrů hráče vliv i jeho postavení vůči brance, zda je v pohybu, klidu, střílí z otočky či sprintuje, i to, kam zaměřujete. Kombinací toho všeho je pak střelba, kterou ukrotit bude zpočátku oříšek, ale dá se to nacvičit a hlavně - vypadá to vše velice fotbalově. Stačí zlomek vteřiny a střela letí mimo. Nyní již nejde stisknutím směrových kláves míč bezchybně vyslat do té části branky, kam ukážete, ale je třeba střelu odladit, dobře při ní stát a zvolit správnou sílu vzhledem ke vzdálenosti.

Výsledkem je opravdový fotbal, který se mi líbí. Řada střel branku netrefí, padají břevna i tyče (ve velmi rozumné míře) a o napjaté okamžiky není nouze. I zde je třeba odkrýt pár tajemství jak střílet rovnou z první, jak si míč vhodně předkopnout, jak efektně přehodit padáčkem příliš vyběhnutého golmana, kterak provést skluz do letícího centru apod.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Krásné a rozmanité branky
Na hře se mi líbí i odrazy míče od hráčů, kdy nastřelením spoluhráče či soupeře se míč od něj odrazí a dokonce jsem takto dal i kuriozní branku, kdy jsem napálil soupeřova obránce, od jehož ramene se míč odrazil a obloukem přeskočil zmateného golmana. Byl to jeden z krásných gólů, nijak nepřibarvený automatikou a předdefinovanými scripty. Když už jsem u pěkných branek, pochlubím se i jednou třicetimetrovou ránou z přímého kopu, která jemně olízla tyč a rozvlnila síť. Také se mi povedlo dát pár branek skluzem, po výborné kombinaci a jednu dokonce patičkou. Nenechte se ale mýlit, že tohle zažijete třikrát za zápas. Naopak, na krásný gól je potřeba si počkat a o to víc chutná.

Potěšující je i variabilita střel, které nejdou jen do pár přesně předdefinovaných míst branky, ale míče lítají všude možně. Padají tak velice rozmanité branky, míč lízne tyč či břevno, odrazí se od něj zpět do pole, do strany či za branku i do sítě, a to všechno je moc dobře.
Zvětšit zdroj: Archiv
Za zmínku stojí ještě zpracování kamer a pomocných prvků, jako je radar a ukazatel střelby. Kamery jsou standardní a není možné jejich umístění měnit, což je dost škoda a zde stále vidím velké rezervy, protože velice často útočíte do neznáma, ať zvolíte kameru kteroukoli. Uvítal bych klidně menší počet, ale pro hraní mnohem rozumnější pohledy. Radar je velice titěrný a umístěný tak, že jej nemáte šanci při hře sledovat, čili tato pomůcka ztrácí větší smysl. Podobně je tomu s ukazatelem střeby, který při rozlišení 1280 x 1024 je tak malý, nevýrazný a schovaný v koutku, že jeho účelné používání je nemožné.

 Šikovní golmani
Kdo vývoj FIFY zná, tuší, že se dostáváme k achillově patě celé série. Oddechněte si, protože se letos koná malý zázrak. Ano, je to tak, brankáři jsou šikovní a navíc vám prozradím, jak si je ladit podle svého gusta. Golmani se poprvé v historii stávají rovnocenými partnery hráčů v poli a jejich výkony určitě potěší každého. Robinzonády, boxování centrů z vápna, vybíhání proti unikajícím útočníkům, vypichování lobů padajících k břevnu, reflexívní vyrážení prudkých střel při zemi i ve vzduchu rukama, nohama i tělem - to vše zažijete a budete se bavit. Pryč jsou časy tutových pozic, kdy jste předem věděli, kdy bude následovat branka. Šikovným skloubením úrovně golmanů a střelby přichází fotbal, který simuluje dění před brankou velice šikovně.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Již v článku o demu jsme psali, že golmany lze upravit parametrem ABSOLUTELY _PERFECT GOALIES v souboru ini.big (download), nicméně tohle vyladění z nich dělalo přeci jen nadčlověky. V plné verzi jsem vypátral, že v jednom podadresáři hry je soubor aicpu.big, kde se nastavuje šikovnost hráčů a brankářů jednotlivě pro každou obtížnost zvlášť. Jednak zde tedy můžete zjistit, na jakou obtížnost se kde chytá, navíc ji můžete přepsat (třeba programem UltraEdit) a vyladit tak, aby vám vyhovovala. Já teď vypnul supergolmany a pouze zvednul úroveň brankářů na hodnotu 70 (z původních cca 10 až 50) a zatím mi toto nastavení maximálně vyhovuje. Pokud se na úpravy sami necítíte, stáhněte si již upravený soubor odtud, kde pro všechny obtížnosti je brankář počítačem ovládaného týmu nastaven na hodnotu 70.

