zavřít

Drakensang: The Dark Eye - recenze

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Příjemné RPG s partou dobrodruhů a propracovaným vývojem postav navazuje na hry ze staré školy, hlavně na Realms of Arkania. K osvědčeným principům přidává moderní pauzovatelné boje, vlastní dům, solidní zpracování a mnoho dalších povedených detailů. Drobné nedostatky a trochu neoriginální úkoly nemohou fanoušky RPG odradit od dobrodružství s nostalgickým nádechem.

Hodnocení redakce ?/10

Jak hodnotíme

metacritic 75/100

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Pamatujete Realms of Arkania: Shadows over Riva? Návrat k této klasické RPG sérii hodně příjemně překvapil. Zkušené hráče potěší propracovaný vývoj postav, začátečníky zas zpracování a zajímaví hrdinové.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 9.března 2009
První recenze anglické verzeVerze hry: anglická/finální/PC
Doba recenzování: 1 týden


Obrovský herní svět, nelineární děj se spoustou vedlejších questů, zajímavé rasy, neuvěřitelně detailní vývoj postavy, taktické boje... To je asi sen každého fanouška RPG. Sen, který se nepovede moc často splnit. Svého času se to podařilo výborné trilogii Realms od Arkania postavené na pravidlech německého pen and paper RPG The Dark Eye (Das Schwarze Auge). A právě na její odkaz navazuje aktuální Drakensang: The Dark Eye.

V preview a novinářských materiálech vše znělo moc hezky na to, abych uvěřil, že Realms of Arkania je zpět. Přistupoval jsem proto ke hře opatrně, a po shlédnutí nemastného neslaného intra jsem si říkal, že to bude dílo vývojářů možná nadšených, ale nezkušených... A pak přišel výběr hlavní postavy.

Vybere si každý
Válečník, střelec, zloděj, bandita, několik různých kouzelníků, pirát, trpaslíci, amazonka, elfové... Úvodní výběr je opravdu hodně bohatý. Snad jen kejklíř a vikingsky laděný Thorvalian oproti legendární trilogii chybí, ale jiné postavy jsou zas navíc. Zvolenému hrdinovi či hrdince sice nemůžete v rámci zvolené rasy a profese vybrat obličej, ale i tak je výběr hodně pestrý. A co teprve, až odhalíte detailní volby skillů kliknutím na expert režim. Tohle opravdu jsou RPG orgie.



Brzy zjistíte, že každá postava má spoustu dovedností a schopností. Znalost pouličního života, svádění, smlouvání. Páčení zámků, kapsářství, odstraňování pastí. Léčení zranění a otravy, znalost magie, vědomosti o přírodě, magii či bylinách. Výroba luků, kovářství, alchymie. Boj se všemi možnými druhy ručních i střelných zbraní. Speciální bojové manévry. A samozřejmě kouzla – útočná, oslabující, posilující, ochranná i léčivá...

První kroky - vesnice a divočina
Váš starý známý vás zve dopisem do města Ferdok. Jako začínající hrdina ale nejprve musíte splnit pár úkolů v nedaleké vesničce a jejím okolí, abyste získali záruku známých osob; bez ní vás totiž městskou branou nevpustí. Už tady se ukazuje povedený návrat ke kořenům moderní RPG zábavy. Brzy naberete prvního kumpána do party – drsnou amazonku – a splníte první úkoly. Některé z nich jsou nepovinné, jiné splnit musíte.

Čeká vás něco málo pobíhání po divočině obklopující vesnici; už tady se ukáží amazončiny znalosti divočiny. Na minimapě díky jejímu talentu uvidíte nebezpečné predátory, a také bylinky. Můžete je zkusit sebrat; pokud amazonce dostatečně zvýšíte skill Herb Lore, nasbíráte lístky a kořeny, které se budou později hodit. Navštívíte i první „dungeon“ – přírodní jeskyni, kterou zkoumá zapomětlivý kouzelník – i boj s vlky. A také první setkání s podivnými zloduchy, kteří jsou součástí hlavní příběhové linie, již budete později rozplétat...


 Pohyb po mapě světa
Až získáte v úvodní lokaci potřebné záruky a propustku od vojáka, vydáte se k městu. Poněkud nesmyslně se do úvodní lokace po jejím opuštění nebudete moci později vrátit (a platí to i o některých dalších místech později ve hře – když v nich splníte hlavní úkol, už se pro vás „zamknou“). Po světě se pohybujete pomocí globální mapy, na které se postupně odkrývají zajímavá a důležitá místa. Čas od času se vám při cestování mezi lokacemi něco přihodí; třeba boj s divou zvěří. Škoda ale, že jde v podstatě jen o náhodné boje; třeba v RoA jste dost často potkali potulného kupce nebo třeba narazil na stopy vedoucí k nějaké jeskyni, což bylo samozřejmě zajímavější.

