zdroj:
tisková zpráva
Třetí Fallout je multiplatformová hra, která začátkem listopadu vyšla jak na počítače (v edici Games for Windows), tak i na Playstation 3 a Xbox 360. Jednotlivé, a to i konzolové verze, se od sebe po technické stránce docela liší, tudíž jsme se všem dodatečně podívali na zoubek. Aby nebyla některá verze zvýhodněná tím, že pro ni již stihl vyjít novější patch než pro ty ostatní (což není v moci vývojářů, ale záleží to na rychlosti schvalovacího procesu v Sony a Microsoftu), otestovali jsme vždy jen základní verze hry ve stavu, v jakém se na našem trhu prodávají.
Kvůli osvobození od poplatků výrobcům konzolí je počítačová verze samozřejmě o hodně lacinější (1099 Kč oproti 1599 Kč), navíc má jako jediná českou lokalizaci formou titulků (od Cenegy Czech). Obě konzolovky nemají v balení ani český manuál, tím se opět chlubí výhradně počítačová verze hry. Taktéž má PC verze nutný prvotní spouštěč, kde si lze velice podrobně nastavit grafický výkon hry, ale o tom nemá cenu psát, to je asi jasná věc.
PS3 verze trošku ztrácí Jedině PS3 verze občas trpí drobným cukáním vždy při zobrazení indikátoru nově připojeného přítele ze seznamu přátel a podobných zpráviček. Tento problém se v základní prodávané verzi (bez patche) objevil jednak při našem testování a mluví o něm i jiní hráči. Drobné doskakování lze ale vyřešit zakázáním zobrazování identifikací nově připojených přátel a podobných informací v nastavení konzole.
Připomínáme, že výrobce nebude pro PS3 vydávat žádný další přídavný obsah, což je docela zásadní zápor oproti X360 a PC verzi, pro něž jsou na leden-březen ohlášeny tři mini-datadisky a s nimi to jistě neskončí. Fallout 3 na PlayStation 3 také nepodporoval trofeje, tedy obdobu achievementů z Xboxu 360, kde tato ocenění samozřejmě nechybí. Vyřešit to lze dodatečně updatem.
Seznam chyb na všech platformách byl zpočátku obrovský, ale taktéž na PS3 se častěji než na ostatních strojích objevovalo zatuhnutí hry při spuštění nějaké nehratelné sekvence, kdy bylo potřeba hru, popř. konzoli restartovat a manuálně nahrát poslední pozici. Já jsem musel restartovat PS3 jednou při vstupu do města Megatuny, ale také Xbox360 při opuštění Vaultu.
Ovládání Je výborné, že všechny tři verze podporují svobodné rozložení funkcí na tlačítka joypadu a na PC samozřejmě i klávesnice. Počítačová varianta nativně podporuje ovládání joypadem z Xboxu 360, který namapuje stejně, jako je tomu na konzoli od Microsoftu. Počítačový Fallout 3 ale disponuje jednou pro někoho možná užitečnou drobností. Na klávese „Q“ je k dispozici funkce automatického pohybu, kdy pro běh nemusíte trvale držet tlačítko, nýbrž postava se pohybuje sama stále vpřed. Na konzolích nic takového nenajdete.
Grafika
zdroj:
tisková zpráva
V této kolonce je jasným vítězem silný počítač, který dokáže vykreslovat vyšší rozlišení (pokud máte kompatibilní železo a monitor) než obě konzole. Při zobrazení krajiny to není zas tolik propastné, ale velký rozdíl je v zobrazení postav a některých blízkých objektů, jako jsou domy, automaty, atd. PC verze má v tomto znatelně jemnější textury a to i při nastavení na střední výkon. Potvrdilo to i mé zapojení Xboxu 360 do monitoru, kde běžel najednou Fallout 3 na PC (DVI) a na Xboxu (VGA) při nativním rozlišení 1280x1024. Na první pohled byla xboxová verze méně ostrá a textury nebyly tolik detailní. Nejvýraznější to bylo u obličejů NPC postav, kde na počítači charaktery vypadají o něco lépe.
Opět papírově nejhůř je na tom Playstation 3, která má nevyhlazovanou grafiku a tím viditelnější zuby na okrajích objektů než je tomu na Xboxu 360 (4x vyhlazování). Ten má zase na můj vkus více přesvětlené barvy a potíže s kontrastem, ale na porovnání může mít vliv i zapojení, kdy PS3 jsem měl připojenou k LCD televizi přes HDMI a Xbox přes VGA. Nicméně o chlup lepší obrázek na Xboxu zmiňují i další magazíny. Každopádně si lze odlišností mezi konzolemi povšimnout prakticky jen při přímém přepínání zdrojů. Jsou to celkově jen minimální nuance a i tak je výsledný obrázek na obou konzolích vynikající.
Chyby Kdybych si měl vybrat libovolnou verzi, tak hlavně s ohledem na finanční stránku a českou lokalizaci bych volil tu počítačovou. Nicméně to pouze za předpokladu, že by hra fungovala spolehlivěji než zpočátku. Jen do opuštění Vaultu 101 mi základní verze hry asi 10x spadla na plochu Windows, přičemž jen checkpoint, kdy poprvé uvidíte pustinu, jsem musel nahrávat 3x za sebou. Ani první PC patch to mé padání, soudě dle seznamu oprav, neřešil.
Na mé sestavě (info) navíc nelze plynule hrát na ultra nastavení při 1280x1024, kdy hra silně laguje. Při změně na vysoké hodnoty je pohyb již plynulý, i při aktivaci vyhlazování a filtrování. Zdlouhavé hrátky s nastavením grafiky, při kterém je nutné neustále opouštět hru a znovu ji spouštět, samozřejmě konzolisté řešit vůbec nemusí.
Závěr
zdroj:
tisková zpráva
Na jedné straně tu tedy máme levnější a počeštěnou PC verzi s lepší grafikou, ale zase s větším množstvím chyb než u konzolových verzí, včetně nemoci s neustálým padáním celé hry, což závisí na štěstí a případné verzi operačního systému, jeho zadělanosti programy, ovladači atd. Konzole pro změnu nabízejí stabilnější framerate, instantní hraní bez instalace a prvotního ladění grafického výkonu, a to za cenu o něco horšího obrázku a vyšší finanční investice na koupi hry. Takže rozhodnutí o jasném vítězi pomyslného trojboje není zcela jednoznačné a každý si tak musí zvolit vlastní preference v případě, že si může mezi platformami svobodně vybírat.
Za zapůjčení všech verzí hry děkujeme obchodu Surtep.cz.
Stáhněte si: Editační nástroje, Patch, Videa...
Související články: Novinky, Mega-recenze české verze, Dojmy z xboxové verze, Modifikace pro Fallout 3
|