 Zpřístupnění tréninku
Zvětšit zdroj: Archiv V nabídkách hry nenajdete možnost tréninku, který ze hry již před lety zmizel ke škodě nás všech. Nicméně jakýs takýs tréninkový režim si nastavit lze, i když i v tomto případě ne přes menu, ale v jiném konfiguračním souboru - soccer.ini. Zde připište na samostatný řádek (tohle jde i v Notepadu) PRACTICE_MODE=1 a při vytvoření hry se vám neobjeví soupeř. Můžete si tak v klidu trénovat přihrávky, centry, voleje a střelbu na bránu. Golman je zde upraven způsobem, kdy nevykopává dopředu, ale za vlastní branku a následuje tak váš rohový kop. Bohužel zde asi nenatrénujete přímé kopy a penalty, aspoň mně se nepodařilo přijít na způsob jejich vyvolání. I tak se tento režim velice hodí pro seznámení se s hrou a trénink základního ovládání i různých vychytávek, které lze v klidu zkoušet.

 AI
V samotné AI hráčů v poli jsem našel několik chybek, které trochu zamrzí. Díky nim se totiž tým jako celek chová v řadě okamžiků celkem nefotbalově, což mrzí o to víc, že jsou jiné herní části zajímavé. Třeba velice často hráči tuhnou a zůstávají stát nehnutě na místě sledujíc míč, kterak se k nim či kolem nich pomalu kutálí. Další poznatek mám ze hry v útoku, kdy mi často přijde, že útočníci namísto aby šli do přihrávky se naopak v půli cesty otočí a začnou se zcela zbytečně vracet, čímž celou akci předčasně vzdají. V obraně se taky tým nechová zrovna ideálně, často obránci koukají na pronikajícího útočníka s rukama v bok, jako kdyby neviděli hrozící nebezpečí a tvrdošíjně si hleděli svého.

A věc, kterou jsem také neodhalil, je napadání soupeře a tlak vyvíjený na jeho hráče. Nikde jsem toto nastavení nenašel a mám pocit, že hra v poli je do značné míry volná a mí hráči si soupeře nepokrývají dostatečně důrazně a díky tomu mu dávají prostor a větší klid ke kombinacím. Naopak soupeř svůj herní styl mění a třeba po prohraném poločase nastoupí do druhé půle s daleko větším důrazem, kdy mám problémy kombinovat a vůbec se s míčem někam pohnout. Tohle bych často rád i od svých svěřenců, ale nenašel jsem možnost jim to přikázat.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Možná je to ale záměr nutící vás své svěřence o to důsledněji vést a rychle mezi nimi přepínat - zkrátka abyste byl motorem i duší celého týmu. Letošní FIFA je plná skrytých tajemství a tak je možné, že i tuto někde odhalím. Záhadou mi je i síťová hra (po LAN), která mi po pár sekundách vždycky spadne s tím, že je porušena synchronizace. Dělá mi to jen FIFA a tak tipuji, že jde o nějaký problém v síťovém kódu a uvítám vaše zkušenosti v komentářích.

 Shrnutí
Suma sumárum představuje letošní fotbal veliký posun kupředu v hratelnosti. Celý projekt je velmi fotbalový a i pro zkušené harcovníky bude školou na delší čas. Hra je mnohem zábavnější než kdy dříve i přes chybky v AI (které se vám vhodnou hrou podaří minimalizovat) a trochu zbytečná omezení, kterých je na můj vkus docela hodně. Velkým plusem je systém vedení míče, přihrávek, střelba a golmani, kteří konečně chytají šikovně a jde jejich úroveň nastavit. K nesporným kladům patří i grafika a zvuky, které vytvářejí základ atmosféry, v níž je pak radost hrát.

Zvětšit zdroj: Archiv Nakonec odkážu na oficiální editor FIFA 2003 Creation Centre, který dovoluje měnit a vytvářet vlastní týmy, hráče, turnaje, dresy, upravovat sestavy a atributy hráčů a řadu dalšího (viz obrázek 1 nebo 2). Doporučuji si projít i různé konfigurační soubory a alespoň se podívat, co je v nich možné nastavit a případně upravit. Šikovný web pro anglofilní fanoušky je SoccerGaming, z českých pak vyzdvihněme FifaCZ.com., kde už dnes naleznete například tým Slavie Praha nebo nový stadión na pražském Strahově pro FIFA 2002.

Stáhněte si: Demo (16 MB), Demo Raptory, Videa (2x 4 MB), Cheaty

Související články: První dojmy, Novinky, FIFA Football 2002 recenze (10/2001), World Cup 2002 recenze (4/2002), FIFA 2001 recenze (11/2000), FIFA 2000 recenze (11/1999)

 
Mickey Mouse
připravil: jd




 
 
Mickey Mouse

Verdikt:

Letošní FIFA si rozhodně zaslouží vaši pozornost, pro mě je to veliké oživení, na které jsem dlouho čekal. Já o ní mohu za sebe prohlásit, že čím déle ji hraji, tím víc mě baví, a to tu ještě nebylo. Neustálým hraním odhaluji další a další možnosti, vstřebávám ovládání a zažívám skvělé fotbalové okamžiky, nádherné branky, infarktové situace - prostě fotbal se vším všudy. FIFA 2003 pro mě představuje velice milé překvapení a výbornou zábavu.

Nejnovější články