Brzy po příchodu do Ferdoku zjistíte, že váš starý přítel byl zavražděn. A nejen on, ale i další; a vypadá to na rituální vraždy. I když později se do toho ještě přimotá korupce u obchodních společností a další zápletky... Víc neprozradím, ale můžete se těšit jak na dlouhý hlavní příběh, tak na vedlejší úkoly. Ty jsou bohužel trochu neoriginální, ale leckdy docela propracované, a zavedou vás třeba i do samostatného „dungeonu“. Celý děj hry je vlastně hodně klasický, a někomu časem asi bude vadit nedostatek originálních zápletek.

 Městský život
Město Ferdok je rozděleno na několik čtvrtí a je docela velké. Ale ne tak, abyste se v něm ztratili. Minimapa ukazuje důležité osoby v okolí, na velké mapě uvidíte vždy celou čtvrť a také otazníčky značící questové lokace či postavy. Ve městě se samozřejmě uplatní úplně jiné dovednosti než v divočině. Jelikož jsem si coby hlavní postavu vybral zlodějíčka, řešil jsem většinu problémů s ním, ale i ostatní by měli být v pohodě – relativně brzy totiž potkáte šarlatánku (jakýsi pouliční mix zlodějky a kouzelnice) a také z lapáku vytáhnete starého známého, kterému zlodějské řemeslo rovněž není cizí.


Je fajn, že po částečném vyřešení vražd získáte od města luxusní dům. Můžete jej použít jako skladiště, a také si do něj pořídíte různá vylepšení, třeba alchymistickou laboratoř nebo kovárnu. Asi jediná věc, která vás ve městě může štvát, je docela častý loading lokací – při přechodu z jedné čtvrti do druhé vstupu do domu.

Zkušenosti
Za splněné úkoly a zabité nepřátele získáváte samozřejmě zkušenosti. Malá poznámka pro fajnšmekry: potěší i takový detail, že stejně jako v RoA získáte za první setkání s konkrétní potvorou mnohem víc zkušeností než pak za další zabití. Logicky a reálně to odráží fakt, že hrdinové prostě zjistí mnohem víc prvním bojem s obřím pavoukem, při dalších bitkách se stejnou potvorou už jen pilují techniku boje a zkušeností proto získají méně. Za získané bodíky si samozřejmě můžete vylepšit dovednosti, základní vlastnosti, počet hitpointů nebo třeba kouzla. Některé schopnosti zůstávají exkluzivní pro určitá povolání – typicky třeba kouzla pro kouzlící postavy. Magický blesk nebo léčení prostě piráta nenaučíte, ani kdybyste se rozkrájeli. Což je ale dobře, nutí to hráče skládat rozvážně partu.

Důležití učitelé
Některé skilly jsou sice zpočátku určeny jen některým profesím, ale můžete je naučit i ostatní. Tak třeba i amazonku můžete teoreticky naučit u učitele otevírání zámků a pak ji zdokonalovat, ale je to tak trochu nesmysl a zbytečné, lepší je mít vyváženou partu, která dohromady překoná každý problém. V týmu můžete mít až čtveřici dobrodruhů (včetně hlavního hrdiny), občas se k vám přidá i nějaký ten dočasný souputník. Nevyužití rekové čekají doma a můžete je kdykoliv vyměnit za někoho ze stávající sestavy; tak jako třeba v Neverwinter Nights 2. I odpočívající hrdinové získávají zkušenosti, takže nemusíte mít strach, že by méně využívaní členové party zakrněli.



Hbitý jazyk...
Obrovské množství schopností má ve hře své opodstatnění, nejde jen o kosmetickou záležitost. Sociální dovednosti užijete často v rozhovorech, leckdy prostě někoho ukecáte nebo svedete. Při neúspěšném pokusu si ale můžete cestu k dokončení dialogu zavřít. I další schopnosti ale mohou posunout úkol kupředu. Třeba hned v úvodní lokaci se v rámci zlodějské zkoušky potřebujete dostat na dvorek hlídaný nevrlým psem. K jeho odlákání skvěle poslouží kost, kterou má jeho panička. Jak jí získáte? Můžete jí zkusit vyhrožovat, nebo svést – ale bacha, když to nevyjde, vynadá vám a rozhovor skončí. Pokud jste ale šikovným zlodějem, ukradnete jí kost z kapsy...

