DOOM 3: BFG Edition - recenze
4/10
zdroj: tisková zpráva

DOOM 3: BFG Edition - recenze

26. 10. 2012 21:00 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Většinu herních návratů nemá smysl hodnotit. Na to jsou remaky a remasterované edice až příliš pochybným byznysem. Pokud je vůbec o čem psát, většinou se staré klasice ukřivdí už v samotném studiu, které v honbě za rychlými penězi stráví více času střiháním reklamních trailerů, než skutečným oživováním mrtvého. A novinář pak musí za slabou přidanou hodnotu hru pokárat, přestože ji třeba dříve miloval Pokud se takové Crazy Taxi od Segy vrací na současné konzole a je to zároveň jeho největší i jediný trumf, je před takovou iniciativou lepší odpojit gamepad.

Na druhou stranu však plní obchody také hry typu novodobého UFa či Carrier Commandu, které si ze starých předloh berou jen to nejzákladnější, a pak už na ně roubují své vlastní nápady. Takové projekty své místo v médiích mají. A jak je na tom DOOM 3 BFG Edition? Ten se také sluší zrecenzovat, ale z trochu jiných důvodů. Jeho hodnocení má být spíše výstrahou. Id Software s touhle remasterovanou klasikou moc parády neudělalo.

Za třicet stříbrných…

Na remake DOOM 3 čekalo poměrně dost fanoušků. Měl to být takový hodně předsunutý předvoj regulérnímu čtvrtému pokračování. Všichni ať ale klidně čekají dál bez jakéhokoliv retrařského rozptylování. DOOM 3 BFG místo nostalgie vyvolává pouze zklamání.

Co znělo jako hezký nápad, proměnilo se v herní pohřeb. Id Soft měl optimalizovat dva staré dosové DOOMy pro dnešní platformy, osvěžit grafiku toho třetího, a jako bonus dodat zcela novou kampaň. BFG edice je však ve výsledku jako pověstná smlouva s čertem. Za třicet euro, tedy téměř za cenu nové hry, Id Soft připravil jen lehce připálenou satanskou baštu, která mu nedala mnoho práce, a ještě do ní nastrouhal pár zvláštních chyb. BFG edice není vytouženým kompromisem mezi laciným „HD retrem“ a skvělými remaky. Je to jen „lepší Crazy Taxi.“

…málo nabízíš

Krom dvou hezky optimalizovaných dosových DOOMů, které se nyní pohodlně ovládají myší i gamepadem, už BFG edice nenabízí žádný další důvod, proč si ji koupit. Že zapomínám na novou kampaň Lost Missions? Tak ještě jednou a zřetelněji. Krom dobře optimalizovaných dosových klasik, ze kterých budou mít největší radost majitelé PS3, na které se objevují poprvé, nemá BFG nic moc co nabídnout.

Jestli někdo v očekávání Lost Missions zapálil svíčky a zametl prach v ohnivém kruhu, ať zase roztáhne žaluzie. Lost Missions je jenom tři hodiny trvající změť nudných misí, které byly z originálního DOOM 3 asi po právu odstraněny, neboť dokonale podtrhují, jeho už tehdy kritizovaný, sterilní leveldesign.

Lost Mission je v podstatě dosti drahé DLCčko, které nenabízí nic lepšího, než co už dávno k vidění bylo. Snad krom stupidního spawnování nepřátel. Designéry už asi nebavilo pořád dokola vymýšlet, odkud se mohou na hráče démoni vrhat, a tak vám je rezignovaně hází v oranžovém záblesku přímo před oči. Vypadá to snad ještě primitivněji než v Painkillerovi.

Tohle už jsme viděli

Lost Missions je z velké části pouhým recyklátem map, které se objevily už v původní hře. Jen se přeházely objekty, přeskupili se nepřátelé a přidal se primitivní minipříběh o hledání jedné baterie do jednoho teleportu.

Pobíhání v téměř identických koridorech a střílení stále stejnými zbraněmi do stále stejných příšer tak brzy omrzí. Proto je sedm krátkých levelů vlastně vysvobozením. Zvlášť když předtím dokončíte celého DOOMa 3 i Ressurection. Ale co jsme vlastně mohli čekat? Že Id Soft bude kreslit nové věci do starého enginu? Že zatraktivní levelb design nebo vylepší příběh? Ne, Carmackovce napadlo jenom připnout baterku na rameno postavy, aby si mohla svítit i při střelbě.

zdroj: Archiv

Enhanced graphics? Ale jděte

A jak rozsvítíte, zjistíte, že DOOM 3 v remasterované edici nevypadá kdovíjak atraktivně. Zda jsou ve hře grafické detaily skutečně nasazeny na hranici možností enginu, to nezjistíte, neboť počítačová verze remaku je paradoxně portem z konzolí, takže možností grafického nastavení je minimum.

Ano, je to jako obchod s ďáblem. BFG edice ani nepodporuje uživatelské mody, takže nakonec vypadá hůř, než originál v péči modderů a navíc, kdekdo může prohlásit, že BFG přišlo o kus atmosféry. Designéři totiž výrazně zesvětlili interiéry - v Lost Missions tak téměř neexistuje místo, kde by si dynamické stíny pohrávaly s vašimi nervy tak, jako kdysi v DOOM 3.

Přitom Id Soft nasliboval do edice řadu technologických "HD" vylepšení! Kde jsou, to nevím. Všimnout si lze na první pohled jen širokoúhlého rozlišení, zbytečného motion bluru a plně trojrozměrného obrazu pro stereoskopické brýle. Pokud si ovšem Id Soft myslí, že budou lidé kupovat BFG kvůli třetímu rozměru, jsou jednou nohou v Satanově hromádce. Stereoskopie se ve hrách opět (už poněkolikáté) neprosadila, což nedávno přiznala i Sony a to znamená, že si zákazníci BFG jenom kvůli 3D hledat nebudou.

Ti, kteří 3D brýle ani nemají, by jistě v kompilaci uvítali spíše ostřejší textury, vysoký antialiasing, rychlejší ukládání pozic, titulky, lépe naplánované checkpointy nebo důstojnější souboje s bossy, ale na ničem takovém Id Soft nezapracoval. Nedostavuje se proto ani kýžená nostalgie.

Když jsem v roce 2004 třetího DOOMa poprvé hrál, radoval jsem se z výtečného Eura, ze své maturity, z krásné holky i hezkého léta, ale veškerý sentiment je teď zpřetrhán snahou Id Softu dostat za minimum práce maximální odměnu. Takhle se vzpomínkové edice nedělají. Pokud nemáte PS3 a vyloženě netoužíte po starých DOOMech, BFG edici si odpuste.

Ondřej Švára

Verdikt:

Když konečně padne i ten nejrohatější satanáš, zjistíte, že je venku pořád ještě světlo. Nic naplat, remasterovaná trilogie Doom se nepovedla. Nový herní bonus je krátký a nudný, a zbytek okoukaného materiálu byl oprášen tak, jak si asi většina lidí nepřála. Doom 3: BFG Edition je exkluzivní pouze cenou.

Nejnovější články