... a ostrý meč
Ne všechny problémy ale vyřešíte hbitým jazykem a šikovnými prsty. Dojde i na boje, a ať už budou vašimi protivníky vlci, obří pavouci, banditi, kultisté, zombie či démoni, můžete si je užít pěkně takticky. Bitky probíhají na kola, i když nad enginem, který vše počítá, jedou pěkně v reálném čase. Můžete je však kdykoliv zastavit obligátním mezerníkem, a rozdat svým hrdinům povely k útočení, přesunu nebo třeba kouzlení. Některé boje zvládnete levou zadní, jiné vám dají zabrat; někdy to chce i speciální taktiku, třeba na hřbitově zamořeném nemrtvými, kterým vládne nekromant.

Kovářem i alchymistou
Abyste měli v bojích větší šance, budete si postupem času kromě svých dovedností vylepšovat samozřejmě i vybavení. Je fajn, že stejně jako v RoA je i tenhle herní svět poměrně skoupý na magické předměty, takže vám každý kouzelný předmět bude opravdu vzácný. Zato si užijete spoustu alchymistickým výrobků, - koneckonců můžete si je připravit i sami. Stačí mít dostatek ingrediencí, jako jsou byliny nebo třeba jedovaté pavoučí zuby, a laboratoř. Tu si můžete pořídit do svého domu, ale najdete ji třeba i na tržišti. Analogicky je možné vyrábět i kovářské výrobky nebo luky, receptů je ve všech třech oblastech spousta.


další obrázky v galerii

Vzpomínky na klasiku
Drakensang má skvělou, trochu nostalgickou atmosféru. Netrpěliví hráči toužící po něčem velice speciálním s takovým tím „wow efektem“ hru možná nedocení, ale fandové klasických fantasy RPG si musí přijít na své. A nejde přitom o nějaké retro s několik let starou grafikou. Vše je krásně vykreslené a docela pěkně rozhýbané (schválně si vezměte do party trpaslíka a podívejte se, jak ten hromotluk vypadá, když se snaží jít po špičkách, aby v režimu plížení nadělal co nejméně hluku! A také snad oceníte opilce motající se po přístavní čtvrti...).

Snad jedinou drobnou pihou na kráse grafiky je opakování vzhledu některých NPC. Grafika vám možná nevyrazí dech, ale skvěle dotváří atmosféru klasického fantasy příběhu; třeba i povedenými efekty při kouzlení. Občas budete trochu bojovat s kamerou a zpočátku možná i s ovládáním hlavní postavy (respektive té, která je lídrem a vede ostatní), ale hráli jsem už i krkolomnější hry, zvyknete si. Ozvučení je fajn, jen je škoda, že většina dialogů není namluvená (respektive je namluvená třeba jen úvodní věta) – to naopak na zážitku trochu ubírá.

Hodně příjemné překvapení
Docela neznámé studio se výborně popasovalo s implementací RPG pravidel a vytvořilo hezký rozlehlý svět s dobrodružstvím, které vás chytne. Je fajn, že hlavní příběh a nepovinné úkoly jsou v rovnováze, takže hra je přiměřeně nelineární, ale přitom vás něco neustále žene dál. Samozřejmě je co vylepšovat – kameře a ovládání by prospělo lehké vyladění, „náhodná“ setkání na globální mapě by mohla být pestřejší, neuškodilo by ani komplexnější namluvení rozhovorů, méně nahrávání a více vtipu a originality ve scénářích některých úkolů... Přesto jde ale pro všechny RPG pozitivní o jasnou volbu. A navíc se všichni můžeme těšit na další hru ze světa Aventurie. Autoři už totiž kutí Drakensang: River of Time...

TRAILERY



Stáhněte si: Anglické demo (500 MB lokálně, další mirror), Starší videa

Související články: Rozhovor z roku 2006, Novinky, Legend: Hand of God recenze, Sacred 2 recenze

 
Jiří Sládek
autor je šéfeditorem portálu TN.cz




 
 

Novinky na CZC.CZ

  • hra NBA 2K20

    Hry vydané v rámci legendární franšízy NBA 2K se za dlouhé ...

    2499 Kč Koupit
  • hra Wreckfest

    Pravidla jsou od toho, aby se porušovala a tak ve ...

    1599 Kč Koupit
  • hra Wreckfest

    Pravidla jsou od toho, aby se porušovala a tak ve ...

    1599 Kč Koupit

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.